AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #41 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kommunalt lån er for vanskeligstilte, studenter er ikke regnet som vanskeligstilt! Anonymkode: 3991c...321 Er reglene endret på dette? Jeg og mannen min fikk startlån i kommunen som egenkapital da vi kjøpte første bolig. (556.000,-) dette gjorde at vi da fikk lån til resten i banken. Vi var da 23 og 24 år, og ferdig utdannede lærere og hadde fått fast jobb i nord. Vi hadde akkurat fått vårt første barn. Vi var ikke vanskeligstilte... Dette var i 2003 da. Anonymkode: b5ad3...354
Maleficenta Skrevet 7. februar 2022 #42 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Min datter er 20 og førsteårs student. Hun har hatt kjæreste i 20 mnd. Da hun og kjæresten hadde vært sammen i halvannen måned, hadde de bestemt seg for å flytte sammen i løpet av det kommende året. Jeg humret og tenkte "puppy love". De sa de ikke skulle leie sier, men kjøpe leilighet! Da jeg var 20 bodde jeg i kollektiv og rotet med nye gutter nesten hver helg, og det var fest, baluba og venninnene mine var det viktigste i verden. Jeg har ikke hørt noe mer om det og har ikke tenkt på det før nå i dag da jentungen fortalte meg dette. Jeg synes det er trist at hun forsvinner ut av huset, men også det at det er så altfor voksent, og jeg synes de skal prøve litt forskjellig. Dessuten sparer de unge masse penger ved å bo hjemme når de studerer. Hva synes dere? Anonymkode: 7e91e...5bb har de penger til å kjøpe da?
Maleficenta Skrevet 7. februar 2022 #43 Skrevet 7. februar 2022 AnomynBruker skrev (7 timer siden): Åja. Men det ene behøver ikke å utelukke det andre. Jeg ble samboer og stemor til to da jeg var 17 år. Det ga meg mye verdifull kunnskap jeg har tatt med meg inn i voksenlivet. Jeg fikk også reist og vært med venninner. Utdannelse har jeg også. Med dette var på bygda på 90-tallet. Det var vel mer normalt enn unormalt. Og så går ting litt av seg sjøl når man er så ung. Man har jo energi til absolutt alt. kjipt å væte stemor så ung da. Unødvendig lærdom så tidlig.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #44 Skrevet 7. februar 2022 Enig i at det er usikkert å ikke skulle leie først, men utover det er det jo flott at hun vil slå seg til ro og være selvstendig? Og mye bedre enn at begge skal bo hjemme😉 jeg flyttet sammen med kjæresten min etter bare ett år når jeg var 20, vi er fortsatt sammen 15 år senere. Angrer enormt på at vi ikke bare kjøpte selv ( hadde både tilbud om lån og privat overtakelse der vi leide), da hadde vi hatt mye bedre egenkapital nå😕 Anonymkode: b14cb...362 1
Frank Franke Skrevet 7. februar 2022 #45 Skrevet 7. februar 2022 La de unge prøve seg! OM de i det hele tatt får lån, noe jeg betviler, så må de sørge for å skrive en skikkelig samboavtale! Men, dessverre blir det nok med drømmen da de ikke får nødvendig finansiering. Det er læring det også! 2
Drizzt Skrevet 7. februar 2022 #46 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du kan jo ønske henne "lykke til med å få boliglån som student uten fast inntekt" Anonymkode: aeb4a...3ac Dette. Studielån er ikke inntekt, men utgift for banken. Samtidig tenker jeg - et så ferskt forhold og allerede kjøpe sammen? Det er mye bedre å bo sammen en stund først og leie for å se om det blir dem to også senere. Fort kan de finne ut at det ikke går likevel og da blir det mye styr å bli kvitt leiligheten, hvem som skal kjøpe den andre. Slapp av, TS, ingen bank gir dem boliglån 2
lillevill Skrevet 7. februar 2022 #47 Skrevet 7. februar 2022 Mange studenter eier. Men man må ha god inntekt.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #48 Skrevet 7. februar 2022 Jeg har venner som er gift med personen de møtte som tenåringer, men de er et fattig fåtall. De aller fleste forhold som starter når man er så ung varer ikke livet ut, i hvert fall ikke når man haster med avgjørelser om å flytte sammen og lignende. Jeg syns ikke du skal bruke argumenter som at du ønsker hun bor hjemme eller gjør som du gjorde Anonymkode: 2c9bd...2f5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #49 Skrevet 7. februar 2022 Jeg og mannen min kjøpte oss hus 10 mnd etter at vi møttes for første gang. Hadde 0kr i egenkapital, men fikk lån og min mor var kausjonist de to første årene. Vi hadde begge fast jobb og var 23 år. Vi er fortsatt sammen etter 20 år og har 2 barn sammen og snart nedbetalt hus. Men vet dette er sjelden. det var annerledes med lån den tiden, og boligene var billigere Anonymkode: 171a9...4a1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #50 Skrevet 7. februar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Er reglene endret på dette? Jeg og mannen min fikk startlån i kommunen som egenkapital da vi kjøpte første bolig. (556.000,-) dette gjorde at vi da fikk lån til resten i banken. Vi var da 23 og 24 år, og ferdig utdannede lærere og hadde fått fast jobb i nord. Vi hadde akkurat fått vårt første barn. Vi var ikke vanskeligstilte... Dette var i 2003 da. Anonymkode: b5ad3...354 Da var dere ikke lenger studenter og hadde barn. Stor forskjell. Vi sjekket i 2007-9 og fikk ikke fordi studenter ikke fikk med mindre det var barn i bildet. Anonymkode: 57478...555 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #51 Skrevet 7. februar 2022 Jeg og typen leide sammen i ca 3 mnd før vi bestemte oss for å kjøpe noe istedet. Da hadde vi vært sammen i totalt 6 mnd og jeg var 23. Ble gravid veldig fort så vi fant ut at det var like greit. Jeg har kun AAP men ek på 1.5m fra arv. Samboer har 0 ek men fast jobb. Vi fikk kun lån fordi vi søkte om felles lån Vi har bodd her nå i 2.5 år og det går veldig fint det. Om vi ikke ender opp med å være sammen ut livet så er det fortsatt bra for begge to å være på innsiden av boligmarkedet. Har vel også gjort at vi jobber litt mer for at forholdet skal gå bra siden det er mer knot å gå fra hverandre når vi eier Anonymkode: 5b1fe...371
altflyter Skrevet 7. februar 2022 #52 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er reglene endret på dette? Jeg og mannen min fikk startlån i kommunen som egenkapital da vi kjøpte første bolig. (556.000,-) dette gjorde at vi da fikk lån til resten i banken. Vi var da 23 og 24 år, og ferdig utdannede lærere og hadde fått fast jobb i nord. Vi hadde akkurat fått vårt første barn. Vi var ikke vanskeligstilte... Dette var i 2003 da. Anonymkode: b5ad3...354 De strammet voldsomt inn for et par år siden fordi midlene er begrenset og ikke ble brukt på de mest vanskeligstilte.
Kaisada Skrevet 7. februar 2022 #53 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ts her Min datter har sparekonto med dåps/ konfirmasjons penger på og det er vel drøyt 120 000,- pluss studielånet. Jeg foreslo at de leier først men det ønsker de ikke. De er hverandres første seriøse kjærester, og min datter var jomfru til hun ble sammen med typen sin. Anonymkode: 7e91e...5bb Så lenge de setter opp riktig fordelingsnøkkel om den ene eier mer enn den andre er det bare en fordel å kjøpe først som sist. Bedre å betale til seg selv enn leiepris. Skulle de finne ut at de ikke passer sammen likevel kan de selge leilighet/bolig. Hjelp de (praktisk) til å få tak i noe lett omsettelig så de får det lettere om de må selge 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #54 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Inntrykket mitt er at bankene er kjempe strenge nå. Vet om folk i full jobb som ikke får boliglån fordi de ikke har nok i egenkapital. De fleste banker i dag krever minst 15% egenkapital pluss fast jobb. Selv måtte jeg faktisk levere inn arbeidskontrakten min på 100% fast stilling når jeg søkte boliglån for 7 år siden. Da var jeg 23 år og nyansatt. Jeg hadde egenkapital i orden og en årsinntekt på 500 000, fikk likevel ikke høyere boliglån enn 3-4 ganger årsinntekten. Det holdt til en 3-roms i utkanten av Oslo. Jeg bor jeg enda 😅 Nå må 1 barn og en ektemann. Poenget mitt er at deg er ikke så lett som det en gang var. Her har de 120 000kr i egenkapital og studielån som «inntekt». TS kan ta det helt med ro, det kommer banken aldri til å gå med på, med mindre kjæresten har enormt med egenkapital eller høye kapitalinntekter. Det sistnevnte gjør at man ikke får studielån. Anonymkode: 74178...223 Det er bare tre år siden det du henviser til «den gang». Og vi aner jo ikke hva kjæresten har i egenkapital. Kan godt henne han har like mye eller mer enn henne! Anonymkode: 7e752...796
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #55 Skrevet 7. februar 2022 Jeg kjøpte bolig med kjæresten når jeg var 18. Forholde varte ikke lenge, men var en stor fordel å ha kommet seg inn på boligmarkedet. Anonymkode: b8f4a...7c0 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #56 Skrevet 7. februar 2022 Og om jentungen er uenig med deg, hva skal du gjøre..? Jeg er ikke enig med alle valgene min på 21 tar-men så fremst de ikke er ulovlige eller skadelige holder jeg kjeft. De er hans liv, og de tar de valgene de vil-med vår oppdragerånd i bakgrunnen..:) Anonymkode: 9f7f7...ece 1
Maleficenta Skrevet 7. februar 2022 #57 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har venner som er gift med personen de møtte som tenåringer, men de er et fattig fåtall. De aller fleste forhold som starter når man er så ung varer ikke livet ut, i hvert fall ikke når man haster med avgjørelser om å flytte sammen og lignende. Jeg syns ikke du skal bruke argumenter som at du ønsker hun bor hjemme eller gjør som du gjorde Anonymkode: 2c9bd...2f5 da lærer de det.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #58 Skrevet 7. februar 2022 Har du anledning til p hjelpe din datter inn på boligmarked? Veldig lurt å kjøpe leilighet. Men veeeeldig dumt å kjøpe sammen med kjæreste i en alder av 20🤯 Råd henne til å være selvstendig, og sikre seg selv. Anonymkode: 10643...2cb 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #59 Skrevet 7. februar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har du anledning til p hjelpe din datter inn på boligmarked? Veldig lurt å kjøpe leilighet. Men veeeeldig dumt å kjøpe sammen med kjæreste i en alder av 20🤯 Råd henne til å være selvstendig, og sikre seg selv. Anonymkode: 10643...2cb Tenker du virkelig en student med deltidsjobb vil klare å betjene et lån alene? Vi sitter fort i saksa Anonymkode: 38072...365 1
Carrot Skrevet 7. februar 2022 #60 Skrevet 7. februar 2022 Den viktigste rollen og potensielt vanskeligste vi som foreldre har når barna vokser til er å støtte dem, selv om vi er uenig i valgene de tar, på tross av egne erfaringer som sier at de burde valgt noe annet og alt annet i oss som sier at dette ville ikke vi ha gjort. Grunnen til dette er at vi ser dem utenfra, mens de lever livet sitt. Deretter er det nest viktigste vi kan gjøre å være der for dem om de trenger det, for å hjelpe dem oppom de går på snørra, støtte om de trenger støtte, lytte om de trenger prate. Det er ikke vår jobb å drømme for dem, planlegge for dem eller legge føringer for hva de skal eller ikke skal gjøre. Jeg ville støtte henne i hennes valg, jeg ville lyttet og om hun ba om det kommet med innspill til ting å tenke på som samboeravtale osv men jeg ville aldri sagt ting som "men vennen min, er det ikke bedre å leie og så kan dere reise og se verden" når hun sier vi ønsker kjøpe. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå