Gå til innhold

hvilken plikt har forlovere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken plikt har forlovere eller er det kun religiøse som har gjort det til noe stort? noen med erfaring der ute? 

fordi jeg tenker på hvem som skal være min forlover. Og kan det være noen som er langt eldre enn meg selv?

Anonymkode: eb9f5...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste en forlover «må», er å bevitne at dere kan gifte dere og det gjør man via Altinn. 

Alt det andre er staffasje/ tradisjon, hvilket betyr at dere kan gjøre akkurat hva dere vil 😊

Anonymkode: 81324...3b5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste erfaring jeg har med forlovere, som en utenfra (verken vært gift eller forlover), er at det er de som arrangerer utdrikningslaget!

Anonymkode: 0839b...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det eneste en forlover «må», er å bevitne at dere kan gifte dere

hvordan skal jeg tolke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forloveroppgaven har ikke noe med religion eller det religiøse å gjøre. Forloverne har en juridisk funksjon: de skal bekrefte at den de er forlover for ikke er gift (eller evt at personen er skilt slik at h*n kan gifte seg på nytt) og at personene som skal gifte seg ikke er så nære slektninger at det ikke er lov å gifte seg.

Derfor må forloveren også bekrefte at h*n kjenner den h*n er forlover for. Det er jo derfor man ofte velger en nær venn eller venninne. 

Alt det andre er ting som er blitt "stort" etterhvert som bryllupsarrangementer er blitt større og større. Forloveren må være myndig, men det er ingen andre aldersgrenser. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har jo sett i religiøs sammenheng så har forlover en slags offensiv posisjon. Er det en tradisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

jeg har jo sett i religiøs sammenheng så har forlover en slags offensiv posisjon. Er det en tradisjon?

Hva mener du egentlig? Har du eksempler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (12 minutter siden):

Hva mener du egentlig? Har du eksempler? 

kongelig bryllup, da er forlover veldig aktiv. 

religiøs bryllup, da blir forlover nevnt ved navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forloveren hjelper med planlegging av bryllup, støtter bruden, skriver under som vitne osv. 

Anonymkode: e9b4d...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forloveren hjelper med planlegging av bryllup, støtter bruden, skriver under som vitne osv. 

nettopp, da blir det en svært aktiv posisjon som forlover for. Men det er vel ikke en plikt? 

jeg trenger ikke noe ekstra utover at vedkommende dokumenterer at jeg er den jeg er etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De to første har jeg aldri sett blitt gjort i min omgangskrets.

Min forlover signerte papirer, og arrangerte et lite enkelt utdrikningslag for meg. Var det jeg ønsket :)

Jeg og mannen klarte fint å planlegge bryllupet selv, og skjønner ikke helt hva jeg skulle trenge støtte til?

Anonymkode: d0e67...15b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bortsett fra å vitne er resten av det du nevner ingen plikt 

Anonymkode: 5a9d0...296

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bortsett fra å vitne er resten av det du nevner ingen plikt 

Anonymkode: 5a9d0...296

vitne ovenfor skatteetaten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/ekteskap/ekteskap/i-norge/veien-til-ekteskapet/

Enkelte har forventninger til at forlover er med for å se på kjoler, holder utdrikningslag og generelt er til nytte og hygge i planleggingsprosessen. Det er en kulturgreie.

Om du ønsker kan du kun benytte forlover til prøvingsattesten. Du kan bruke hvem du vil, eneste vilkår er at vedkommende kjenner deg. 

Anonymkode: 81324...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger jo strengt tatt ikke forlover da.. Jo, man må ha vitner i kirken/på rådhuset/hvor enn man gifter seg, men det kan jo hvem som helst gjøre. Har selv stilt som vitne da jeg jobbet i kommunens administrasjon og brudeparet ville ha et helt privat bryllup. Og så må to stykker formelt signere forlovererklæringen på forhånd, men det kan jo også hvem som helst som kjenner dere gjøre. Det må ikke være de samme som er vitner i bryllupet.

Hvis du skal gifte deg i kirken er det vanlig at brudeparets forlovere sitter oppe sammen med de, men det kan også være hvem som helst. Mange bruker ikke venner, men søsken, foreldre, søskenbarn etc.. Det kan godt være en mye eldre person! Jeg tipper f.eks. en besteforelder, en forelder eller en tante du er nær ville vært veldig beæret om de fikk være din forlover. 

Hadde ikke min forlover stilt opp ville jeg faktisk spurt en av brødrene mine, eller en av svigersøstrene mine. 

Ellers har ikke en forlover så mange plikter, men mange forventer at forloveren deltar litt i planleggingen, og arrangerer utdrikiningslag. Jeg hadde ikke det siste selv, men min forlover var med på kjoleprøving og så leste hun i kirken. Noen forlovere holder tale, men har man slike forventninger kan man avklare det når man spør. 

Anonymkode: 38b87...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forlover skriver under forlovererklæringen. Som oftest er forlover også vitne. Det er også vanlig at forlover arrangerer utdrikningslag. 

Utenom det må man avklare forventinger

Anonymkode: 454d1...ae5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilken plikt har forlovere eller er det kun religiøse som har gjort det til noe stort? noen med erfaring der ute? 

fordi jeg tenker på hvem som skal være min forlover. Og kan det være noen som er langt eldre enn meg selv?

Min søster var min forlover. Hun fylte ut skjemaet på altinn og var vitne i vielsen, ellers i gen plikter.

Anonymkode: 8006d...0c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...