Gå til innhold

Alder på bildekk.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte ny bil før jul, og forhandleren bestilte nye vinterdekk fra forhandleren deres i November pga vi hadde fått levert med feil dekk med bilen. Vi måtte kjøpe piggdekk istedenfor, og jeg tenkte legge ut dekkene ettersom de ikke blir brukt. Jeg har tydeligvis ikke sjekket godt nok etter, og dekkene er produsert i 17. Så en som ville kjøpe dem mente de var verdt maks 200 pga dekkene er gamle. 

Stemmer det virkelig at dekkene ikke er verdt mer, liksom rart  at forhandlere sender ut gamle dekk. I butikk koster dekkene rundt 2000 i butikken. 

Anonymkode: cff72...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fin lenke over.

Jeg er opptatt av at dekk skal være ferske og av god kvalitet. Derfor skifter jeg alltid etter fem år. Dekk fra 2017 er litt i grenseland her. Har de blitt lagret riktig, skal de fortsatt være ganske gode.

Men siden du kjøpte av en forhandler, og forhandlere er sleipe jævler, vil jeg nesten anta at du fikk dekkene fra en bil som har stått på utstilling lenge. Dvs. at de har vært utsatt for både UV lys, trykk, og mangel på jevn slitasje. Jeg ville rett og slett ikke ha kjøpt disse dekkene.

Hva angår prutemannen: Du finner alltids nye, dummere kunder på FINN. Ikke noe problem. Men jeg ville kanskje ha gått tilbake til forhandleren med dekkene.

Det er litt ulike holdninger rundt dette, men du kan til nød vise til denne "forskningen" her også for å få en bedre pris:

IMG_20220207_140721.thumb.jpg.df2d32d4d06097fae4e6af80534ebbe0.jpg

Anonymkode: f7b0b...de2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk er ferskvare. Maks 5 år skal en kjøre på nye dekk. Jeg har veldig liten kjørelengde pr år, og dermed lite slitasje på dekk, men kjøper ny allikevel hver 5 år. Det har med gummiblandingen som harskner etterhvert og veigrep og bremselengde blir dårligere.

Anonymkode: 11c2d...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...