Gå til innhold

Angrer på at jeg utdannet meg til en stillesittende jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sosionom og jobber som veileder. Trives veldig godt og det passer mine personlige egenskaper midt i blinken. For ikke lenge siden steppet jeg inn i et helt annet yrke for å hjelpe til i en periode når de hadde mangel på folk, og her stod jeg oppreist hele arbeidsdagen og jobbet med relativt tunge fysiske oppgaver. Overraskende nok følte jeg meg mye bedre både i kropp og sjel enn jeg gjør ellers. Fikk rett og slett skikkelig sansen for å være i bevegelse hver dag og innså hvor dårlig helseeffekt min nåværende jobb har.

Er det noen her som har byttet jobb av lignende årsak? Hvordan gikk det isåfall?

Anonymkode: c678e...7cd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er det noen her som har byttet jobb av lignende årsak? Hvordan gikk det isåfall?

Det gikk skikkelig dårlig. Ble ufør.

Anonymkode: aaf3b...407

Skrevet

Ofte er det jo slik at de som stillesittende jobb ønsker seg en mer aktiv hverdag, og de som har en fysisk jobb etterhvert ønsker seg kontorjobb. Min personlige mening er at en mellomting er det beste, variasjon i arbeidsdagen, både å sitte og bevege seg. Jeg arbeider selv som pedagogisk leder i barnehagen og der er jeg mye aktiv, samt plantid og møter hvor jeg sitter, 

Skrevet

Det er jo stor forskjell på jobber med fysisk aktivitet. Jeg har jobbet som stillasmontør, det er ikke en jobb man kan ha lenge uten å få slitasjeskader.

Sykepleier og helsefagarbeider er også fysisk aktive yrker, blant annet må man ofte hjelpe pasienter ut av senga. Jeg vet om flere sykepleiere som har fått vonde rygger etter en del år i jobben. Det er jo et kvinnedominert yrke, og mange kvinner har lettere for å få slitasjeskader i overkroppen fordi de har lite muskelmasse der. Så det er uansett ikke dumt å trene styrke 2-3 ganger i uka.