Gå til innhold

Ansettelse i det offentlige - vanlig å ringe den som er innstilt som nr. 1 før det er formelt godkjent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg var på et jobbintervju for 2 uker siden og der fortalte HR-representanten at det kunne ta litt tid med prosessen videre. De sa at innstillingsmøtet ikke var før i slutten av denne uken, slik at det kunne ta litt tid før jeg hørte noe. De skulle ikke ha flere intervjurunder og skulle bare ha intervju den dagen. De sa heller ikke hvor mange søkere som var på intervju.

Jeg har imidlertid blitt innstilt som nr. 1 i det offentlige før, og den gangen ringte sjefen meg etter tre dager først for å si at de var litt forsinket og slet med å få tak i referanser, men at de kom til å bestemme seg snart. Så ringte han igjen uken etterpå og fortalte at jeg var innstilt som nr. 1, men at innstillingen måtte godkjennes høyere opp i systemet, men at han var sikker på at det var godt igjennom.

Min erfaring fra det offentlige tilsier altså at dersom man er innstilt som nr. 1 - så holder arbeidsgiver kontakt for å sikre seg deg som kandidat. Men så er jeg usikker på om det er regler som tilsier at dette egentlig ikke er lov eller vanlig praksis i tilfelle innstillingen ikke blir godkjent.

Jeg er ganske sikker på at de har bestemt seg for hvem de skal innstille og i hvem som er innstilt i hvilken rekkefølge. Siden jeg ikke har hørt noe enda så antar jeg at jeg kanskje ikke er innstilt som nr. 1 og prøver å innstille meg at dette er tilfellet.

Spørsmålet mitt er, er det vanlig i det offentlige å ringe den som stilt inn som nr. 1 for å informere om dette før det er formelt godkjent når det går så lang tid, eller er det faktisk vanlig praksis å ikke gjøre det med tanke på at innstillingen ikke kan bli godkjent? 

Hva er deres erfaring? Ønsker gjerne svar fra de som rekrutterer i det offentlige og dere som har mottatt jobbtilbud selv :) 

Anonymkode: 36656...c26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har mottatt tilbud i det offentlige fire ganger, de to siste gangene fikk jeg vite at jeg var innstilt som nummer 1 før innstillingen skulle bli godkjent.

Anonymkode: 307d0...83a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Takk for svar! Interessant, da er det litt ulik praksis, ser ut som det både er like vanlig som uvanlig. Har du anelse om du de to  andre gangene var innstilt som nr. 1 også? Og hvor lang tid gikk det den gang fra intervju til du mottok tilbudet?

Skrevet

Man har innsyn i innstillingen før den skal opp i rådet og man har rett til å klage på innstillingen både før og etter rådsbehandlingen. 

Anonymkode: d19af...363

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man har innsyn i innstillingen før den skal opp i rådet og man har rett til å klage på innstillingen både før og etter rådsbehandlingen. 

Takk for svar. Det betyr altså at det ikke er noe i veien for å varsle den kandidaten som er innstilt som nr. 1 før innstillingmøtet? Med andre ord kan det se ut til at jeg ikke er innstilt som nr. 1 da jeg ikke har hørt noe som helst på de 2 ukene som har vært etter intervjuet (intervjuet var på en mandag).

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man har ikke rett til partsinnsyn i den fullstendige innstillingen, med vurderinger, ref osv. En søker har krav på innsyn i hvem som er innstilt til stillingen, rekkefølgen på disse og om det var dissens.

Skrevet

Jeg fikk telefon fra arbeidsgiver (to uker etter intervju) at de hadde innstilt meg som førstekandidat, og hvilken lønnskode jeg kom til å få. Og at det var møte i innstillingskomite to uker senere, de regnet ikke med at det ville bli noe problem, og jeg ville få offisielt tilbud etter innstillingskomite sitt møte.

Anonymkode: 3eb5f...754

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk telefon fra arbeidsgiver (to uker etter intervju) at de hadde innstilt meg som førstekandidat, og hvilken lønnskode jeg kom til å få. Og at det var møte i innstillingskomite to uker senere, de regnet ikke med at det ville bli noe problem, og jeg ville få offisielt tilbud etter innstillingskomite sitt møte.

Takk for svar. Det er dette jeg regner med er vanlig praksis. Med andre ord ser det litt dårlig ut for min del da innstillingsmøtet er i slutten av denne uken. Måtte du forresten svare der og da før møtet om du ville takke ja/var interesseert/forventet svar? Eller var det mer ren informativ informasjon? 

Skrevet
sicario skrev (3 minutter siden):

Man har ikke rett til partsinnsyn i den fullstendige innstillingen, med vurderinger, ref osv. En søker har krav på innsyn i hvem som er innstilt til stillingen, rekkefølgen på disse og om det var dissens.

Det stemmer👍🏻

Skrevet

Hos oss pleier vi å opplyse den som står som nr 1 i innstillingen før den sendes ansettelsesrådet. Det er ganske vanlig, men ikke alle gjør det. 

Anonymkode: ac68a...106

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Det er dette jeg regner med er vanlig praksis. Med andre ord ser det litt dårlig ut for min del da innstillingsmøtet er i slutten av denne uken. Måtte du forresten svare der og da før møtet om du ville takke ja/var interesseert/forventet svar? Eller var det mer ren informativ informasjon? 

Det er kun ren informasjon. Man tar stilling til ja eller nei når det skriftlige tilbudet foreligger og forhandlinger på lønn er over 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De sa vel noe sånt som "vi ønsker innstille deg som førstekandidaten, om du fortsatt er interessert. Dette blir lønna ****". Jeg måtte altså bekrefte at jeg fortsatt var interessert, og at jeg ønsket bli innstilt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hos oss pleier vi å opplyse den som står som nr 1 i innstillingen før den sendes ansettelsesrådet. Det er ganske vanlig, men ikke alle gjør det. 

Anonymkode: ac68a...106

Takk for svar. Det er det jeg regner med som er normalen. Regner uansett ikke med å bli innstilt som nr. 1 nå, da jeg er den av kandidatene (har fått utvidet søkerliste) som har minst relevant utdanning, og dette er en fast stilling. Eneste som kan være til min fordel er at jeg kan starte ganske raskt, og de spurte om når jeg evt. kunne starte på intervjuet. Likevel er jeg usikker på om dette er relevant når det er snakk om fast stilling i det offentlige, de har vel i utgangspunktet antagelig hatt oppsigelsestid i tankene når de valgte å lyse ut stillingen. Det stod ingenting om ønsket/tenkt oppstart, og sa ikke noe om det på intervjuet heller. 

Skrevet

vi opplyser ikke til noen før vi har fått det behandlet.

Noen ganger innstiller vi ikke etter best erfaring og utdannelse, men etter hvem vi tror passer best inn. Hvis ikke våre innstillinger er skrevet og begrunnet godt nok får vi innstillingen i retur.

Sist vi gjorde dette tok det 5 mnd! I tillegg skal det innom ytterligere et sted som tok nye 3mnd og få godkjent innstillingen.  vi sitter nå fast med en person som har lang erfaring på papiret, men som har hatt høyt tosifret antall jobber de siste femten årene. og det er en grunn til at vedkommende ikke har blitt værende i noen stilling.

Ville ikke tatt sorgene på forskudd riktig enda

Anonymkode: b43c5...ac1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

vi opplyser ikke til noen før vi har fått det behandlet.

Noen ganger innstiller vi ikke etter best erfaring og utdannelse, men etter hvem vi tror passer best inn. Hvis ikke våre innstillinger er skrevet og begrunnet godt nok får vi innstillingen i retur.

Sist vi gjorde dette tok det 5 mnd! I tillegg skal det innom ytterligere et sted som tok nye 3mnd og få godkjent innstillingen.  vi sitter nå fast med en person som har lang erfaring på papiret, men som har hatt høyt tosifret antall jobber de siste femten årene. og det er en grunn til at vedkommende ikke har blitt værende i noen stilling.

Ville ikke tatt sorgene på forskudd riktig enda

Anonymkode: b43c5...ac1

Takk for innspill. Dette var jo litt nyttig.

Men 5 mnd også enda 3 måneder? Virkelig? Regner dere virkelig med at kandidaten fortsatt er interessert i jobben etter så lang tid? Det må jo være snakk om kandidater som er i en annen jobb og som dere har veldig lyst på. Jeg er arbeidssøkende nå så om prosessen hadde tatt så lang tid hadde jeg nok forlengst takket ja til en annen jobb. Skjønner jo at dette kanskje er ytterpunktet, men det høres jo ikke lovende ut at prosessen kan ta så lang tid. 

Jeg er både den som ikke har den rette utdanning og ikke riktig arbeidserfaring med tanke på alle andre søkere. Jeg vil si jeg er minst kvalifisert av alle på papiret. Men jeg følte intervjuet gikk bra og at jeg fikk god kjemi. Jeg ser raskt for meg at min innstilling kan evt. komme i retur eller at de andre som var på intervju kan protestere og at det må skrives en omfattende innstilling. Derfor ser jeg også for meg at det er lettere å gå for noen andre om de føler de kunne ansatt flere.

Jeg fikk også inntrykk av at innstillingen ble stemt over og klart på et møte på en ca. dato.  HR-lederen refererte til det hele som et innstillingsmøte. Kan det virkelig dra ut utover dette møtet?

• Liker 1
Skrevet

Kan jeg spørre hvilken type offentlige jobber som har så langtekkelige prosesser? 

De tre gangene jeg har fått jobb i det offentlige, så har jeg nemlig blitt oppringt med tilbud samme dag som intervjuet.

Dette var i skolesektoren da, men faste stillinger i hhv fylkeskommune og en kommune. 

(Nå har jeg søkt på en jobb som rådgiver i kommunen, og av postgangen i kommunen kan jeg se at de ikke enda har kalt inn på intervju, selv om søknadsfristen var forrige uke. (Så frem til jeg så at de ikke har sendt ut innkalling, hadde jeg slått fra meg jobben da jeg ikke hørte noe))

Anonymkode: c2e50...1b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan jeg spørre hvilken type offentlige jobber som har så langtekkelige prosesser? 

De tre gangene jeg har fått jobb i det offentlige, så har jeg nemlig blitt oppringt med tilbud samme dag som intervjuet.

Dette var i skolesektoren da, men faste stillinger i hhv fylkeskommune og en kommune. 

(Nå har jeg søkt på en jobb som rådgiver i kommunen, og av postgangen i kommunen kan jeg se at de ikke enda har kalt inn på intervju, selv om søknadsfristen var forrige uke. (Så frem til jeg så at de ikke har sendt ut innkalling, hadde jeg slått fra meg jobben da jeg ikke hørte noe))

Anonymkode: c2e50...1b9

I akademia er det i alle fall helt vanlig at prosessen tar ett år. Der er det mange ekstra steg som tar lang tid, som sakkyndig komité og at søkerne må holde prøveforelesning, ikke bare ha intervju. 
TS, jeg ville ikke tatt sorgene på forskudd ennå. Noen varsler den som blir innstilt som nummer en, andre gjør det ikke. Og så kan du få jobben selv om du blir innstilt som nummer to eller tre også. 

Anonymkode: 0454e...fe7

• Liker 1
Skrevet

Det varierer veldig. Jeg har også jobbet i akademia, og der kan det ta månedsvis ja. 🤯

Andre steder går det veldig kjapt unna, andre steder drøyer det. Noen holder deg informert hele veien, andre venter til alt er landet. 

Skrevet

Takk for info. Trolig så får jeg nok noen flere svar denne uken siden møtet skulle være denne uken. En annen ting. Jeg regner med at de ringer referansene på alle som blir innstilt og ikke bare nr. 1? Fikk noen hint nå fra forrige arbeidsplass som kan tyde på at de har ringt, men det er jo mulig jeg er innstilt som nr. 2 eller 3. eventuelt.

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for info. Trolig så får jeg nok noen flere svar denne uken siden møtet skulle være denne uken. En annen ting. Jeg regner med at de ringer referansene på alle som blir innstilt og ikke bare nr. 1? Fikk noen hint nå fra forrige arbeidsplass som kan tyde på at de har ringt, men det er jo mulig jeg er innstilt som nr. 2 eller 3. eventuelt.

I det offentlige skal de ringe referanser på alle kandidater de innstiller (man kan jo f. eks ha 5 på intervju, men kun innstille 3). Det skjer helt sikkert at noen hopper over dette, men man skal gjøre det.

Jeg ble ringt en gang etter 2 dager og fikk vite at jeg var innstilt som nr 1. Jeg forstod ikke helt hva det betydde og trodde jeg hadde fått jobben ettersom de ringte meg. Forstod først etterpå at det hadde jeg ikke fått offisiellt enda. Heldigvis gikk prosessen raskt og en uke senere hadde jeg fått signert kontrakt. Men det kan jo skje at innstilles endres i ansettelsesutvalget, så å bli innstilt som nr. 1 er ingen garanti for et tilbud.

Anonymkode: 05be5...236

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...