Gå til innhold

Min 20 år gamle datter skal kjøpe bolig med kjæresten sin som er like gammel

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts her

Min datter har sparekonto med dåps/ konfirmasjons penger på og det er vel drøyt 120 000,- pluss studielånet.

Jeg foreslo at de leier først men det ønsker de ikke.

De er hverandres første seriøse kjærester, og min datter var jomfru til hun ble sammen med typen sin.

Anonymkode: 7e91e...5bb

Vel, får de ikke lån, så får de ikke lån. Enkelt og greit. Har en lillesøster som også ville kjøpe sammen med kjæresten, men innså at de ikke hadde nok egenkapital til å kjøpe. Så de endte opp med å leie først, mens de sparer. 

Anonymkode: 23b72...baa

• Liker 4
Gjest AnomynBruker
Skrevet
NiceOrNothing skrev (Akkurat nå):

Nei , ikke umodne . Men mitt ønske for dem er at de skal reise litt å prioritere utdannelse og veninner. Kjæreste kan man ha , men trenger jo ikke bli sambo med en gang 😘

Åja. Men det ene behøver ikke å utelukke det andre. 

Jeg ble samboer og stemor til to da jeg var 17 år. Det ga meg mye verdifull kunnskap jeg har tatt med meg inn i voksenlivet. Jeg fikk også reist og vært med venninner. Utdannelse har jeg også. 

Med dette var på bygda på 90-tallet. Det var vel mer normalt enn unormalt. Og så går ting litt av seg sjøl når man er så ung. Man har jo energi til absolutt alt. 

Gjest Letharia
Skrevet

Jeg er utrolig fornøyd med å ha flyttet ut som 20 åring. Og EKSTREMT glad jeg ikke begynte å leie, men faktisk kjøpte leilighet, har venner som leier nå som sliter som bare det med å komme inn på boligmarkedet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts her

Min datter har sparekonto med dåps/ konfirmasjons penger på og det er vel drøyt 120 000,- pluss studielånet.

Jeg foreslo at de leier først men det ønsker de ikke.

De er hverandres første seriøse kjærester, og min datter var jomfru til hun ble sammen med typen sin.

Du kan nok slå bekymringen om boligkjøp fra deg med en gang. Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke blandet meg mer inn i dette, la heller banken være den som knuser drømmene hennes.

De kommer aldri til å få noe lån med en sånn egenkapital (med mindre kjæresten har en enorm sum da), og hvertfall ikke på inntekten deres. Studielån/stipend teller ikke med som inntekt. Med EK på 120.000 har man råd til bolig til 800.000 kr, pluss at man må ha til omkostningene. 

Anonymkode: 705ee...49a

• Liker 12
Skrevet
AnomynBruker skrev (1 minutt siden):

Åja. Men det ene behøver ikke å utelukke det andre. 

Jeg ble samboer og stemor til to da jeg var 17 år. Det ga meg mye verdifull kunnskap jeg har tatt med meg inn i voksenlivet. Jeg fikk også reist og vært med venninner. Utdannelse har jeg også. 

Med dette var på bygda på 90-tallet. Det var vel mer normalt enn unormalt. Og så går ting litt av seg sjøl når man er så ung. Man har jo energi til absolutt alt. 

Sant . Ble selv samboer som 18, å det er IKKE å anbefale 😂 men alle er ulike , å må få gjøre som man vil 😘

Skrevet

Hvorfor er det bedre at hun ligger rundt og nedbetaler andres boliglån enn at hun slår seg til ro med en kar i sin egen bolig….

Anonymkode: 2acc0...f2b

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Støtt henne og informer om kvinnefella osv. samboerkontrakt er også greit. 

Anonymkode: bd8ad...b42

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Er enig i at det kanskje ikke er en god idé å kjøpe bolig enda. Men forstår ikke helt dere som mener det er umulig.

Datter til TS 120 k egenskapital. La oss si kjæreste har 150 k. Da er man ikke langt unna en sin som vil være nok for en liten leilighet i distriktet.

Når jeg var student tok de utgangspunkt i den inntekten jeg ville få som nyutdannet. 500 k som lærer i mitt tilfelle. Trygg utdanning. Så det er absolutt mulig..?

Anonymkode: 7e752...796

Skrevet

Siden hun ikke kommer til å få lån er jo ikke det noe å bekymre seg over. Ville bare latt de styre på til de finner ut av det selv.

Skjønner at man tenker det er for tidlig å flytte sammen, jeg er enig til en viss grad men jeg flyttet også sammen med kjæreste ett år etter vgs - men da i kollektiv så vi bodde ikke bare vi 2 sammen og gikk ikke rett inn i en veldig "satt" tilværelse selv om vi bodde sammen. Du må la henne bestemme dette selv og se hvordan det går :)

Anonymkode: 5606a...8e3

Skrevet
NiceOrNothing skrev (17 minutter siden):

Nei , ikke umodne . Men mitt ønske for dem er at de skal reise litt å prioritere utdannelse og veninner. Kjæreste kan man ha , men trenger jo ikke bli sambo med en gang 😘

Og da må de være 25 år 🙄

Har hatt ett friår og reist rundt i verden, deretter utdannet meg til sykepleier. Vært sammen med samboer i 6 år. Er nå 23 år og vi har kjøpt vår første leilighet sammen.

Anonymkode: 648cc...f3e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er enig i at det kanskje ikke er en god idé å kjøpe bolig enda. Men forstår ikke helt dere som mener det er umulig.

Datter til TS 120 k egenskapital. La oss si kjæreste har 150 k. Da er man ikke langt unna en sin som vil være nok for en liten leilighet i distriktet.

Når jeg var student tok de utgangspunkt i den inntekten jeg ville få som nyutdannet. 500 k som lærer i mitt tilfelle. Trygg utdanning. Så det er absolutt mulig..?

Inntrykket mitt er at bankene er kjempe strenge nå. Vet om folk i full jobb som ikke får boliglån fordi de ikke har nok i egenkapital. De fleste banker i dag krever minst 15% egenkapital pluss fast jobb. Selv måtte jeg faktisk levere inn arbeidskontrakten min på 100% fast stilling når jeg søkte boliglån for 7 år siden. Da var jeg 23 år og nyansatt. Jeg hadde egenkapital i orden og en årsinntekt på 500 000, fikk likevel ikke høyere boliglån enn 3-4 ganger årsinntekten. Det holdt til en 3-roms i utkanten av Oslo. Jeg bor jeg enda 😅 Nå må 1 barn og en ektemann. Poenget mitt er at deg er ikke så lett som det en gang var. Her har de 120 000kr i egenkapital og studielån som «inntekt». 

TS kan ta det helt med ro, det kommer banken aldri til å gå med på, med mindre kjæresten har enormt med egenkapital eller høye kapitalinntekter. Det sistnevnte gjør at man ikke får studielån. 

Anonymkode: 74178...223

• Liker 5
Skrevet

Vi kjøpte leilighet til en mill da vi giftet oss som 21-åringer. (Hadde vært forlovet i to år). Det var andre året som studenter, men vi hadde sommerjobber i tillegg til studielån. Da vi skulle ha barn to år senere, solgte vi denne til 1,2 mill. Nå har vi vært sammen i over 20 år, har tre barn, har reist masse både med og uten barn, så det eneste vi har gått glipp av er vel å bytte kjæreste så mange ganger. Jeg ville støttet dem, men pass på at de har gode avtaler slik at begge får med seg ut det de tar med seg inn om det skulle bli slutt. 

Anonymkode: ff8b5...e4a

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Min datter er 20 og førsteårs student.

Hun har hatt kjæreste i 20 mnd.

Da hun og kjæresten hadde vært sammen i halvannen måned, hadde de bestemt seg for å flytte sammen i løpet av det kommende året.

Jeg humret og tenkte "puppy love".

De sa de ikke skulle leie sier, men kjøpe leilighet!

Da jeg var 20 bodde jeg i kollektiv og rotet med nye gutter nesten hver helg, og det var fest, baluba og venninnene mine var det viktigste i verden.

Jeg har ikke hørt noe mer om det og har ikke tenkt på det før nå i dag da jentungen fortalte meg dette.

Jeg synes det er trist at hun forsvinner ut av huset, men også det at det er så altfor voksent, og jeg synes de skal prøve litt forskjellig.

Dessuten sparer de unge masse penger ved å bo hjemme når de studerer.

Hva synes dere?

Alle er forskjellige. Jeg var mer som datteren din som ville ha et rolig og stabilt liv, men jeg har single i mange år før jeg slapp noen inn i livet mitt. 

Det jeg lurer mer på er hvordan de får lån? Vil gjerne vite! 😂

Anonymkode: cb949...e7e

Skrevet

Jeg ble sammen med min mann da vi var 16, vi flyttet ut sammen da han var 18 jeg 17 (vi er født samme år). Vi leide til vi var 23 og så kjøpte vi leilighet sammen. Nå er vi 30 og bor i rekkehus sammen :)  så hva er egentlig problemet? Ikke alle er party girls som trenger ny fyr hver helg. Noen ganger er man heldig å finner sin partner på første forsøk. Ganske nedlatende å anta at det er «puppy love» når hun er 20, ikke 12🙈

Anonymkode: 9bc67...1f1

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi kjøpte leilighet til en mill da vi giftet oss som 21-åringer. (Hadde vært forlovet i to år). Det var andre året som studenter, men vi hadde sommerjobber i tillegg til studielån. Da vi skulle ha barn to år senere, solgte vi denne til 1,2 mill. Nå har vi vært sammen i over 20 år, har tre barn, har reist masse både med og uten barn, så det eneste vi har gått glipp av er vel å bytte kjæreste så mange ganger. Jeg ville støttet dem, men pass på at de har gode avtaler slik at begge får med seg ut det de tar med seg inn om det skulle bli slutt. 

Det er mer enn litt forskjell på hva man  trenger av EK, garantier og ikke minst boligprisene i 2022 og på begynnelsen av 2000-tallet da du befant deg i det du anser som samme situasjon. 

Anonymkode: 445eb...395

• Liker 7
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har en venninne som kjøpte bolig for et par år siden da hun og kjæresten hadde 1 år igjen av studiene. De hadde begge hatt den samme deltidsjobben siden de var 16 år, så de hadde en fast (men lav inntekt). Han hadde kontrakt på jobb når han var ferdig, hun tok en utdannelse innen noe man er «garantert» jobb etterpå. De hadde 500k i EK, pluss at de fikk en million hver i forskudd på arv. De søkte om et lån på 500k (altså 17% av kjøpesummen). De fikk likevel avslag fra flere banker. De fikk tilslutt, men det var først etter de hadde møtt opp personlig og pratet med en rådgiver. 

Jeg tror ikke det er så enkelt som du skriver her (selv om man selvfølgelig kan være heldig med banke eller rådgiveren man møter).

Anonymkode: 705ee...49a

• Liker 3
Skrevet

Ville senket skuldrene. Med noen tusenlapper fra en deltidsjobb og i overkant av 100k i egenkapital så er det ingen banker som vil gi henne lån. Kommunalt lån vil de heller ikke få fordi det er ikke ment til unge studenter. 

Kommunalt lån er for mennesker med lav men stabil inntekt som etter all sannsynlighet ikke vil få bedret inntekten sin på mange år. Altså overhodet ikke studenter. De kan bare søke, men de kommer ikke til å få det innvilget.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi var begge studenter med deltidsjobber. 

Anonymkode: 23b72...baa

Antar dette var før årtusenskiftet, da var dette mulig. Med de prisene som er i dag + ek krav, er dette nær umulig.

• Liker 4
Skrevet

Det er mer enn litt forskjell på hva man  trenger av EK, garantier og ikke minst boligprisene i 2022 og på begynnelsen av 2000-tallet da du befant deg i det du anser som samme situasjon. 

Anonymkode: 445eb...395

Jeg har hørt at det er vanskelig å få seg lån nå, men her forstod jeg ts som at problemet var at de skulle "slå seg til ro", ikke søke på lån. Det å søke lån nå har jeg ikke kompetanse på, så jeg svarte bare at det kan gå bra å slå seg til ro tidlig. Og om de hadde klart å få seg lån og sikrer seg for hva som skjer ved et eventuelt brudd, vil det kunne lønne seg å kjøpe.

Skrevet

Helt enig i at hun kan vente med samboerskap, men alle venninnene bor hjemme siden de studerer, og det gjør kjæresten også.

Hun sier det er helt greit å bo hjemme, men det frister å være sin egen herre sammen med kjæresten, sier hun.

De holder på å sjekke om de kan få kommunalt lån sier hun.

De lever på studielån og jobbene sine de har ved siden av, men det er jo ca 5-7000 i mnd.

Ts

Kommunalt lån er for vanskeligstilte, studenter er ikke regnet som vanskeligstilt!

Anonymkode: 3991c...321

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...