AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #1 Skrevet 6. februar 2022 Jeg skal selge en leilighet på Oslo øst, men megler maser sånn om alt jeg må ordne før leiligheten er klar til salg. Foreløpig har jeg brukt ca 150.000 kr men nå begynner jeg å slite med økonomien og har knapt nok til mat. Fortsatt er det en del ting som megler pirker på, men skal jeg seriøst blakke meg for å kunne selge? Dette påvirker jo hvor mye jeg får låne også, spesielt siden jeg tok opp 100.000 kr ekstra i lån via boliglånet, og har brukt rundt 30.000 kr på kredittkortet + egen sparing til å pusse opp. Det jeg har gjort foreløpig: - sparklet/malt tak - malt vegger - oppgradert kjøkken med ny benkeplate/fronter/hvitevarer Mulig at det legges mer vekt på at ting er fresht før man legger ut en bolig til salgs nå, pga nye regler. Men syns dette begynner å bli fryktelig dyrt, og tror det vil ta lang tid før jeg får betalt ned kreditten jeg har tatt opp. Får heldigvis en god bonus i juni + feriepenger. Hvor mye penger har dere andre brukt før dere har lagt ut en bolig for salg? Anonymkode: caf2f...aea
urenluren Skrevet 6. februar 2022 #2 Skrevet 6. februar 2022 Jeg ville ikke lagt noe mer penger i oppussing når du bare skal selge uansett. Folk vil gjerne gjøre om og pusse opp ting slik de selv vil ha det uansett. Eneste grunn til at megler maser om dette er for å gjøre salget lettere for seg selv og for at megler skal tjene litt mer. Det er ikke sikkert du får tilbake så mye mer enn det du pusset opp for uansett, så da er det ikke verdt det. En leilighet i Oslo får du solgt uansett. 13
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #3 Skrevet 6. februar 2022 De tingene som er gjort høres lurt ut, men hva mer er det som skal gjøres? Anonymkode: 1dad4...5e0
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #4 Skrevet 6. februar 2022 Fikk megler deg til å oppgradere kjøkkenet med nye hvitevarer?? Det er jo idiotisk, jeg som kjøper ser det som svært negativt hvis kjøkken er tatt rett før salg, da er det alltid billige, dårlige løsninger. men for å svare på spørsmålet ditt, vi brukte vel ca 10 000kr på å fikse små ting som mangler pluss stylist som også fikset små ting jeg aldri fikk gjort (som bildevegg og balkong møbler). Vi malte litt flekker her og der, det var alt. Viktigste er at det er ryddig og pent møblert så man får en koselig følelse når man kommer inn. Og at ingenting er ødelagt, maling flasser osv, så lenge man får følelsen av at leiligheten er godt tatt vare på så burde det gå fint. Anonymkode: a61b4...1c4 8
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #5 Skrevet 6. februar 2022 Ikke en krone la vi i oppussing når vi solgte. De som kjøpte har sikkert endret det de ønsket uansett. Men vi malte om, byttet ut flisene på baderommene og kjøpte en annen kjøkkeninnredning i leiligheten vi kjøpte. Den var nyoppusset, men ikke i vår smak. Leiligheten hadde ellers det vi ønsket oss, så det var derfor vi kjøpte den. Ikke på grunn av selgers personlige interiørsmak. Anonymkode: 97ac9...2ee 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #6 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fikk megler deg til å oppgradere kjøkkenet med nye hvitevarer?? Det er jo idiotisk, jeg som kjøper ser det som svært negativt hvis kjøkken er tatt rett før salg, da er det alltid billige, dårlige løsninger. men for å svare på spørsmålet ditt, vi brukte vel ca 10 000kr på å fikse små ting som mangler pluss stylist som også fikset små ting jeg aldri fikk gjort (som bildevegg og balkong møbler). Vi malte litt flekker her og der, det var alt. Viktigste er at det er ryddig og pent møblert så man får en koselig følelse når man kommer inn. Og at ingenting er ødelagt, maling flasser osv, så lenge man får følelsen av at leiligheten er godt tatt vare på så burde det gå fint. Anonymkode: a61b4...1c4 Benkeplaten løsna faktisk, og noen av dørene falt av. Så istedet for å sette inn et helt nytt kjøkken fikk jeg et firma til å ordne nye fronter/benkeplate etc. Hvitevarene funket heller ikke så uansett var jo det greit å få ordnet det. Nå sier megler at vifta på badet er stygg og at listene på stua ikke er fine nok.. Jeg fins ikke handy så må jo da evt bruke penger for å få dette fikset også. Jeg ser at de som la listene ikke har vært så flinke (ble gjort for et par år siden), men er jo enkelt å male over skulle jeg tro. De fleste ønsker vel å pusse opp og få sin egen stil når de skal flytte inn et sted, så vet ikke om det er noe poeng å gjøre så mye mer? Det koster jo på flytte også. Ikke at jeg har funnet noe enda, men håper til våren en gang. Anonymkode: caf2f...aea 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #7 Skrevet 6. februar 2022 Med mindre veggene og tak var helt jævlige, så ser jeg ikke poenget med å male før salg. Man må som regel gjøre noe selv før man flytter inn uansett, pga skruehull og sår på vegger etter møbler etc. Nye hvitevarer virker iallfall bortkastet. Jeg hadde ikke gjort noe mer om jeg hadde vært deg, er det en OK leilighet får du garantert solgt den Anonymkode: d9a63...f94
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #8 Skrevet 6. februar 2022 150 000 for å male og bytte benkeplate/hvitevarer? Shit. Hvordan er det i det hele tatt mulig, høres ut som det er noe som max skal koste 50 000, og da tar jeg i. Generelt så er det vel et rimelig råd før salg å sparkle og male litt (selv) for å løfte helhetsinntrykk, gjerne fikse småting som henger og slenger, ikke la det være for mye flekker og skruehull og slitne silikonfuger og slikt småtteri som trekker ned inntrykket. Styling tror jeg også mange kan tjene på. Du skal ikke undervurdere hvor "lettlurte" kjøpere er. Selv la jeg vel en tusenlapp i det sist jeg solgte, jeg malte litt og kjøpte noen nye puter og sengeteppe. Kjøkken og bad rådes det vel generelt ikke til å pusse opp, om det er modent for utskiftning så bytter nye eiere det ut og de vil velge selv hva de skal ha. Jeg kjøpte en leilighet med gammel kjøkken men eier hadde kjøpt nye hvitevarer før salg - mot meglers råd. Jeg solgte jo dem, da jeg skulle bytte kjøkkenet og ha alt innebygd. Husk at megler først og fremst tenker på seg selv, han investerer ikke disse pengene og får bare mer provisjon på salget jo mer penger du bruker på å pusse opp. Eneste gang jeg ville brukt mye på å pusse opp, var om leiligheten ikke ble solgt i det hele tatt. Men i Oslo går det vel kjapt. Få den ut på markedet, ikke blakk deg på oppussing! Tror ikke du får igjen de 150 000, og tviler på at megler innser du har brukt så mye altså. Anonymkode: 22422...f1c 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #9 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Foreløpig har jeg brukt ca 150.000 Det jeg har gjort foreløpig: - sparklet/malt tak - malt vegger - oppgradert kjøkken med ny benkeplate/fronter/hvitevarer Hvordan greide du å bruke 150 000 på overnevnte jobb?? Vet ikke hvor stor leiligheten din er, men høres voldsomt ut. Nytt kjøleskap, oppvaskmaskin, benkeplate,fronter og maling koster ikke 150 000.. Hvor mye du trenger å gjøre avhenger av hvor gammelt og slitt det er innvendig. Om du f.eks har 90 tallets gulaktige laminat er det kanskje lurere å investere i nytt ganske nøytralt stuegulv fremfor kjøkkenfronter f.eks. Vi malte kjøkkenfrontene i ny farge selv fremfor å kjøpe nye. Ble skikkelig bra. Det er mye du kan gjøre for en billig penge uten å måtte ut med dyre dommer. Anonymkode: 9cf8b...576
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #10 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Benkeplaten løsna faktisk, og noen av dørene falt av. Så istedet for å sette inn et helt nytt kjøkken fikk jeg et firma til å ordne nye fronter/benkeplate etc. Hvitevarene funket heller ikke så uansett var jo det greit å få ordnet det. Nå sier megler at vifta på badet er stygg og at listene på stua ikke er fine nok.. Jeg fins ikke handy så må jo da evt bruke penger for å få dette fikset også. Jeg ser at de som la listene ikke har vært så flinke (ble gjort for et par år siden), men er jo enkelt å male over skulle jeg tro. De fleste ønsker vel å pusse opp og få sin egen stil når de skal flytte inn et sted, så vet ikke om det er noe poeng å gjøre så mye mer? Det koster jo på flytte også. Ikke at jeg har funnet noe enda, men håper til våren en gang. Anonymkode: caf2f...aea Bytt megler! Anonymkode: 9079f...a11 8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #11 Skrevet 7. februar 2022 Jeg gjorde ingen ting, hadde heller ikke gjort noe på siden jeg flyttet inn for 10 år siden. Boligen gikk nesten 400.000 over takst, to roms Oslo øst. Tilstandsrapporten legger vekt på de viktige tingene, ikke de overfladiske som utseende, men rør, baderomstilstand, det elektriske, fuktskader osv. Anonymkode: dfa17...778
Mt3 Skrevet 7. februar 2022 #12 Skrevet 7. februar 2022 Når du ikke er handy og må leie inn fagfolk til hver eneste lille ting som må fikses så ville jeg droppet det, vasket og ryddet opp så godt det lar seg gjøre og heller selge til en litt lavere pris enn om leiligheten var i tipp topp stand. Prisøkningen vil skjeldent overstige det det vil koste deg i materialer og utgifter til fagfolk, i hvertfall om du ikke greier å fuge, male og skru fast skapdører engang. 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #13 Skrevet 7. februar 2022 Virker nesten som om du har blitt lurt 😳 150k på elementære ting som ny eier uansett (mest sannsynlig) vil gjøre om igjen når hen kjøper? Selg fort som fy og ikke legg mer penger i dette. Anonymkode: 8884a...9ce 5
nomore82 Skrevet 7. februar 2022 #14 Skrevet 7. februar 2022 Første regel er at du sjeldent/aldri får igjen pengene du putter i overflatisk oppussing. Spesielt når det kommer til maling av overflater og kjøkkenfronter. Kjøper vil sannsynligvis gjøre jobben for å få det slik de vil ha det. Hvor mye sparkling måtte til egentlig? Hvitevarer er nok en grei investering. Her er det litt både og. Ødelagte hvitevarer kan ødelegge inntrykket så mye at en ikke vil by fordi en frykter verre ting. Men samtidig kan dyre integrerte hvitevarer være bortkastede penger da kjøper ønsker egne/egne merker osv. Totalt sett vil jeg påstå at du er blitt presset til å betale i overkant mye for oppussingen som du dessverre ikke ser igjen. Og dersom megler pusher på enda mer så ville jeg vurdert å bytte megler. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #15 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Fikk megler deg til å oppgradere kjøkkenet med nye hvitevarer?? Det er jo idiotisk, jeg som kjøper ser det som svært negativt hvis kjøkken er tatt rett før salg, da er det alltid billige, dårlige løsninger. men for å svare på spørsmålet ditt, vi brukte vel ca 10 000kr på å fikse små ting som mangler pluss stylist som også fikset små ting jeg aldri fikk gjort (som bildevegg og balkong møbler). Vi malte litt flekker her og der, det var alt. Viktigste er at det er ryddig og pent møblert så man får en koselig følelse når man kommer inn. Og at ingenting er ødelagt, maling flasser osv, så lenge man får følelsen av at leiligheten er godt tatt vare på så burde det gå fint. Anonymkode: a61b4...1c4 Helt enig. Også viktig at det er luftig, fjern gjerne ekstra små møbler og det meste av dill. Vi pirket på litt maling, og så hadde vi nylig malt utendørs. Megler rådet oss ikke til å oppgradere kjøkkenet fra 90-tallet. Det fungerte, og nye kjøpere ville ha fri rammer om vi ikke pusset opp. Syns faktisk det var uhørt ts... jeg ville ha klagd på denne megleren. Du skal absolutt ikke måtte passe opp et kjøkken for å selge. Anonymkode: a7668...c6a 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #16 Skrevet 7. februar 2022 Vi oppgraderte toalett og dusjhjørne bare måneder før salg, med viten om at vi skulle selge. De dro ned totalinntrykket på badet enormt. Opplyste ikke om dette i salgsoppgaven, som noen skriver over er oppussing-rett-før-salg ofte et dårlig tegn. Vi gikk over og fikset alt som burde vært gjort løpende, som trakk ned totalinntrykket. Byttet en ødelagt lampe fikset listverk, en knust flis, malte litt. Så totalt: ca 30 000? Betalte ikke styling, da megler mente det var stilrent nok. Men fjernet alt fra ekstra kommoder på soverom, bokhylle gjesterom, ekstra skap stue. Samt det meste av "pynt". Kjøkken er det helt bortkastet å gjøre noe med. Alle vet at det kan gjøres relativt rimelig på IKEA, og mange har sine egne ønsker for et kjøkken. Anonymkode: e368b...594 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #17 Skrevet 7. februar 2022 Huset jeg kjøpte i fjor stinket pga. en kjederøykende eier, og jeg er 100% på at mange snudde i døra på visning. Fikk det til prisantydning, og huset er i teknisk god stand og ligger i et område der det normalt er budrunder. Inngangspartiet hadde også verdens styggeste syttitallsvinyl på gulvet, det var malingflekker på gulvene etter tidligere klønete oppussing. Alt dette er jo bare småting, men jeg tipper enkelte kan få et skikkelig dårlig førsteinntrykk. Hadde hun skiftet gulvet og malt hele kåken et par måneder før salg og ikke røykt inne, hadde hun klart å bli kvitt 90% av lukta og sikkert fått betydelig mer enn jeg ga. Men skal sies at dette er en billig jobb man kan gjøre selv da. Gulvet burde ikke koste stort over tusenlappen, kanskje et par tusen for maling og et par tusen til for nye lister. Anonymkode: 60830...695
Drizzt Skrevet 8. februar 2022 #18 Skrevet 8. februar 2022 Megler maser fordi bildene vil se bedre ut og leiligheten blir lettere solgt. Megler er mest opptatt av å få mest mulig penger. Det er sannsynlig at du ikke får de 150.000 tilbake ved salg. Jeg synes du har betalt altfor mye for jobbene du har nevnt. Men OK, 150.000 for kosmetiske endringer - man får helt nytt kjøkken hvitevarer inkludert for dette. Likevel - ikke noe vits i å bruke mer penger med mindre takstmann peker på noe alvorlig som kan trekke prisen ned. 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #19 Skrevet 8. februar 2022 Her høres det ut som om megler vil gjøre jobben enklere for seg selv, ja, og sikre seg et raskt salg uten for mye jobb. Her fikk vi beskjed av megler om å pusse opp for rundt 50 000,- før salg. Noe av det gidder vi ikke å gjøre (som å bytte kjøkkenbenk på et gammelt kjøkken som kjøper uansett kommer til å totalrenovere) Anonymkode: 71ae9...f36 2
Drizzt Skrevet 9. februar 2022 #20 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Her høres det ut som om megler vil gjøre jobben enklere for seg selv, ja, og sikre seg et raskt salg uten for mye jobb. Her fikk vi beskjed av megler om å pusse opp for rundt 50 000,- før salg. Noe av det gidder vi ikke å gjøre (som å bytte kjøkkenbenk på et gammelt kjøkken som kjøper uansett kommer til å totalrenovere) Anonymkode: 71ae9...f36 Rødt flagg. Bytt megler. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå