Gå til innhold

Ung uføretrygd og tannlege?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg ble utsatt for grov omsorgssvikt da jeg vokste opp, og uten å gå i for mye detaljer så gikk dette utover tennene mine, siden foreldrene mine ikke pusset de, og jeg hadde svært dårlige tenner, og noen ble trukket. Jeg mangler noen tenner, og har hatt utrolig mye tannverk den siste tiden som har gått såpass utover hverdagen at jeg ikke har klart å komme meg på skole (jeg tar opp fag for å kunne evt komme meg ut i arbeid igjen senere) 

Og spørsmålet mitt da er; hvordan er det med tannlege og å være ung uføretrygdet? Jeg har en husleie på 12 tusen (med strøm og alt annet, men fortsatt veldig dyrt) og jeg har rett og slett ikke råd til tannlege. Hva vil NAV si til dette om jeg søker støtte til tannlege utgifter? Mvh ei som har skikkelig tannverk

Anonymkode: 3bbe9...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ikke oppsparte midler så kan du søke NAV om helt, men du får som regel det billigste alternativet dekket og slikt fortsetter det, det vil aldri bli skikkelig holdbart.

Helt kriminelt at det ikke er ordninger for folk som har vært utsatt for omsorgssvikt at de ikke får dekket dette av staten er for meg helt ubegripelig.

Anonymkode: d4c34...a69

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei. Jeg ble utsatt for grov omsorgssvikt da jeg vokste opp, og uten å gå i for mye detaljer så gikk dette utover tennene mine, siden foreldrene mine ikke pusset de, og jeg hadde svært dårlige tenner, og noen ble trukket. Jeg mangler noen tenner, og har hatt utrolig mye tannverk den siste tiden som har gått såpass utover hverdagen at jeg ikke har klart å komme meg på skole (jeg tar opp fag for å kunne evt komme meg ut i arbeid igjen senere) 

Og spørsmålet mitt da er; hvordan er det med tannlege og å være ung uføretrygdet? Jeg har en husleie på 12 tusen (med strøm og alt annet, men fortsatt veldig dyrt) og jeg har rett og slett ikke råd til tannlege. Hva vil NAV si til dette om jeg søker støtte til tannlege utgifter? Mvh ei som har skikkelig tannverk

Da må du prioritere som alle oss andre. Flytt så du får billigere husleie. Selg ting du ikke trenger. etc

Anonymkode: e9c8e...8b4

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du må nok betale for dette selv. Hilsen en annen som har ung uføretrygd 

Anonymkode: a9fbd...a47

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du ikke oppsparte midler så kan du søke NAV om helt, men du får som regel det billigste alternativet dekket og slikt fortsetter det, det vil aldri bli skikkelig holdbart.

Helt kriminelt at det ikke er ordninger for folk som har vært utsatt for omsorgssvikt at de ikke får dekket dette av staten er for meg helt ubegripelig.

Anonymkode: d4c34...a69

Ja, det skjønner jeg ikke selv heler. Jeg er dessverre bundet til å bo her frem til desember 22 i leien. Så jeg får ikke spart opp noe særlig heler til å gå til tannlege. Men er det noe man kan snakke med tannlegen om eventuelt? 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det skjønner jeg ikke selv heler. Jeg er dessverre bundet til å bo her frem til desember 22 i leien. Så jeg får ikke spart opp noe særlig heler til å gå til tannlege. Men er det noe man kan snakke med tannlegen om eventuelt? 

Ts

Det er NAV du må snakke med om økonomisk stønad til tannbehandling. Tannlegen har ikke noe med det å gjøre.

Anonymkode: d03a8...262

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har en husleie på 12 tusen (med strøm og alt annet, men fortsatt veldig dyrt) og jeg har rett og slett ikke råd til tannlege. Hva vil NAV si til dette om jeg søker støtte til tannlege utgifter? Mvh ei som har skikkelig tannverk

Snakk med feks eurodent her i norge, så fisker de tennene dine til en billig penge I Budapest. Billig nok til at det forstatt blir minimum 50% under norske priser etter at reisekostnader er lagt til.

Endret av Chomsky89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
  • Tannbehandling for personer med tannlegeskrekk (odontofobi): Hvis du har sterk tannlegeskrekk eller har blitt utsatt for tortur eller overgrep, kan du ha rett på et tilrettelagt tilbud (TOO) fra den offentlige tannhelsetjenesten. Les mer om tilbudet (TOO) her. Hvis du oppfyller kriteriene for TOO-tilbudet, dekkes angstbehandling og tannbehandling av statlige midler frem til tennene dine er rehabilitert.

https://www.helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/hvem-betaler-tannlegeregningen-din/

Anonymkode: d3f42...fe3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

du kan søke om økonomisk sosialhjelp til dette, dersom du ikke har mulighet til å betale nødvendig behandling selv. Du finner søknadsskjema og mer informasjon på nettsidene til Nav.

Anonymkode: be64b...74b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chomsky89 skrev (3 minutter siden):

Tipper at "selv du"  skal til utlandet før eller senere. Snakk med feks eurodent her i norge, så fisker de tennene dine til en billig penge I Budapest. Billig nok til at det forstatt blir minimum 50% under norske priser etter at reisekostnader er lagt til.

Og så får man litt MRSA med på kjøpet.. Kjempelurt.

Anonymkode: d03a8...262

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ts

Du kan be tannlegen om å dele opp regningen

Anonymkode: 4197e...7e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og så får man litt MRSA med på kjøpet.. Kjempelurt.

Alle medisinke behandlinger medfører en vis grad av risiko.  

Eurodent har heller ikke andre rutiner i Oslo-lokalene  en i Budapest-lokalene.

Endret av Chomsky89
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har opplevd noe av det samme. Var flau da jeg satte meg i tannlegestolen så forklarte raskt at tennene var ikke som de var fordi jeg ga blaffen i de nå, men pga forsømmelse da jeg var liten.

Da viser deg seg at skader som oppstår pga slikt før du fyller 18 delvis dekkes av Helfo. Så tannlegen sendte det inn dit og jeg betalte bare en mindre del.

Jeg hadde ikke mistet tenner, men de var nedslitt og hadde ødelagt emalje pga ingen tannpuss som barn.

Anonymkode: aff1c...747

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...