AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #1 Skrevet 6. februar 2022 Jobber 100 % turnus i hjemmesykepleien. Har utrolig mange rengjøringer pr uke. Jobber dag, kveld og hver 3.helg. Har alle så mye vask? Kan få opptil 4 hus/leiligheter pr vakt. Utenom medisiner og stell. Lista er lang som et hus og jeg kommer ikke i mål uten stress og kjøre for fort. Er fagarbeider så er ikke assistent. Hos oss må både assistenter, vikarer, hjelpepleiere og sykepleiere vaske leiligheter pga mengde oppdrag. Kan kommunene gjøre det? Alle får hjelp til vask og hjemmetjenesten skal ta det. Så klager de pga vi er der for kort. Men vi har 45 min på oss pr hus.....Nå er mange av oss utslitte og sykemeldt. Burde vært egne vaskebyrå synes jeg. Stell, dusj og medisiner blir gjort i en fei pga 3-4 hus også skal tas/vaskes. Hvordan opplever andre i hjemmesykepleien dette? Anonymkode: 2dbbb...dad
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #2 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jobber 100 % turnus i hjemmesykepleien. Har utrolig mange rengjøringer pr uke. Jobber dag, kveld og hver 3.helg. Har alle så mye vask? Kan få opptil 4 hus/leiligheter pr vakt. Utenom medisiner og stell. Lista er lang som et hus og jeg kommer ikke i mål uten stress og kjøre for fort. Er fagarbeider så er ikke assistent. Hos oss må både assistenter, vikarer, hjelpepleiere og sykepleiere vaske leiligheter pga mengde oppdrag. Kan kommunene gjøre det? Alle får hjelp til vask og hjemmetjenesten skal ta det. Så klager de pga vi er der for kort. Men vi har 45 min på oss pr hus.....Nå er mange av oss utslitte og sykemeldt. Burde vært egne vaskebyrå synes jeg. Stell, dusj og medisiner blir gjort i en fei pga 3-4 hus også skal tas/vaskes. Hvordan opplever andre i hjemmesykepleien dette? Anonymkode: 2dbbb...dad Hææ?! Unnskyld meg, men dere må VASKE HUS? Hadde virkelig gått til mediene med dette her. Anonymkode: 1aa15...dfb 8
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #3 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hææ?! Unnskyld meg, men dere må VASKE HUS? Hadde virkelig gått til mediene med dette her. Anonymkode: 1aa15...dfb Ja det inngår i arbeidsavtalen. Praktisk rengjøring. Bestillerkontoret fatter vedtak på innvilge rengjøring. Dette er billigere enn privat rengjøring. Har ikke alle kommuner dette? Vi tar ikke nedvask men støvsuge, vaske gulv, vaske bad og bytte på senga. Noen ganger sette på klær og henge opp og på plass. Anonymkode: 2dbbb...dad
uglejenta Skrevet 6. februar 2022 #4 Skrevet 6. februar 2022 (endret) Her tar hjemmesykepleien seg av pasienten, det er egne hjemmehjelpere som utfører husvask. Kan fint sette på en klesvask eller tørke av benken, men som sykepleier ville jeg ikke funnet meg i å bli pålagt så mange irrelevante arbeidsoppgaver! Endret 6. februar 2022 av uglejenta 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #5 Skrevet 6. februar 2022 Skilles det ikke på hjemmehjelp og hjemmesykepleie? Jeg jobbet som hjemmehjelp for mange år siden, da hadde jeg tre hus for dagen, to timer per hus (på landet, så det var vanligste boform). Jeg hadde bittelitt stell. Hjemmesykepleien hadde medisinutdeling, mer omfattende personlig stell, og seff sårstell o.l. Anonymkode: 600a4...80c
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #6 Skrevet 6. februar 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jobber 100 % turnus i hjemmesykepleien. Har utrolig mange rengjøringer pr uke. Jobber dag, kveld og hver 3.helg. Har alle så mye vask? Kan få opptil 4 hus/leiligheter pr vakt. Utenom medisiner og stell. Lista er lang som et hus og jeg kommer ikke i mål uten stress og kjøre for fort. Er fagarbeider så er ikke assistent. Hos oss må både assistenter, vikarer, hjelpepleiere og sykepleiere vaske leiligheter pga mengde oppdrag. Kan kommunene gjøre det? Alle får hjelp til vask og hjemmetjenesten skal ta det. Så klager de pga vi er der for kort. Men vi har 45 min på oss pr hus.....Nå er mange av oss utslitte og sykemeldt. Burde vært egne vaskebyrå synes jeg. Stell, dusj og medisiner blir gjort i en fei pga 3-4 hus også skal tas/vaskes. Hvordan opplever andre i hjemmesykepleien dette? Anonymkode: 2dbbb...dad Jeg synes det uthevede er alvorlig. Spesielt kombinert med fysisk og psykisk slitende jobb. Og kanskje uten skikkelig pause også? Anonymkode: 75e4f...0d5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #7 Skrevet 6. februar 2022 Gå til avisen! Totalt sløsing av ressurser at dere blir brukt til å vaske boliger Anonymkode: 71afb...192 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #8 Skrevet 6. februar 2022 I vår kommune er det slik og vi er fint nødt til å gjøre det. Alle jobber turnus og vi er pålagt praktisk bistand til brukerene våre. Men jeg mener det er mye og det blir tidsklemme og liten tid til hovedoppgavene. Trodde alle kommuner hadde tilbud om rengjøring til eldre og psykisk syke? Anonymkode: 2dbbb...dad
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #9 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): I vår kommune er det slik og vi er fint nødt til å gjøre det. Alle jobber turnus og vi er pålagt praktisk bistand til brukerene våre. Men jeg mener det er mye og det blir tidsklemme og liten tid til hovedoppgavene. Trodde alle kommuner hadde tilbud om rengjøring til eldre og psykisk syke? Anonymkode: 2dbbb...dad Det bruker å være egne hjemmehjelper som rengjør. Disse har ikke noe med pleien å gjøre. Har dere tatt opp dette med tillitsvalgt/hovedtillitsvalgt? Anonymkode: 71afb...192
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #10 Skrevet 6. februar 2022 Hørest rart ut. Jobber selv i hsp. Her har pasientene hjemmehjelp fra kommunen som oftest. Setter ofte på en maskin, og kan ta med meg søppel ut f.eks. Anonymkode: 0daf2...307
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #11 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det inngår i arbeidsavtalen. Praktisk rengjøring. Bestillerkontoret fatter vedtak på innvilge rengjøring. Dette er billigere enn privat rengjøring. Har ikke alle kommuner dette? Vi tar ikke nedvask men støvsuge, vaske gulv, vaske bad og bytte på senga. Noen ganger sette på klær og henge opp og på plass. Anonymkode: 2dbbb...dad I Oslo/Viken har del hjemmehjelpere som gjør dette. Alt av stell, pleie og medisiner forefaller hjemmesykepleien. Hvilken kommune er dette? Anonymkode: 1aa15...dfb
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #12 Skrevet 6. februar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jobber 100 % turnus i hjemmesykepleien. Har utrolig mange rengjøringer pr uke. Jobber dag, kveld og hver 3.helg. Har alle så mye vask? Kan få opptil 4 hus/leiligheter pr vakt. Utenom medisiner og stell. Lista er lang som et hus og jeg kommer ikke i mål uten stress og kjøre for fort. Er fagarbeider så er ikke assistent. Hos oss må både assistenter, vikarer, hjelpepleiere og sykepleiere vaske leiligheter pga mengde oppdrag. Kan kommunene gjøre det? Alle får hjelp til vask og hjemmetjenesten skal ta det. Så klager de pga vi er der for kort. Men vi har 45 min på oss pr hus.....Nå er mange av oss utslitte og sykemeldt. Burde vært egne vaskebyrå synes jeg. Stell, dusj og medisiner blir gjort i en fei pga 3-4 hus også skal tas/vaskes. Hvordan opplever andre i hjemmesykepleien dette? Anonymkode: 2dbbb...dad Neimen ikke rart det er sykepleiermangel i landet når sykepleiere må bruke halve tida si på å vaske hus😮 Anonymkode: 0697b...f95 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #13 Skrevet 6. februar 2022 Jeg jobber ikke innen dette men synes det er hårreisende at vi har mangel på personell i helsesektor og så blir de tydligvis brukt som vaskehjelp?? En helsefagarbeider burde IKKE ha vasking av folks private hjem som arbeidsoppgave, det burde det vært egne folk til, som jobber med renhold! Ble litt sjokkert nå egentlig. (at man kan ta med søpla ut osv greit nok men vaske gulv og bad og sånn??) Anonymkode: ab5c4...ed4 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #14 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg jobber ikke innen dette men synes det er hårreisende at vi har mangel på personell i helsesektor og så blir de tydligvis brukt som vaskehjelp?? En helsefagarbeider burde IKKE ha vasking av folks private hjem som arbeidsoppgave, det burde det vært egne folk til, som jobber med renhold! Ble litt sjokkert nå egentlig. (at man kan ta med søpla ut osv greit nok men vaske gulv og bad og sånn??) Anonymkode: ab5c4...ed4 Det er en stor del av min arbeidshverdag. Er på Vestlandet. Våger ikke si hvor. Jeg må ha jobb, men visste ikke hjemmesykepleie skal vaske så mye. Anonymkode: 2dbbb...dad
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #15 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jobber 100 % turnus i hjemmesykepleien. Har utrolig mange rengjøringer pr uke. Jobber dag, kveld og hver 3.helg. Har alle så mye vask? Kan få opptil 4 hus/leiligheter pr vakt. Utenom medisiner og stell. Lista er lang som et hus og jeg kommer ikke i mål uten stress og kjøre for fort. Er fagarbeider så er ikke assistent. Hos oss må både assistenter, vikarer, hjelpepleiere og sykepleiere vaske leiligheter pga mengde oppdrag. Kan kommunene gjøre det? Alle får hjelp til vask og hjemmetjenesten skal ta det. Så klager de pga vi er der for kort. Men vi har 45 min på oss pr hus.....Nå er mange av oss utslitte og sykemeldt. Burde vært egne vaskebyrå synes jeg. Stell, dusj og medisiner blir gjort i en fei pga 3-4 hus også skal tas/vaskes. Hvordan opplever andre i hjemmesykepleien dette? Anonymkode: 2dbbb...dad Ikke f... om jeg hadde flydd rundt som en vaskehjelp. Spl Anonymkode: 72f18...627 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #16 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en stor del av min arbeidshverdag. Er på Vestlandet. Våger ikke si hvor. Jeg må ha jobb, men visste ikke hjemmesykepleie skal vaske så mye. Anonymkode: 2dbbb...dad Du burde få deg en annen jobb. Med fagutdanning burde det ikke være så vanskelig i helsesektoren? Uansett, helsepersonell skal ikke bedrive vask av gulv og andre overflater - det er jobben til renholdspersonalet/hjemmehjelpere. Har aldri hørt om dette her, før nå…0 Anonymkode: 1aa15...dfb 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #17 Skrevet 6. februar 2022 Hva skjer hvis du tar den tiden det tar, dropper siste hus og konsekvent skriver avvik? Klart kommunen vil fortsette slik de gjør nå med mindre dere gjør noe drastisk. Det funker jo, fordi dere får det til å funke. Da blir dere ikke lyttet til. Ulv ulv og alt det der. Anonymkode: 90e40...2db
Javachip Skrevet 6. februar 2022 #18 Skrevet 6. februar 2022 Så... er det egentlig en sykepleiermangel i landet, eller bare virker det sånn fordi kommunene rundt i landet ikke klarer å disponere sykepleirerressursene sine på en fornuftig måte? Ja, dette innlegget er faktisk noe av det sykeste jeg har lest. 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #19 Skrevet 6. februar 2022 Javachip skrev (2 minutter siden): Så... er det egentlig en sykepleiermangel i landet, eller bare virker det sånn fordi kommunene rundt i landet ikke klarer å disponere sykepleirerressursene sine på en fornuftig måte? Ja, dette innlegget er faktisk noe av det sykeste jeg har lest. Det er ikke sykepleiermangel av den grad som det blir fremstilt i media, nei (med unntak av intensivsykepleiere) Hovedutfordringen er at sykepleierkompetansen veldig ofte brukes helt feil. Med unntak av spesialsykepleiere er det helsefagarbeidere helsevesenet behøver flere av, men disse har blitt systematisk presset ut av NSF over flere tiår. TS: Veldig mange steder er det egne hjemmehjelper som tar seg av praktisk bistand/husvask. Disse er hovedsaklig ufaglærte. Hjemmesykepleien og praktisk bistand er altså to separate tjenester, og sykepleiere og helsefagarbeidere bør absolutt ikke brukes til å vaske hus. Anonymkode: e494d...58a 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #20 Skrevet 6. februar 2022 Javachip skrev (1 time siden): Så... er det egentlig en sykepleiermangel i landet, eller bare virker det sånn fordi kommunene rundt i landet ikke klarer å disponere sykepleirerressursene sine på en fornuftig måte? Ja, dette innlegget er faktisk noe av det sykeste jeg har lest. Trodde det var vanlig at alle måtte gjøre alt. Assistenter jobber jo kveld og helg de og, de vil ikke bare vaske de heller. De og må levere medisiner og ta stell. Jeg reagerer på mengden. Kanskje 1 hus ja, men opptil 4 blir mye. Er helt død når jeg kommer hjem fra jobb. Anonymkode: 2dbbb...dad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå