AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #1 Skrevet 6. februar 2022 Har lyst å spise mer fisk, men er helst laks, ørret og torsk jeg spiser med klassisk tilbehør. Har dere noen gode oppskrifter med annen type fisk? (Helst ikke alt for dyr). Tips til hvordan en tilbereder fisken bra? Og hvor får du tak i fisken? Anonymkode: f4020...eec
Frøkenfryden Skrevet 6. februar 2022 #2 Skrevet 6. februar 2022 Bruker mye 86%-fiskeburgere. I wraps. Eller halvgrove møllehjul fra hatting som burgerbrød. Sunt og kjapt. Varmer de i ovn. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #3 Skrevet 6. februar 2022 Her https://godfisk.no/oppskrifter/ Anonymkode: 8c0f5...63c
Frøkenfryden Skrevet 6. februar 2022 #4 Skrevet 6. februar 2022 Lager også denne mye. Med frossen gourmet-torsk som tines helt. https://oda.com/no/recipes/587-spoon-thai-glasert-torsk/
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #5 Skrevet 6. februar 2022 Asiatiske fiskekaker fra bunnen, saltbakt hel fisk, pastaretter med laks. Anonymkode: 01613...caf
applestories Skrevet 7. februar 2022 #7 Skrevet 7. februar 2022 Torsk i ovn me rød pestofløtesaus er godt. http://veronikaslillematkrok.blogspot.com/2015/02/torsk-med-rd-pesto.html?m=1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #8 Skrevet 7. februar 2022 Noen ganger kan det hjelpe å lage annet tilbehør:) Laks/ørret med tabbouleh av quinoa/bulgur med ruccola/spinat, tomat, agurk, feta, granateple:) Fiskeburger i brød, eller med remulade og coleslaw(lager selv av kål, gulrot og eple + mager kesam) Sei med brunet løk, potet og grønnsaker er jo kjempedigg. Torsk og sei er også fine å panere i griljermel, lag nuggets og dypp dem i søt chillisaus med ris og salat til Hva med disse rødspettene med full fra Findus? Fiskegrategn? (anbefaler den fra lofoten om du skal kjøpe ferdig) Fiskerester med ost/fløtesaus i ovn med grønnsaker og toppet med reker Torsk på salatseng med maiskrem Fiskeboller med karri og reker Anonymkode: ccfa7...69a 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #9 Skrevet 7. februar 2022 Jeg kjøper fisk gjennom rekoringen, eller fiskedisken på Meny. Dette er min favoritt for tiden https://godfisk.no/oppskrifter/kveite/kveite-med-chorizosalsa/. VI har byttet ut kveite med både brosme, torsk og lyr etter hvilken fisk vi har hatt tilgang på. Vil tro det går fint med sei og uer også. Vi bruker godfisk.no mye for inspirasjon. Anonymkode: d7302...d7b
Taluno Skrevet 7. februar 2022 #10 Skrevet 7. februar 2022 Blir samme fiskesorter som du spiser, men andre varianter: Jeg spiser mye laks og ørret, med wokede grønnsaker, og enten rømmesaus eller dressing av yoghurt og fetaost. Lager mye couscous med hvitløk og spinat ved sidenav, eller vanlig ris/potet. Pasta med laks/ørret, og en saus av rømme/fløte og pesto. Ovnbakt torsk og grønnsaker, gjerne bakt i øl. Ovnsbakt torsk med rødvinsaus. Ovnsbakt kveite med hvitvinssaus. Alt med det utvalget av grønnsaker jeg har tilgjengelig. Jeg synes generelt det er lettere ovnsbake fisk, og for å få den god så tilberede på svak varme over lengre tid. Jeg handler ofte fisk fryst. Er veldig sjeldent innom butikker med greit utvalg i ferskvaredisken. Får også jevnlig en del ørret som noen i slekta fisker, og fryser ned i porsjonspakker for meg.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #11 Skrevet 7. februar 2022 Fish tacos (jeg bruker friterte torskefileter) Fish n chips med ertepure Anonymkode: 7240a...8c8 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #12 Skrevet 7. februar 2022 Laks er skikkelig dritt fisk. Full av miljøgifter. Anonymkode: 77af9...699 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #13 Skrevet 7. februar 2022 Denne suppa er kjempegod! https://oppskrift.klikk.no/kremet-fiskesuppe/3872/ Denne retten faller også I smak hos oss https://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/stekt-seifilet-med-karrisaus,62622 Anonymkode: 25971...dcf
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #14 Skrevet 7. februar 2022 Fyll pitabrød med salat og grønt, stekt laks/ørret og en klatt rømme - nam! Torsk er utrolig godt i gryte eller form med tomat og oliven. Bruker ikke oppskrift, men Google så finner du flere. Anonymkode: a890c...4b3
Judy Grimes Skrevet 7. februar 2022 #15 Skrevet 7. februar 2022 Jeg pleier å steke litt løk og paprika, hiver oppi frosne erter, 4-500 gram fisk, og saus fra glass (f.eks. korma eller tikka masala), og lar det småkoke til fisken er klar. Kan selvsagt også lage saus fra bunnen av, men jeg er opptatt av å gjøre det så enkelt som mulig.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #16 Skrevet 7. februar 2022 Sei er utrolig godt, pleier også å være en generelt billig fisk. Lyr smaker noelunde likt, men er dyrt. ———————- Jeg skjærer sei i ønskede størrelse biter, blander sammen hvetemel med salt (ikke spør om mengdeforhold da det tar jeg på gefylen 😅). Vend sei i hvetemel, og stek i panne med smør, helst i en jernpanne. Ved siden har jeg «timianpoteter». Små delikatessepoteter (de som er «for små» til å skrelles) er det jeg bruker. Jeg stikker hull i potetene med en gaffel. Legger litt olje i bunnen av en ildfast form, har i potetene og har litt mer olje over dem. Strø over havsalt, og veder litt på potetene. Har så over finhakka hvitløk og ferske timianstilker. Jeg bruker en ostehøvel til å få tynne smørskiver jeg legger over på toppen, og setter det i ovnen på 180 grader i 30 minutter (evt. til de er ferdige). Man kan selvsagt ha andre grønnsaker oppi med potetene, evt koke eller ovnsbake dem ved siden. ————————- Lyr smaker som sagt nesten likt, men hakket bedre, dog veldig dyrt. Men kan få samme hvetemel behandling før den stekes i panna. Lyr eller sei er også veldig godt å servere med stekte poteter (som har vært kokt fra før av). Disse blir også best om de stekes i jernpanne. —————————- Laks, da har jeg mye brukt denne oppskriften, men byttet ut ost med 1-2 spiseskjeer grøn pesto som står nederst: https://godfisk.no/oppskrifter/laks/pasta-med-laks/ ————- Men det er mye å gjøre med laks, som er utrolig godt. Bare steke laks i panna med noe godt krydder på, min favoritt https://meny.no/varer/middagstilbehor/krydder/hvitlokspepper/garlic-pepper-7311310026776?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=8. Shopping | Produkter: Middagstilbehør&utm_term=&utm_content=CjwKCAiAo4OQBhBBEiwA5KWu_x2ar9Ha2OQ3hBvWzmO3nKOr48_TQDfwMHTKm884K8yzGs3kRc_-bxoCSYsQAvD_BwE&gclid=CjwKCAiAo4OQBhBBEiwA5KWu_x2ar9Ha2OQ3hBvWzmO3nKOr48_TQDfwMHTKm884K8yzGs3kRc_-bxoCSYsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Og servere dette med kokt pasta, ikke noe mer 👌🏻 —————————- Jeg hadde også nylig noe helt fantastisk. Lettsaltet torsk i en ildfast form sammen med poteter og gulrøtter i staver (kunne hatt mer grønnsaker også). Hadde her også over smør i skiver, inn i ovnen, 180 grader i 20-30 minutter. Det var helt fantastisk. Grønnsakene absorberte noe av saltet fra fisken og var bare helt 👌🏻👌🏻 ———- Tror kanskje dette ble langt nok som det er, kunne gjerne kommet med flere oppskrifter. Anbefaler å gå inn på godfisk.no og sjekke om du finner noe som frister. Laksetaco er blant annet også veldig godt. Anonymkode: 48831...b83
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #17 Skrevet 7. februar 2022 Mitt beste råd til tilberedning av ren, fersk fisk (altså ikke produkter som fiskekaker, fiskepinner, o.l.) i ovn er å bruke steketermometer og lære hvilken kjernetemperatur som er best for den type fisk du har valgt. Her har smak og behag veldig mye å si (på samme måte som med feks stekegrad til biff), men en pekepinn kan være feks 48 grader for kveite, 50 grader for laks og ørret og 55-60 grader for torsk og hyse. Tunfisk bør helst ha en kjerne på 30 grader (rå), og kun gis en lett stekeskorpe i panne eller på grill. Sørg for at du stikker termometeret i den tykkeste delen av fisken. Om fisken er frossen, sørg for å la den tine helt før du begynner varmebehandling, og aldri hurtigtin i mikrobølgeovn. Ta heller fisken ut av fryseren kvelden før, og tin i kjøleskap over natta. Godt tilberedt fisk smaker veldig mye i seg selv, og så snart du har blitt godt kjent med hva forskjellige typer fisk smaker, er det lettere å velge tilbehør som passer. Mange synes milde urter som persille og dill går godt til hvit fisk, sammen med syre (fra feks sitrus eller hvitvin) og smør. Rød fisk som laks eller ørret er gjerne mer robust og kan passe godt til noe saltere og sterkere tilbehør, som div soyabaserte sauser, chili, ingefær, etc. Personlig liker jeg å bruke frukt til fisk, feks går syrlige frukter som eple, sitron, tomat og granateple godt til hvit fisk - både mager og fet - som feks torsk, kveite, lyr og hyse, mens laks, ørret og tunfisk komplimenteres godt med søte og mer fyldige frukter som mango, avocado og jordbær. Annet tilbehør er helt avhengig av hva du liker, være seg poteter, pasta, bakte/kokte/stekte grønnsaker, ris, couscous, salat,...hva som helst. Hovedpoenget er å velge gode råvarer, tilberede riktig, og å bruke tid på å bli kjent med smaken av forskjellige typer fisk for å finne dine favoritter. Lykke til Anonymkode: 71485...092 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #18 Skrevet 7. februar 2022 Fiskekake! Legger de på badromsflisene på morgenen så har de perfekt lunk når jeg kommer hjem fra arbeidet . Skjærer en hvetebolle i 2 og bruker som Hamburgerbrød. Fungerer også å servere når du har gjester Anonymkode: a9a24...024
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #19 Skrevet 7. februar 2022 Mye godt og enkelt her: https://hurtigmiddag.wordpress.com/category/fisk/ Anonymkode: 50fcb...0a9
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #20 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Har lyst å spise mer fisk, men er helst laks, ørret og torsk jeg spiser med klassisk tilbehør. Har dere noen gode oppskrifter med annen type fisk? (Helst ikke alt for dyr). Tips til hvordan en tilbereder fisken bra? Og hvor får du tak i fisken? Anonymkode: f4020...eec Vi er veldig glad i fisk og spiser det 3-4 ganger i uka vi har for eksempel : Fiske taco med laks hjemmelaget fiskepinner med hjemmelaget rotmos og noen ganger revet gulerot vi er glad i fiskesuppe med masse laks, torsk og sjømat oppi og god loff eller hjemmelaget hvitlkøksbrød laks og pasta form sei med stekt løk i rømme og grønnsaker breiflabb ( min favoritt ) bruker og ha den i form med masse grønnsaker og ris med god saus ved siden av sushi, vi er glad i og lage vår egen gjerne med laks og tunefisk lakseburger med grov hamburgerbrød og masse godt i og mango salat Anonymkode: fa273...4ce 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå