Gå til innhold

Fostertenåringen tatt "på fersken" med kjæresten, 16 og 18 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte forleden om en situasjon hos en i familien vår som har et fosterbarn boende hos seg. Den ene fosterforeldre er i familie med barnet,  så blir vel familiehjem det kalles. Ungdommen er ikke forskylt selv å bo der , det er ting innad i familien som er problemet. 

Jeg synes måten de løste situasjonen på var ugrei. 

Situasjonen var: fosterbarnet har fått kjæreste,  de har vært sammen noen måneder. Fosterforeldrene hadde lagt seg, fosterbarnet skulle si hade til kjæresten sin som var på besøk. Etter en halvtime kommer fosterfaren ut i stua igjen, og finner disse to ungdommene på gulvet. De flaser og kysser, det er litt bar hud og vet ikke riktig hvor mye han har sett. Mulig kanskje litt mer enn han hadde lyst til. Han roper navnet til barnet ut og sender kjæresten hennes hjem.

Dagen etter snakker de med barnet. De sier at ting aldri vil bli det samme igjen. Det er helg, og barnet ønsker være hjemme å være på en prøve. De tvinger henne med på en lenger kjøretur, unnskylder det med at de skal hente noe. Fosterbarnet skammer seg , men må likevel tilbringe dagen i bil og lese til prøven sin i bilen. 

Hva tenker dere om denne situasjonen? Hun må jo få et spesielt forhold til både seksualitet og tryggheten i fosterfamilien? Stakkars jente. 

Anonymkode: 83660...533

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hørte forleden om en situasjon hos en i familien vår som har et fosterbarn boende hos seg. Den ene fosterforeldre er i familie med barnet,  så blir vel familiehjem det kalles. Ungdommen er ikke forskylt selv å bo der , det er ting innad i familien som er problemet. 

Jeg synes måten de løste situasjonen på var ugrei. 

Situasjonen var: fosterbarnet har fått kjæreste,  de har vært sammen noen måneder. Fosterforeldrene hadde lagt seg, fosterbarnet skulle si hade til kjæresten sin som var på besøk. Etter en halvtime kommer fosterfaren ut i stua igjen, og finner disse to ungdommene på gulvet. De flaser og kysser, det er litt bar hud og vet ikke riktig hvor mye han har sett. Mulig kanskje litt mer enn han hadde lyst til. Han roper navnet til barnet ut og sender kjæresten hennes hjem.

Dagen etter snakker de med barnet. De sier at ting aldri vil bli det samme igjen. Det er helg, og barnet ønsker være hjemme å være på en prøve. De tvinger henne med på en lenger kjøretur, unnskylder det med at de skal hente noe. Fosterbarnet skammer seg , men må likevel tilbringe dagen i bil og lese til prøven sin i bilen. 

Hva tenker dere om denne situasjonen? Hun må jo få et spesielt forhold til både seksualitet og tryggheten i fosterfamilien? Stakkars jente. 

Du sier ingen ting om alder, som jo er veldig vesentlig her. 

Det er har heller ikke skjedd noe graverende fra fosterforeldrenes side. Altså jenta ligger i stua på gulvet med en kjæreste, du skal være bra borte for ikke å forstå at noen kan komme inn da.

Tvinge henne til en lang kjøretur, er da heller ingen katastrofe. 

Anonymkode: 4c0d1...bcc

• Liker 6
Skrevet

Veldig ugreit! Stakkars jente! 
Fosterforeldrene ble nok redde, og reagerte dumt. Kjenner du dem godt nok så dere snakker om slik? Kanskje tipse dem om helsesista?

Anonymkode: ce7fe...806

Skrevet

Slutt å legg ut situasjoner om et fosterbarn/-ungdom!

Anonymkode: a2802...eae

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er har heller ikke skjedd noe graverende fra fosterforeldrenes side. Altså jenta ligger i stua på gulvet med en kjæreste, du skal være bra borte for ikke å forstå at noen kan komme inn da.

Alder står i overskriften?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alder står i overskriften?

Så det nå, beklager det. 

Skrevet

De sier at ting aldri vil bli det samme igjen? Det synes jeg er å overdramatisere voldsomt. Voksne mennesker har vært unge en gang og burde ha mer omløp.

Men jeg synes det var greit å kaste ut den 18-årige kjæresten. For det første bestemmer foreldrene reglene i sitt eget hjem, for det andre kan to års aldersforskjell utgjøre en del for tenåringer, spesielt hvis den yngste er ekstra sårbar på grunn av sosiale forhold. Jeg hadde vært ekstra oppmerksom på hva som foregikk.

Anonymkode: c9378...4af

• Liker 6
Skrevet

Hørtes ikke ut som god håndtering. Det er lov å ha sex nør man er 16 og 18 år. De er kjærester, det er naturlig da med «kyssing og bar hud». Jeg syns heller de kan snakke med fosterbarnet sitt og beklage, og så si at du kan fåprivatliv med kjæresten når vi er ute av huset, eller noe sånt. Ev snakke km prevensjon.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det står vel ganske tydelig at hun er 16 år her.

Skrevet

Jeg er enig med anonym over her i at det er viktig å ivareta ungdommen og sette grenser hvis det er en særlig sårbar ungdom og den eldste av dem kan ha utnyttet den yngste. 

• Liker 1
Skrevet
Iia skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig med anonym over her i at det er viktig å ivareta ungdommen og sette grenser hvis det er en særlig sårbar ungdom og den eldste av dem kan ha utnyttet den yngste. 

Jeg har møtt denne kjæresten og han er en ordentlig gutt. Det er ikke bekymring rundt dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har møtt denne kjæresten og han er en ordentlig gutt. Det er ikke bekymring rundt dette.

Da hørtes det ut som en uheldig håndtering fra fosterforeldrenes side, syns jeg. Ungdom i den alderen velger selv hvor intime de vil være med kjæresten sin. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Iia skrev (9 timer siden):

Da hørtes det ut som en uheldig håndtering fra fosterforeldrenes side, syns jeg. Ungdom i den alderen velger selv hvor intime de vil være med kjæresten sin. 

De burde velge et annet sted enn stua. Fosterforeldrene er i sin full rett til å nekte at hun har sex med kjæresten i deres stue. De får finne seg et annet sted som er mer privat. Fosterforeldrene går neppe inn på rommet hennes. 

Vi vet heller ikke om fosterforeldrene er kristne og har en formening om at dette ikke skal skje før de gifter seg, og at de forventer dette av henne.

Hun er bare 16 år, veldig tidlig selv om hun er lovlig. 

• Liker 5
Skrevet
Iia skrev (12 timer siden):

Hørtes ikke ut som god håndtering. Det er lov å ha sex nør man er 16 og 18 år. De er kjærester, det er naturlig da med «kyssing og bar hud». Jeg syns heller de kan snakke med fosterbarnet sitt og beklage, og så si at du kan fåprivatliv med kjæresten når vi er ute av huset, eller noe sånt. Ev snakke km prevensjon.

Oppfordre til å ha sex??!!! Smart.....

Anonymkode: b2ca7...1fb

Gjest hellokitty
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De sier at ting aldri vil bli det samme igjen? Det synes jeg er å overdramatisere voldsomt. Voksne mennesker har vært unge en gang og burde ha mer omløp.

Men jeg synes det var greit å kaste ut den 18-årige kjæresten. For det første bestemmer foreldrene reglene i sitt eget hjem, for det andre kan to års aldersforskjell utgjøre en del for tenåringer, spesielt hvis den yngste er ekstra sårbar på grunn av sosiale forhold. Jeg hadde vært ekstra oppmerksom på hva som foregikk.

Anonymkode: c9378...4af

Volsom overdramatisering er det vel ikke... Men kommer vel an på hvordan du velger å oppfatte eller tolke det. Det behøver jo ikke være så ille at de sider det på den måten heller. Kan handle om tillit. Hvis kjæresten skulle dra, og det var avtalt at han skulle bare være en viss tid, så er jo dette et tillitsbrudd. Samtidig som de ligger på gulvet og gudene vet hva som villle skje videre...Det kan jo være at denne jenta må ha klare linjer på hva som er rett og galt. Hun er kanskje sårbar siden hun er forsterbarn og må i varetas deretter.

Er forresten enig i det andre du skiver.

Endret av hellokitty
Skrevet

Situasjonen kunne garantert blitt håndtert bedre. Men, hva er det du reagerer på som ille egentlig? 

Hvis jeg kom inn i stuen og så mitt barn, biologisk eller ei, rullende rundt på gulvet med kjæresten så hadde jeg også ropt ut (både i overraskelse og for å «advare» dem om at de ikke var alene). Jeg hadde nok også sendt kjæresten hjem. Ikke fordi de muligens var på vei til å ha sex nødvendigvis, men hvertfall for p kunne ta en prat om grenser. Å ha sex på stuegulvet når andre er hjemme er ikke greit. 

Å si at ting aldri blir det samme igjen er en dum ting å si. Men helt hårreisende synes jeg ikke det er. 

å tvinge 16-åringen med på biltur dagen etter ser jeg heller ikke det helt store problemet i? Kanskje en tenkte at det kunne være en grei måte å få pratet sammen om det som skjedde. Det trenger da hverken å være for å frembringe skam eller kjefte. 16-åringen synes selvsagt det er pinlig å bli fersket, det hadde jeg som voksen synes at det var om det var jeg. Og mannen som ble ferska av noen også. Men det betyr jo ikke at reaksjonen den ufrivillige tilskueren kom med trenger å medføre hverken varig skam eller noe som helst, annet enn at det går inn i historiebøkene som et kleint øyeblikk. 

synes der høres helt ok håndtert ut jeg. 

Anonymkode: e9c10...911

• Nyttig 1
Skrevet

Et fosterbarn har krav på taushetsplikt rundt sine personlige forhold.

Fosterforeldrene kan ikke gjøre hennes seksuelle utvikling til en snakkis i storfamilien, og det bør de få beskjed om.

• Liker 1
Skrevet
Biloba skrev (3 minutter siden):

Et fosterbarn har krav på taushetsplikt rundt sine personlige forhold.

Fosterforeldrene kan ikke gjøre hennes seksuelle utvikling til en snakkis i storfamilien, og det bør de få beskjed om.

Det er vel jenta som har fortalt dette til ts, ut fra vinklingen. Ts burde selvsagt ikke skrive dette på nett, og videre - hva skal ts få ut av tråden? Ts virker ung, er kanskje venninne eller evt jenta selv.

Anonymkode: f8fa4...57b

• Liker 1
Skrevet

Kjipt å bli fersket, men her trenger de begge en reality check. Det er jo overhodet ikke greit. Mulig de har hatt en avtale med jenten også som hun har brutt, og at de derfor mener det ikke blir det samme igjen. Evt at de innser at hun er i ferd med å bli voksen. Synes det høres greit ut hva de gjorde. Situasjonen blir jo uansett ubehagelig.

Anonymkode: edef6...401

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er vel jenta som har fortalt dette til ts, ut fra vinklingen. Ts burde selvsagt ikke skrive dette på nett, og videre - hva skal ts få ut av tråden? Ts virker ung, er kanskje venninne eller evt jenta selv.

Anonymkode: f8fa4...57b

Mulig, jeg oppfatter det som en voksen som skriver, som omtaler henne som "ungdommen". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...