AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #1 Skrevet 6. februar 2022 Som tittelen sier, hvor gamle var barna dine når de kunne være hjemme alene en hel arbeidsdag? Og hvordan løste dere det før de kunne være alene hjemme så lenge? Jeg har nettopp begynt i full stilling etter å ha jobbet deltid i mange år. Med deltid har det fint gått an å løse kabelen, men kjenner at jeg stresser allerede om hvordan vi skal klare å løse det. Alle fridagene, vinterferie, påskeferie, høstferie, juleferie, planleggingsdager, helligdager og den uendelig lange sommerferien. Til sommeren begynner minste barnet vårt på skolen, og da er eldste for gammel til å kunne gå på SFO (han har ikke gått på det så langt siden jeg har jobbet deltid). Vår eldste er vant til å være hjemme alene i typ 2 timer etter skole, han har vel maks vært alene 3 timer. Vi er ikke en av dem som har familie som stiller opp noe spesielt med barnevakt, min mor kan stille opp en og annen gang er det eneste men hun bor et stykke unna. Ikke kan jeg og mannen vår velge når vi skal ha sommerferie, og i år er vi havnet på samme periode. Skjønner ikke hvordan alle andre løser dette så lett. Kom gjerne med tips 😅 Anonymkode: 7e01b...7b2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #2 Skrevet 6. februar 2022 Selv var jeg rundt 8-9 år gammel. Anonymkode: b218a...95f
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #3 Skrevet 6. februar 2022 Jeg har ei på nesten 9 jeg tror ikke hun hadde villet være alene en hel dag enda, ville nok kjeda seg ganske mye. Kanskje om et par år. Anonymkode: 27b90...733
Arkana Skrevet 6. februar 2022 #4 Skrevet 6. februar 2022 (endret) I ditt tilfelle hadde jeg hatt den yngste på SFO i feriene (kanskje med kortere dager så kan han komme hjem og være med storebroren et par timer før dere kommer hjem, hvis han får gå hjem selv da). Hvis eldste er for gammel til å gå på SFO betyr det at han minst går i femte klasse og da synes jeg det er helt uproblematisk at han er alene hjemme en hel arbeidsdag, forutsatt at han faktisk ønsker det selv. Snakk med ham om det på forhånd. Ring ham et par ganger i løpet av dagen når han er alene hjemme, både for å høre hvordan det går og for å minne ham på ting som å spise lunsj (mine kan lett glemme å spise når de er alene). Kan det være en mulighet at han går på besøk til eller har besøk av en venn noen timer den første dagen? Har du eller mannen din mulighet til å jobbe litt hjemmefra slik at dere kan gradvis øke tiden han er alene hjemme? Det kan fort bli en brå overgang å være alene 8-9 timer, det er veldig lang tid, så jeg tenker det hadde vært en stor fordel å øve litt. Endret 6. februar 2022 av Arkana 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #5 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Som tittelen sier, hvor gamle var barna dine når de kunne være hjemme alene en hel arbeidsdag? Og hvordan løste dere det før de kunne være alene hjemme så lenge? Jeg har nettopp begynt i full stilling etter å ha jobbet deltid i mange år. Med deltid har det fint gått an å løse kabelen, men kjenner at jeg stresser allerede om hvordan vi skal klare å løse det. Alle fridagene, vinterferie, påskeferie, høstferie, juleferie, planleggingsdager, helligdager og den uendelig lange sommerferien. Til sommeren begynner minste barnet vårt på skolen, og da er eldste for gammel til å kunne gå på SFO (han har ikke gått på det så langt siden jeg har jobbet deltid). Vår eldste er vant til å være hjemme alene i typ 2 timer etter skole, han har vel maks vært alene 3 timer. Vi er ikke en av dem som har familie som stiller opp noe spesielt med barnevakt, min mor kan stille opp en og annen gang er det eneste men hun bor et stykke unna. Ikke kan jeg og mannen vår velge når vi skal ha sommerferie, og i år er vi havnet på samme periode. Skjønner ikke hvordan alle andre løser dette så lett. Kom gjerne med tips 😅 Anonymkode: 7e01b...7b2 9 år Anonymkode: ffb41...f1b
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #6 Skrevet 8. februar 2022 Min 10-åring klarer seg helt fint en dag hjemme alene, men jeg snakker med han noen ganger i løpet av dagen. Han begynte vel med dette da han var 9. Anonymkode: 2cdc6...bf3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #7 Skrevet 8. februar 2022 Fra 4. klasse. Vi bor nær klassevenner, da. Lett å ringe noen og finne på noe med dem. Anonymkode: dc31b...154
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #8 Skrevet 8. februar 2022 Eldste gikk på Sfo så lenge det er lov, er det til og med 4 klasse? De er så store nå, husker ikke 😅 men da hadde minste gått Sfo i to år og begge var hjemme alene etter det. Tipper de var åtte og ti. Anonymkode: 8f647...251
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #9 Skrevet 8. februar 2022 Det kommer jo helt an på barnet, men min eldste har vært hele arbeidsdager alene hjemme fra han var 8-9 år. Han trives godt alene, og manøvrerer seg godt i nabolaget om han ønsker. Vi er i kontakt med han flere ganger i løpet av dagen, og har hatt brannøvelse. Yngste går i 1.klasse, det går helt fint å være noen timer alene hjemme, men ikke så lenge som en hel arbeidsdag enda. Men en halv dag ville gått fint, spesielt sammen med det eldste søskenet. Det handler om øvelse, og troen på at man får det til. Og foreldre som tør å gi litt slipp, det er ofte det skumleste synes jeg. Anonymkode: f18c8...b0f
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #10 Skrevet 8. februar 2022 Du har jo fem ferieuker å bruke også. 8-9 år har mine vært. Med noen telefonsamtaler i løpet av dagen Anonymkode: 5fd4d...c5d
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #11 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 6.2.2022 den 21.23): Jeg har ei på nesten 9 jeg tror ikke hun hadde villet være alene en hel dag enda, ville nok kjeda seg ganske mye. Kanskje om et par år. Anonymkode: 27b90...733 Kjedet seg? Det er ikke farlig å kjede seg. Om det er det eneste problemet med å være alene, så kan ungen være alene. Anonymkode: c6472...161 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #12 Skrevet 8. februar 2022 Husker ikke med de eldste. Men 2.klassingen var hjemme sist plansleggingsdag, da SFO var stengt. Hn var sammen med storesøsknene på ti og tolv da. Kjeder seg ikke, bruker mye tid på skjerm😝 Anonymkode: 8a2dc...3d1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #13 Skrevet 8. februar 2022 Min var alene hjemme fra ca 3. klasse. Veldig selvstendig og liker å være alene. Hadde telefon, og jeg ringte han jevnlig iløpet av dagen mens jeg var på jobb. Men tror ikke han og lillebroren kan være alene hjemme sammen når han begynner på skolen. De har en tendens til å finne på mye tull sammen til tider, og eldste kan være utrivelig mot minste til tider. Anonymkode: 1d880...8c4
Ulrikke Skrevet 8. februar 2022 #14 Skrevet 8. februar 2022 Hun var vel 8. Født seint på året. De dør ikke av å kjede seg. Så lenge de er istand til å ivareta seg selv i løpet av en dag, så går det greit! Men barn er ulike. Etter 4.trinn har man jo ikke noe valg, men min datter ville heller være hjemme enn på SFO.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #15 Skrevet 8. februar 2022 Fra 3. Og 4. Trinn. De er to tette så de ble alene sammen. De ville ikke gå på SFO. Anonymkode: d768d...034
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #16 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Fra 3. Og 4. Trinn. De er to tette så de ble alene sammen. De ville ikke gå på SFO. Anonymkode: d768d...034 Samme som våre. Yngste fant ut at det var fint å være hjemme sammen med storesøster det siste halvåret av 3. klasse. Eldste var alene hjemme fra 3. klasse uten søsken. Begge rundt 9 års dagen. Anonymkode: be9b9...bde
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #17 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): allerede i første eller andre klasse på barneskolen. må forelder arbeide, så må forelder arbeide!! Anonymkode: ec7c8...4c3 De fleste 1. og 2. klassinger med foreldre i full jobb har vel plass på SFO? Anonymkode: be9b9...bde
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #18 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): De fleste 1. og 2. klassinger med foreldre i full jobb har vel plass på SFO? Anonymkode: be9b9...bde Vår sfo er stengt flere planleggingsdager, samt hele juli og bl.a romjulen. Det er ikke alltid man kan ta fri da. En trygg og normaltfungerende 1. eller 2.klassing klarer fint å være alene hjemme, om man har øvd på f.eks brannsikkerhet, og de har telefon tilgjengelig. Anonymkode: 8a2dc...3d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå