AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #1 Skrevet 6. februar 2022 Min datter er 20 og førsteårs student. Hun har hatt kjæreste i 20 mnd. Da hun og kjæresten hadde vært sammen i halvannen måned, hadde de bestemt seg for å flytte sammen i løpet av det kommende året. Jeg humret og tenkte "puppy love". De sa de ikke skulle leie sier, men kjøpe leilighet! Da jeg var 20 bodde jeg i kollektiv og rotet med nye gutter nesten hver helg, og det var fest, baluba og venninnene mine var det viktigste i verden. Jeg har ikke hørt noe mer om det og har ikke tenkt på det før nå i dag da jentungen fortalte meg dette. Jeg synes det er trist at hun forsvinner ut av huset, men også det at det er så altfor voksent, og jeg synes de skal prøve litt forskjellig. Dessuten sparer de unge masse penger ved å bo hjemme når de studerer. Hva synes dere? Anonymkode: 7e91e...5bb 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #2 Skrevet 6. februar 2022 Hvis alternativet står mellom å bo hjemme eller å bo med kjæresten, er jo det å bo hos kjæresten mer eventyrlystent. Ville heller oppfordret henne til å bo i kollektiv, utveksling i utlandet etc. Anonymkode: 7e752...796 10
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #3 Skrevet 6. februar 2022 Smart å komme seg inn i boligmarkedet så tidlig som mulig. Jeg får alltid frysninger på ryggen av foreldre som synes barna skal leve sine liv slik de gjorde det selv. Anonymkode: 5c3e2...d9f 31 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #4 Skrevet 6. februar 2022 Du kan jo ønske henne "lykke til med å få boliglån som student uten fast inntekt" Anonymkode: aeb4a...3ac 13 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #5 Skrevet 6. februar 2022 Jeg kjøpte leilighet sammen med min kjæreste da jeg var 21, gikk helt fint det. Men vi hadde bodd sammen et år omtrent, så visste hva vi gikk til. Anbefaler at de leier først en stund før de kjøper noe. Anonymkode: 23b72...baa 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #6 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis alternativet står mellom å bo hjemme eller å bo med kjæresten, er jo det å bo hos kjæresten mer eventyrlystent. Ville heller oppfordret henne til å bo i kollektiv, utveksling i utlandet etc. Anonymkode: 7e752...796 Helt enig i at hun kan vente med samboerskap, men alle venninnene bor hjemme siden de studerer, og det gjør kjæresten også. Hun sier det er helt greit å bo hjemme, men det frister å være sin egen herre sammen med kjæresten, sier hun. De holder på å sjekke om de kan få kommunalt lån sier hun. De lever på studielån og jobbene sine de har ved siden av, men det er jo ca 5-7000 i mnd. Ts Anonymkode: 7e91e...5bb
Forundret.. Skrevet 6. februar 2022 #7 Skrevet 6. februar 2022 Hvordan skal hun få råd til det egentlig? 10
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #8 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Min datter er 20 og førsteårs student. Hun har hatt kjæreste i 20 mnd. Da hun og kjæresten hadde vært sammen i halvannen måned, hadde de bestemt seg for å flytte sammen i løpet av det kommende året. Jeg humret og tenkte "puppy love". De sa de ikke skulle leie sier, men kjøpe leilighet! Da jeg var 20 bodde jeg i kollektiv og rotet med nye gutter nesten hver helg, og det var fest, baluba og venninnene mine var det viktigste i verden. Jeg har ikke hørt noe mer om det og har ikke tenkt på det før nå i dag da jentungen fortalte meg dette. Jeg synes det er trist at hun forsvinner ut av huset, men også det at det er så altfor voksent, og jeg synes de skal prøve litt forskjellig. Dessuten sparer de unge masse penger ved å bo hjemme når de studerer. Hva synes dere? Anonymkode: 7e91e...5bb Hvor får hun lån når hun ikke har arbeid? Anonymkode: 445eb...395 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #9 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan jo ønske henne "lykke til med å få boliglån som student uten fast inntekt" Anonymkode: aeb4a...3ac Det går helt fint i mange tilfeller. Jeg fikk det allerede som andreårsstudent i et femårig studieløp. Spørs på studiet. Anonymkode: 7e752...796
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #10 Skrevet 6. februar 2022 Jeg kjøpte da jeg var 20 år. Å komme seg tidlig inn på boligmarkedet har hjulpet meg mye, selv om forholdet ikke varte. Man lærer mye av det. Kan fort tjene på det også. Om de får lån er et spørsmål. Anonymkode: e50b7...e77 7
NiceOrNothing Skrevet 6. februar 2022 #11 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Min datter er 20 og førsteårs student. Hun har hatt kjæreste i 20 mnd. Da hun og kjæresten hadde vært sammen i halvannen måned, hadde de bestemt seg for å flytte sammen i løpet av det kommende året. Jeg humret og tenkte "puppy love". De sa de ikke skulle leie sier, men kjøpe leilighet! Da jeg var 20 bodde jeg i kollektiv og rotet med nye gutter nesten hver helg, og det var fest, baluba og venninnene mine var det viktigste i verden. Jeg har ikke hørt noe mer om det og har ikke tenkt på det før nå i dag da jentungen fortalte meg dette. Jeg synes det er trist at hun forsvinner ut av huset, men også det at det er så altfor voksent, og jeg synes de skal prøve litt forskjellig. Dessuten sparer de unge masse penger ved å bo hjemme når de studerer. Hva synes dere? Anonymkode: 7e91e...5bb Har akkurat samme tankene som deg. Håper og ønsker at mine jenter ikke blir samboere før etter de er fylt 25. men jeg har nok ingenting jeg skulle sagt når det kommer til stykket 😅 2
Forundret.. Skrevet 6. februar 2022 #12 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kjøpte leilighet sammen med min kjæreste da jeg var 21, gikk helt fint det. Men vi hadde bodd sammen et år omtrent, så visste hva vi gikk til. Anbefaler at de leier først en stund før de kjøper noe. Anonymkode: 23b72...baa Men du hadde vel inntekt da? Jeg kjøpte også rekkehus som 21åring men hadde da fått fagbrev og jobb. Det er da ikke bare bare å kjøpe som student. 4
Tripptrapp1 Skrevet 6. februar 2022 #13 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Min datter er 20 og førsteårs student. Hun har hatt kjæreste i 20 mnd. Da hun og kjæresten hadde vært sammen i halvannen måned, hadde de bestemt seg for å flytte sammen i løpet av det kommende året. Jeg humret og tenkte "puppy love". De sa de ikke skulle leie sier, men kjøpe leilighet! Da jeg var 20 bodde jeg i kollektiv og rotet med nye gutter nesten hver helg, og det var fest, baluba og venninnene mine var det viktigste i verden. Jeg har ikke hørt noe mer om det og har ikke tenkt på det før nå i dag da jentungen fortalte meg dette. Jeg synes det er trist at hun forsvinner ut av huset, men også det at det er så altfor voksent, og jeg synes de skal prøve litt forskjellig. Dessuten sparer de unge masse penger ved å bo hjemme når de studerer. Hva synes dere? Anonymkode: 7e91e...5bb Skjønner ikke helt hvordan hun skal få dette til. Du sier at hun er 20 år, har akkurat begynt å studere (og pådra seg studielån) og har det jeg antar er en ringe- eller deltidsjobb. Selv Om EK skulle være i orden, så visste jeg ikke at fantes banker som gir den type kandidater lån. Det virker høyrisiko. 3
minister-mio Skrevet 6. februar 2022 #14 Skrevet 6. februar 2022 Dersom hun har mulighet til å kjøpe er jo det en mye bedre løsning enn å bo hjemme hos mor 2
Gjest AnomynBruker Skrevet 6. februar 2022 #15 Skrevet 6. februar 2022 (endret) NiceOrNothing skrev (2 minutter siden): Har akkurat samme tankene som deg. Håper og ønsker at mine jenter ikke blir samboere før etter de er fylt 25. men jeg har nok ingenting jeg skulle sagt når det kommer til stykket 😅 Hvorfor det? Er de umodne? Jeg bare lurer altså. Endret 6. februar 2022 av AnomynBruker
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #16 Skrevet 6. februar 2022 Jeg ville anbefalt henne at dem bor ilag i ett år før dem kjøper noe sammen. Unge studenter uten fast jobb vil ikke få kommunalt lån siden de fortsatt har mulighet til å spare seg opp egenkapital. Anonymkode: ba40b...451 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #17 Skrevet 6. februar 2022 Forundret.. skrev (3 minutter siden): Men du hadde vel inntekt da? Jeg kjøpte også rekkehus som 21åring men hadde da fått fagbrev og jobb. Det er da ikke bare bare å kjøpe som student. Vi var begge studenter med deltidsjobber. Anonymkode: 23b72...baa
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #18 Skrevet 6. februar 2022 Ts her Min datter har sparekonto med dåps/ konfirmasjons penger på og det er vel drøyt 120 000,- pluss studielånet. Jeg foreslo at de leier først men det ønsker de ikke. De er hverandres første seriøse kjærester, og min datter var jomfru til hun ble sammen med typen sin. Anonymkode: 7e91e...5bb
Tripptrapp1 Skrevet 6. februar 2022 #19 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts her Min datter har sparekonto med dåps/ konfirmasjons penger på og det er vel drøyt 120 000,- pluss studielånet. Jeg foreslo at de leier først men det ønsker de ikke. De er hverandres første seriøse kjærester, og min datter var jomfru til hun ble sammen med typen sin. Anonymkode: 7e91e...5bb Studielån teller ikke som inntekt. 4
NiceOrNothing Skrevet 6. februar 2022 #20 Skrevet 6. februar 2022 AnomynBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor det? Er de umodne? Jeg bare lurer altså. Nei , ikke umodne . Men mitt ønske for dem er at de skal reise litt å prioritere utdannelse og veninner. Kjæreste kan man ha , men trenger jo ikke bli sambo med en gang 😘 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå