AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #1 Skrevet 6. februar 2022 Det er snart to år siden samlivsbrudd mellom meg og barnefar. Våre to felles barn har fast bosted hos meg med samvær med faren sin annenhver helg og en dag i uka. Vi bor i nærheten av hverandre og nært farens foreldre. Da vi var gift, sørget jeg for at barna besøkte farmoren og farfaren jevnlig. Nå etter bruddet merker jeg at mine barn ekskluderes fra familiebegivenheter på den siden. Det har vært to store feiringer av runde dager der barna våre ikke er invitert. Faktisk har de ikke vært i et eneste familieselskap hos farens familie siden bruddet. Da vi var gift, ble vi alltid invitert, med barna. Hva skjer? Hans søsken med partnere og barn inviteres, men altså ikke mine barn. Barnefar har ny partner, så mulig at hun påvirker noe, men jeg klarer ikke å forstå det. Noen med tilsvarende erfaringer? Anonymkode: 80c06...1a9 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #2 Skrevet 6. februar 2022 Absolutt! Mine er vist ikke barnebarna lenger...De pleide å gi dem flotte gaver til jul og bursdag, nå er det kanskje en hundrelapp, ikke at det er galt, men stor kontrast til hvordan det pleide å være og ungene er store nok til å se det. De sier ikke noe, men så på eldste datter at var litt forvirret og ikke viste helt hvordan hun skulle reagere da hårnåler var eneste gaven til jul fra besteforeldre....veldig trist, tom bunaden til farmor som skulle sys om til min eldste datter er nå plutselig ikke aktuelt så jeg måtte hive meg rundt og bestille ny...denne skulle nå selvfølgelig til kusinen som om det alltid hadde vært planen...de er utrolig gjerrige da så føler at det handler om at de må sørge for at verdier ikke havner hos meg...trist for ungene, her er det ikke engang noen ny partner som skal hensyntas, de bare ble vist mine og ikke våre nå. De gledet seg skikkelig til å besøke farmor sist, for da hadde de ikke sett henne på seks mnd.... Nå skal det sier at det var jeg som passet på at det ble kontakt da vi var sammen også for eksen er for lat til å gidde å ta litt vare på foreldrene sine... Anonymkode: 7c6ae...316 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #3 Skrevet 6. februar 2022 Så trist! Var faren invitert i disse selskapene? Det skjer heldigvis ikke hos oss. Men merker at han over 18 ofte blir ekskludert på ting som det kanskje kunne vært tvil om han ville vært med på, men som han burde fått tilbud om (ikke av farmor/farfar, men far og stemor) Anonymkode: 5aa41...dde 1
smilo Skrevet 6. februar 2022 #4 Skrevet 6. februar 2022 Dette er barnas far sitt ansvar, ikke ditt. Be ungene spørre sin far, evt sine besteforeldre direkte, hvorfor de ikke blir invitert om de er gamle nok til det. 6 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #5 Skrevet 6. februar 2022 Er det skilte foreldre hos fars andre søsken også? Er feks fars søster skilt med barn annenhver helg, og at dere er i «utakt» slik at far ikke har barna sine samme helg som søsteren (barnas tante) har sine barn? Ikke helt det samme, men jeg har stebarn som aldri får vært med på noe med min familie fordi vi har partallsuker mens søsteren min har sine barn i oddetall, og foreldrene mine tilpasser selvsagt til at søsteren min sine barn skal få vært med på div feiringer ol så da skjer alt i oddetallsuker Kan det evt være at de runde feiringene var uten barn eller at far syntes det var behagelig med barnefri «familiefest»? Var det kake-selskap eller middag og vin og at far ville slippe å styre med barna og bare heller slappe av på festen? Anonymkode: a38b9...48d 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #6 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er det skilte foreldre hos fars andre søsken også? Er feks fars søster skilt med barn annenhver helg, og at dere er i «utakt» slik at far ikke har barna sine samme helg som søsteren (barnas tante) har sine barn? Ikke helt det samme, men jeg har stebarn som aldri får vært med på noe med min familie fordi vi har partallsuker mens søsteren min har sine barn i oddetall, og foreldrene mine tilpasser selvsagt til at søsteren min sine barn skal få vært med på div feiringer ol så da skjer alt i oddetallsuker Kan det evt være at de runde feiringene var uten barn eller at far syntes det var behagelig med barnefri «familiefest»? Var det kake-selskap eller middag og vin og at far ville slippe å styre med barna og bare heller slappe av på festen? Anonymkode: a38b9...48d Er det så farlig? De har en mor og far og mange selskap der, hvorfor skal disse barna liksom alltid ha 10 ganger mer oppmerksomhet en vanlige barn? Anonymkode: b9128...40d 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #7 Skrevet 6. februar 2022 Bor dere på Vestlandet? Der jeg kommer fra er det vanlig at kristne mennesker ekskluderer utenomekteskapelige barn, eller barn fra oppløste ekteskap. Du skal være glad for at barna ekskluderes. Jeg har sett tilfeller der de inkluderes på en veldig klam og rar måte. De blir fortalt mye rart om sine mødre. Kaffekos med innbakt drittslenging om alenemødre. Sammenligninger av kusiner og fettere, hvor de som er fra ugifte foreldre, alltid trekker det korteste strået. Dette er en tradisjonell metode som har som mål at barn av alenemødre eller fraskilte blir til samfunnets utskudd. De brytes ned bit for bit i disse familiene, og personligheten deres ødelegges. Det er en metode som er effektiv. Vær glad barna dine ekskluderes. Bygg dem opp alene, og kom dere videre! Anonymkode: 75453...6e2 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #8 Skrevet 6. februar 2022 TS her. Vi bor faktisk på Vestlandet ja, og jeg føler det nesten slik nå at mine barn ikke er «ekte» barnebarn på den siden. Det ser ut til at de bevisst velger å legge feiringer til helger der faren ikke har barna, og han blir invitert alene. Hadde jeg fått spørsmål om å bytte helg pga familieselskap eller om å levere dem i selskap i «min» tid hadde jeg selvsagt gjort det. Jeg har ikke spurt noen av dem hvorfor, men jeg syns det er veldig rart. Ungene har tette bånd til familien på min side, og jeg har et stort nettverk ellers med kjæreste og gode venninner med barn. Så vi sitter absolutt ikke alene, og vi klarer oss veldig fint uten eks-svigerfamilien. Jeg kan bare ikke forstå at voksne mennesker kan tenke slikt om egne barnebarn. Anonymkode: 80c06...1a9 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #9 Skrevet 6. februar 2022 Herlighet, så sykt. De er jo fortsatt barnebarn? For en råtten ting å gjøre mot barn! Anonymkode: b8edf...1ab 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #10 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bor dere på Vestlandet? Der jeg kommer fra er det vanlig at kristne mennesker ekskluderer utenomekteskapelige barn, eller barn fra oppløste ekteskap. Anonymkode: 75453...6e2 Hvor på Vestlandet er det? Jeg kommer også fra Vestlandet og her er det iallefall langt fra vanlig. Kjenner ingen, hverken slekt eller venner Hvor det er vanlig Anonymkode: 22547...ac4 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #11 Skrevet 6. februar 2022 Du skriver "mine" barn, men du mener "våre", altså deres felles? Her er det slik at barna treffer mormor og morfar når de er hos mor, og farmor og farfar når de er hos far. Det er forelderen som opprettholder kontakten med sin respektive familie. Vi har 60/40. Jeg legger meg heller ikke oppi hva som skjer der mtp. selskaper, så det har jeg heller ikke noen oversikt over hva som skjer i min eks' familie, annet enn det jeg hører gjennom barna. Jeg har ingen kontakt med eksens familie, og det samme gjelder andre vei. Det høres rart ut at dine eks-svigerforeldre ikke vil se barnebarna noe særlig mer. Men nå har jo også din eksmann veldig lite samvær. Er det noen grunn til det? Anonymkode: 8196d...8fe 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #12 Skrevet 6. februar 2022 Nei, det er ikke normalt.. Vi låner til og med stebarna for å gå i selskap med min familie (og det samme gjør mor og stefar til stefar sin familie sine selskap.) Og hadde vi blitt invitert til svigers, men at stebarna ikke var invitert/fikk komme, hadde alle trodd de hadde fått slag eller psykose eller noe. Har ikke hørt om noen som har det sånn, så ikke normalt for meg værtfall Anonymkode: f8e54...487 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #13 Skrevet 6. februar 2022 TS her igjen. Det er mine og eksmannens barn ja, men jeg opplever at de blir sett på som kun mine etter bruddet. Jeg har heller ikke inntrykk av at dette er vanlig, så det er derfor jeg spør her. Eksmannen prioriterer ikke tid med barna pga jobb, og det er familien hans klar over. Jeg har likevel prøvd å holde litt kontakt med foreldrene hans og si at de kan låne barna i «min» tid, men det har blitt svært lite av. Bursdagsfeiringene som barna ikke har blitt invitert til, har jeg hørt om ved tilfeldigheter og sett postet på Facebook etterpå. Alle sammen...uten barna mine/våre. Jeg syns det er sprøtt selv, men heldigvis har barna mange andre gode og inkluderende folk i livet sitt. Det er jo hans familie sitt tap, som «mister» to barnebarn på denne måten. Anonymkode: 80c06...1a9
Olaug Olsen Skrevet 6. februar 2022 #14 Skrevet 6. februar 2022 (endret) Du burde slutte med å følge med på disse menneskene på FB og andre steder... Endret 6. februar 2022 av Olaug Olsen
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #15 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor på Vestlandet er det? Jeg kommer også fra Vestlandet og her er det iallefall langt fra vanlig. Kjenner ingen, hverken slekt eller venner Hvor det er vanlig Anonymkode: 22547...ac4 Folk som stammer fra bygder i Kvinnherad kan ofte oppføre seg på denne måten. Anonymkode: 75453...6e2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #16 Skrevet 6. februar 2022 Det synes jeg høres veldig rart ut, det er jo ikke sånn at barna er mindre hans barn eller mindre i slekt med dem fordi om dere skilte dere! Sånn funker det iallfall ikke i min familie. Det vanlige er jo at barna blir invitert sammen med sin far på samme måte som før. Og at iblant så går det kanskje ikke opp pga. samvær osv men det betyr jo ikke at de skal ekskluderes. Anonymkode: 05aa0...fd4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #17 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): TS her igjen. Det er mine og eksmannens barn ja, men jeg opplever at de blir sett på som kun mine etter bruddet. Jeg har heller ikke inntrykk av at dette er vanlig, så det er derfor jeg spør her. Eksmannen prioriterer ikke tid med barna pga jobb, og det er familien hans klar over. Jeg har likevel prøvd å holde litt kontakt med foreldrene hans og si at de kan låne barna i «min» tid, men det har blitt svært lite av. Bursdagsfeiringene som barna ikke har blitt invitert til, har jeg hørt om ved tilfeldigheter og sett postet på Facebook etterpå. Alle sammen...uten barna mine/våre. Jeg syns det er sprøtt selv, men heldigvis har barna mange andre gode og inkluderende folk i livet sitt. Det er jo hans familie sitt tap, som «mister» to barnebarn på denne måten. Anonymkode: 80c06...1a9 Hvordan er relasjonen mellom barna og ham? Var det et vanskelig brudd? En venn av meg er i en situasjon der relasjonen mellom ham og datteren er blitt ganske dårlig etter skilsmissen. Mor har satt datteren opp mot ham, og hun er allerede nylig tenåring og litt opprørsfasen. Det ble til at han (og ny kjæreste, samt familie) følte at datteren gikk rundt og "noterte" seg ting som hun kunne rapportere tilbake til mor, som forsøkte å bygge en sak mot far. Da mener jeg at mindre ting ble blåst opp for å sette ham i dårlig lys, og han følte på at han hadde en "spion" gående. Gradvis ble det slik at han helst traff datteren på tomannshånd. Jeg sier ikke at det er tilfelle her, bare at det alltid er flere sider ved en sak, og kanskje en helt annen oppfatning av bruddet og relasjonen fra den andre kanten. Anonymkode: 8196d...8fe
I Grosny Skrevet 6. februar 2022 #18 Skrevet 6. februar 2022 smilo skrev (7 timer siden): Dette er barnas far sitt ansvar, ikke ditt. Be ungene spørre sin far, evt sine besteforeldre direkte, hvorfor de ikke blir invitert om de er gamle nok til det. Jeg er egentlig enig. Men hvis det går for lang tid før far tar affære så synes jeg du selv skal ringe besteforeldrene og spørre hva som er problemet.
NiceOrNothing Skrevet 6. februar 2022 #19 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er snart to år siden samlivsbrudd mellom meg og barnefar. Våre to felles barn har fast bosted hos meg med samvær med faren sin annenhver helg og en dag i uka. Vi bor i nærheten av hverandre og nært farens foreldre. Da vi var gift, sørget jeg for at barna besøkte farmoren og farfaren jevnlig. Nå etter bruddet merker jeg at mine barn ekskluderes fra familiebegivenheter på den siden. Det har vært to store feiringer av runde dager der barna våre ikke er invitert. Faktisk har de ikke vært i et eneste familieselskap hos farens familie siden bruddet. Da vi var gift, ble vi alltid invitert, med barna. Hva skjer? Hans søsken med partnere og barn inviteres, men altså ikke mine barn. Barnefar har ny partner, så mulig at hun påvirker noe, men jeg klarer ikke å forstå det. Noen med tilsvarende erfaringer? Anonymkode: 80c06...1a9 Dette er så trist , å dette har jeg vært vitne til at mine barn opplevde i samme setting . Det som kom fram en gang , var at han , faren , ofte var invitert MED barn . Men han hadde ny partner ( å nytt barn ) , å tok med de isteden . Om det var hans verk eller stemor aner jeg ikke . Etterhvert så steppet farssiden mer opp, å inviterte mine barn uten å gå gjennom han . Hvis det sitter noen i en eks -familie å leser dette ikveld , så lær !! Lær å vær ekstra nøye på å inkludere barn av et ny -skilt par . Barna blir dobbelt «tapere «, hvis de skal miste kontakt med fars / mors familie . En helt unødvendig belastning for de❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #20 Skrevet 7. februar 2022 Jeg ville sagt til far at neste gang han skal i familieselskap, så må han bare gi beskjed så får han låne ungene. Kanskje farfar og farmor antok at de ikke trengte egen invitasjon? At det var en selvfølge at far tok ungene med om det passet, at han burde vite at de alltid var velkommen? 🤔 Vi "låner" alltid ungene av hverandre hvis familieselskaper havner på feil uke. Og ingen av ungene får spesifikke invitasjoner. Alle er velkommen. Og bonusbarnebarn har også vært velkomne fra første dag. Anonymkode: 5aa41...dde 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå