AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #1 Skrevet 6. februar 2022 Jeg skal søke huslån i dag, for jeg har funnet en leilighet jeg har skikkelig lyst å by på om to dager. Jeg leser litt om hva bankene ser etter når de innvilger lån, og det er blant om man har ubetalte regninger, inkasso og betalingsanmerkninger. Jeg har ingen betalingsanmerkninger, men jeg har to ubetalte regninger, som har gått en uke over fristen, (pga. ekstra utgifter denne måneden, har jeg latt de gå til jeg åor purring), og jeg har en regning som har gått til inkasso. Fristen på denne er om to uker. Og da får jeg betalt den. Risikerer jeg at jeg får et nei pga. disse ubetalte regningene? eller pga. inkassosaken? Kan bankene se dette? Anonymkode: 81e98...855
Arkin Skrevet 6. februar 2022 #2 Skrevet 6. februar 2022 Hvis regningen har gått til inkasso kan banken se det. Men hvis du bare har mottatt en purring kan de ikke se det. Bankene har blitt mye strengere enn før men tviler på at du får nei bare pga den ene regningen til innkasso men helhetsbilde. Så hvis du tidligere har vært flink til å betale og ingen anmerkninger så skal det ikke være noe problem så lenge du har ek og nok lønn til lånet du søker
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #3 Skrevet 6. februar 2022 Du klarer ikke betale regningene dine, men tror du kan betjene et huslån? Anonymkode: 9bd47...3d6 5
Taluno Skrevet 6. februar 2022 #4 Skrevet 6. februar 2022 Du risikerer få avslag på bakgrunn av inkassosaken. Men bankene går ikke igjennom alle regninger som er sendt ut til deg, for å se om du har purringer. De ser på inkasso, kreditt/gjeld og inntekt.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #5 Skrevet 6. februar 2022 Får man virkelig svar innen 2 dager? Tar det virkelig så kort tid? Anonymkode: 6c986...0aa
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #6 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du klarer ikke betale regningene dine, men tror du kan betjene et huslån? Anonymkode: 9bd47...3d6 Visste den måtte komme... ja, det tror jeg. Jeg betaler mye mer i leie nå enn hva jeg må betale dersom jeg får huslånet. Har du forresten aldri opplevd å være for sen med regningene dine? Anonymkode: 81e98...855 1
Taluno Skrevet 6. februar 2022 #7 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Får man virkelig svar innen 2 dager? Tar det virkelig så kort tid? Anonymkode: 6c986...0aa Om alt er i orden, så kan man få finansieringsbevis på noen minutter. Det kommer an på om det må gjøres manuell vurdering eller om det kan gå automatisk. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #8 Skrevet 6. februar 2022 Taluno skrev (9 minutter siden): Om alt er i orden, så kan man få finansieringsbevis på noen minutter. Det kommer an på om det må gjøres manuell vurdering eller om det kan gå automatisk. Mens å søske startlån tar 11 måneder. Forstå det den som vil. 😂 Anonymkode: 6c986...0aa
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #9 Skrevet 6. februar 2022 Er det inkasso, eller inkassovarsel? Hvis kravet er stort kan det bli et problem, men hvis det bare er noen hundre går det nok bra. Anonymkode: 4b669...b30
Taluno Skrevet 6. februar 2022 #10 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mens å søske startlån tar 11 måneder. Forstå det den som vil. 😂 Anonymkode: 6c986...0aa Nå er vel nettopp startlån noe som skal vurderes manuelt, da det er behovsprøvd, og kun for de som er vanskeligstilte. Hadde alle kunne fått startlån uavhengig av økonomiske situasjon/framtidsutsikter, så hadde det sikkert blitt automatisert det også.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #11 Skrevet 6. februar 2022 Taluno skrev (1 minutt siden): Nå er vel nettopp startlån noe som skal vurderes manuelt, da det er behovsprøvd, og kun for de som er vanskeligstilte. Hadde alle kunne fått startlån uavhengig av økonomiske situasjon/framtidsutsikter, så hadde det sikkert blitt automatisert det også. Forstår det er manuelt. Men hvor vanskelig er det å se at noen har 0 lån. 0 Inkasso. 0 Gjeld i sitt, aldri hatt betalingsanmerkninger. 0 verdigjenstander som bil eller hytte. Du kan ikke si det tar 11 måneder å finne utav. Anonymkode: 6c986...0aa
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #12 Skrevet 6. februar 2022 Men har du egenkapitalen du trenger? Anonymkode: bae63...43b
Million Skrevet 6. februar 2022 #13 Skrevet 6. februar 2022 (endret) Hvordan kan du ha egenkapital nok til å søke boliglån, når du ikke har penger til en enkelt inkassoregning? Dette rimer ikke. Man får normalt ikke boliglån uten egenkapital, og den må være minst på 15% av kjøpesummen. Har du egenkapital? Og hvorfor, i så fall, sitter du på penger uten å betale inkassosaken din? Den inkassosaken kan velte hele lånesøknaden. Banker liker dårlig at man får sånne. (Er det BSU du har til egenkapital?) Endret 6. februar 2022 av Million 4
Gjest Blondie65 Skrevet 6. februar 2022 #14 Skrevet 6. februar 2022 Du får ikke lån hvis du har betalingsanmerkninger. Du kan sjekke selv om du har betalingsanmerkninger på gjeldsregisteret.com. Du får ikke lån om du mangler egenkapital, som et minimum 15 % (det kan gjelde andre regler i Oslo, de har jeg ikke satt meg inn i siden jeg ikke selv leter etter bolig der). Du får ikke lån dersom du mangler betjeningsevne. Du stiller langt sterkere overfor dine kreditorer dersom du ringer dem og forklarer hvorfor du ikke kan betale en måned fremfor å gå gjennom purreprosess. Da ber man om avbetalingsordning eller utsatt forfall, og kreditorene slipper å bruke tid på innkreving. Tid = penger, ergo dyrere for deg.
nomore82 Skrevet 6. februar 2022 #15 Skrevet 6. februar 2022 Først får man inkassovarsel. Den er det kun du og kreditor som ser. Så blir det registrert en inkassosak. Den er det du, kreditor og inkassoselskap som kan se. Deretter blir det betalingsanmerkning. Den kan alle som tar en kredittvurdering se.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #16 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Visste den måtte komme... ja, det tror jeg. Jeg betaler mye mer i leie nå enn hva jeg må betale dersom jeg får huslånet. Har du forresten aldri opplevd å være for sen med regningene dine? Anonymkode: 81e98...855 Jeg er enig med den som er skeptisk til at du skal ta på deg et boliglån når du allerede sliter økonomisk, og jeg har i hvert fall aldri vært for sein med en regning. Hvor mye EK har du forresten egentlig om du er så bakpå at du ligger etter med flere regninger? Anonymkode: 33e5d...964
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #17 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Visste den måtte komme... ja, det tror jeg. Jeg betaler mye mer i leie nå enn hva jeg må betale dersom jeg får huslånet. Har du forresten aldri opplevd å være for sen med regningene dine? Anonymkode: 81e98...855 Jeg har aldri vært for sein med regningene. Og jeg skjønner heller ikke hvordan du kan ha egenkapital til lån men ikke ha penger til å betale løpende utgifter. Anonymkode: 05e3c...9e3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #18 Skrevet 6. februar 2022 Jeg hadde 3kr på konto og en ubetalt regning da jeg søkte, og fikk innvilget boliglån. Aldri misligholdt boliglånet. Lønnen kom på konto to dager etter møtet i banken og da ble også regningen betalt. Nå var ikke min regning på vei til inkasso da, det var første opprinnelige betalingsfrist jeg hadde bommet på der. Anonymkode: d4412...0f2 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #19 Skrevet 6. februar 2022 Istedet for å la regninger gå til inkasso, kan man kontakte kreditor og få en betalingsutsettelse. Anonymkode: c4fc5...0be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå