Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobb, barn, sove - på an igjen. Dette er alt livet er nå. Jeg ser veggen og den kommer susende mot meg og jeg forstår ikke hvordan jeg skal klare dette. Hvordan klarer dere det? 

Helgene er for korte, synes det akkurat har blitt helg før jeg må tilbake på jobb igjen. Etter jobb så er det middag og ungene.. En unge hit, en unge dit. Lekser, bading, legging. Når de har sovnet så er jeg helt utslitt og sovner jeg også. Og dagen etter likedan. 

Dere med 100% jobb, hvordan klarer dere dette? Er det bare jeg som ikke klarer å få dette til å gå opp? Har veldig lyst til å gå litt ned i stilling, økonomisk går det, men usikker på hvordan leder/arbeidsplass vil motta det.

Anonymkode: 1fc68...04f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det kommer an på hva man er vant med. Jeg har så godt som aldri jobbet så lite som 100% og de periodene jeg har vært nede i 100% har føltes som ferie faktisk.

Anonymkode: 82597...257

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror det kommer an på hva man er vant med. Jeg har så godt som aldri jobbet så lite som 100% og de periodene jeg har vært nede i 100% har føltes som ferie faktisk.

Kontorjobb?

Forskjell på jobber. Sykepleiere og bhg ansatte løper beina av seg. Ofte 20 000 skritt bare på jobb. Alle med barn burde jobbet redusert.

Anonymkode: 8a5c2...442

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du barn? Er du mann eller dame? 

• Liker 1
Skrevet

Vel, det høres ikke ut som et liv for deg, det du beskriver. Har du råd til det, så ville jeg gått ned.

Jeg jobber en del, men jeg har ikke barn, og jeg er veldig glad i jobben min, så det er ikke en stressfaktor på samme måte som det er for deg.

Livet er for kort til å ha det dritt, så gjør det som er rett for deg. Jeg har jobbet med ei som jobbet 80% på en arbeidsplass/i en avdeling hvor man i utgangspunktet ikke gjør det. Jeg vet ikke hvilken type arbeidssted det er eller jobb du har, men det skader jo ikke å snakke med sjefen og se om man kan finne en ordning.

Anonymkode: 0b16c...6d2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kontorjobb?

Forskjell på jobber. Sykepleiere og bhg ansatte løper beina av seg. Ofte 20 000 skritt bare på jobb. Alle med barn burde jobbet redusert.

100% som teknikker som fyker rundt og fikser ting og ca 50% i helsevesenet hvor jeg fyker rundt og tar vare på folk. Har barn i tillegg.

Jeg har veldig mange skritt i løpet av en dag ja...

Skrevet

Jeg gikk ned til 80% :) beste valget! Mine barn er små og jeg ønsker å få mer tid sammen med de. 

Anonymkode: 3103e...cef

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du barn? Er du mann eller dame? 

Jeg er dame og har barn.

Som sagt tror jeg at det kommer an på hva man er vant med. Mange på begge jobbene som klager over hvor slitsomt det er med 100% og til og med mindre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

100% som teknikker som fyker rundt og fikser ting og ca 50% i helsevesenet hvor jeg fyker rundt og tar vare på folk. Har barn i tillegg.

Da liker du det slik. Andre synes slik er slitsomt. Vi er forskjellige. 

T.s gå ned i stilling. Ingen takker deg om du går på en smell.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg gikk ned til 80% :) beste valget! Mine barn er små og jeg ønsker å få mer tid sammen med de. 

Anonymkode: 3103e...cef

Hvordan tok arbeidsplassen det? Var det vanskelig? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er dame og har barn.

Som sagt tror jeg at det kommer an på hva man er vant med. Mange på begge jobbene som klager over hvor slitsomt det er med 100% og til og med mindre.

Jeg forstår ikke engang hvordan du finner nok timer i døgnet en gang til det der. All ære til deg som får det til. 

Skrevet

Jobber ofte etter at barna har lagt seg og velger heller å levere sent/hente tidlig eller avspasere om vi vil dra bort en helg.

Men føler på det samme som deg, men da jeg gikk ned i stilling måtte jeg likevel gjøre like mye som før, så jeg tapte bare penger på det.

Anonymkode: d5f96...75c

• Liker 1
Skrevet

Jobber ofte etter at barna har lagt seg og velger heller å levere sent/hente tidlig eller avspasere om vi vil dra bort en helg.

Men føler på det samme som deg, men da jeg gikk ned i stilling måtte jeg likevel gjøre like mye som før, så jeg tapte bare penger på det.

Anonymkode: d5f96...75c

Ville tenkt over dette - om jeg likevel kom til å jobbe like mye selv om jeg gikk ned i stilling. Kan du øve deg på å ikke gi 100 % i jobben hele tiden, selv om du jobber fullt, ts? Sånn endel menn gjør, etter min erfaring.

Anonymkode: c85d2...3de

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ferie faktisk🙈 veldig nysgjerrig på hva du jobber med. 

• Liker 1
Skrevet

Om du jobber 150% kan du ikke ha mye tid til barna dine. Men det å prioritere jobb over barn må vel være lov. 

Personlig jobber jeg 100%, og mine dager er som du ts beskriver. Jeg takler det greit, men det er travelt ja. 

Anonymkode: 89ae7...9ab

• Liker 2
Skrevet

Jeg føler det på samme måte som deg, alltid på etterskudd med ting, huset konstant rotete og nedprioriterer trening ol. Jeg skal ned til 60% nå i vår. Er veldig spent på hvordan det skal bli. Økonomisk klarer vi oss fint, og har fått til en ordning på jobb der jeg skal jobbe mer med utviklingsprosjekter ol, og mindre med faste, regelmessige oppgaver som jeg har hatt til nå. Men er en type jobb der man vanligvis ikke jobber deltid, og hvor overtid er bakt inn i jobben (får ikke overtidsbetaling eller avspasering), så er spent på om det vil fungere og ikke ende med å jobbe nesten like mye til langt lavere lønn. Så det må jeg være obs på. Men tre-dagers uke høres fantastisk ut! 🤩

Anonymkode: 4bf4d...97e

Skrevet

Jeg jobber som sykepleier i kommunen. 100% stilling, og alene med barnehagebarn i ukedagene. Fant ut at det beste for meg var å søke 20%permisjon med begrunnelse i omsorg for små barn. Da har jeg fremdeles stillingsprosenten min til når jeg kan jobbe fullt når barna er eldre.

Anonymkode: e7805...9f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg jobber som sykepleier i kommunen. 100% stilling, og alene med barnehagebarn i ukedagene. Fant ut at det beste for meg var å søke 20%permisjon med begrunnelse i omsorg for små barn. Da har jeg fremdeles stillingsprosenten min til når jeg kan jobbe fullt når barna er eldre.

Anonymkode: e7805...9f3

når du søker 20% permisjon, det betyr det er ulønnet?

Anonymkode: 4e15a...f4b

Skrevet

Kontorjobb?

Skjønner ikke hvorfor du automatisk går ut fra at kontorjobber ikke er krevende? 🙄 

TS, jeg gikk ned i 80% stilling i noen år. Jeg var helt nødt for å overleve. Barna var 2 og 4 år gamle, søvnen var dårlig, mannen min var omtrent ikke hjemme pga jobb (han så kun barna mellom 18 og 19 på ukedagene, og i helgene - de helgene han ikke hadde vakt, vel og merke). Jeg hadde ingen avlastning. Alle avtaler (lege, tannlege, fysio, skole/barnehage, helsestasjon ++ - et av barna hadde ekstra oppfølging pga helse) måtte tas av meg siden mannen jobbet så langt unna bostedet vårt. 
Jeg søkte om permisjon for omsorg for barn, egen paragraf i aml. Det skal mye til at arbeidsgiver kan nekte - da må det være til stor ulempe for arbeidsgiver, og arbeidsgiver har bevisbyrden. Jeg tapte heller ikke pensjonsopptjening på det (staten). 
Jeg brukte den ene fridagen i uka på å sove og gjøre unna alle de evinnelige avtalene som var knyttet til ungene (lege, helsestasjon +++++). For meg var det en lifesaver, og jeg har ikke angret. Nå har jeg tre barn, hvorav det yngste har diagnose, men nå jobber jeg 100%. Mannen  min har heldigvis fått seg ny jobb! Det har jeg også. Nå går det greit med 100%, det er slitsomt, men det er ikke aktuelt å gå ned i stilling siden det vil føre til at jeg må gjøre den samme jobben, bare for mindre penger (jeg har også ny jobb nå). Du må passe deg vel for å gå i fella med å gå ned i stilling, men fortsette å ha de samme oppgavene = du jobber gratis 20% for arbeidsgiver! Ellers tenker jeg at hvis livet i en hektisk småbarnsperiode blir bedre av å jobbe deltid, så må man gjøre det. 

Anonymkode: dfa38...190

• Liker 1
Skrevet

når du søker 20% permisjon, det betyr det er ulønnet?

Anonymkode: 4e15a...f4b

Selvsagt. Poenget er at du har krav på det. Det skal mye til før arbeidsgiver kan si nei. Og du kan gå opp i stilling igjen senere, du mister ikke de 20%. 

Anonymkode: dfa38...190

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...