Gå til innhold

Hvor mange gram kjøtt/fisk beregner du til pr. person?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg lager mat til meg selv så spiser jeg f.eks en pk. karbodeig (400g), en pk. kylling (450g) eller en pk. laks (400g/4 fileter) selv. I tillegg til grønnsaker og annet tilbehør. Synes det må være såpass til meg. 

Men når jeg ser hva andre spiser, eller når jeg skal spise hos andre, serveres typ 2 laksefileter pr. pers eller et par pakker karbodeig til 4 personer på deling osv. Jeg synes det ser lite ut og oppleves også lite.

Så når du skal lage mat, hvor mange gram kjøtt/fisk beregner du til hver person? Og hva spiser du selv når du er alene? 

For øvrig ønsker jeg å legge til at jeg har en BMI på 22, så ikke kom med noe "du er sikkert overvektig"-greier i denne tråden. 

Anonymkode: 55d52...3a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hva som lages.

Når jeg lager mat kun til meg selv bruker jeg beregne 80-120g kjøtt eller fisk. Bruker jeg fiskefileter så lager jeg en, som er ca 125g.

Om jeg lager mat til flere, så tar jeg utgangspunkt i vanlige porsjoner. 150g rent kjøtt, 150g kjøttdeig, 200g ren fisk. Kjøtt/fisk med bein/fett varierer etter hvor mye bein/fett som er på. 

• Liker 3
Skrevet

Beregner ca 200 gram hver til meg og min samboer. Blir stort sett litt rester. Hadde aldri i verden klart en hel pakke kjøttdeig alene. 

Anonymkode: c4f6c...dfc

• Liker 6
Skrevet

Hvis det er til et selskap så er regelen 250 gram pr person/kuvert/hovedrett uansett om det er kjøtt eller fisk. Fjærkre er jeg litt usikker på. 

Personlig går jeg/vi for 200 gram pr porsjon fisk eller kylling pr pers og 150 g hvis kjøtt. Mer hvis det "kun" er grønnsaker som tilbehør. 

Anonymkode: 65067...06d

Skrevet

Beregner ca 200 gram kjøtt/fisk pr person når jeg lager middag

Når jeg og samboer har laksefilet lager jeg 3 stk. 

Skrevet

Det kommer helt an på hva jeg lager, hva jeg har som tilbehør osv osv

Anonymkode: c0496...1b8

Skrevet

Se der ja. Dere alle melder om 150-200g pr. person/deg selv. Jeg er overrasket over det. Synes det høres så lite ut. 

Men flyter tallerkene deres da over med tilbehør, eller spiser dere lite mat til middag? 

For min del er middag hovedmåltidet mitt. Ellers går det i en liten skål havregrøt, litt frukt, smoothie og et par knekkebrød. Så det er vel kanskje derfor jeg har dette behovet for en ekstra stor porsjon til middag kanskje? Vet ikke.

• Liker 3
Skrevet

150-200 gr rent kjøtt, 3-400 gr om det er kjøtt med bein f.eks pinnekjøtt eller fårikål. 

Å spise 400 gr kjøtt alene er galskap. 

• Liker 8
Skrevet
Djungelvrål skrev (Akkurat nå):

150-200 gr rent kjøtt, 3-400 gr om det er kjøtt med bein f.eks pinnekjøtt eller fårikål. 

Å spise 400 gr kjøtt alene er galskap. 

Hvorfor er det galskap?

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Se der ja. Dere alle melder om 150-200g pr. person/deg selv. Jeg er overrasket over det. Synes det høres så lite ut. 

Men flyter tallerkene deres da over med tilbehør, eller spiser dere lite mat til middag? 

For min del er middag hovedmåltidet mitt. Ellers går det i en liten skål havregrøt, litt frukt, smoothie og et par knekkebrød. Så det er vel kanskje derfor jeg har dette behovet for en ekstra stor porsjon til middag kanskje? Vet ikke.

Nei. Jeg har da kanskje en stor potet, raspet gulrot og agurksalat. En passeøig mengde.

Syns det høres ut som du spiser veldig mye. Men om du har behov for så mye mat så er det jo greit.

Skrevet

Det kommer jo helt an på tilbehøret, og hvor mye tilbehør som serveres til. Når jeg lager gryterett fra bunnen av, er det jo mye saus og grønnsaker i tillegg til kjøttet i gryta. Da er det ikke beregnet så voldsomt stor kjøttandel pr person, fordi de blir mette av alt det andre i tillegg. 

Men skal jeg servere biff, prøver jeg å finne en på 300 gram til menn og kanskje 200-250 til en kvinne.

Anonymkode: 3bf1d...9a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg bruker mye tilbehør ja. Om jeg lager rundt 100g kjøtt, så har jeg nok tilbehør til å fylle 1,5-2 fulle middagstallerkner.

Mer enn to fulle middagstallerkner klarer jeg ikke spise, uansett om middag er hovedmåltidet mitt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Jeg har da kanskje en stor potet, raspet gulrot og agurksalat. En passeøig mengde.

Syns det høres ut som du spiser veldig mye. Men om du har behov for så mye mat så er det jo greit.

Okei. Samtidig som jeg spiser 400g kjøtt/fisk, så lager jeg 200g grønnsaksblanding, ca. 150g søtpotet og lager saus til. Jeg ser jo at tallerkenen min er full når jeg skal spise, men det er ikke slik at jeg er stappmett heller etterpå. Og dessert spiser jeg aldri. 

Er forresten en mann, så det kan forsvare mengden litt. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kommer jo helt an på tilbehøret, og hvor mye tilbehør som serveres til. Når jeg lager gryterett fra bunnen av, er det jo mye saus og grønnsaker i tillegg til kjøttet i gryta. Da er det ikke beregnet så voldsomt stor kjøttandel pr person, fordi de blir mette av alt det andre i tillegg. 

Men skal jeg servere biff, prøver jeg å finne en på 300 gram til menn og kanskje 200-250 til en kvinne.

Anonymkode: 3bf1d...9a8

Skjønner. Tilbehør har kanskje mye å si. Og dessert også, hvis noen av dere tyr til dette. 

Skrevet

Jeg spiser også en pakke kjøttdeig alene når jeg har taco. Hvis jeg spiser bare kjøttdeig, så spiser jeg to pakker - 800 gram. Da er jeg ganske så mett og god og det metter en hel dag. :) 

Anonymkode: 7cc5b...701

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Kjøtt 150-250 gram.

Fisk 300-400 gram. 

Skrevet
Taluno skrev (Akkurat nå):

Jeg bruker mye tilbehør ja. Om jeg lager rundt 100g kjøtt, så har jeg nok tilbehør til å fylle 1,5-2 fulle middagstallerkner.

Mer enn to fulle middagstallerkner klarer jeg ikke spise, uansett om middag er hovedmåltidet mitt.

Åja såpass. Hva slags tilbehør bruker du oftest da? 

Kanskje jeg skal prøve dette.. altså minske mengden kjøtt, og heller fylle på med enda mer grønnsaker og salat. Men det er viktig for meg at kaloriinntaket opprettholdes da jeg ikke må gå ned i vekt av det.

Skrevet

Jeg spiser også en pakke kjøttdeig alene når jeg har taco. Hvis jeg spiser bare kjøttdeig, så spiser jeg to pakker - 800 gram. Da er jeg ganske så mett og god og det metter en hel dag. :) 

Åja, se der. Velkommen i klubben 😄 Men selv 2 pakker var i overkant for min del 😜 

Skrevet

Jeg og min samboer spiser under 400 gram kjøttdeig når vi spiser taco. Så det høres jo ut som at du spiser en voldsom porsjon. Vi har alltid rester. Spiser du ikke noen grønnsaker da?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor er det galskap?

Om ikke galskap, så er anbefalingen 500 g rødt kjøtt per uke. For mye kjøtt øker risikoen for mange sykdommer. Dessuten trenger man næringsstoffene fra andre matvarer også (grønnsaker) og bør derfor orke å spise endel av dette også. Og så er jo kjøtt en dyr matvare. 

Anonymkode: 6cb0e...8ad

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...