Gå til innhold

Er det i hele tatt mulig å skrive fra seg sin mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min mor har ikke hatt kontakt på 30 år. Men hun er listet opp som pårørende. Jeg har bedt om å få henne fjernet, hos de rette instansene, men er ikke lov. 

Altså, hun kunne satt meg bort som barn. Hun har skrevet alle verdier på sin mann. Så hvorfor kan ikke jeg "kvitte" meg med henne? 

Noen her inne som vet hva jeg kan gjøre for å få henne juridisk ut av livet mitt? 

Anonymkode: a167f...2b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriv testamente så hun ikke arver deg. Skriv fremtidsfullmakt der du utnevner hvem som skal være din verge både for helsespørsmål og annet, og hvor du også skriver hvem som skal informeres om hva. 

Da er hun vel kuttet ut i alle praktiske henseende bortsett fra rent formelt.

Anonymkode: 773f1...6e1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skriv testamente så hun ikke arver deg. Skriv fremtidsfullmakt der du utnevner hvem som skal være din verge både for helsespørsmål og annet, og hvor du også skriver hvem som skal informeres om hva. 

Da er hun vel kuttet ut i alle praktiske henseende bortsett fra rent formelt.

Takk. 

Jeg har tatt disse grepene da. 

Men det er det å se navnet hennes lyse mot meg inne på helsenorge og på skjermen når jeg registrer meg inn på sykehus. Det trigger litt, og skulle ønske jeg hadde sluppet. 

TS

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk. 

Jeg har tatt disse grepene da. 

Men det er det å se navnet hennes lyse mot meg inne på helsenorge og på skjermen når jeg registrer meg inn på sykehus. Det trigger litt, og skulle ønske jeg hadde sluppet. 

TS

Få en annen primærkontakt? Har du søsken f.eks? Evt gift deg. Mine foreldre står ikke nie sted fir meg

Anonymkode: 3bdba...2db

Skrevet

En gang jeg ble spurt av legen angående pårørende, ba jeg spesifikt om å fjerne min mor som pårørende. Det gjorde de og nå har jeg heller to av mine gode venner som pårørende i stedet. Rart at det ikke skal være mulig… hver gang jeg sjekker inn på sykehuset, står det ingenting om min mor som pårørende, så det går an. Det er nå 4 år siden vi hadde kontakt sist og det var etter dette jeg ba om å få henne vekk fra denne lista. 

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor liker dere ikke mødrene deres? Det er flere av dere her inne. Trist. 

Anonymkode: 38719...8af

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Få en annen primærkontakt? Har du søsken f.eks? Evt gift deg. Mine foreldre står ikke nie sted fir meg

Jeg er gift. 

Jeg har pratet med likningskontoret, skatteetaten og Helfo, men nei. Jeg får det ikke fjernet. 

Men kanskje fastlegen vet råd da. Han har jeg ikke snakket med. 

Takk. 

TS 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil du virkelig vite det? Om jeg forteller deg får ikke du sove i natt, så vi lar det ligge, sant? 

TS

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er gift. 

Jeg har pratet med likningskontoret, skatteetaten og Helfo, men nei. Jeg får det ikke fjernet. 

Takk. 

TS 

Veldig merkelig. Jeg har ikke kontakt med min mor. Hos meg er nærmeste pårørende min mann og min aller beste venn. Moren min står ikke oppført noe som helst sted

Skrevet
Kan man velge pårørende?

Som nærmeste pårørende har du rett til informasjon i den grad pasienten gir tillatelse til det (samtykke). Pasienten eller brukeren bestemmer selv hvem som er deres nærmeste pårørende og kan utpeke flere nærmeste pårørende dersom det er hensiktsmessig. Han eller hun kan også endre valg av nærmeste pårørende.

Anonymkode: 33f0f...8d0

• Liker 1
Skrevet
Wenda skrev (Akkurat nå):

Veldig merkelig. Jeg har ikke kontakt med min mor. Hos meg er nærmeste pårørende min mann og min aller beste venn. Moren min står ikke oppført noe som helst sted

Ja, jeg synes det er både rart og fortvilende. 

Kanskje jeg må snakke med en advokat. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange grunner til at folk ikke har kontakt med mødrene sine. Mange med god grunn, andre med mindre god grunn. Det handler ikke om «liker». Les litt om omsorgssvikt, mobbing, gaslighting, overgrep, vold, alkoholisme, psykopati, narsissisme osv, så skjønner du hvorfor noen må trekke seg vekk fra sin giftige forelder.

Beklager avsporing, ts.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå tror jeg at jeg vet hvorfor. Kanskje hun bare må erstattes. Jeg kan føre opp to, og kanskje jeg MÅ ha to. 

Jeg vil prøve det, legge til en ny pårørende i hennes sted. 

Takk for hjelpa😊

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Liker ikke mødre som lot kjærestene sine voldta meg som barn  :)

Anonymkode: 4537f...fc0

• Liker 2
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er gift. 

Takk. 

TS 

På helsenorge er mine foreldre listet som foreldre, ikke pårørende. Det står man skal si fra til fastlegen hvis enkelte familiemedlemmer ikke skal informeres, så noteres det i journalen.

• Liker 1
Skrevet
Kundulina skrev (25 minutter siden):

Hva med å sende henne et brev og spørre om hun har tenkt på deg i testamentet. Si at det kan være en oppreisning for tapt biologisk mor. Det kan få henne til å tenke og spørre noen. Jeg tror alle ville ha støttet deg. Du har ingenting å tape og moren din er jo slem fra før (det vet du jo).  Tror ikke du kan bli såret av et nei, men du kan bli overasket med et ja. Uansett så har du krav på pliktarv så noe penger får du.

Å ikke å ønske kontakt, er ikke å sende brev. Så det er uaktuelt. 

Jeg kan med sikkerhet si at jeg ikke er tilgodesett i et testament. 

Et tapt biologisk mor kan ikke erstattes med penger. 

Min mor tenker kun på seg selv. Ikke på andre. 

Jeg har noe å tape. Nattesøvn og stabil psyke noen uker. 

En eventuell pliktarv ønsker jeg ikke å ta i mot. De får gå tilbake til boet, eller så vil jeg gi de til en passende sak. 

Når mor og datter blir enige om å bryte kontakten for alltid er det en avtale veldig få kan forstå. Kanskje bare de som har stått i en slik situasjon selv. 

Det handler ikke om penger. Det handler om å få fred. Så mye fred som mulig. Da vil jeg heller ikke se hennes navn. 

Jeg skjønner du bare vil hjelpe til, og det sier jeg takk for. Det var omtenktsomt av deg😊

TS

• Liker 3
Skrevet

Du har selv rett til å velge hvem som er nærmeste pårørende, som nevnt over. 

Anonymkode: b14a1...7b8

• Liker 1
Skrevet

Jeg skulle ha en operasjon og MÅTTE ha noen oppført som nærmeste pårørende. Satte opp en venninne og en nabo, før det stod det blankt, så du MÅ ikke ha moren din der, håper du får ordnet det!

Anonymkode: 304df...116

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men det forandrer jo ikke at ts sin mor vil stå registrert som mor 🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️ moren vil jo fortsatt være moren selvom ts gifter seg..

Anonymkode: 67e61...42c

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skulle ha en operasjon og MÅTTE ha noen oppført som nærmeste pårørende. Satte opp en venninne og en nabo, før det stod det blankt, så du MÅ ikke ha moren din der, håper du får ordnet det!

Anonymkode: 304df...116

Jo mor og far sitt navn vil alltid stå på helsenorge

Anonymkode: 67e61...42c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...