AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #1 Skrevet 6. februar 2022 Spesielt den litt eldre garde, hvorfor salte maten før den er smakt på? Gjelder uansett om det er hjemme eller på restaurant. Anonymkode: 4aefe...620 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #2 Skrevet 6. februar 2022 Godt spørsmål. Skjønner ikke heller. Jeg bruker ikke salt i det hele tatt. Anonymkode: 2cd57...380 3
Mona123 Skrevet 6. februar 2022 #3 Skrevet 6. februar 2022 Tror det er vane. Mange eldre er vokst opp til mat som smaker lite. Jeg salter aldri mat jeg får servert, regner med at kokken har krydret maten slik den skal være. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #4 Skrevet 6. februar 2022 Jeg gjør det ofte fordi jeg vet at folk aldri krydrer så mye som jeg liker. Når folk sier at noe er sterkt så smaker jeg ingenting. Da tar jeg ekstra tabasco og salt. Nå er jo ikke jeg den eldre garde. Min bestemor mistet luktesansen når hun var rundt 50 år. Så jeg lurer rett og slett på om jeg har litt dårlige sanser. For jeg lukter aldri det andre lukter og jeg føler jeg har helt andre smaker. Anonymkode: 3228c...c02 4
Million Skrevet 6. februar 2022 #5 Skrevet 6. februar 2022 (endret) Jeg salter omtrent aldri noe mat. Ikke etter at den er kommet på bordet. Eneste er vel at jeg kan salte pommes frites noe om jeg spiser det. Prøver å spise lite salt i kosten. Det er jo ikke sunt å salte alt mulig. Endret 6. februar 2022 av Million 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #6 Skrevet 6. februar 2022 Ren reflekshandling, spør du meg.. En fordømt uvane. Anonymkode: ada30...68d 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #7 Skrevet 6. februar 2022 Jeg skjønte det ikke før, men jeg har de siste årene begynt å gjøre det relativt ofte selv. Nykvernet salt eller flaksalt er godt i seg selv, og det gir en helt annen smak med salt på matenn enn salt i maten. Jeg er heller ikke overbevist lenger om at minst mulig salt er viktig. Nå spiser jeg så godt som aldri ferdigmat, så jeg får ikke mye salt inn den veien. Anonymkode: b2c8b...7be 3
Brunhilde Skrevet 7. februar 2022 #8 Skrevet 7. februar 2022 Jeg smaker og salter hvis jeg syns det er for lite salt i maten, men i realiteten bruker jeg nok mer pepper enn salt. Pepper tar jeg gjerne på før jeg har smakt.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #9 Skrevet 7. februar 2022 Det er frekt å salte mat man får servert. Verre er det med de som grillkrydrer maten med medbrakt grillkrydder. De blir aldri invitert igjen. Anonymkode: 7cc60...668 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #10 Skrevet 7. februar 2022 Jeg liker et lite saltlag på toppen. Anonymkode: 85159...13f
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #11 Skrevet 7. februar 2022 Fordi jeg liker det. Anonymkode: dddb0...bda 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #12 Skrevet 7. februar 2022 Personlighet, man kan grovt sett deler mennesker i to: de som salter før de har smakt og de som ikke gjør det. Pensum på førsteåret i psykologi, faktisk. Anonymkode: 7586f...18f 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #13 Skrevet 7. februar 2022 … Så var det salt nok fra før av, og så sutrer dem over at det blei altfor salt, og må kaste maten 🙄 Anonymkode: a2673...b7d 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #14 Skrevet 7. februar 2022 Jeg bruker så lite salt, så kan forstå om noen hadde gjort det hos meg 😛 Det er en ting jeg alltid salter selv, før jeg har smakt på det, og det er poteter, særlig pommes frites. Det er dog om jeg skal spise de uten saus/dip. Men jeg sykes sjeldent jeg spiser med noen som er harde på saltbøssa altså… Anonymkode: 4e35a...72e 1
Brunhilde Skrevet 8. februar 2022 #15 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er frekt å salte mat man får servert. Verre er det med de som grillkrydrer maten med medbrakt grillkrydder. De blir aldri invitert igjen. Anonymkode: 7cc60...668 Det er ikke frekt å salte mat man får servert! 8
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #16 Skrevet 8. februar 2022 Vi har småbarn på ørtende året, og salter aldri maten her hjemme. Så jeg har full forståelse for at folk salter maten når de kommer, også uten å ha smakt den først. De VET jo at det ikke er saltet, og liker man salt, så er det da helt ok å salte den.. Foreldrene mine er saltmennesker, og for dem smaker ikke maten uten salt på. Hvorfor i alle dager skal de sa sitte og spise for dem smakløs mat, når det er så enkelt at de bare kan ta salt på, og simsalabim så koser de seg med maten? Helt ubegripelig at folk kan bli fornærmet for noe sånt... Anonymkode: 85467...0d0 7
skruf Skrevet 8. februar 2022 #17 Skrevet 8. februar 2022 Tror det er en uvane for mange, de har venner seg til ekstra saltsmak. Og salter automatisk. Jeg hadde en uvane med å alltid ha litt salt på potetene, måtte venne meg av med det (siden for mye salt ikke er bra for kroppen, i tillegg til at salt binder vann i kroppen) og erstattet salt med pepper. Så meg peprer alltid potetene mine Her hos oss er det helt innafor å ta salt på middagen, jeg setter alltid frem ei pepperkvern og ei skål med maldonsalt. Dette pga jeg bevisst bruker lite salt i matlagingen. Bedre at folk for får bruke salt og pepper som de fortrekker selv. Opplyser alltid om at det er lite salt i, så gjerne smak først og ta på mere salt hvis de ønsker. Å bli fornærmet over at noen spør om jeg har krydder (eller ketsjup) ville ikke ramlet meg inn å blitt. Hver enkelt har sine egne smakspreferanser. Selv om jeg synes jeg har krydret perfekt så er jo det etter min smak, ikke andre sin smak. Så om noen vil ha ekstra salt, pepper, chilli eller ketsjup så værsegod, det viktigste er et hyggelig måltid der alle er fornøyde 2
Sammy! Skrevet 8. februar 2022 #18 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er frekt å salte mat man får servert. Verre er det med de som grillkrydrer maten med medbrakt grillkrydder. De blir aldri invitert igjen. Anonymkode: 7cc60...668 Det er jo ganske dramatisk. Både det og si at å salte mat er frekt og at du aldri inviterer igjen om de har med medbrakt grillkrydder. Klarer du ikke se forbi krydderet? Friendship over liksom...... Jeg har sjeldent behov for ekstra salt, men foreldrene mine salter en del uten å ha smakt maten. 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #19 Skrevet 8. februar 2022 Brunhilde skrev (4 timer siden): Det er ikke frekt å salte mat man får servert! Jo. Det er så frekt at de skulle hatt juling. Anonymkode: 7cc60...668
Brunhilde Skrevet 8. februar 2022 #20 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jo. Det er så frekt at de skulle hatt juling. Anonymkode: 7cc60...668 Jeg skjønner at du er ute etter å krangle, men det er allikevel noe av det dummeste jeg har hørt. Hvem er du til å bestemme hvor salt jeg vil ha maten min? 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå