Gå til innhold

Mer betalt som sykemeldt gravid, enn i permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i matbutikk. Før jeg ble sykemeldt, tok jeg masse ekstra vakter og kunne få 20-25000 utbetalt i måneden. De siste mnd av svangerskapet sykemeldte legen meg 100%, og jeg fikk 16000 utbetalt pr måned. Nå er jeg ikke gravid sykemeldt lengre, men i permisjon og fikk nå 12000 utbetalt. Er dette normalt? Det går jo ikke an å leve på dette i lengden. 

Anonymkode: c5c56...25a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du valgt 100 eller 80% dekningsgrad på foreldrepengene? 

Hva sier vedtaket ditt om foreldrepenger? Der står det hva de har lagt til grunn for beløpet. 

Har du tabelltrekk på inntekt fra arbeidsgiver, men % trekk fra NAV? For noen kan dette utgjør en del. 

Anonymkode: 83320...09b

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som noe er feil i utregningene.

Anonymkode: a49bf...af9

Skrevet

Jeg valgte 49 uker var det vel.. er det ikke 100% ? Har ikke hatt noen kontakt med nav angående dette, trodde det var hvis man ikke hadde fast jobb. Kan det være der problemet ligger? Synes det var så vanskelig å finne ut av alle skjemaene og hvem som skulle ha hva, jeg var under nav forrige svangerskap, så da ble det jo bare engangsstønad enkelt og greit. Butikksjefen min kunne ikke hjelpe meg heller, hun ante ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som noe er feil i utregningene.

Anonymkode: a49bf...af9

Jeg håper virkelig det, jeg overfører automatisk 7500 til mannen som betaler husleien på 15000, noe som har gått helt greit før, og nå har jeg 5500 igjen på min konto å leve for etter det. Vi har jo felles økonomi, men dette blir hårreisende lite på min konto..

Skrevet

grunnlaget for permisjonen er de siste 6mnd,og overtid beregnes ikke med. kan jo være de beregnet inn noe tillegg og overtid i sykemeldingen - da skal det med? 

Anonymkode: ad267...30f

• Liker 1
Skrevet

Overtid gir ikke grunnlag for foreldrepenger eller sykepenger.

Det er kun din fastlønn som du får foreldrepenger/sykepenger for.

Anonymkode: f011c...bb7

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

grunnlaget for permisjonen er de siste 6mnd,og overtid beregnes ikke med. kan jo være de beregnet inn noe tillegg og overtid i sykemeldingen - da skal det med? 

Anonymkode: ad267...30f

Nei, de beregner av de siste 3 mnd. Men man må ha hatt inntekt 6 av de siste 10. 

Om inntekten de siste 3 mnd er mer enn 25% forskjellig fra det man hadde før (opp eller ned) så gjør NAV en vurdering. 

Ekstravakter skal telle med, overtid ikke. Men om man de siste 3 mnd ikke har jobbet ekstravakter så tar de nok utgangspunkt i grunnlønn. Men jobber man vanligvis mye ekstra så det er mye forskjell på de 3 siste mnd kan du ta kontakt med NAV og høre TS.

Selv om man er 100% sykemeldt så blir foreldrepenger beregnet fra det man skulle hatt i lønn, ikke fra sykepengene.

Jobben din må jo vite noe, de skal ha sendt inntektsmelding inn til NAV. Kontakt både NAV og jobben og be om å få se disse tallene om du ikke finner dem? I brevet du har fått fra NAV når søknaden ble godkjent så skal det stå hva som er grunnlaget for foreldrepengene. Hva står det der?

Anonymkode: 1efcf...cf0

• Liker 1
Skrevet

Men husk at permisjon utbetales per dag, ikke per måned. Så om du fikk 12000 nå er det kanskje ikke for en hel måned? Sjekk brevet ditt fra nav, om du logger på ditt nav så skal det være et innvilgelsesbrev der som du kan åpne. Der står det hva du skal få per dag. 

Anonymkode: 1efcf...cf0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Riktig som skrevet over her. Kontakt NAV og be om informasjon om grunnlaget som er sendt inn.

Jeg ble sykemeldt i august og hadde hatt tre uker ferie i beregningsmånedene, ved lovlig fravær som ferie og kort ulønnet permisjon etc skal periodene omregnes til hva man skulle fått utbetalt hvis man var i jobb. Dette glemte lønningskontoret å gjøre så jeg fikk alt for lite utbetalt. De sendte en korrigert inntektsmelding til NAV,  og restbeløpet ble så utbetalt.

Anonymkode: 0fa6f...333

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jobber i matbutikk. Før jeg ble sykemeldt, tok jeg masse ekstra vakter og kunne få 20-25000 utbetalt i måneden. De siste mnd av svangerskapet sykemeldte legen meg 100%, og jeg fikk 16000 utbetalt pr måned. Nå er jeg ikke gravid sykemeldt lengre, men i permisjon og fikk nå 12000 utbetalt. Er dette normalt? Det går jo ikke an å leve på dette i lengden. 

Ja, hvis du har valgt 80% uttak så blir det åpenbart mindre. 

Anonymkode: c17c2...5b4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Overtid gir ikke grunnlag for foreldrepenger eller sykepenger.

Det er kun din fastlønn som du får foreldrepenger/sykepenger for.

Anonymkode: f011c...bb7

Dette er da helt feil. Har man f.eks 60% stilling, men tar ekstravakter, så man i realiteten jobber 100% så får man foreldrepenger på grunnlag av både fastlønn og ekstravaktene. Ellers hadde det jo blitt utrolig urettferdig for veldig mange, særlig i helsesektoren.

Men det er riktig at overtid ikke regnes med.

TS, hvis du kun får 12.000 utbetalt så er det feil. 

Anonymkode: 44514...8c1

Skrevet

Mange gode svar her, men lurer på om det kan være at du har for høy skattetrekk? 

Anonymkode: c0c52...756

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mange gode svar her, men lurer på om det kan være at du har for høy skattetrekk? 

Anonymkode: c0c52...756

Enig! Hadde sinnsykt høyt skattetrekk av mine foreldrepenger. Utgjorde flere tusen i forskjell utbetalt hver måned. 

Anonymkode: d0971...c66

Skrevet

Du har jo fått et vedtak som forklarer dette? For meg høres det ut som at 12 000 er den avtalte lønnen din og så har du jobbet tillegg? Eller? Har du justert skattekort? Om du har nijobbet for å få så høyt grunnlag som mulign kan også grunnlaget fastsettes etter skjønn fordi det ikke er representativt i det lange løp.

Anonymkode: 79abb...316

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...