AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #81 Del Skrevet 10. februar 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Alle dere som er så imot å være på kontoret, forstår dere ikke at deler av jobben deres også er å bidra til et godt arbeidsmiljø for kolleger? Dette er til og med lovfestet i arbeidsmiljøloven! Videre, forstår dere ikke at deres kompetanse kan være gull for nye medarbeidere? Samværet med dere kan løfte både dem og teamet du jobber med - om nettopp du er tilstede? Anonymkode: 994bb...302 Joda, det forstår jeg. I det ligger det at jeg skal være hyggelig, imøtekommende og inkluderende ovenfor alle mine kollegaer og det ivaretar jeg helt utmerket på teams/telefon/mail. Jeg hadde bl.a opplæring med en nyansatt i en av våre avdelinger på andre siden av landet her om dagen. Det fungerte helt utmerket! Tenk, før pandemien hadde hun blitt satt på et fly til Oslo for å være med på denne opplæringen. I tillegg måtte hun fått dekket hotell, kost osv av arbeidsgiver. Her sparte teams altså både miljøet og arbeidsgivers lommebok. Hun har lært det hun skulle og vi fikk en hyggelig prat sammen. Merket at hun følte seg trygg da vi avsluttet og i ettertid har hun ikke hatt noe problem med å kontakte meg ved evt. nye spørsmål. …Og der dekket jeg kompetansedelingen du bekymret deg for også fra hjemmekontoret! 😄 Anonymkode: d87e5...4c7 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #82 Del Skrevet 10. februar 2022 Jeg skjønner det har vært deilig med hjemmekontor. Jeg selv har et yrke det ikke er mulig, bortsett fra når skolene var stengte. Det var ikke greit i det hele tatt. Jeg er sikker på at det føles tungt i en overgangsperiode, så vil det nok bli både bra og fint å jobbe med kollegaer i samme fagmiljø igjen. Jeg tror akkurat det er viktig, selv om man mister goder som bedre tid i hverdagen. Anonymkode: ee009...19f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 10. februar 2022 #83 Del Skrevet 10. februar 2022 Jeg elsker hjemmekontor! Optimalt sett ville jeg ha hjemmekontor 3 dager i uka 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #84 Del Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Alle dere som er så imot å være på kontoret, forstår dere ikke at deler av jobben deres også er å bidra til et godt arbeidsmiljø for kolleger? Dette er til og med lovfestet i arbeidsmiljøloven! Videre, forstår dere ikke at deres kompetanse kan være gull for nye medarbeidere? Samværet med dere kan løfte både dem og teamet du jobber med - om nettopp du er tilstede? Anonymkode: 994bb...302 Her tolker du arbeidsmiljøloven på en måte jeg ikke har hørt om tidligere. 🙈 Arbeidsgiver har plikt til å sørge for at arbeidsmiljøet er forsvarlig, det går både på HMS og på psykososiale forhold (ingen skal få helsemessige plager, verken psykisk eller fysisk, av arbeidsmiljøet) Selv lærer jeg folk ting omtrent hver dag, og de aller fleste har jeg aldri delt kontorlokale med. Anonymkode: f3698...b32 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #85 Del Skrevet 10. februar 2022 Just now, AnonymBruker said: Her tolker du arbeidsmiljøloven på en måte jeg ikke har hørt om tidligere. 🙈 Arbeidsgiver har plikt til å sørge for at arbeidsmiljøet er forsvarlig, det går både på HMS og på psykososiale forhold (ingen skal få helsemessige plager, verken psykisk eller fysisk, av arbeidsmiljøet) Selv lærer jeg folk ting omtrent hver dag, og de aller fleste har jeg aldri delt kontorlokale med. Anonymkode: f3698...b32 Men det er jo nettopp det, absolutt alt i den store, røde boken er oppe for tolkning. At folk ikke skal få psykiske plager i arbeidsmiljøet tolker jeg som at man aktivt skal motarbeide f.eks mobbing, utfrysing etc. Jeg kan ikke fatte at det skal stå noe i den teksten om at jeg skal måtte møte fysisk på kontoret for å være underholdning for ensomme kollegaer. Jeg er ansatt for å gjøre en jobb, ikke for å være en venn - for å sette det på spissen. Med det sagt så er jeg fryktelig glad i den praten ved kaffemaskinen og er kanskje litt i overkant vennskapelig med kollegaene mine da jeg oppriktig synes det er hyggelig med den småpraten, men det stjeler faktisk vanvittig mye arbeidstid kontra hva man får gjort på hjemmekontor. Anonymkode: d87e5...4c7 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #86 Del Skrevet 10. februar 2022 kar90 skrev (2 timer siden): Det blir jo et mye bedre arbeidsmiljø av at vi slipper å tilbringe all mulig tid med hverandre. Det er jo generelt dårlige arbeidsmiljø rundt om i Norge, fordi folk blir syke av den kunstige, utadvente kontorkulturen som alle forsøker å etterstrebe. Jeg blir dårlig av folk som ikke forstår at andre mennesker kun er på jobb for å få en lønn og dra derfra så fort de er ferdige. Veldig mange føler det samme som meg. Aldri har det vært et bedre miljø på vårt kontor enn de siste to årene. Jeg er heller ikke opptatt av å dele min kunnskap med andre. Det er den jeg lever av og den min arbeidsgiver betaler for. Hvem er det som tjener på tett samarbeid og kunskapsutveksling? Jo, det er plaprerene som bruker kollegaer til å klatre i hiarkiet. Sånne folk er bare plagsomme. Utrolig spesielt å skrive. Du vet andre som tjener på kunnskapsutveksling er jo faget ditt og utvikling av kunnskap. Bryr du deg ikke om fremtiden til ditt respektive fagfelt? Anonymkode: 3c196...383 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #87 Del Skrevet 10. februar 2022 On 2/7/2022 at 1:10 PM, AnonymBruker said: Finnes det en gruppe mennesker som er mindre fleksible enn de som er introverte? Anonymkode: c906f...104 Vil påstå at de på jobben min som gikk på kontoret hver dag på tross av at det faktisk var forbudt er ganske lite fleksible. Heldigvis har vi frihet til å fortsette å jobbe hjemmefra selv om det nå er lov å være på kontoret. Har ikke vært der en dag så langt. Tar kanskje en tur i morgen siden jeg uansett skal til sentrum i et ærend. Kommer ikke til å ta en jobb der det kreves at jeg fysisk sitter på kontor noem sinne igjen. Er enig i det som mange andre her sier, jeg jobber mye bedre hjemme. Det er jo noe arbeidsgivere burde tenke litt på, at det er så elendige forhold for å arbeide på selve arbeidsplassen at folk jobber bedre andre steder. Anonymkode: 5e31e...6f3 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 10. februar 2022 #88 Del Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Utrolig spesielt å skrive. Du vet andre som tjener på kunnskapsutveksling er jo faget ditt og utvikling av kunnskap. Bryr du deg ikke om fremtiden til ditt respektive fagfelt? Anonymkode: 3c196...383 På ingen måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #89 Del Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 7.2.2022 den 13.10): Finnes det en gruppe mennesker som er mindre fleksible enn de som er introverte? Anonymkode: c906f...104 Ja, det finnes én gruppe. Og det må vel bli de ekstroverte det? Vi introverte har tilpasset oss de ekstroverte et helt arbeidsliv og fikk nesten to usle år med hjemmekontor før vi igjen nå tilpasse oss de ekstroverte resten av arbeidslivet. De som elsker kontorlandskap og får energi av andre mennesker. Mens de selv er så lite fleksible og tilpasningsdyktige at de nesten gikk til grunne før to år hadde passert på hjemmekontoret. De ekstroverte ropte høyt om ensomhet og psykiske plager når de må sitte hjemme å jobbe, til tross for at de kan treffe kollegaer på teams så mye de bare måtte orke. De var så lite fleksible at flere av de dro på jobb også når det var påbudt å holde seg hjemme. Tror du de introverte trosser sjefen og blir værende på hjemmekontor nå. Nei, så lite fleksible er vi ikke. Nå haler de ekstroverte lederne oss tilbake til kontorlandskapet, uten en eneste tanke for at vi introverte blir fullstendig utslitt og ikke eier overskudd etter en arbeidsdag på "sosialkontoret" deres. Så hvem er lite fleksible her synes du? Vi introverte har jo ikke noe valg, vi må møte på kontoret for å beholde jobben vår, vi skulle jo egentlig ikke fått jobb i utgangspunktet, all den tid alle arbeidsgivere søker etter "utadvendte" i sine stillingsannonser. Anonymkode: 27f0d...145 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #90 Del Skrevet 10. februar 2022 Skulle gjerne hatt mye hjemmekontor. Hvilke yrker har dere som får fortsette med hjemmekontor? Anonymkode: f6816...a2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #91 Del Skrevet 10. februar 2022 On 2/7/2022 at 10:48 PM, AnonymBruker said: Jeg som hater hjemmekontor kom på noe mer. Jeg tror nok at vi som har vært på kontoret helt eller delvis også har fått mye mer arbeidsro fordi det har vært stille her. Så det blir rart å få de andre tilbake. Det er en ting å sitte på jobb og savne en kollega, og noe helt annet når alle kommer ramlende inn samtidig. Det er nok mange av oss som kommer til å synes at det er slitsomt, til tross for at vi foretrekker bortekontor. Jeg er også statlig ansatt, sitter i kontorfellesskap, og jeg fatter ikke hvorfor ledere har så stort kontrollbehov. Mange må henge igjen i gamle måter å lede på, og ikke ha brukt pandemien til å lære seg fjernledelse eller hva man skal kalle det. Jeg skjønner jo at de har ansvar for psykososialt arbeidsmiljø, ergonomi, leveranser etc, men de må da også klare å tilrettelegge for en mest mulig optimal arbeidshverdag for de ulike ansatte? Gjør de ikke det vil jo mange bytte jobb, det vil bli konflikter, misnøye og dårlig stemning. Anonymkode: 1e560...5ab Jeg skulle ønske flere tenkte som deg! On 2/8/2022 at 3:13 PM, AnonymBruker said: I mitt firma er det stort press om fysisk oppmøte. Hver dag. Til og med i den perioden det var påbudt med hjemmekontor maste de om å komme på jobb, og påsto at "det er lov å komme på jobb om man føler at man trenger å komme seg ut av huset". Stikk i strid med påbudene. For det er så viktig å se hverandre i øynene, nemlig. Det er da man får de Ærlige Samtalene. De Gode Tilbakemeldingene. Man får Båten Til Å Gå Fortere. Herre. Gud.. Aner ikke hvilke Ærlige Samtaler det er de tror vi utviklere har, men til og med når vi er fysisk samlet på kontoret foregår mesteparten av kommunikasjonen skriftlig mens vi sitter med støykansellerende headset på hele gjengen.. Anonymkode: 3344b...9d1 Herregud. Tror ikke arbeidsgiveren din kan være klar over hvor mange andre jobbmuligheter dere utviklere har, også fra hjemmekontor.. On 2/8/2022 at 4:06 PM, AnonymBruker said: Min psykiske helse har faktisk blitt bedre etter jeg startet med hjemmekontor, fordi jeg som introvert ikke lenger fikk energien min sugd ut av meg av enkelte råtne epler på arbeidsplassen min. Anonymkode: 92f48...699 Samme! 6 hours ago, AnonymBruker said: Alle dere som er så imot å være på kontoret, forstår dere ikke at deler av jobben deres også er å bidra til et godt arbeidsmiljø for kolleger? Dette er til og med lovfestet i arbeidsmiljøloven! Videre, forstår dere ikke at deres kompetanse kan være gull for nye medarbeidere? Samværet med dere kan løfte både dem og teamet du jobber med - om nettopp du er tilstede? Anonymkode: 994bb...302 De færreste er vel imot å være på kontoret i det hele tatt, men ønsker å få lov til å være noe på hjemmekontor. Nå når jeg er tilbake på kontoret hver bidige dag bidrar jeg fint lite til arbeidsmiljøet, all den tid jeg må gjemme meg bak støykansellerende hodetelefoner for å ha en sjanse i helvete til å få gjort halvparten av det jeg gjorde hjemmefra. Har forresten hatt opplæring av mange nye kolleger hjemmefra. Settes faktisk til den jobben oftest av alle på kontoret, så vil tro det er fordi jeg er flink til å dele av kompetansen min. Så det er ikke det at jeg ikke vil bidra, men jeg vil så gjerne få lov til å skjerme meg selv litt sånn at jeg får løst de mest kritiske arbeidsoppgavene mine i fred. En ordning med f.eks. to dager hjemme og tre dager på kontoret ville løst dette fint, men det får jeg jo ikke... 5 hours ago, AnonymBruker said: Folk er veldig forskjellige og derfor hadde det vært topp om forholdene lå til rette både for de som jobber best på kontoret og de som er mest effektive hjemme. Anonymkode: 3d1ab...41d Nemlig! 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det finnes én gruppe. Og det må vel bli de ekstroverte det? Vi introverte har tilpasset oss de ekstroverte et helt arbeidsliv og fikk nesten to usle år med hjemmekontor før vi igjen nå tilpasse oss de ekstroverte resten av arbeidslivet. De som elsker kontorlandskap og får energi av andre mennesker. Mens de selv er så lite fleksible og tilpasningsdyktige at de nesten gikk til grunne før to år hadde passert på hjemmekontoret. De ekstroverte ropte høyt om ensomhet og psykiske plager når de må sitte hjemme å jobbe, til tross for at de kan treffe kollegaer på teams så mye de bare måtte orke. De var så lite fleksible at flere av de dro på jobb også når det var påbudt å holde seg hjemme. Tror du de introverte trosser sjefen og blir værende på hjemmekontor nå. Nei, så lite fleksible er vi ikke. Nå haler de ekstroverte lederne oss tilbake til kontorlandskapet, uten en eneste tanke for at vi introverte blir fullstendig utslitt og ikke eier overskudd etter en arbeidsdag på "sosialkontoret" deres. Så hvem er lite fleksible her synes du? Vi introverte har jo ikke noe valg, vi må møte på kontoret for å beholde jobben vår, vi skulle jo egentlig ikke fått jobb i utgangspunktet, all den tid alle arbeidsgivere søker etter "utadvendte" i sine stillingsannonser. Anonymkode: 27f0d...145 Spot on! Anonymkode: 2f508...e9d 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #92 Del Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Alle dere som er så imot å være på kontoret, forstår dere ikke at deler av jobben deres også er å bidra til et godt arbeidsmiljø for kolleger? Dette er til og med lovfestet i arbeidsmiljøloven! Videre, forstår dere ikke at deres kompetanse kan være gull for nye medarbeidere? Samværet med dere kan løfte både dem og teamet du jobber med - om nettopp du er tilstede? Anonymkode: 994bb...302 Vi har et godt arbeidsmiljø også når alle sitter på hjemmekontor Vi har daglige Kaffepause-møter, en halvtime hvor vi skravler om løst og fast akkurat som ved kaffeautomaten på jobb. Vi deler kompetanse Via teams, slack, og innimellom også telefon (grøsse). Det har begynt to helt nye, en av dem nyutdannet, i løpet av nedstengningen, og de har fått kjempegod kompetanse selv om de har sittet på hjemmekontoret konstant. Har dere så dårlige digitale løsninger der du jobber at dere ikke kan kommunisere, er det hos dere det er noe galt.. Anonymkode: 3344b...9d1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #93 Del Skrevet 11. februar 2022 Hjemmekontor over for "alltid" tenker jeg vi sier. Blir ikke mer av det nå - dessverre. Elsket hjemmekontor. Anonymkode: 5ebd9...6d9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #94 Del Skrevet 11. februar 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Skulle gjerne hatt mye hjemmekontor. Hvilke yrker har dere som får fortsette med hjemmekontor? Anonymkode: f6816...a2b Jobber som utvikler. Det er stor mangel på utviklere og de fleste ønsker ikke å komme hver dag på kontoret. De arbeidsgivere som insisterer på det vil få store problemer med å skaffe seg folk, så det er mange som tilbyr full frihet. https://www.kode24.no/artikkel/for-norske-utviklere-er-n-ting-verdt-like-mye-som-hoyere-lonn-mer-frihet/75273357 Anonymkode: 5e31e...6f3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #95 Del Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 7.2.2022 den 10.08): Min bedrift har innført en permanent hybridløsning. Alle som fremdeles ønsker hjemmekontor kan fortsette med det. Grunnen er økt produksjon effektivitet og lavere kostnader. Anonymkode: e1ddb...cfd Hvordan får de lavere kostnader? Bare oppriktig nyskjerrig, interessant tema Anonymkode: c5c0d...3ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #96 Del Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Utrolig spesielt å skrive. Du vet andre som tjener på kunnskapsutveksling er jo faget ditt og utvikling av kunnskap. Bryr du deg ikke om fremtiden til ditt respektive fagfelt? Anonymkode: 3c196...383 Det eneste som er spesielt her er at din arbeidsplass ikke evner å tilrettelegge for kunnskapsutveksling og erfaringsoverføring digitalt. 🤔 Selv jobber jeg som rådgiver, og en stor del av jobben min er å bistå kollegaer når de ikke vet hvordan en oppgave skal løses. Men (og her kommer kickeren ); Brorparten av disse kollegaene jobber fra helt andre lokasjoner rundt omkring i landet, og noen har jeg faktisk aldri hatt fysiske møter med, men jeg klarer altså fint å utveksle kunnskap med disse kollegaene likevel. Anonymkode: f3698...b32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #97 Del Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvordan får de lavere kostnader? Bare oppriktig nyskjerrig, interessant tema Anonymkode: c5c0d...3ed Man kan blant annet ha mindre lokaler. Det er veldig vanlig at firmaer nå har free seating, og færre kontorplasser enn det er folk. De belager seg da på at det alltid er noen som er sykemeldte, i permisjon, på reise, ferie, eller hjemmekontor. Der jeg jobber, har de til vanlig 10% underbelegg på plasser - altså sliter de om alle kommer på jobb, da har de ikke plass til alle Så om man hadde hatt enda flere på hjemmekontor, kunne man sluppet unna med enda mindre kontorplasser. I tillegg kan man spare penger på pulter og stoler. Strøm, slitasje på lokalene, kaffe og te (herreGUD så mye penger jobben min må bruke på å holde oss i gratis kaffe 😛 ), osv. Anonymkode: 3344b...9d1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #98 Del Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvordan får de lavere kostnader? Bare oppriktig nyskjerrig, interessant tema Anonymkode: c5c0d...3ed Kontorlokaler er dyre! Ikke bare koster leie av lokaler store summer, arbeidsgiver har også kostnader knyttet til renhold, strøm, vaktmestertjenester, toalettpapir/håndsåpe, kaffe (dersom den er gratis) osv. Dersom arbeidsgiver kan kutte i disse kostnadene vil de være i stand til å øke sitt konkurransefortrinn i markedet de operere i, da driftskostnadene vil være lavere. Anonymkode: f3698...b32 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #99 Del Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Godt arbeidsmiljø kan man sikre digitalt, det betyr kun å være hyggelig og hjelpsom, ikke å tørrprate ved kaffemaskinen. Opplæring og spørsmål tas også i teams. Anonymkode: 623c7...1b4 kar90 skrev (15 timer siden): Det blir jo et mye bedre arbeidsmiljø av at vi slipper å tilbringe all mulig tid med hverandre. Det er jo generelt dårlige arbeidsmiljø rundt om i Norge, fordi folk blir syke av den kunstige, utadvente kontorkulturen som alle forsøker å etterstrebe. Jeg blir dårlig av folk som ikke forstår at andre mennesker kun er på jobb for å få en lønn og dra derfra så fort de er ferdige. Veldig mange føler det samme som meg. Aldri har det vært et bedre miljø på vårt kontor enn de siste to årene. Jeg er heller ikke opptatt av å dele min kunnskap med andre. Det er den jeg lever av og den min arbeidsgiver betaler for. Hvem er det som tjener på tett samarbeid og kunskapsutveksling? Jo, det er plaprerene som bruker kollegaer til å klatre i hiarkiet. Sånne folk er bare plagsomme. Nettopp. Jeg tenker at å tilbringe 7-8 timer sammen hver dag, dag ut og dag inn i flere år også skader arbeidsmiljøet fordi det innbærer tæring og sosial slitasje. På sikt er jo ikke dette bra i det heletatt. Anonymkode: 3d1ab...41d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #100 Del Skrevet 11. februar 2022 Ser flere har skrevet her i tråden at mange av de som skrek høyest om at de ville tilbake på kontoret plutselig har mange unnskyldninger for å ikke møte opp fysisk. Erfarte det samme da jeg i dag snakket med den eneste venninna jeg har som gjennom hele pandemien har klaget over hjemmekontor og påstått at hun ønsket seg tilbake på kontoret så snart som mulig. Jeg spurte henne om hun var tilbake på kontoret nå, og svaret var «nei». Da jeg spurte hvorfor var svaret at hun «bare ventet på å bli smittet via barna, så da var det ikke noen vits enda» Anonymkode: f3698...b32 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå