Gå til innhold

Kan måten han behandlet ekskona på i slutten av deres forhold, si noe om vårt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange ting i hans tidligere ekteskap som jeg synes har vært skikkelig dårlig gjort ovenfor eksen. Alt fra uenighet om barnepass, fritid, hobbyer, sjalusi, lite støttende oppførsel ifm sykdom osv. Jeg er en dame som sier fra mye mer, og har sagt tydelig fra om ting jeg ikke finner meg i, noe han har reagert veldig bra på, og tatt til seg. Vist endring, og aldri gått i forsvar/kverulert, men respektert at det ikke er noe jeg synes er greit. 

Og de gangene jeg har forsøkt å nevne noe om episoder han har fortalt om fra eksen (der jeg er enig med eksen og føler sympati for henne), forklarer han det gjerne med at det var jo mye fordi han var drittlei og mentalt ferdig med ekteskapet og ville skilles. Likevel gjør det meg usikker, det er så mange ting der som får meg til å tvile. Ting som hadde såret skikkelig om han hadde behandlet meg sånn. Hvordan skal jeg vite sånne ting? De var sammen i 20 år, men det håper jo jeg å være med han også. Han er i 50-årene, jeg i 40-årene. Tenk om han er en flott mann de første 15 årene, og så sitter jeg der med en som behandler meg skikkelig dårlig kanskje når jeg trenger han som mest? 

Anonymkode: 9cc58...807

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det at han forsvarer oppførselen med at han var drittlei og mentalt ferdig, er ildrøde flagg for meg. Vi har alle ansvar for hvordan vi selv velger å oppføre oss, hvor mye integritet og respekt vi velger å ferdes med. Å forsvare at man ble en drittsekk fordi man var lei og ferdig vitner om en mann som gir faen med en gang han føler for, eller blir sliten. 

Hvorfor skal du ta sjansen på en som har vist hvem han er? Du er ikke så spesiell (ingen er) at han bare bestemmer seg for å ikke behandle deg sånn, dette er den han er når han får nok av noe. 

Anonymkode: ce8d6...8ab

• Liker 24
Skrevet

Må bare virkelig gi kudos til deg som klarer å sette deg inn i exn sin situasjon og faktisk se skogen for bare trær. De fleste som skriver her går med skylapper ovenfor ny kjæreste og tidligere oppførsel mot tidligere partner.

Når det er sagt, at han til og med sier at han oppfører seg dårlig og respektløst ovenfor henne fordi han er lei av henne sier jo sitt. At man blir regelrett lei av noen handler stort sett om mangel på respekt i utgangspunktet, og det å i tillegg behandle noen andre ut ifra det sier mye om hvordan han legger respekt til side når det ikke er for hans egen vinning. Jeg skjønner godt at det er en stor varsellampe for deg, og det er veldig bra at du kjenner på det. Det er helt ok å føle at man ønsker å bryte ut av et forhold, men man skal likevel alltid respektere partneren sin. Både før, under og etter.

Sannsynligheten for at det kommer til å skje mot deg når han viser slike personlighetstrekk vil jeg dessverre anse som veldig høy.

Anonymkode: e2fe7...ed2

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Takk for tydelige svar! Jeg er usikker på om jeg skal ta det opp med han, eller om jeg bare skal ta en avgjørelse for meg selv på egenhånd. De "verste" tingene har jeg aldri spurt om, fordi jeg har vel kanskje fryktet svaret. Samtidig har han vært så god i kommunikasjonen med meg, så det har virket som en kjempeforskjell på forholdet han hadde til ekskona og forholdet han har til meg. Men jeg vet jo ikke om de var som oss de første årene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er mange ting i hans tidligere ekteskap som jeg synes har vært skikkelig dårlig gjort ovenfor eksen. Alt fra uenighet om barnepass, fritid, hobbyer, sjalusi, lite støttende oppførsel ifm sykdom osv. Jeg er en dame som sier fra mye mer, og har sagt tydelig fra om ting jeg ikke finner meg i, noe han har reagert veldig bra på, og tatt til seg. Vist endring, og aldri gått i forsvar/kverulert, men respektert at det ikke er noe jeg synes er greit. 

Og de gangene jeg har forsøkt å nevne noe om episoder han har fortalt om fra eksen (der jeg er enig med eksen og føler sympati for henne), forklarer han det gjerne med at det var jo mye fordi han var drittlei og mentalt ferdig med ekteskapet og ville skilles. Likevel gjør det meg usikker, det er så mange ting der som får meg til å tvile. Ting som hadde såret skikkelig om han hadde behandlet meg sånn. Hvordan skal jeg vite sånne ting? De var sammen i 20 år, men det håper jo jeg å være med han også. Han er i 50-årene, jeg i 40-årene. Tenk om han er en flott mann de første 15 årene, og så sitter jeg der med en som behandler meg skikkelig dårlig kanskje når jeg trenger han som mest? 

La meg gjette . Dere har ikke vært sammen så lenge ? 

Anonymkode: 6fa3f...1d2

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er røde flagg ja. Det sier noe om hvordan han faktisk kan behandle folk. Er man forelsket, behandler man som regel alltid kjæresten godt uansett.

Jeg ble sammen med en mann som jeg etter hvert fikk vite hadde vært utro med sin forrige partner. Han angret uansett på det, og ville aldri gjort slikt mot meg, sa han. Det tok ti år, men det skjedde. Så jeg synes absolutt oppførsel i tidligere forhold kan definere en person. 

Anonymkode: 783c7...522

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for tydelige svar! Jeg er usikker på om jeg skal ta det opp med han, eller om jeg bare skal ta en avgjørelse for meg selv på egenhånd. De "verste" tingene har jeg aldri spurt om, fordi jeg har vel kanskje fryktet svaret. Samtidig har han vært så god i kommunikasjonen med meg, så det har virket som en kjempeforskjell på forholdet han hadde til ekskona og forholdet han har til meg. Men jeg vet jo ikke om de var som oss de første årene.

Husk at den ekskona ville gifte seg med ham en gang også.. han tok ikke henne i handa første gang de møttes og sa "hei! Når jeg får nok og mener at jeg har gitt nok så blir jeg til en jævlif drittsekk, vil du gifte deg?"

Anonymkode: ce8d6...8ab

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Da synes jeg du skal sette deg ned med han for en god og dyp samtale, gjerne etter et glass vin, og spørre om disse verste tingene. Se hvordan han svarer og forklarer situasjonen fra sin side. Forsvarer han det han gjorde, slik med de andre tingene du nevner, eller tar han ansvar og klarer å si at det var skikkelig dårlig gjort av ham og at han har dårlig samvittighet? 

Slik han forklarer og forsvarer de andre tingene som du sier, det lyser røde flagg for meg også. Så hvis det er spor av den slags i svarene om de verste tingene; da hadde jeg ikke nølt med å takke for meg. 

Anonymkode: d4e93...355

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette har jeg faktisk lurt på med eksen. Altså hva han sier til den nye dama di. Han var en snill kjæreste i mange år, det skal han ha, men han var ikke grei mot meg før, under og etter bruddet, og det var vanskelig for meg lenge etterpå. 

Anonymkode: f5e51...0ff

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da synes jeg du skal sette deg ned med han for en god og dyp samtale, gjerne etter et glass vin, og spørre om disse verste tingene. Se hvordan han svarer og forklarer situasjonen fra sin side. Forsvarer han det han gjorde, slik med de andre tingene du nevner, eller tar han ansvar og klarer å si at det var skikkelig dårlig gjort av ham og at han har dårlig samvittighet? 

Slik han forklarer og forsvarer de andre tingene som du sier, det lyser røde flagg for meg også. Så hvis det er spor av den slags i svarene om de verste tingene; da hadde jeg ikke nølt med å takke for meg. 

Enig i dette.

Du burde helt klart snakke med han om det, både for egen skyld og for kommende damer hvis du går ifra han. Kanskje det kommer fram at han hater seg selv for det og derfor er i forsvar, for alt vi vet, og at han aldri vil gjøre samme feilen igjen. Jeg ville alltid lurt på sånt, så hadde aldri gått uten skikkelig snakk først.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er røde flagg ja. Det sier noe om hvordan han faktisk kan behandle folk. Er man forelsket, behandler man som regel alltid kjæresten godt uansett.

Jeg ble sammen med en mann som jeg etter hvert fikk vite hadde vært utro med sin forrige partner. Han angret uansett på det, og ville aldri gjort slikt mot meg, sa han. Det tok ti år, men det skjedde. Så jeg synes absolutt oppførsel i tidligere forhold kan definere en person. 

Anonymkode: 783c7...522

Akkurat. Av samme grunn skal man se på hvordan han behandler andre han ikke er glad i/avhengig av at liker han. For eksempel servitører og annet servicepersonell. 

Anonymkode: 4770b...071

• Liker 10
Skrevet

Virkelig ikke bra! Selvom man er ferdig med forholdet betyr det ikke at man skal behandle hverandre som dritt.

Far til mine barn var helt fantastisk de første årene (og veldig glad for at jeg ikke var som den gale exen hans.. right). Han har temperament, men jeg har alltid håndtert det greit og sagt tydelig ifra. Han har da respondert bra, sagt unnskyld og tatt seg sammen. 

Det siste året før vi gikk hvert til vårt, ble han en skikkelig drittsekk. Vi var nok begge ferdig med hverandre, men hadde små barn og derfor dro det ut. Forskjellen er at jeg fortsatt behandlet han med respekt, men han behandlet meg som Søppel. 

Nå er det jeg som er den gale exen 😉

Anonymkode: 3e575...93f

• Liker 4
  • Nyttig 13
Skrevet

Min eksmann forgudet meg og elsket meg høyere enn alt annet frem til vi fikk barn. Da ble han sjalu fordi barna fikk oppmerksomhet. Først da så jeg alle hans negative sider, og han begynte å behandle meg som dritt. Nå har han ny dame, og jeg tipper at jeg er «den gale eksen». Det lever jeg helt fint med, for jeg kjenner jo sannheten. Men jeg får noen ganger vondt av den nye dama og lurer på om hun må gjennom det samme som meg. 

Anonymkode: c955b...9a1

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Min eks behandlet barna og meg perfekt helt til vi skiltes. Da ble han en helt annen person og jeg orker ikke gå i detalj hvor fæl han ble. Han var sikkert perfekt til elskerinnen sin også, men da det begynte å gå dårlig i det forholdet så var jævelen løs igjen. Hun fikk samme behandling som meg. Nå hangler forhold nummer 3 og han er ufyselig mot denne dama også. Hvor lenge de holder ut vet ikke jeg, men holder nok ikke ut året iallefall.

Dette er en mann som ikke klarer å bo alene, så damene erstattes med elskerinnene. 

Anonymkode: 83118...13b

• Liker 4
Skrevet

Takker for alle svar! Tror jeg burde nyansert litt, det aller verste eksempelet jeg vet om er da eksen var ganske syk (alvorlig), og han skulle egentlig på guttetur, men ble hjemme etter hennes ønske. Hun ble bedre, men ville fortsatt ikke at han skulle dra (forståelig ut fra sykdom osv). Så han satt hele kvelden og furtet, og har innrømmet det, at han satte seg til i kjellerstuen med øl og spilte playstation, mens hun og barna var oppe i stuen og så tv. 

Jeg synes jo det er ganske ufyselig oppførsel mot noen man er glad i (eller har vært i mange år), men jeg tror kanskje ikke det er i den drittsekk-kategorien flere av dere nevner her? Det skjedde en enste gang. Han har aldri vært frekk eller stygg mot henne, men tatt det litt for gitt at han kunne dra på ting fordi hun var med barna og sånn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.2.2022 den 16.34):

Syns det er stort av deg, å heller sjeldent , å føle sympati m eks -kona hans . Kreds 💪❤️ . Når det er sagt , bør ikke det som skjedde med dem, påvirke nåværende forhold . Dere er kanskje en bedre match 🥰 Å han blir sikkert drittlei av å bli minnet på fortiden . Hadde latt fortiden ligge , å forholde deg til hvordan han faktisk ER mot deg❤️ 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Takker for alle svar! Tror jeg burde nyansert litt, det aller verste eksempelet jeg vet om er da eksen var ganske syk (alvorlig), og han skulle egentlig på guttetur, men ble hjemme etter hennes ønske. Hun ble bedre, men ville fortsatt ikke at han skulle dra (forståelig ut fra sykdom osv). Så han satt hele kvelden og furtet, og har innrømmet det, at han satte seg til i kjellerstuen med øl og spilte playstation, mens hun og barna var oppe i stuen og så tv. 

Jeg synes jo det er ganske ufyselig oppførsel mot noen man er glad i (eller har vært i mange år), men jeg tror kanskje ikke det er i den drittsekk-kategorien flere av dere nevner her? Det skjedde en enste gang. Han har aldri vært frekk eller stygg mot henne, men tatt det litt for gitt at han kunne dra på ting fordi hun var med barna og sånn. 

Jeg tror nok mange av oss i svarene har hatt helt andre ting i tankene når du nevnte de "verste" tingene, ja - jeg forstår litt mer av hvorfor du har anførselstegn rundt ordet. Jeg synes ikke det du beskriver er ille i den grad og ville nok ikke kalt det ufyselig engang. Barnslig og bortskjemt, ja. Jeg er imidlertid sikker på at de aller fleste mennesker har reagert på dårlige måter noen ganger i løpet av livet, så jeg synes ikke det skal definere et eventuelt brudd :)

• Liker 4
Skrevet

Ja, det kan si noe om hvordan forholdet deres vil bli etterhvert. Men husk også på at mennesker påvirker hverandre ulikt, så deres forhold kan bli helt forskjellig fra det forrige forholdet hans.

Anonymkode: 7971d...267

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er det eks -kona som har fortalt deg dette ? Uansett , bøyer meg i støvet for at du ser det fra hennes vinkel . De fleste ny-damer tror ekskona var grusom😂 Håper mannen din forstår hvilken gullfugl han har i deg😘

Skrevet

Det er et ordtak som går slik - det ender slik det startet. Er så lei av at jenter tror de kan endre en gutt (jeg selv har trodd det). Man tror kanskje man er "spesiell", men sannheten er at kan en gutt tillate seg å behandle en han åpenbart har vært glad i (siden han gikk jo selv inn i forholdet), så man man ikke tro at han ikke er i stand til å behandle deg slik også. Det vil være naivt å tro noe annet, og fakta er jo at vi aller fleste blir/er naiv når elsker en annen. Og jeg selv har lært på den harde måten... Og PS! Det å game Playstation i en voksen alder, over 50 år?!? er i seg selv et veldig rødt flagg!!! Hinter om umodenhet spør du meg, spesielt når han går ned i guttekjelleren å spiller kontra å være med sin syke eks? Hadde kastethan på hue og ræva ut spør du meg om jeg var henne da 😮 

Anonymkode: 7f8c6...f53

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...