Gjest Knutern201 Skrevet 6. februar 2022 #1 Skrevet 6. februar 2022 Jeg sliter med ganske alvorlig sosial angst, og jeg har ikke kontroll på den i det hele tatt. For å få AAP igjennom nav må jeg gå til Reko 2 ganger i uka å være med på kurs, i det siste har Jeg kun fått til en dag i uka på grunn av angsten. Nav truer da med å avslutte AAP siden jeg ikke er der ofte nok, til tross for at de vet at jeg sliter ekstremt. Jeg kan si til meg selv nå i kveld at jeg kommer til å klare å dra på kurs i morgen, men jeg vet med meg selv at når jeg skal møte opp i morgen tidlig så er det en god sjanse for at hodet mitt klarer å tenke ut alle mulige verste scenarioer, og at jeg finner ut at det er tryggest å droppe det. Hva kan jeg si til veileder om jeg i verste tilfelle ikke klarer å komme meg ut døra i morgen, uten av at de truer nok en gang med å ta fra meg AAP?
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #2 Skrevet 7. februar 2022 Det er sant at du må fylle behandlingsvilkåret for å ha AAP. Har du snakket med den/de som holder kurset, om hvor vanskelig det er å møte opp? Kanskje det ikke er riktig behandling for deg? Fastlegen din kan sende en melding til Nav om at du er for syk for å delta i behandling nå, om fastlegen mener du er det. Men for din del, så må du i en eller annen form for behandling. Det er forferdelig å ha det slik du har det. Så mitt råd er å ta kontakt med fastlegen eller de som holder kurset/ev behandlet i psykiatrien. Snakk med dem, fortelle dem hvor vanskelig det er. Anonymkode: 2a69a...07f 1
Ramona Skrevet 7. februar 2022 #3 Skrevet 7. februar 2022 Du vil aldri bli bedre av å stenge deg inne. Du kan kan heller få tilrettelagt kurset, og/eller gå til behandling. 2
Silva Pluvialis Skrevet 7. februar 2022 #4 Skrevet 7. februar 2022 Går du i individuell behandling også? Kan du ta det opp med psykologen og be om tilpasninger? Det må jo forsterke den sosiale angsten veldig å ikke klare å møte opp, ettersom man da får bekreftet at man ikke mestrer det man er satt til som man skulle ønske. Jeg føler med deg. Håper du finner en løsning! ❤️
Miranda Bailey Skrevet 7. februar 2022 #5 Skrevet 7. februar 2022 Jeg ville bedt fastlegen eller psykologen din om å snakke med NAV og forklare at du er for syk til å delta på kurset to ganger i uken, og at de heller vil fokusere på behandling først. Jeg går også på AAP og på grunn av alvorlighetsgraden i symptomene mine er det eneste kravet mitt å møte opp til psykologen. 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #6 Skrevet 7. februar 2022 Du må rett og slett bare skjerpe deg og møt opp. Det å unnvike gjør deg bare sykere. Har selv hatt diagnosen sosial angst og fått flere tiår av livet mitt ødelagt. Men ble frisk etter terapi. Så jo, det å skjerpe seg funker og eneste som funker når man er så dyp i angsten at man blir helt lammet. Anonymkode: c0b91...c82
Sacramone Skrevet 7. februar 2022 #7 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du må rett og slett bare skjerpe deg og møt opp. Det å unnvike gjør deg bare sykere. Har selv hatt diagnosen sosial angst og fått flere tiår av livet mitt ødelagt. Men ble frisk etter terapi. Så jo, det å skjerpe seg funker og eneste som funker når man er så dyp i angsten at man blir helt lammet. Anonymkode: c0b91...c82 Sa ikke du nå nettopp at du gikk i terapi og ble frisk etter det? så sier du at TS rett og slett bare må skjerpe seg 😅 Er din angst helt lik hennes? Hvordan vet du at sånn og sånn funker på henne? Tenk å komme med en sånn idiotisk mld til noen med angst når du selv hevder å ha blitt frisk via terapi.. Mens TS bare skal skjerpe seg altså 🤔 For meg er det tydelig at du slett ikke har hatt angst. Eller «angst» har du kanskje hatt, men det blir ikke det samme. Hilsen meg, som aldri har hatt angst. 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #8 Skrevet 7. februar 2022 Du må ta en prat med fastlege eller evt annen behandler du har og høre om det er et bedre behandlingstilbud for deg hvis det absolutt ikke går. Ellers er det jo sånn at eksponeringsterapi er vanskelig, men nødvendig for fobier. For å få aap må du enten være i en form for avklaringstiltak eller behandling (aktivitet). Anonymkode: f783c...7d2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #9 Skrevet 7. februar 2022 Fastlegen og/eller psykologen din. Om du fungerer for dårlig til å gjennomføre oppsatt aktivitet må du dokumentere dette. Snakk også med de som arrangerer kurset. Kan du få en kontaktperson å ringe? Kan du få møte opp og snakke med noen, selv om du ikke klarer selve kursdelen? Det kan hjelpe din sak at kursarrangør får se selv hvor dårlig du er. De kan skrive rapport til NAV om at din helse ikke oppfattes forenelig med å gjennomføre kurset på nåværende tidspunkt. Snakk med fastlege og tenk litt selv om det finnes andre tiltak eller behandling som kan fungere bedre for å hjelpe deg nå. Vær åpen og ærlig med behandlings og hjelpeapparatet. Allier deg med fastlegen. Anonymkode: b59a4...485
Gjest Knutern201 Skrevet 11. februar 2022 #10 Skrevet 11. februar 2022 On 2/7/2022 at 3:22 PM, AnonymBruker said: Det er sant at du må fylle behandlingsvilkåret for å ha AAP. Har du snakket med den/de som holder kurset, om hvor vanskelig det er å møte opp? Kanskje det ikke er riktig behandling for deg? Fastlegen din kan sende en melding til Nav om at du er for syk for å delta i behandling nå, om fastlegen mener du er det. Men for din del, så må du i en eller annen form for behandling. Det er forferdelig å ha det slik du har det. Så mitt råd er å ta kontakt med fastlegen eller de som holder kurset/ev behandlet i psykiatrien. Snakk med dem, fortelle dem hvor vanskelig det er. Anonymkode: 2a69a...07f Ja driver å prøver å bli bedre, har time til psykiater men det er 2 måneders ventetid. Sliter med selvskading også, men med mindre jeg truer med å hoppe ned fra ei bru så får jeg ikke time før om lenge.
Gjest Knutern201 Skrevet 11. februar 2022 #11 Skrevet 11. februar 2022 On 2/7/2022 at 3:34 PM, AnonymBruker said: Du må rett og slett bare skjerpe deg og møt opp. Det å unnvike gjør deg bare sykere. Har selv hatt diagnosen sosial angst og fått flere tiår av livet mitt ødelagt. Men ble frisk etter terapi. Så jo, det å skjerpe seg funker og eneste som funker når man er så dyp i angsten at man blir helt lammet. Anonymkode: c0b91...c82 Er ikke bare for meg å skjerpe meg, hadde det vært så lett så hadde jeg ikke slitt så mye som jeg gjør.
Gjest Knutern201 Skrevet 11. februar 2022 #12 Skrevet 11. februar 2022 Takk For svar alle sammen. Skal i møte med nav nå den 16. februar. Driver å prøver å få orden på livet, men det klarer jeg rett og slett ikke alene. Jeg har time til psykiater, men det er to måneders vente tid, har allerede venta i 2 måneder, så det er enda lenge til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå