Gå til innhold

Reise til USA i uke 30?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er invitert på bryllup til nær familie i USA i sommer.

vil da være rundt uke 30-31.

Er det trygt å reise i det stadiet av svangerskapet? Vil ha full reiseforsikring etc, og ser at flyselskap ikke fraråder reise før senere i svangerskapet.

Noen som har erfaring med dette?

Anonymkode: afb97...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er det trygt å reise i det stadiet av svangerskapet? Vil ha full reiseforsikring etc, og ser at flyselskap ikke fraråder reise før senere i svangerskapet.

Snakk med lege og få undersøkt alt først, så skal det nok hå bra. Avhengig av hvor lenge du skal bli der :) 

Anonymkode: fcdc0...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro selve reisen går fint, men i uke 30 slet jeg med å gå inne i leiligheten og var også skikkelig sliten. Så å reise i bryllup i USA hadde vært drepen for meg... Men sånt aner man jo ikke på forhånd, men kanskje greit å ha billetter man kan avbestille feks. 

Anonymkode: bebbb...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snakk med fastlegen og jordmor først. Og sjekk reglene hos det aktuelle flyselskapet. De har regler for hvor langt på vei man kan være ved flyreiser. 

Personlig hadde jeg ikke klart en reise til nabokommunen engang i uke 30. Ikke i noen av mine 3 svangerskap.

Anonymkode: 674c7...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri tatt sjangsen .. så lang flytur hovne ben osv.. du vet ikke hva som skal til å for å starte fødsel.. 

Anonymkode: 8f5f9...0dd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg ikke turt. Om dere drar må dere ha en fantastisk reiseforsikring som dekker alle eventualiteter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer jo an på formen din og om svangerskapet er normalt. Jeg er i god form på den tiden, så jeg hadde dratt. Så lenge alt var i orden med flyselskapet og ikke minst reiseforsikringen. Hvis noe skulle skje er de medisinske kostnadene i USA ekstremt høye (men man kan også få ekstremt god behandling). Det er også viktig å ta forholdsregler mot blodpropp under flyturen. 

Anonymkode: 9175a...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i usa i uke 30. Med bekkenløsning ble det en del begrensinger. Men fikk dratt på en 3D-ultralyd. Har video og bilder og mye stasj med ul-bilde på ☺️

Kom hjem i uke 33. Var og sjekket oss før avreise. 

Anonymkode: d4ea2...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiseforsikringer dekker sjelden ting som skjer i forbindelse med svangerskap og fødsel og fødsel i USA er ekstremt dyrt...

Anonymkode: a7379...61b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis forsikringen din dekker alt, inkludert prematur fødsel, komplikasjoner ved prematur fødsel, ubegrenset sykehusopphold, eventuelle operasjoner og behandling for både deg og prematur baby, så kan du vel vurdere det. Veldig kjipt å få 5 millioner i gjeld etter fødsel.

Anonymkode: 6fd8b...9af

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste til Australia i uke 25 ved forrige svangerskap og for meg var det en super tid å reise på. du vil jo ha kommet litt lenger, og er jo selvfølgelig vanskelig å vite hva slags form man er i. Hvis du ved tidligere svangerskap har vært i god form på tidspunktet og har god forsikring (både avbestilling- og reiseforsikring) ville jeg ha tatt sjansen. Ettersom du skal besøke nær familie vil jeg tro de er godt kjent med helsevesenet i nærheten og at du vil ivaretas hvis noe skulle oppstå! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Reiseforsikringer dekker sjelden ting som skjer i forbindelse med svangerskap og fødsel og fødsel i USA er ekstremt dyrt...

Anonymkode: a7379...61b

Man må jo sjekke vilkårene sine, men så lenge det er prematur og uventet fødsel så dekkes det vanligvis så lenge man reiser innenfor anbefalingene for reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på to ting - blodpropp og munnbind påbud. 

Lange reiser er risikabelt når man er gravid pga. økt fare for blodpropp. På toppen av det må du sikkert bruke munnbind....i 12-13 timer? Jeg hadde ikke klart det med min lungekapasitet 😆

Anonymkode: a71ea...35e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du kjenner du orker, og forsikringen dekker utgifter ved fødsel og evt komplikasjoner for mor og barn, så absolutt, ja.
Føder du der over, kan det bli hell i "uhell". Du kan forvente langt bedre behandling. USA har et gjennomført forretnings- og konkurransebasert helsevesen hvor tilgangen til helsetjenester først og fremst bestemmes av betalingsevne. 

Anonymkode: 39f2a...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis forsikringen din dekker alt, inkludert prematur fødsel, komplikasjoner ved prematur fødsel, ubegrenset sykehusopphold, eventuelle operasjoner og behandling for både deg og prematur baby, så kan du vel vurdere det. Veldig kjipt å få 5 millioner i gjeld etter fødsel.

Anonymkode: 6fd8b...9af

Reiseforsikringen dekker ikke fødsel fra og med uke 37, og jeg er jo langt unna uke 37 mens vi er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan gå kjempefint, men jeg ville spandert på meg billetter som kan refunderes/avbestilles bare i tilfelle. Kanskje er du i super form i uke 30, kanskje kan du knapt bevege deg og går på krykker på grunn av bekkenløsning, kanskje har du begynnende svangerskapsforgiftning og er lagt inn på sykehuset, kanskje er du bare alt for trøtt og sliten til å orke 10 timer i fly. Kanskje er det en ny supervariant av korona som herjer i USA og du vil ikke ta sjansen på å bli smittet i tredje trimester. 

Om dere reiser, husk støttestrømper og drikk masse vann på flyet, ta hensyn til formen og ikke press deg til å bli med på ting du ikke orker, og pass på at reiseforsikring dekker det som dekkes kan i forhold til komplikasjoner. 

Anonymkode: c04be...090

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 hours ago, AnonymBruker said:

Kommer jo an på formen din og om svangerskapet er normalt. Jeg er i god form på den tiden, så jeg hadde dratt. Så lenge alt var i orden med flyselskapet og ikke minst reiseforsikringen. Hvis noe skulle skje er de medisinske kostnadene i USA ekstremt høye (men man kan også få ekstremt god behandling). Det er også viktig å ta forholdsregler mot blodpropp under flyturen. 

Anonymkode: 9175a...6e2

1 hour ago, AnonymBruker said:

Om du kjenner du orker, og forsikringen dekker utgifter ved fødsel og evt komplikasjoner for mor og barn, så absolutt, ja.
Føder du der over, kan det bli hell i "uhell". Du kan forvente langt bedre behandling. USA har et gjennomført forretnings- og konkurransebasert helsevesen hvor tilgangen til helsetjenester først og fremst bestemmes av betalingsevne. 

Anonymkode: 39f2a...7a3

Tror dette er delvis en myte. At fordi det er privat og dyrt er det jevnt over bedre. USA hadde feks i 2017 en mye høyere %-vis antall mødre som døde i forbindelse med fødsel enn Norge. https://www.fn.no/Statistikk/moedredoedelighet (Hørt at de har hatt fokus på dette de siste 10 årene da så det kan jo ha blitt mye bedre. Og det varierer nok ekstremt mellom forskjellige sykehus osv + sikkert mange andre påvirkende faktorer som kanskje de gjør mer hjemmefødsler ++)

Anonymkode: bebbb...aa9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...