Gå til innhold

Gjærbakst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bakt gjærbakst i noen år og er glad i det! Har alltid eltet deigen selv på kjøkkenbenken, har ikke tatt tiden, men kanskje 5-7 min, hever og etterhever og det blir vellykket hver gang. 

Men ser at i div bakeprogrammer på tv og videoer på nett at de tar deigen i kjøkkenmaskin og lar den elte der 7-10 min, det snakkes om glutenvindu. Jeg prøvde dette nå sist med vanlige boller og ble ikke fornøyd. Først utseende, de ble ikke fine runde, noe flatere og ikke så pene, så jeg ville ikke servert de i selskap. Smaken var vel den samme, men det var noe annerledes jeg ikke klarte å sette fingen på da. Synes ikke de var så gode egentlig. 

Hvordan baker dere gjærbaksten?

Anonymkode: f4256...635

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Elter lenge i kjøkkenmaskin, og blander i mykt smør før jeg elter en stund til. Total elter jeg minst 10 minutter, gjerne 15. Får god og luftig gjærbakst.

Anonymkode: d4ff3...81e

Skrevet

Jeg elter alltid i kjøkkenmaskin. Ser ingen grunn til å bruke tid og krefter på å gjøre det for hånd. Elter minst 5 minutter før jeg elter inn smøret til slutt. Ofte velger jeg tangzhong-metoden for ekstra saftig bakst, men ikke alltid jeg gidder bruke tid på det. Får alltid luftig og god bakst. :) 

Skrevet
Arkana skrev (På 6.2.2022 den 15.27):

Jeg elter alltid i kjøkkenmaskin. Ser ingen grunn til å bruke tid og krefter på å gjøre det for hånd. Elter minst 5 minutter før jeg elter inn smøret til slutt. Ofte velger jeg tangzhong-metoden for ekstra saftig bakst, men ikke alltid jeg gidder bruke tid på det. Får alltid luftig og god bakst. :) 

Jeg gjør som @Arkana, og får også alltid god og luftig gjærbakst. ;)

Skrevet

Jeg har ikke kjøkkenmaskin, så jeg elter for hånd. Jeg elter til deigen blir helt myk og glatt. Det tar vel en 15 minutter vil jeg tro. Jeg har også bakt tangzhong-boller en del ganger, men de ble litt for myke og saftige for min smak. De holder seg selvfølgelig mye lenger, men jeg foretrekker store og litt tunge boller som ikke er altfor luftige.

Anonymkode: 910d7...c76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...