Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan løser dere andre gravide arbeid nå? Kjenner jeg har sååå lite lyst å bli smittet nå i 1.trimester…men smitten er over alt, og mange på kontoret er smittet nå. 
Har dere hjemmekontor? Eller går dere på kontoret? 

Anonymkode: 9ae5d...5f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta vaksinen og lev som normalt? 
Jeg er gravid i 3. trimester med barnehagebarn og er ikke bekymret.

Anonymkode: 86b47...32e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ta vaksinen og lev som normalt? 
Jeg er gravid i 3. trimester med barnehagebarn og er ikke bekymret.

Har tatt 2 doser, men er for kort tid til 3 dose…

så fint for deg at du ikke er bekymret…Tror ikke jeg hadde vært det i 3.trimester heller😉

• Liker 1
Skrevet

Jeg har enda hjemmekontor jeg og vi får det alle sammen en stund til. Jeg er uansett straks i 2 trimester så skal ta 3 dose snart. Skjønner du ikke vil bli smittet nå. Det er vel heller ikke anbefalt å ta ny dose i 1 trimester..

Anonymkode: e9f63...c0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

så fint for deg at du ikke er bekymret…Tror ikke jeg hadde vært det i 3.trimester heller😉

Det er vel mye verre å få det i 3.trimester enn i første? 🤔

Anonymkode: 69adb...aec

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo på slutten av graviditeten det har vært komplikasjoner blant uvaksinerte gravide da. Så hvorfor du er så bekymret i 1. trimester med to vaksinedoser må du nesten utdype?

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel mye verre å få det i 3.trimester enn i første? 🤔

Anonymkode: 69adb...aec

1.trimester er en kritisk fase hvor alt at organer dannes. Man er forsiktig med å ta vaksiner pga føre-var-prinsipp. Vet heller ikke om korona kan føre til spontanabort🤷🏻‍♀️ Brukt 2 år på å bli gravid, og lite keen på å få korona akkurat i de 12 kritiske ukene. 

• Liker 1
Skrevet

1.trimester er en kritisk fase hvor alt at organer dannes. Man er forsiktig med å ta vaksiner pga føre-var-prinsipp. Vet heller ikke om korona kan føre til spontanabort🤷🏻‍♀️ Brukt 2 år på å bli gravid, og lite keen på å få korona akkurat i de 12 kritiske ukene. 

Men du er jo fullvaksinert! Ingen gravide med to doser har vært innlagt pga korona! 

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner godt hva ts mener. Det er vel ikke ideelt å få feber i første trimester? Fullvaksinerte kan vel også få feber å bli dårlig selv om man ikke blir innlagt..  Er ikke det en av grunnene til at vaksine heller ikke er anbefalt i 1 trimester?

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner godt hva ts mener. Det er vel ikke ideelt å få feber i første trimester? Fullvaksinerte kan vel også få feber å bli dårlig selv om man ikke blir innlagt..  Er ikke det en av grunnene til at vaksine heller ikke er anbefalt i 1 trimester?

Da kan en ta paracet 😊

• Liker 1
Skrevet

Det er jo bare tull det du sier ts. Mye bedre å få det i 1. trimester enn 3. Det er nå også anbefalt at gravide tar vaksine også i 1. trimester.

Anonymkode: cf093...d95

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er jo bare tull det du sier ts. Mye bedre å få det i 1. trimester enn 3. Det er nå også anbefalt at gravide tar vaksine også i 1. trimester.

Akkurat hva har jeg sagt som er tull? 

Skrevet

Jeg er 10+5 i dag og forstår deg veldig godt ts! Syns du har fått frekke svar i denne tråden. Jeg har også tenkt på risikoen ved å bli liggende med feber i 1. trimester. Man skal jo ikke dytte på med Paracet uten at det er strengt nødvendig heller, så skjønner godt at du heller vil forsøke å unngå koronaen.

Jeg tok opp dette med min nærmeste leder og hun sa at hun selvfølgelig ikke forventet at jeg som gravid skulle risikere å møte opp på kontoret nå som det er så mye smitte over alt.

Prøv å snakke med lederen din, evt hør om du kan få et skriv fra jordmor/lege i en periode nå frem til 2. trimester?

Anonymkode: 995c4...eca

• Liker 3
Skrevet

Jeg er 10+5 i dag og forstår deg veldig godt ts! Syns du har fått frekke svar i denne tråden. Jeg har også tenkt på risikoen ved å bli liggende med feber i 1. trimester. Man skal jo ikke dytte på med Paracet uten at det er strengt nødvendig heller, så skjønner godt at du heller vil forsøke å unngå koronaen.

Jeg tok opp dette med min nærmeste leder og hun sa at hun selvfølgelig ikke forventet at jeg som gravid skulle risikere å møte opp på kontoret nå som det er så mye smitte over alt.

Prøv å snakke med lederen din, evt hør om du kan få et skriv fra jordmor/lege i en periode nå frem til 2. trimester?

Det er vel ikke frekt å stille spørsmål ved hva som tydeligvis er en feiloppfatning av risikoen fra hennes side? 

Å ta paracet om en skulle få høy feber er ikke skadelig selv i graviditet. Skal selvsagt kun tas ved behov og lavest mulig dose, kortest mulig tid, men nå er ikke omikron for fullvaksinerte som ser ut til å gi høy feber i lang tid. 

Er helt for å ta risiko på alvor, men her er det ingenting som tyder på at ts er i noen som helst risiko for skade, så hun kan heller fokusere på å ikke bekymre seg unødig. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg er i uke 28 nå og kommer til å fortsette med 90% hjemmekontor hovedsaklig pga dårlig søvn, hoven bein og andre plager.

Jeg er fullvaksinert, men vil ikke ta boosterdose i svangerskapet pga at det vil sammenfalle med termin, og jeg skal IKKE risikere å bli dårlig av vaksina til fødsel 😅

Jeg regner med jeg får corona snart og frykter det ikke, men oppsøker heller ikke smitten. Husk at de aller fleste nå bare kjenner det som en forkjølelse, så dette går nok bra :)

Anonymkode: a0a31...329

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer ikke helt. FHI anbefaler alle gravide i 2. og 3.termin å ta tredje dose. Gravide i 1.termin skal kun ta vaksine hvis de har sykdom som gir økt risiko eller hvis de ikke har tatt noen vaksiner enda.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/rad-for-gravide-og-ammende/

Anonymkode: adc76...10f

• Liker 2
Skrevet

Hjemmekontor her. Sjefen er helt enig heldigvis 😊

Anonymkode: 9b98c...9d5

Skrevet

Jeg er i uke 22, fikk korona sist uke og uvaksinert. Gikk helt fint.

Anonymkode: 238ac...6fe

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel ikke frekt å stille spørsmål ved hva som tydeligvis er en feiloppfatning av risikoen fra hennes side? 

Å ta paracet om en skulle få høy feber er ikke skadelig selv i graviditet. Skal selvsagt kun tas ved behov og lavest mulig dose, kortest mulig tid, men nå er ikke omikron for fullvaksinerte som ser ut til å gi høy feber i lang tid. 

Er helt for å ta risiko på alvor, men her er det ingenting som tyder på at ts er i noen som helst risiko for skade, så hun kan heller fokusere på å ikke bekymre seg unødig. 

Men hvorfor oppsøke risiko? Ts, som mange andre, har sikkert jobbet hjemmefra i 2 år - tviler på at arbeidsplassen hennes faller sammen om hun blir på hjemmekontor et par mnd til. 

Syns du er veldig bastant på at det er bare å melde seg på smittefesten. Jeg kjenner flere som nå har blitt liggende rett ut led høy feber i både 1 og 2 uker. Men jeg kjenner også folk som knapt har hostet 3 ganger. Man vet ikke hvordan hver enkelt reagerer på smitten og da mener jeg helt seriøst at det blur for dumt å hive seg ut i det, satse på 3 host, og ende opp med ukesvis med feber. Feber og Paracet i ukesvis er ikke gunstig uansett hvor flott du måtte mene at det er.

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner deg godt TS og synes det er helt innafor å be sjefen om hjemmekontor. De plikter å tilrettelegge for gravide og hjemmekontor kan være deres måte å tilrettelegge for deg på, uavhengig av om det er pga smittetrykk, kvalme eller andre gravidplager. 

Jeg hadde 100% hjemmekontor sist det åpnet litt opp fordi jeg hadde vondt i bekkenet, det var null problem for min jobb iallfall.

Anonymkode: 78401...3ef

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...