AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #1 Skrevet 6. februar 2022 For det første: Innlegget handler ikke om man er for eller i mot jakt, eller for eller i mot å "ta ut" rovdyr. Men jeg lurer på om det finnes lover om dette? Når man skal "ta ut" rovdyr (ta ut = drepe dem), er det helt fritt frem å bare gjøre alt som skal til så lenge dyret til slutt dør? Uansett hvor lenge dyret må lide før døden inntreffer. Eller finnes det noen lover om dette? Anonymkode: 046ab...6c3
Fufu Skrevet 6. februar 2022 #2 Skrevet 6. februar 2022 (endret) https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-05-29-38 Jegerprøven dekker det du nevner. Endret 6. februar 2022 av Fufu 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #3 Skrevet 6. februar 2022 Fufu skrev (3 minutter siden): https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-05-29-38 Jeg leste den. Så når det gjelder visse dyr, er det altså fritt frem å påføre dyret lidelser nærmest helt uten grenser. (Paragraf 35) Jeg hadde håpet og trodd at det fantes lover som påla en viss grad av "sivilisert opptreden". Men det finnes altså ikke. Takk for hjelpen! Anonymkode: 046ab...6c3 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #4 Skrevet 6. februar 2022 Les igjen. Og legg særlig merke til § 19 denne gangen. Den står sterkt. Anonymkode: 74426...604 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #5 Skrevet 6. februar 2022 Seriøse jegere lar ingen dyr lide. Anonymkode: e390e...831 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #6 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Les igjen. Og legg særlig merke til § 19 denne gangen. Den står sterkt. Anonymkode: 74426...604 § 19 er en del av kap. VI. Og kap. VI kan settes til side, jfr. § 35: "Ved felling av bjørn, jerv, ulv og gaupe for å forhindre skade på bufe og tamrein og ved felling av vilt i henhold til naturmangfoldloven § 18 tredje ledd, kan direktoratet bestemme at felling kan utføres uten hensyn til reglene i kapittel VI. [...]" Altså kan § 19 også settes til side, og det er etter min mening veldig, veldig feil. Jeg kan forstå behovet for å sette enkelte av paragrafene i kap. VI til side i spesielle tilfeller, men § 19 burde ligge ufravikelig og fjellstøtt til grunn for alle former for jakt. Anonymkode: 087a9...036 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #7 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): § 19 er en del av kap. VI. Og kap. VI kan settes til side, jfr. § 35: "Ved felling av bjørn, jerv, ulv og gaupe for å forhindre skade på bufe og tamrein og ved felling av vilt i henhold til naturmangfoldloven § 18 tredje ledd, kan direktoratet bestemme at felling kan utføres uten hensyn til reglene i kapittel VI. [...]" Altså kan § 19 også settes til side, og det er etter min mening veldig, veldig feil. Jeg kan forstå behovet for å sette enkelte av paragrafene i kap. VI til side i spesielle tilfeller, men § 19 burde ligge ufravikelig og fjellstøtt til grunn for alle former for jakt. Anonymkode: 087a9...036 Ja, det er dette jeg reagerer på. Fordi gaupejakta som pågår nå, er ikke for å "forhindre skade på bufe og tamrein og ved felling av vilt i henhold til naturmangfoldloven § 18 tredje ledd". Gaupejakta er for å "ta ut" (drepe) det viltnemdnene mener er for mange dyr. Så da skjønner jeg ikke lovverket. TS Anonymkode: 046ab...6c3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #8 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Les igjen. Og legg særlig merke til § 19 denne gangen. Den står sterkt. Anonymkode: 74426...604 Den står ikke sterkt. Det er veldig lov å la gauper lide i mange, mange timer inne i små bur før de henrettes. Når de henrettes med skudd, har de gjerne vært fanget i buret i mange, mange timer og prøvd alt for å å komme seg ut. Blod, istykkerrevne poter. Dette bør ikke være "beskyttet" av norske lover. Anonymkode: 046ab...6c3 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #9 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg leste den. Så når det gjelder visse dyr, er det altså fritt frem å påføre dyret lidelser nærmest helt uten grenser. (Paragraf 35) Jeg hadde håpet og trodd at det fantes lover som påla en viss grad av "sivilisert opptreden". Men det finnes altså ikke. Takk for hjelpen! Anonymkode: 046ab...6c3 Dyrevelferdsloven. Anonymkode: d80a2...5bc
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #10 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Les igjen. Og legg særlig merke til § 19 denne gangen. Den står sterkt. Anonymkode: 74426...604 Ja. Og igjen: Dyrevelferdsloven. Den gjelder også for ville dyr. Les paragrafen om avliving. Anonymkode: d80a2...5bc 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #11 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Den står ikke sterkt. Det er veldig lov å la gauper lide i mange, mange timer inne i små bur før de henrettes. Når de henrettes med skudd, har de gjerne vært fanget i buret i mange, mange timer og prøvd alt for å å komme seg ut. Blod, istykkerrevne poter. Dette bør ikke være "beskyttet" av norske lover. Anonymkode: 046ab...6c3 Hvor i alle dager har du dette fra? Anonymkode: e390e...831
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #12 Skrevet 7. februar 2022 Skal skytes for å drepes og bruk av riktig kaliber. Også har man egne lover når det kommer til bjørn, ulv, jerv og gaupe, for de dyrene er det kvote på, sporleting, hellikopter og feller. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor i alle dager har du dette fra? Anonymkode: e390e...831 Fellingsmetode som sto i media uka som var. Nå er det gaupejakt, og da brukes feller om ikke annet hjelper. Anonymkode: 7f971...d65
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #13 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor i alle dager har du dette fra? Anonymkode: e390e...831 Det har vært i media. Virker som du er sjokkert? Det ble jeg også. Jeg håpte og trodde det fantes et lovverk som gjorde at sånne metoder ikke var lov. Anonymkode: 046ab...6c3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå