Daria Skrevet 7. februar 2022 #21 Skrevet 7. februar 2022 Jeg fikk irrelevant jobb etter noen måneder via vikarbyrå og ble der lenger enn jeg hadde tenkt, fordi jeg fikk tilbud om engasjement og fast inntekt tross alt er verdt ganske mye. Relevant jobb, først vikariat et sted, så fast et annet, fikk jeg etter et par år, det krevde at jeg måtte flytte på meg. Mange av de jeg studerte meg hadde liknende erfaringer.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #22 Skrevet 7. februar 2022 2 år med jobbsøking. Hadde heldigvis deltidsjobben som jeg hadde gjennom studietiden, men det var tøft å søke så lenge. Anonymkode: 9824a...d1e
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #23 Skrevet 7. februar 2022 Begynte å søke jobb ca. 10 mnd før utdannelsen var ferdig, fikk ikke napp. Så prøvde jeg i 2 mnd etter endt utdannelse før jeg måtte ta en jobb som ikke var relevant. Byttet til en annen ikke relevant jobb et par år senere for å få litt høyere lønn og har vært der i 5,5 år nå. Til høsten blir det 9 år siden jeg var ferdig utdannet og jeg har søkt hele veien. De første årene var det "manglende erfaring" og det er det jo fortsatt, men nå er det også så lenge siden studiene at jeg har glemt mye. Har vært på cv-kurs hos NAV og betalt i dyre dommer for karriereveiledning. Har jobbet gratis/frivillig for erfaring og søkt, møtt opp og ringt mulig arbeidsgivere. Føler jeg prøvde alt, men at jeg ikke var ønsket så jeg ga vel egentlig opp for et par år siden. Søker nå på 3-4 jobber i året om jeg synes de passer for meg men har egentlig resignert. Har Bachelor og Master i Biologi med B i snitt. Ganske så bortkastet. Jobber med nettsider nå. Anonymkode: 2e3dd...f8d 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #24 Skrevet 7. februar 2022 Utdannet som sykepleier, fikk jobbtilbud 6 mnd før jeg var ferdig, der jeg jobbet som ekstravakt. Takket nei til dette. Søkte på andre jobber, og fikk jobb 1 mnd før jeg var ferdig utdannet. Anonymkode: 2c0be...95d
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #25 Skrevet 7. februar 2022 Fikk relevant jobb noen måneder før jeg var ferdig utdannet. Fikk vitnemålet i juni, startet i jobben i august. Anonymkode: 6bdc2...222
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #26 Skrevet 7. februar 2022 Fikk fast jobb 8 måneder etter fullført master 😊 Det var slitsomt. Måtte flytte med både mann og barn på slep for å få jobb. Veldig glad for dette i ettertid. Anonymkode: ae686...d7d
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. februar 2022 #27 Skrevet 7. februar 2022 Fikk relevant jobb med én gang jeg var ferdig, men det tok nærmere 2 år å få fast jobb.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #28 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette spørs jo veldig på type yrke. Jeg er sykepleier og hadde jobb sikret før jeg var ferdig utdannet. Inenn økonomi og lignende er det jo mye vanskeligere. Anonymkode: 54807...0b2 Pleier ikke de fleste siviløkonomene å ha jobb i god tid før de er ferdige da? Anonymkode: a2396...42b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #29 Skrevet 7. februar 2022 Fikk jobb ca seks måneder før jeg var ferdig utdannet. Anonymkode: 54b40...fa0
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #30 Skrevet 7. februar 2022 Ferdig utdannet helsesekretær i juni 2020. Var på en del intervjuer både før og etter jeg var ferdig, men ble stadig innstilt som nummer 2 og landet en jobb først i januar 2021. Anonymkode: d460d...7f1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #31 Skrevet 7. februar 2022 Ferdigutdannet i mai 2021, fikk tilbud om et halvt års vikariat i drømmejobben i mars (eneste stilling jeg søkte på). Fikk fast jobb i samme stilling et par måneder før vikariatet gikk ut. Anonymkode: 5d446...0d8
kri.star Skrevet 7. februar 2022 #32 Skrevet 7. februar 2022 (endret) Ca 1,5 måned Endret 7. februar 2022 av mrs.tld
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #33 Skrevet 7. februar 2022 Leverte masteroppgaven i juni, startet på jobben i august. Anonymkode: ea102...39a
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #34 Skrevet 7. februar 2022 Jobbet før jeg var ferdig med studiene… Anonymkode: 957de...b05
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #35 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ja, som tittelen sier; hvor lang tid tok det før du fikk en relevant jobb etter at du var ferdigutdannet? Jeg blir ferdigutdannet i disse dager og føler jeg allerede er stressa ihjel😩 Anonymkode: 85b28...bd8 Begynte i jobb tre dager etter at jeg fikk autorisasjon. Anonymkode: 2ee61...f3a
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #36 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Pleier ikke de fleste siviløkonomene å ha jobb i god tid før de er ferdige da? Anonymkode: a2396...42b Jo, det er riktig. Og som jeg skrev - jeg hadde jobbtilbud høsten jeg startet opp med mitt siste år. Økonomer kan jo brukes overralt, så de vil sjelden ha problemer med å skaffe seg jobb, er nok verre i langt smalere fagfelt Anonymkode: 35469...744
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #37 Skrevet 7. februar 2022 Etter 8 måneder. Skal sies at jeg begynte og sluttet på master, så da tok det litt tid fra jeg var ferdig med bachelor til jeg begynte å søke jobber. Men jeg søkte på haugevis av stillinger før jeg fikk noe Anonymkode: b5d72...1e6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #38 Skrevet 8. februar 2022 Fire år. Og jeg vet at det ikke var det du ville høre. Men markedet svinger og folk har ulike utdanninger, så hva som gjaldt meg for mange år siden gjelder ikke deg i dag Anonymkode: 4523a...8bf
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #39 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Har Bachelor og Master i Biologi med B i snitt. Ganske så bortkastet. Jobber med nettsider nå. Anonymkode: 2e3dd...f8d Jeg kjenner svært mange biologer som ikke får relevant jobb. Min far lyser ut stillinger innimellom til vitensenteret i byen vår. Og uansett hvilket realfag de søker etter, så er biologer 90% av søkerne. Da jeg studerte var vi 30 kjemikere og 150 biologer. Det henger jo ikke på greip mtp jobbmarkedet etterpå! Du har ikke vurdert ppu? Da får du ihvertfall brukt fagentusiasmen.. (Var ikke ment som et "dere er så mange om beinet at det er håpløst for deg"-innlegg, mer ett "jeg vet det er svært vanskelig for biologer"-innlegg). Anonymkode: cb259...57f
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #40 Skrevet 8. februar 2022 Jeg fikk fast jobb før jeg var ferdig utdannet. Jeg er lærer. Anonymkode: f24c0...1ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå