AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #1 Skrevet 6. februar 2022 Fristen var 1 feb. Men litt usikker på om det hadde vært fordelaktig for barnet mitt å søke om dette, eller om hen kan få god hjelp underveis i utdanningen likevel? Har et barn med ADHD, stor utfordring med hukommelse, dysleksi, noe språkvansker, av og til litt angst. Ligger i ca 3 i snitt på skolen. Burde hen søkt fortrinnsrett? Utdanningsrådgiver mente egt ikke det. Synes kanskje det var litt rart siden hen har en del utfordringer, eller må det mere til for å søke om fortrinnsrett. ? Anonymkode: 15923...718
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #2 Skrevet 6. februar 2022 Om det er fare for at han ikke vil komme inn på vgs i hjembyen og dermed vil ende opp som borteboer kan det være lurt å søke med fortrinnsrett. Da mener jeg at han vil trenge mye voksenstøtte for å kunne gjennomføre og at hybellivet ikke er forenelig med hans diagnoser kombinert med ung alder. Er det ikke stor risiko for dette trenger han ikke søke med fortrinnsrett. Tilrettelegging vil han uansett ha krav på Anonymkode: c14af...f4c
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #3 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fristen var 1 feb. Men litt usikker på om det hadde vært fordelaktig for barnet mitt å søke om dette, eller om hen kan få god hjelp underveis i utdanningen likevel? Har et barn med ADHD, stor utfordring med hukommelse, dysleksi, noe språkvansker, av og til litt angst. Ligger i ca 3 i snitt på skolen. Burde hen søkt fortrinnsrett? Utdanningsrådgiver mente egt ikke det. Synes kanskje det var litt rart siden hen har en del utfordringer, eller må det mere til for å søke om fortrinnsrett. ? Anonymkode: 15923...718 Fortrinnsrett er for elever med store fysiske og/eller psykiske funksjonsnedsettelser. De må, i tillegg til å søke innen 1. feb, tilmeldes fylkeskommunen innen 1. okt på 10. trinn. Ditt barn høres ikke ut til å falle innenfor den ordningen. Du tenker kanskje på inntak etter individuell vurdering? Det ble strammet kraftig inn i 2013. Anonymkode: 498c9...dde
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #4 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om det er fare for at han ikke vil komme inn på vgs i hjembyen og dermed vil ende opp som borteboer kan det være lurt å søke med fortrinnsrett. Da mener jeg at han vil trenge mye voksenstøtte for å kunne gjennomføre og at hybellivet ikke er forenelig med hans diagnoser kombinert med ung alder. Er det ikke stor risiko for dette trenger han ikke søke med fortrinnsrett. Tilrettelegging vil han uansett ha krav på Anonymkode: c14af...f4c Fristen var 1. februar, så det er uansett for sent. Anonymkode: 498c9...dde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå