Gå til innhold

Gravid og sikker men i tvil - positive ting ved å få baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid i uke 7, har ønsket barn med kjæresten i lang tid.

Nå når jeg endelig er gravid har jeg begynt å kjenne på tvil, fortvilende nok.

Har begynt å kjenne på at jeg gruer meg til å fortelle om graviditeten på jobben, gruer meg til å legge på meg, gruer meg til å måtte våkne opp om natten og tidlig om morgenen for å amme og skifte bleier, gruer meg til at jeg må prioritere babyen foran kjæresten og at vi kanskje glir fra hverandre. Gruer meg til hva de to andre barna jeg har vil tenke om å få en baby som søsken, gruer meg til at nesten all tiden går til babyen, får lite tid til de andre barna, kjæresten, fritid…

Likevel, føles absurd å tenke på abort dersom fosteret er friskt.

Er det andre gravide som kjenner på slike følelser?

Er det noen som kan komme med positive sider å få babyen kan få? Veier de opp for de negative? Er 39, vil være 40 ved fødsel, så føler på en slags skam også selv om jeg har ønsket dette barnet. Forrige gang jeg fødte var jeg 29, og var mer en i mengden, føler jeg vil skille meg mer ut nå som jeg er en del eldre. Hva vil de rundt tenke?

Anonymkode: 21690...732

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at det er mye hormoner i kroppen som kan være opphavet til mye av det du tenker. Det er i hvert fall min erfaring, psyken min blir veldig påvirket. Med det i bakhodet, her er noen positive ting:

- du kommer aldri til å angre!

- de to større barna får et søsken og en til å spille på både nå og i voksenlivet

- dere får en liten gjeng rundt dere i fremtiden på julaften, bursdager osv. 

- baby- og småbarnstiden er kort, bleier og dårlig søvn utgjør en mikroskopisk andel av den totale tiden du skal ha med barnet ditt

- de større barna kan kanskje passe på den lille hvis du og kjæresten feks vil gå en kveldstur alene etterhvert 

- babyen vil ha selskap av to søsken og dermed kreve mindre

- du skiller deg ikke ut, flust av folk både i slutten av 30-årene og begynnelsen av 40-årene som får barn

Anonymkode: c6846...c46

• Hjerte 1
Skrevet

Søsken kommer mest sannsynlig til å synes det er kjrmpestas

Jobben forsvinner ikke, og kollegaer vil bli glad på dine vegne

Du er ikke unormalt gammel 

Du kommer til å elske baby 

Du vil ha et helt år til å bare kose deg med baby 

Du har både mann og eldre søsken som kan hjelpe til

Du har gjort alt før og gpr kanskje lettere 

Du kan velge å gi flaske

Anonymkode: 338b6...ff4

• Hjerte 1
Skrevet

Slapp av, MANGE får barn i «den»alderen! Har pt to venninner som blir 39 i år som venter barn jeg :)

Anonymkode: c41cd...af3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...