Gå til innhold

Nattbleie etter man er tørr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant i går ut at min snart 9 år gamle nevø fremdeles bruker nattbleie. Hadde han vært sengevæter hadde jeg ikke reagert, men det er flere år siden han ble tørr på natten. Nå går det gjerne flere måneder mellom hvert uhell, og det er helt vanlig i den alderen uten at det betyr at man setter på dem bleie.

Skal sies at det er pull-up bleie han bruker, og hverken han eller foreldrene synes det er noe problem. Han går på do som normalt, så eneste "problemet" mitt er det faktum at han bruker bleie uten å egentlig trenge det.

Er dette noe dere hadde reagert på, eller er det jeg som overdramatiserer?

Anonymkode: d50fe...9b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde stusset, men ikke sagt noe. Dette er det bare foreldrene og barnet som kan mene noe om.

• Liker 2
Skrevet

Man bruker ikke bleie når man har vært tørr i flere år. Det finnes vanntette stretchlaken man kan ha under det vanlige lakenet om det skulle skje uhell. Om dette er nevøen din, så er jo forelderen broren eller søsteren din, og da må du vel kunne snakke om slike ting? De begynner gjerne med overnattingsbesøk snart, og da bør de ha vendt seg av å bruke bleie. Spesielt når de ikke tisser seg ut en gang 😱

Anonymkode: ad571...bdf

Skrevet

Dette hørtes rart ut. Jeg har hørt om flere som bruker buksebleier en stund etter de blir tørre på natten for sikkerhets skyld, men da er det gjerne kun snakk om den første tiden og ikke i flere år. Med så sjeldne uhell virker det heller ikke som det har en praktisk betydning. Har gutten noe diagnose eller av andre årsaker må holde ting i rutiner? For meg virker det mest som han bruker det fordi han alltid har brukt det. At å ta på bleie er blitt en naturlig del av nattstellet, og at han ikke blir klar for natten om han ikke har på bleie. Eventuelt at bleia er en slags trygghet som han ikke klarer å sove uten. Vet du om han alltid bruker det eller om han kan sove uten dersom det er tomt eller av andre årsaker ikke passer? Tenker det er upraktisk om han er avhengig av noe han egentlig ikke trenger. Om han kan sove uten tenker jeg det ikke er noe problem hvordan de løser det

Anonymkode: 4e481...0fe

Skrevet

Hadde tenkt at dette nok ikke var min sak, og for eksempel at uhellene er oftere enn de gir uttrykk for. 

Anonymkode: c3a73...6eb

Skrevet

Hadde vært fint med svar fra TS her

Skrevet

Sikker på at han ikke bare gjør det når han sover borte? Min var sengevæter så lenge at han husket det selv. Selv om han ikke sov med bleie hjemme turte han ikke sove borte uten bleie av frykt for å tisse på seg. 

Anonymkode: 28e21...33e

Skrevet
Hedda-78 skrev (På 6.2.2022 den 12.17):

Jeg hadde stusset, men ikke sagt noe. Dette er det bare foreldrene og barnet som kan mene noe om.

Var det jeg også kom frem til, men synes det er litt rart

AnonymBruker skrev (På 6.2.2022 den 12.28):

Man bruker ikke bleie når man har vært tørr i flere år. Det finnes vanntette stretchlaken man kan ha under det vanlige lakenet om det skulle skje uhell. Om dette er nevøen din, så er jo forelderen broren eller søsteren din, og da må du vel kunne snakke om slike ting? De begynner gjerne med overnattingsbesøk snart, og da bør de ha vendt seg av å bruke bleie. Spesielt når de ikke tisser seg ut en gang 😱

Anonymkode: ad571...bdf

AnonymBruker skrev (På 6.2.2022 den 16.38):

Dette hørtes rart ut. Jeg har hørt om flere som bruker buksebleier en stund etter de blir tørre på natten for sikkerhets skyld, men da er det gjerne kun snakk om den første tiden og ikke i flere år. Med så sjeldne uhell virker det heller ikke som det har en praktisk betydning. Har gutten noe diagnose eller av andre årsaker må holde ting i rutiner? For meg virker det mest som han bruker det fordi han alltid har brukt det. At å ta på bleie er blitt en naturlig del av nattstellet, og at han ikke blir klar for natten om han ikke har på bleie. Eventuelt at bleia er en slags trygghet som han ikke klarer å sove uten. Vet du om han alltid bruker det eller om han kan sove uten dersom det er tomt eller av andre årsaker ikke passer? Tenker det er upraktisk om han er avhengig av noe han egentlig ikke trenger. Om han kan sove uten tenker jeg det ikke er noe problem hvordan de løser det

Nei, han er helt normal ellers. Hadde ikke tenkt noe på det om han hadde oftere uhell eller nylig ble tørr, men begynner å bli for lenge siden til at det skulle være gjeldende. Vet ikke hvordan det er når han er tom, men han går på do som vanlig uansett, så ingen grunn til at han skulle brukt. Sånn sett er det bra at det er buksebleier.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sikker på at han ikke bare gjør det når han sover borte? Min var sengevæter så lenge at han husket det selv. Selv om han ikke sov med bleie hjemme turte han ikke sove borte uten bleie av frykt for å tisse på seg. 

Anonymkode: 28e21...33e

Han bruker det hjemme også. 

Anonymkode: d50fe...9b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...