Gå til innhold

Hvordan er det å være slank?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er..ganske fantastisk synes jeg! Etter å ha vært overvektig siden barneskolen (fedme siste 10 år), så er det mange ting jeg tenker over daglig faktisk. Men det gir seg kanskje etter hvert?

At det er så lett å bevege seg, knytte sko uten at det påvirker pusten, klippe tånegler uten problem, mannen kan løfte meg opp, at jeg ikke er flau og så bevisst på kroppen min (eller fedmen) hver gang jeg treffer andre mennesker. 

Eneste som er en «ulempe» er at det er så enormt mye vondere å sitte på harde underlag 😂😂 men jeg tar heller den altså! 😅 Får ta med egen pute i stedet for «fettputa»..

Anonymkode: c0583...064

Åh husker dette da jeg slanket meg selv. Auuu trebenk🥺 og at det var vondt å åpne melkekartong pga manglende fett på fingre. Gikk seg til da. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bortsett fra en kort periode i livet hvor jeg gikk opp til 29 i BMI så har jeg alltid vært slank. Rent fysisk så har jeg ikke kjent så mye på kroppen hvordan det ikke er å være det. Men det er jo fint å passe klær og slikt. Akkurat nå veier jeg mer enn ønskelig, men det er egentlig bare estetiske pyntekilo. Likevel føler jeg meg mye mer vel når jeg veier 3 kg mindre enn jeg gjør nå da. Da trives jeg mye bedre når jeg ser meg i speilet. Nå har klærne begynt å stramme, så kan ikke gå mer opp i vekt rett og slett. 

Jeg har vært gravid da, og det var jo veldig tungt. La på meg masse og veide faktisk rett over 90 kg rett før fødsel. Masse vannvekt og slikt. Men det er veldig enkelt å slanke seg når man fullammer. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva som er normalen din. Folk som har vært slanke hele livet tenker ikke på hvordan det føles å være slank, for det er bare en normaltilstand. Jeg har to venninner som har gått ned mye i vekt, og begge to syns det er ambivalent og litt rart å veie mindre. Hun ene klager over at hun alltid er kald, eller at hun kjenner bein eller ser kragebeina typ. Da tenker jeg alltid, ja jeg ser også kragebeina mine, men for meg er det normalt, for henne er det unormalt. 

Tror mange tidligere overvektige som har gått ned mye i vekt kjenner på det samme. Å være slank er kanskje bra for helsen, men de sliter med å tilpasse seg en slank kropp for det blir så uvant for dem. 

Anonymkode: 1bf7e...1c8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det kommer an på hva som er normalen din. Folk som har vært slanke hele livet tenker ikke på hvordan det føles å være slank, for det er bare en normaltilstand. Jeg har to venninner som har gått ned mye i vekt, og begge to syns det er ambivalent og litt rart å veie mindre. Hun ene klager over at hun alltid er kald, eller at hun kjenner bein eller ser kragebeina typ. Da tenker jeg alltid, ja jeg ser også kragebeina mine, men for meg er det normalt, for henne er det unormalt. 

Tror mange tidligere overvektige som har gått ned mye i vekt kjenner på det samme. Å være slank er kanskje bra for helsen, men de sliter med å tilpasse seg en slank kropp for det blir så uvant for dem. 

Anonymkode: 1bf7e...1c8

Ja akkurat dette har jeg tenkt når jeg leser tråder her inne hvor noen skriver at de kan ikke ha normal bmi for da ser de syke ut og beina stikker ut. Jeg har alltid hatt bmi rundt 19/20, og selvfølgelig stikker knoklene litt ut. Syns bare det ser pent og normalt ut jeg. 

Anonymkode: 192b4...43c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mm, det viktigste faktisk. Uten funksjon får du ikke gjort noe. Jeg lever på 10% av mitt gamle funksjonsnivå. Jeg kan dusje en gang eller to i uka, jeg kan spise, men ikke lage mat, sitte oppreist, være sosial, se tv. Jeg kunne gjøre alt, til jeg en dag ble syk. Man vet aldri.

Jeg var takknemlig for en sterk kropp når jeg hadde den, men det tviler jeg på de fleste som er friske er. Dessverre. 

Anonymkode: ab68e...96d

Jeg er slank og frisk og faktisk veldig takknemlig for det. Har folk rundt meg som er kronisk veldig syke og det gir meg perspektiver.

Har aldri vært overvektig, men pga plager under svangerskap hadde jeg en periode etter fødsel der jeg var i så dårlig form at det var slitsomt å gå i en trapp. Det skremte meg skikkelig, selv om det er normalt for overvektige. Jeg skal ALDRI være i sånn form igjen! Så lenge jeg er heldig å være frisk og kunne gjøre noe med det.

Jeg er faktisk litt der at er man så heldig å ha en frisk kropp er det omtrent en plikt å ta vare på den. Men det betyr jo faktisk ikke at man må være skikkelig slank, er flere ting som teller.

Man burde være i god nok form til at man kan løpe bort hvis man ender i en farlig situasjon. Og har man små barn bør man klare å bære med seg dem i flukten. Ikke at jeg er katastrofetenker, men jeg tenker faktisk over at å være i dårlig form kan koste folk livet på andre måter enn livsstilsykdommer. 
Jeg tenker vel på litt mye rart generelt🙄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er herlig, men jeg opplever mye misunnelse fra andre jenter.

Jeg går nesten alltid i magetopp og viser frem den flate magen min. Føler jeg får mange stygge blikk.

Anonymkode: aef5f...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er herlig, men jeg opplever mye misunnelse fra andre jenter.

Jeg går nesten alltid i magetopp og viser frem den flate magen min. Føler jeg får mange stygge blikk.

Stygt blikk på magetopp skyldes ikke nødvendigvis misunnelse altså. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker å være slank! Ble naturlig slank når jeg ble veganer-og med det mer bevisst på hva jeg spiser og hva kroppen trenger. Bærer på noen ekstra kilo nå etter svangerskap og gleder meg til åbli slank igjen og kunne kle meg i det jeg vil.

Før tenkte jeg at jeg lever et liv og vil kose meg med god mat. Nå tenker jeg at jeg ønsker å spise mat som gjør at hode og kropp fungerer optimalt. Og det er ikke noe problem å lage godmat som er sunn i tillegg.

Anonymkode: 65f79...3f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan du utdype?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har helt rett, det kan være på grunn av en ufordragelig og respektløs personlighet også. 

Mennesker med respekt for andre mennesker gir ikke stygge blikk, selv om de ikke liker noens klesvalg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kan du utdype?

Når hun nesten alltid går i magetopp for å vise fram sin tynne mage, så merker man at det er grunnen. Hun er også opptatt av at andre jenter er misunnelige. Tro meg, jeg kjenner typen, og det er ikke trivelige folk. (Kan nesten legge til at jeg er undervektig selv, så ikke jeg også får skylden for å være misunnelig). Poenget var: at noen ser stygt på deg betyr ikke nødvendigvis misunnelse (vil vel si sjelden)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

utakulanini skrev (7 minutter siden):

Du har helt rett, det kan være på grunn av en ufordragelig og respektløs personlighet også. 

Mennesker med respekt for andre mennesker gir ikke stygge blikk, selv om de ikke liker noens klesvalg. 

Det har du helt rett i. Har ikke sagt at jeg ser stygt på andre, men å alltid mene at folk som er uenig med deg eller ikke liker deg egentlig er misunnelige er ganske søkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når hun nesten alltid går i magetopp for å vise fram sin tynne mage, så merker man at det er grunnen. Hun er også opptatt av at andre jenter er misunnelige. Tro meg, jeg kjenner typen, og det er ikke trivelige folk. (Kan nesten legge til at jeg er undervektig selv, så ikke jeg også får skylden for å være misunnelig). Poenget var: at noen ser stygt på deg betyr ikke nødvendigvis misunnelse (vil vel si sjelden)

Du kan nesten legge til det ja... 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært både slank og overvektig. Følelsen av å være lettere opp trappen, på steptimene eller bare opp en bakke er ubeskrivelig.
Da jeg var for tung fikk jeg vondt i knærne og alt ble mye tyngre.

Jeg kan fort legge på meg noen kilo hvis jeg er på besøk hos noen som serverer mat med mye karbohydrater. jeg blir ikke ordentlig mett (eller fornøyd) og craver bare mer. Og så krever det viljestyrke å snu tilbake til et sunt kosthold igjen etterpå. Men når jeg har klart å komme inn på rett spor igjen går kiloene av. 

Anonymkode: 4a9d6...8ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker over kroppen min i det daglige og elsker rett og slett å være tynn. Jeg er relativt rask og smidig uten å måtte jobbe så hardt for det, klær sitter pent på meg, kroppen min passer generelt inn på en måte... Resten av familien er stort sett overvektige, og jeg er utrolig takknemlig for at jeg har unngått å gå i den samme fella. Samtidig føles det tilfeldig og på en måte litt urettferdig.

Anonymkode: b054f...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...