Gå til innhold

Ansettelse i det offentlige - vanlig å ringe den som er innstilt som nr. 1 før det er formelt godkjent?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for info. Trolig så får jeg nok noen flere svar denne uken siden møtet skulle være denne uken. En annen ting. Jeg regner med at de ringer referansene på alle som blir innstilt og ikke bare nr. 1? Fikk noen hint nå fra forrige arbeidsplass som kan tyde på at de har ringt, men det er jo mulig jeg er innstilt som nr. 2 eller 3. eventuelt.

Anonymkode: 36656...c26

De ringer referanser til alle, ja.

Anonymkode: 0454e...fe7

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan jeg spørre hvilken type offentlige jobber som har så langtekkelige prosesser? 

De tre gangene jeg har fått jobb i det offentlige, så har jeg nemlig blitt oppringt med tilbud samme dag som intervjuet.

Dette var i skolesektoren da, men faste stillinger i hhv fylkeskommune og en kommune. 

(Nå har jeg søkt på en jobb som rådgiver i kommunen, og av postgangen i kommunen kan jeg se at de ikke enda har kalt inn på intervju, selv om søknadsfristen var forrige uke. (Så frem til jeg så at de ikke har sendt ut innkalling, hadde jeg slått fra meg jobben da jeg ikke hørte noe))

Anonymkode: c2e50...1b9

En kollega fikk en relativt god stilling i Skatteetaten og han ble oppringt etter 6 mnd. Han hadde glemt hele jobben og den var langt ute av verden for han. Men han takket ja.

Anonymkode: 11692...c72

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Min erfaring fra det offentlige tilsier altså at dersom man er innstilt som nr. 1 - så holder arbeidsgiver kontakt for å sikre seg deg som kandidat.

Tydeligvis forskjellig praksis. Hos oss ringer vi ikke innstillingene før de har blitt godkjent. 

Å ringe noen på forhånd for å si at du er innstilt som nr 1 er et falsk budskap. Du kan faktisk bli omgjort av innstillingsrådet, og da er det tragisk at du først fikk beskjed om at du "fikk jobben". 

Synes det er kritikkverdig å ringe noen før innstillingsrådet har fattet sin beslutning. For hvem avdelingen ønsker å innstille trenger ikke være overens med innstillingsrådet som justerer innstillingene utifra lovverk og praksis. 

Anonymkode: 5c4c6...5c4

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan jeg spørre hvilken type offentlige jobber som har så langtekkelige prosesser? 

De tre gangene jeg har fått jobb i det offentlige, så har jeg nemlig blitt oppringt med tilbud samme dag som intervjuet.

Dette var i skolesektoren da, men faste stillinger i hhv fylkeskommune og en kommune. 

(Nå har jeg søkt på en jobb som rådgiver i kommunen, og av postgangen i kommunen kan jeg se at de ikke enda har kalt inn på intervju, selv om søknadsfristen var forrige uke. (Så frem til jeg så at de ikke har sendt ut innkalling, hadde jeg slått fra meg jobben da jeg ikke hørte noe))

Det er utenkelig at du blir oppringt samme dag som intervjuet for å få tilbud om jobb i det offentlige. Da må dem isåfall ha ringt deg FØR innstillingsrådet har fattet en beslutning. Og det er kritikkverdig. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Tydeligvis forskjellig praksis. Hos oss ringer vi ikke innstillingene før de har blitt godkjent. 

Å ringe noen på forhånd for å si at du er innstilt som nr 1 er et falsk budskap. Du kan faktisk bli omgjort av innstillingsrådet, og da er det tragisk at du først fikk beskjed om at du "fikk jobben". 

Synes det er kritikkverdig å ringe noen før innstillingsrådet har fattet sin beslutning. For hvem avdelingen ønsker å innstille trenger ikke være overens med innstillingsrådet som justerer innstillingene utifra lovverk og praksis. 

Tror du det er usannsynlig at jeg blir innstillt som nr. 1/innstillingsrådet ikke godkjenner meg siden jeg er en den eneste kandidaten som ikke har riktig jobberfaring og ikke den relevante utdanningen heller? Skjønner at det er vanskelig å svare uten å kjenne saken, men du kjenner kanskje til grunner til at innstillingsrådet ikke bruker å godkjenne?

Jeg så at flere av kandidatene både hadde riktig utdanning og samme stillingstittel som denne jobben, det var ingen interne søkere, men det er altså fast stilling. Dette er også på nivå med rådgiverstilling kan man si, altså det er et nivå over vanlig stillingstittel.  Noe av utdanningen min er kanskje indirekte relevant, men det finnes en egen spesifisert utdanning for jobben så er jo litt rart om jeg får den. Jeg ble helt ærlig ganske overrasket da jeg ble innkalt til intervju. Men det er arbeidsoppgaver i stillingen der jeg kan ta med gode erfaringer fra tidligere jobb og deler av utdanningen min som kommer godt med. Men som moren min sa når jeg fortalte at jeg var den eneste som ikke hadde denne utdanningen og jobbet med dette før, så sa hun at hun hadde protestert om hun var en av de andre kandidatene. Så jeg kan tenke meg at det er litt kontroversielt om de velger meg, samtidig som jeg tror det ikke er så uvanlig at folk med min bakgrunn kan få slike stillinger om det ikke har kvalifiserte søkere. Men det har de jo etter min mening selv om det ikke var så mange søkere, og jeg har søkt på mange slike jobber tidligere andre steder og aldri kommet til intervju før... 

Igjen,  det som eventuelt kan veie tungt for min del er at jeg kan starte relativt raskt, men samtidig sa de ingenting heller om tenkt oppstart bare spurte om jeg kunne starten en gang før sommeren og ikke til høsten liksom, så tviler på at de vektlegger det så mye da de fleste vil være innenfor med 3 mnds oppsigelse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Igjen,  det som eventuelt kan veie tungt for min del er at jeg kan starte relativt raskt, men samtidig sa de ingenting heller om tenkt oppstart bare spurte om jeg kunne starten en gang før sommeren og ikke til høsten liksom, så tviler på at de vektlegger det så mye da de fleste vil være innenfor med 3 mnds oppsigelse.

I staten kan de ikke vektlegge hurtig oppstart til en fast stilling. Det er kvalifikasjonsprinsippet (den best kvalifiserte søkeren) som skal få jobben. Innstillingen er arbeidsgivers begrunnelse for hvorfor de vurderer at en person er best kvalifisert, og innstillingen sammenligner og rangerer kandidatene opp mot hverandre. 

Anonymkode: 30831...274

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er utenkelig at du blir oppringt samme dag som intervjuet for å få tilbud om jobb i det offentlige. Da må dem isåfall ha ringt deg FØR innstillingsrådet har fattet en beslutning. Og det er kritikkverdig. 

Dette kan nok skje i kommunal sektor, men ikke i staten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I staten kan de ikke vektlegge hurtig oppstart til en fast stilling. Det er kvalifikasjonsprinsippet (den best kvalifiserte søkeren) som skal få jobben. Innstillingen er arbeidsgivers begrunnelse for hvorfor de vurderer at en person er best kvalifisert, og innstillingen sammenligner og rangerer kandidatene opp mot hverandre. 

Ok tusen takk. Da ser jeg på det som svært usannsynlig at jeg blir innstilt som nr. 1. med mindre de klarer å argumentere godt på andre måter hvorfor jeg er kvalifisert nok. Og om de innstillinger meg som nr. 1 ser jeg for meg at det blir en omstendelig prosess må få det igjennom, med andre ord kan det ta lang tid til jeg hører noe. Virker likevel som jeg kanskje blir innstilt som nr. 2 eller 3. siden det virker som de har ringt referansene mine.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er forresten snakk om en høyskole, regner med det regnes som statlig virksomhet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

All den tid at det har skjedd meg 3 ganger er det definitivt verken umulig eller utenkelig...

Dette var som sagt kommune og fylkeskommune, så ikke staten.  Men er jo likefullt i det offentlige.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tror du det er usannsynlig at jeg blir innstillt som nr. 1/innstillingsrådet ikke godkjenner meg siden jeg er en den eneste kandidaten som ikke har riktig jobberfaring og ikke den relevante utdanningen heller? Skjønner at det er vanskelig å svare uten å kjenne saken, men du kjenner kanskje til grunner til at innstillingsrådet ikke bruker å godkjenne?

Jeg så at flere av kandidatene både hadde riktig utdanning og samme stillingstittel som denne jobben, det var ingen interne søkere, men det er altså fast stilling. Dette er også på nivå med rådgiverstilling kan man si, altså det er et nivå over vanlig stillingstittel.  Noe av utdanningen min er kanskje indirekte relevant, men det finnes en egen spesifisert utdanning for jobben så er jo litt rart om jeg får den. Jeg ble helt ærlig ganske overrasket da jeg ble innkalt til intervju. Men det er arbeidsoppgaver i stillingen der jeg kan ta med gode erfaringer fra tidligere jobb og deler av utdanningen min som kommer godt med. Men som moren min sa når jeg fortalte at jeg var den eneste som ikke hadde denne utdanningen og jobbet med dette før, så sa hun at hun hadde protestert om hun var en av de andre kandidatene. Så jeg kan tenke meg at det er litt kontroversielt om de velger meg, samtidig som jeg tror det ikke er så uvanlig at folk med min bakgrunn kan få slike stillinger om det ikke har kvalifiserte søkere. Men det har de jo etter min mening selv om det ikke var så mange søkere, og jeg har søkt på mange slike jobber tidligere andre steder og aldri kommet til intervju før... 

Det du spør om er umulig å svare på. For jeg vet lite om deg og ingenting om de andre. Det eneste jeg vet er at innstillingene kan faktisk bli omstokket av innstillingsrådet basert på mange ulike grunner. Det kan være alt fra likestilling, til kompetanse, til erfaring, til alder, til etnisitet, til funksjonshemming til whatever. Derfor er det faktisk uprofesjonelt å ringe den som er innstilt som nr 1 før innstillingsrådet har levert sitt svar. 

Jeg vet om en mann med best kompetanse og erfaring bli forbigått av en kvinne med mindre erfaring og kompetanse, fordi hun var kvinne og dermed kunne bidra til den kvinnelige kvoteringen på arbeidsplassen. 

Jeg kaller slikt diskriminering, men sålenge det er i favør kvinner så blir det aldri snakket om eller et tema i ettertid. 

Uansett. Du må vente på at innstillingsrådet har kommet med sin konklusjon før du hever glasset. Og ikke overtenke noe underveis. 

All den tid at det har skjedd meg 3 ganger er det definitivt verken umulig eller utenkelig...

Dette var som sagt kommune og fylkeskommune, så ikke staten.  Men er jo likefullt i det offentlige.  

Ja jeg presiserer igjen at det er nok ulik praksis innad i avdelinger og offentlige etater. Men det er likefullt rart og det burde være umulig med tanke på at alle offentlige ansettelser skal godkjennes gjennom eksterne forhold, og ofte må vurderes gjennom fagforeninger. At du har fått tilbud om jobb samme dag som intervjuet i en offentlig etat gir for meg ingen mening. Da er det snarveier som har blitt kuttet som ikke burde kuttes, og ansettelsesprosessen har vært kritikkverdig dårlig. 

• Liker 2
Skrevet

I teorien skal kvalifikasjonsprinsippet følges. Men det skjer ofte ikke. Fordi i dag kan man bruke kvinnekvoter, funksjonshemming, rase osv som tilleggsgrunn. 

I tillegg inngår "egnethet" innenfor kvalifikasjonsprinsippet. Det holder derfor ikke at du har best erfaring og utdanning. Du må også være best egnet. Er du ikke best egnet, men er best "kvalifisert", så blir du lett forbigått uansett. 

Kvalifikasjonsprinsippet er ubrukelig slik det nå er utrammet. Faktisk komplett ubrukelig ettersom "egnethet" inngår i kvalifikasjonsprinsippet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.2.2022 den 23.12):

Takk for innspill. Dette var jo litt nyttig.

Men 5 mnd også enda 3 måneder? Virkelig? Regner dere virkelig med at kandidaten fortsatt er interessert i jobben etter så lang tid? Det må jo være snakk om kandidater som er i en annen jobb og som dere har veldig lyst på. Jeg er arbeidssøkende nå så om prosessen hadde tatt så lang tid hadde jeg nok forlengst takket ja til en annen jobb. Skjønner jo at dette kanskje er ytterpunktet, men det høres jo ikke lovende ut at prosessen kan ta så lang tid. 

Jeg er både den som ikke har den rette utdanning og ikke riktig arbeidserfaring med tanke på alle andre søkere. Jeg vil si jeg er minst kvalifisert av alle på papiret. Men jeg følte intervjuet gikk bra og at jeg fikk god kjemi. Jeg ser raskt for meg at min innstilling kan evt. komme i retur eller at de andre som var på intervju kan protestere og at det må skrives en omfattende innstilling. Derfor ser jeg også for meg at det er lettere å gå for noen andre om de føler de kunne ansatt flere.

Jeg fikk også inntrykk av at innstillingen ble stemt over og klart på et møte på en ca. dato.  HR-lederen refererte til det hele som et innstillingsmøte. Kan det virkelig dra ut utover dette møtet?

Det pleier jo å ta ca 6 mnd til sammen. I tillegg har man alltid et forbehold om at sikkerhetsklarering går gjennom. Får du ikke den så får du jo ikke fortsette i jobben heller.

Det er en risiko man løper at de har fått andre jobber, men de færreste takker nei til denne jobben om de får tilbudet.

Anonymkode: b43c5...ac1

• 2 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2022 den 19.11):

Ok tusen takk. Da ser jeg på det som svært usannsynlig at jeg blir innstilt som nr. 1. med mindre de klarer å argumentere godt på andre måter hvorfor jeg er kvalifisert nok. Og om de innstillinger meg som nr. 1 ser jeg for meg at det blir en omstendelig prosess må få det igjennom, med andre ord kan det ta lang tid til jeg hører noe. Virker likevel som jeg kanskje blir innstilt som nr. 2 eller 3. siden det virker som de har ringt referansene mine.

Hvordan gikk det med deg og innstillingen? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2022 den 18.11):

Det er kanskje annerledes i stat og kommune, for jeg har også blitt ringt samme dag i kommunen. 

Anonymkode: 60cc4...148

• 9 måneder senere...
Annonse
Skrevet

Har du fått jobben, ts? 

Anonymkode: 7d866...512

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2022 den 18.05):

En kollega fikk en relativt god stilling i Skatteetaten og han ble oppringt etter 6 mnd. Han hadde glemt hele jobben og den var langt ute av verden for han. Men han takket ja.

Anonymkode: 11692...c72

Hva skjer om de ringer og søkeren har allerede funnet en annen jobb? Kan de vente 1 måned (oppsigelsestid)? 

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.2.2022 den 20.31):

Hva er deres erfaring? Ønsker gjerne svar fra de som rekrutterer i det offentlige og dere som har mottatt jobbtilbud selv :) 

Har både rekruttert og blitt ansatt på akkurat den måten du beskriver.

Ringer nr. 1 og sier at "det kommer et tilbud, hva tror du om det?" - men uten å fortelle det til de andre, i tilfelle nr. 1 takker nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har du fått jobben, ts? 

Nups!😵

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva skjer om de ringer og søkeren har allerede funnet en annen jobb? Kan de vente 1 måned (oppsigelsestid)? 

Ja, alle har jo oppsigelsestid . Min jobb ventet tre måneder på meg, og da tok det tre måneder fra søknad til instillingen hadde gått igjennom ansettelsesutvalget. Så totalt seks måneder for å få meg på plass.

Anonymkode: 11433...b49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...