Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har forsøkt å finne ut dette på NAV, men greide ikke. 

Jeg startet i ny jobb i desember med økt lønn (også jobbet fast samme sted før dette i mange år). Jeg jobber 100% og er i dag ikke sykmeldt. Men dersom jeg sykmelder meg så regnes utbetalinga basert på lønn tre siste måneder, noe som da vil gi meg en dårligere utbetaling nettopp fordi jeg tjente dårligere i november før ny jobb. Greit nok, men så til spørsmålet.

Fødselspermlønn regnes ut fra tre siste månedene (har perm i april), men dersom jeg er sykmeldt med en lavere utbetaling enn fast lønn gir, vil dette også gi utslag på permisjonspengene? Altså at selv om jeg har hatt nåværende lønn i den nye jobben som er høyere enn i november de tre siste månedene før april, så «straffes» jeg med lavere lønn i perm dersom jeg blir sykmeldt og dette baseres på lønn tilbake til november? 

Håper noen forstod det her 😅😅

Anonymkode: 96078...80b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NAV tar hensyn til varig lønnsøkning når de beregner foreldrepenger. 

Anonymkode: b596f...a28

• Liker 1
Skrevet

De ser på 3 siste månedene før du går ut i perm uavhengig av om du er sykemeldt da eller ikke. Er du sykemeldt ser de på hva du skulle fått i lønn de siste 3 månedene. Så om du har perm i april så ser de på lønnen i jan-feb-mars. 

Anonymkode: 7e3e6...c54

Skrevet

Sykmelding eller annet gyldig fravær før foreldrepengene starter

Hvis arbeidstakeren får sykepenger, foreldre- eller svangerskapspenger eller stønader på grunn av sykdom hos barnet frem til foreldrepengeperioden starter, skal du oppgi inntekten som arbeidstakeren vanligvis ville hatt dersom hun eller han var i jobb.

Kilde: https://www.nav.no/no/bedrift/tjenester-og-skjemaer/nav-og-altinn-tjenester/inntektsmelding/beregningsregler-for-foreldrepenger-og-svangerskapspenger

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De ser på 3 siste månedene før du går ut i perm uavhengig av om du er sykemeldt da eller ikke. Er du sykemeldt ser de på hva du skulle fått i lønn de siste 3 månedene. Så om du har perm i april så ser de på lønnen i jan-feb-mars. 

Ja, men om en del av den lønna er sykepenger som blir basert fra blant annet november så blir jo lønna lavere? Eller ser de på det som står på min lønnsslipp? 😅 ikke så lett det her for en førstegangs som aldri har vært sykmeldt 😅🤣

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sykmelding eller annet gyldig fravær før foreldrepengene starter

Hvis arbeidstakeren får sykepenger, foreldre- eller svangerskapspenger eller stønader på grunn av sykdom hos barnet frem til foreldrepengeperioden starter, skal du oppgi inntekten som arbeidstakeren vanligvis ville hatt dersom hun eller han var i jobb.

Kilde: https://www.nav.no/no/bedrift/tjenester-og-skjemaer/nav-og-altinn-tjenester/inntektsmelding/beregningsregler-for-foreldrepenger-og-svangerskapspenger

Ååå, oppklarende, takk 😊 da trenger jeg ikke bekymre meg for lavere lønn i perm dersom jeg blir sykmeldt.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men om en del av den lønna er sykepenger som blir basert fra blant annet november så blir jo lønna lavere? Eller ser de på det som står på min lønnsslipp? 😅 ikke så lett det her for en førstegangs som aldri har vært sykmeldt 😅🤣

Ja det den andre personen linket fra nav.no stemmer, så du skal ikke få mindre selv om du blir sykemeldt 😊

Skrevet

Hei, 

du får utbetalt din fastlønn og faste tillegg hvis du mottar sykepenger. Det blir i utgangspunktet ingen endring lønnsmessig fra NAV når de beregner inntekten din, men mindre du er vant med å jobbe en del overtid hver måned :) Jeg jobbet MYE overtid en periode fordi jeg trodde det ville gi høyere lønnsutbetaling i permisjon, men tok veldig feil. 😄 NAV betaler ikke for overtid med mindre det er en del av din turnus/arbeidsplan. 

Jeg fikk litt høyere uttelling i desember pga. halv skatt og tillegg for røde dager, så slike ting kan øke snittet i lønnsutbetalingen. 

Anonymkode: 56a6a...4b2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...