Gå til innhold

Bedriften vår har blitt kjøpt opp av en annen bedrift. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I korte trekk har firmaet jeg jobber i blitt kjøpt opp av en annen bedrift. Tanken er at vi skal jobbe videre som før, men integreres i det nye firmaet.

Noen som har opplevd det samme og har noen erfaringer å dele?

Anonymkode: 7d5ac...da2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I korte trekk har firmaet jeg jobber i blitt kjøpt opp av en annen bedrift. Tanken er at vi skal jobbe videre som før, men integreres i det nye firmaet.

Noen som har opplevd det samme og har noen erfaringer å dele?

Kommer veldig an på hvem som har kjøpt dere. I de fleste tilfeller ville jeg cashet inn aksje-opsjonene mine og løpt.

Anonymkode: 8bbb6...ae6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommer veldig an på hvem som har kjøpt dere. I de fleste tilfeller ville jeg cashet inn aksje-opsjonene mine og løpt.

Anonymkode: 8bbb6...ae6

Rent praktisk er jeg egentlig ikke skeptisk, men de ansatte ble ikke informert før oppkjøpet var et faktum, så jeg kjenner at lojaliteten min har fått seg en knekk. Fortsatt ikke helt bestemt meg for om jeg blir med videre, men det er også fordi jeg har vurdert om det er på tide å bytte til en annen type jobb.

Skrevet

Ofte ender slike oppkjøp med nedleggelse av den oppkjøpte bedriften. Spesielt hvis både oppkjøper og den oppkjøpte leverer samme produkt eller tjeneste.

Skrevet

Firma jeg jobbet i ble først kjøpt opp og fungerte som et slags søsterselskap en stund før vi ble 100% innlemmet i de som kjøpte opp. Noen år senere fusjonerte vi med et annet stort selskap.

Må dessverre si at jeg nesten utelukkende har dårlige erfaringer med dette. I starten etter oppkjøpet fikk vi noen goder av at de som kjøpte opp hadde flere frynsegoder osv og vi fikk uannsett jobbe veldig likt som før. Men det forandret seg gradvis og masse omorganiseringer osv gjorde at ledere måtte gå, mange sluttet og mye forandret seg. Flyttet kontorer flere ganger, stadig vært endringer i organisasjon, arbeidsform, arbeidsverktøy og goder. Jeg begynte også å jobbe i et ganske lite firma som jeg ønsket, og jobber nå i et veldig stort firma noe jeg merker at jeg ikke trives med. Mange flere firkantede vurderinger man skal gjennom, mål som skal oppnås som ikke fungerer så godt med akkurat min rolle men som er bestemt på toppnivå og slike ting.

Men det er jo litt forskjellig da om det er positivt eller negativt med stort selskap vs lite selskap avhengig av bransje og firma :) 

Anonymkode: 6557b...bc7

Skrevet
3 minutter siden, PetterKanin said:

Ofte ender slike oppkjøp med nedleggelse av den oppkjøpte bedriften. Spesielt hvis både oppkjøper og den oppkjøpte leverer samme produkt eller tjeneste.

Dette skjedde ikke med "mitt" firma som ble kjøpt opp. Men de har kjøpt opp andre firmaer som leverer samme tjeneste som annen avdeling allerede gjør og da har dette skjedd at de er for alle praktiske formål blitt lagt ned. I ett tilfelle vet jeg konkurransetilsynet var involvert i oppkjøpet pga de skulle kjøpe en konkurrent, og de fikk vel kun kjøpe opp dersom et av produktene ble nedlagt eller solgt ut til noen andre om jeg husker riktig. 

Skrevet

Dytter litt på denne.

Hvor vanlig er det ellers at de ansatte blir informert om slik i forkant? Skjønner at man ikke kan få alle detaljer og skjønner også at man ikke har noe man skulle sagt, men jeg synes det er spesielt når man ikke engang får et hint om at noe er i ferd med å skje før etter oppkjøpet er et faktum.

Skrevet

Jeg har vært med på dette noen ganger, dvs som regel sittet i det selskapet hvor nye selskap kommer inn og blir integrert i vårt. Som regel er det lite informasjon, lite opplæring og korte frister. Det kan også bli litt frustrasjon når de nye som kommer inn må endre rutiner og prosedyrer til noe helt annet, spesielt om firmaet som er kjøpt opp var lite og har kommet inn i et stort konsern. Det kan da bli mye byråkrati å forholde seg til. 

Anonymkode: 489e6...c64

Skrevet

Virksomhetsoverdragelse:

Ved virksomhetsoverdragelse overtar ny eier/driver i utgangspunktet alle ansatte med deres avtalte vilkår. Også alderspensjon, etterlattepensjon og uførepensjon overføres til ny arbeidsgiver. Dersom ny arbeidsgiver allerede har en pensjonsordning, kan arbeidsgiver velge å benytte denne. I realiteten risikerer dermed arbeidstakerne å få en dårligere ordning enn det de hadde hos tidligere arbeidsgiver.
Både tidligere og ny eier/arbeidsgiver plikter så tidlig som mulig å informere og drøfte overdragelsen med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom tidligere eller ny arbeidsgiver planlegger tiltak overfor arbeidstakerne, skal dette drøftes med tillitsvalgte så tidlig som mulig med sikte på å oppnå en avtale.

https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§16-2
Virksomhetsoverdragelse (arbeidstilsynet.no)

Anonymkode: fefbe...ca8

Skrevet

Det er ikke så vanlig at de ansatte får informasjon om dette på forhånd. Slike prosesser foregår ofte i hemmelighet, og ut fra omstendighetene kan det også være snakk om børssensitiv informasjon, som man ikke har lov til å dele. 

Det bør uansett gis mye og konkret informasjon til de ansatte med en gang det er kjent, både om oppkjøpet, men viktigst av alt hvilke konsekvenser det evt. får. I utgangspunktet innebærer ikke et oppkjøp/skifte av eiere nødvendigvis noen endring, men hvis dere skal integreres er det fort snakk om en virksomhetsoverdragelse. Da skal arbeidsforholdene overdras til ny arbeidsgiver som de er. Veldig ofte vil det innføres endringer i etterkant fordi arbeidsgiver vil ønske å behandle alle likt. 

Hvordan det går kommer litt an på hva slags type oppkjøp det er. Er det et "tillegg", dvs at kjøper vil utvide forretningene til det dere driver med, så vil det kanskje ikke bli så store endringer. Driver dere med mye av de samme tingene som kjøper driver med idag, så er det en god sjanse for at det blir for mye kapasitet i deler av selskapet, og kanskje at noen ansatte må gå som følge av det. Men dette er ikke så lett å si noe om, alle slike prosesser er veldig ulike. 

Anonymkode: 881d6...a10

Skrevet

Jobber i en stor bedrift som kjøper opp. Jobber nest nederst på rangstigen så skal ikke si jeg vet alt. Men hovedgrunnen til oppkjøp i mitt firma er for å utvide. Dette er i håndverksbransjen. I stedenfor å ansette x antall personer kan man kjøpe et firma som har bra inntjening og gode folk, alle beholder jobbene sine, de øverste lederne i det oppkjøpte firmaet får kanskje noen andre oppgaver om de blir samlokalisert med en avdeling, men ofte forblir de en en selvstendig avdeling, men med ny logo. Største ulempen jeg vet folk har hatt av det er at man går fra å være et lite firma hvor det å dra på firmaturer osv er prioritert, til at man blir et stort firma med andre prioriteringer, men med andre fordeler som stort firma fører med seg.. 

Skrevet

Vi som ansatte fikk forresten ikke vite noe før oppkjøp, pga reglene rundt børsgreier/aksjer. 

Ved fusjonering fikk vi beskjed når prosessen for å få lov av konkurransetilsynet/bli enige var i gang. Vet ikke hvor lenge prosessen hadde foregått før vi ansatte fikk beskjed men jeg vil tro en tid. 

Skrevet

Les deg opp om virksomhetsoverdragelse i AML.

Har opplevd det selv en gang, og ny arbeidsgiver inndro goder som ikke var avtalefestet (gratis parkering osv.) og forsøkte å endre arbeidstid osv., men det møtte så stor motstand at det ble lagt på is. Noen ledere mistet jobben, og mange andre fikk arbeidsplassene sine flyttet fra en sentral lokasjon til langt ut i «gokk». 
Ellers ble alle datasystemer byttet ut, da den nye bedriften ville bruke sine, og vi mistet tilgang til nødvendig informasjon for å gjøre jobben vår, da dette visstnok var «sensitiv» informasjon vi ikke lenger fikk tilgang til. 

Anonymkode: 01fc7...0c9

Skrevet

Jobber i et stort konsern, og avdelingen jeg jobber i ble kjøpt opp for en del år tilbake. De første årene ble det ikke gjort noen endringer som de ansatte merket. Endringene har blitt implementert over flere år, type pensjon og forsikringer var på tide å reforhandle, da ble det gjort for hele konsernet og vi fikk bedre vilkår enn vi hadde.

Systemer vi bruker har blitt endret til det som konsernet har brukt når det har vært på tide å skifte.

Men avdelingen jeg jobber i var en stor bedrift, og er blitt en enda større avdeling de siste årene. Vi fungerer litt som bedrift i bedriften, og har hatt alle funksjoner (hr, hms, lønn etc) under vårt tak hele veien. Merket i grunn ikke veldig mye til at vi tilhører et stort konsern, ihvertfall ikke noe negativt.

På grunn av børsnotering fikk ikke de ansatte vite noe før kjøpet var et faktum. 

Anonymkode: 7fbc2...438

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jobber i et stort konsern, og avdelingen jeg jobber i ble kjøpt opp for en del år tilbake. De første årene ble det ikke gjort noen endringer som de ansatte merket. Endringene har blitt implementert over flere år, type pensjon og forsikringer var på tide å reforhandle, da ble det gjort for hele konsernet og vi fikk bedre vilkår enn vi hadde.

Systemer vi bruker har blitt endret til det som konsernet har brukt når det har vært på tide å skifte.

Men avdelingen jeg jobber i var en stor bedrift, og er blitt en enda større avdeling de siste årene. Vi fungerer litt som bedrift i bedriften, og har hatt alle funksjoner (hr, hms, lønn etc) under vårt tak hele veien. Merket i grunn ikke veldig mye til at vi tilhører et stort konsern, ihvertfall ikke noe negativt.

På grunn av børsnotering fikk ikke de ansatte vite noe før kjøpet var et faktum. 

Tilleggsinfo: en del av de rutinene og systemene vi brukte før oppkjøp er videreført inn og tatt i bruk av hele konsernet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Les deg opp om virksomhetsoverdragelse i AML.

Har opplevd det selv en gang, og ny arbeidsgiver inndro goder som ikke var avtalefestet (gratis parkering osv.) og forsøkte å endre arbeidstid osv., men det møtte så stor motstand at det ble lagt på is. Noen ledere mistet jobben, og mange andre fikk arbeidsplassene sine flyttet fra en sentral lokasjon til langt ut i «gokk». 
Ellers ble alle datasystemer byttet ut, da den nye bedriften ville bruke sine, og vi mistet tilgang til nødvendig informasjon for å gjøre jobben vår, da dette visstnok var «sensitiv» informasjon vi ikke lenger fikk tilgang til. 

Jeg glemte å legge til; Selv fikk jeg 3 ganger mer å gjøre, uten å få en krone ekstra i lønn, da avdelingen ble slått sammen med den andre bedriften og følgelig ble mye større.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.2.2022 den 22.01):

Rent praktisk er jeg egentlig ikke skeptisk, men de ansatte ble ikke informert før oppkjøpet var et faktum, så jeg kjenner at lojaliteten min har fått seg en knekk. Fortsatt ikke helt bestemt meg for om jeg blir med videre, men det er også fordi jeg har vurdert om det er på tide å bytte til en annen type jobb.

Dette med å ikke informere underveis er helt vanlig praksis, og ikke noe du bør anse som illojalt. 

Selv har jeg jobbet to steder som ble kjøpt opp. Den ene gangen mindre bra (lite familieeid selskap ble en del av noe stort - men alternativet kunne faktisk blitt at vi et par år senere hadde gått konkurs. Mange tidligere kolleger er der fremdeles) og den andre gangen gikk det veldig bra. Jobber der den dag i dag.

Det kommer endringer, og det er bare å innstille seg på at du vil være med på disse. Å yte motstand (selv om det bare er inni deg) gjør deg ikke godt. Kanskje du lærer noe nytt, og får nye muligheter?  

Anonymkode: 70ca7...073

Skrevet

Takk for interessante og opplysende svar! :) Ingen av firmaene er børsnoterte. Jeg skjønner at vi som ansatte ikke kan forvente all verden av opplysninger, men hadde det vært helt uhørt å gi et signal om at firmaet vurderte mulighetene for å inngå et samarbeid med et større selskap? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer endringer, og det er bare å innstille seg på at du vil være med på disse. Å yte motstand (selv om det bare er inni deg) gjør deg ikke godt. Kanskje du lærer noe nytt, og får nye muligheter?  

Anonymkode: 70ca7...073

Neida. Jeg må nok bare innfinne meg med det. Er vel mer spørsmål om jeg faktisk blir med videre eller om jeg benytter muligheten til å bytte jobb.

Skrevet

Ikke vært det firmaet som er blitt kjøpt opp, men erfaring motsatt. Selskapet jeg jobber i som er et globalt selskap har kjøpt opp to selskaper opp gjennom de siste årene. de nye blir jo integrert etterhvert, noen stillinger forsvinner stort sett alltid i slike sammenslåinger. Hos oss er det blitt informert om eventuelle oppkjøp, men også med info om det går iorden pga konkuransetilsyn, børsen etc. Det er delte meninger hos ansatte om hvordan hvordan dette er, usikkerhet osv. Både hos de som kjøper men selvfølgelig mest hos dem som kjøpes opp. Det kan gå begge veier om hvor positivt det er for de som kjøpes opp, ansennitet etc.følger deg, men det kan være andre regler for personal goder etc som er hos de nye som vil følges 

Anonymkode: 45955...7d8

• 2 uker senere...
Skrevet

Har blitt litt mer positiv innstilt siden sist. Blant annet har ledelsen i det nye firmaet sagt at de ikke ønsker overtidskultur og at om noen får for mye å gjøre kan de hente ressurser fra andre deler av firmaet (som jo er enormt). Et av mine problem i gamlejobben har nettopp vært for mye å gjøre og lite andre folk i firmaet å ta av. Så håper det kan stemme da.

Har fått en del henvendelser fra hodejegere i det siste, så vurderer å høre med nåværende leder om det er mulig med litt ekstra lønn i forbindelse med oppkjøpet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...