Gå til innhold

Angrer på at jeg utdannet meg til en stillesittende jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sosionom og jobber som veileder. Trives veldig godt og det passer mine personlige egenskaper midt i blinken. For ikke lenge siden steppet jeg inn i et helt annet yrke for å hjelpe til i en periode når de hadde mangel på folk, og her stod jeg oppreist hele arbeidsdagen og jobbet med relativt tunge fysiske oppgaver. Overraskende nok følte jeg meg mye bedre både i kropp og sjel enn jeg gjør ellers. Fikk rett og slett skikkelig sansen for å være i bevegelse hver dag og innså hvor dårlig helseeffekt min nåværende jobb har.

Er det noen her som har byttet jobb av lignende årsak? Hvordan gikk det isåfall?

Anonymkode: c678e...7cd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er det noen her som har byttet jobb av lignende årsak? Hvordan gikk det isåfall?

Det gikk skikkelig dårlig. Ble ufør.

Anonymkode: aaf3b...407

Skrevet

Ofte er det jo slik at de som stillesittende jobb ønsker seg en mer aktiv hverdag, og de som har en fysisk jobb etterhvert ønsker seg kontorjobb. Min personlige mening er at en mellomting er det beste, variasjon i arbeidsdagen, både å sitte og bevege seg. Jeg arbeider selv som pedagogisk leder i barnehagen og der er jeg mye aktiv, samt plantid og møter hvor jeg sitter, 

Skrevet

Det er jo stor forskjell på jobber med fysisk aktivitet. Jeg har jobbet som stillasmontør, det er ikke en jobb man kan ha lenge uten å få slitasjeskader.

Sykepleier og helsefagarbeider er også fysisk aktive yrker, blant annet må man ofte hjelpe pasienter ut av senga. Jeg vet om flere sykepleiere som har fått vonde rygger etter en del år i jobben. Det er jo et kvinnedominert yrke, og mange kvinner har lettere for å få slitasjeskader i overkroppen fordi de har lite muskelmasse der. Så det er uansett ikke dumt å trene styrke 2-3 ganger i uka.

Jeg har nå en skrivebordsjobb, men jeg er enig i at når været er fint ute og temperaturen behagelig så er det deilig å jobbe utendørs. På den annen side hender det jeg ser bygningsarbeidere på et stillas en kald vinterdag mens jeg tar en kort sykkeltur til kontoret, da er jeg glad for å ha en skrivebordsjobb. Det fins jo fysiske innendørsjobber også.

Du oppgir ikke din alder, men det høres ut som du er i en alder der fysisk krevende arbeid ikke er noe problem. Det fins folk som har hatt fysisk krevende jobber uten problem til pensjonsalder, og det fins de som får slitasjeskader i førtiårene. Det er uansett statistisk sett sunnere å være i aktivitet enn å sitte mye stille, men man kan jo passe på at aktiviteten ikke gir ensidig belastning eller ovebelastning.

Anonymkode: db2e4...59f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en skrøpelig helse, og er 50% ufør. Men fungerer overraskende godt i min jobb på en kantine med 20 stykker som jeg tilbereder lunsj til. 

Har ansvar for bestilling og innkjøp, planlegging ift møter, feiringer mm.

Det er ikke fysisk tungt, jeg veksler mellom å gå, stå og jobbe, avlaste med en spesial stol(krakk). Det avgjørende føler jeg er at jeg ikke hat tidspress… Jobbet på kontor noen år, der det var mye tidspress og stress. Det ga meg store muskulære spenninger og smerter, og til slutt kollapset kroppen.

I dag gleder jeg meg til å komme på jobb☺️Men pga sammensatte helseproblem er 50% akkurat passe for meg☘️🥰

Anonymkode: 07f1b...f7e

Skrevet

Vet om en som er sosionom som jobber som miljøterapaut på en  ungdomsskole. Kunne det vært noe? Mulig du må ha noe videreutdanning, men vet ikke. 

Anonymkode: b53ba...f62

Skrevet

Jeg  er veldig glad jeg ikke har stillesittende jobb. Hadde dødd. Kan ikke være sunt. Har en jobb der jeg går 15-20 000 skritt hver dag.

Anonymkode: ecc2b...a6a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg  er veldig glad jeg ikke har stillesittende jobb. Hadde dødd. Kan ikke være sunt. Har en jobb der jeg går 15-20 000 skritt hver dag.

Tviler på det er spesielt sunt, nei. Jeg overlever ved å trene mye.

Trådstarter:

Jeg utdannet meg først til en fysisk jobb, men videreutdannet meg så til en stillesittende kontorjobb. Synes 100 % kontor blir i meste laget, så vurderer også mulighetene for å se om jeg kan få noe som er i det minste litt mer fysisk. 

Anonymkode: 65846...7e2

Skrevet

Som sosionom kan du jo ha andre jobber enn den klassiske saksbehandlerjobben. Jobber selv i NAV, og har en jobb hvor jeg er mer på farten enn på kontoret. 

Anonymkode: 55ba1...be7

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nå er det vel sunnere for hjertehelse o.l. å heller trene en halvtime-time daglig hvor man får pulsen høyt opp, enn å gå 15-20 tusen skritt på jobb hver dag. Sistnevnte fører bare til slitasjeskader.

Anonymkode: f4872...1de

• Liker 2
Skrevet

Må du sitte? Eller kan du stå? 

Jeg jobber foran pc'en hele dagen. Men jeg har stå-pult, og har også gått til innkjøp av en kontor-tredemølle. Så jeg står og går store deler av arbeidsdagen. Jeg har også benyttet sånne "bare-høre-på" type info-møter til å ta joggetur med møtet på øret. 

Anonymkode: 5fdf9...f61

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...