Gå til innhold

Du som har byttet jobb - "angst" og FOMO i oppsigelsestid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jobbet i nåværende stilling i 7 år og føler meg egentlig veldig klar for å gå videre. Jeg har fått meg ny jobb, et stort steg i riktig retning karrieremessig, går opp ca 70k I grunnlønn + bonus, får 1 uke ekstra betalt ferie, flexitid i stedet for turnus og har generelt sett gjort det veldig bra og føler meg heldig. Går nå i oppsigelsestid.

Nå opplever jeg derimot en slags angst og FOMO (fear of missing out) i forhold til jobbytte. Jeg trives egentlig veldig godt i nåværende stilling, er glad i kollegene og arbeidsplassen. Er så redd for å komme en plass hvor jeg ikke har like gode venner, ikke får være med på like mye gøy, ikke er like selvsikker og er redd for at jeg kommer til å savne jobben jeg har vært I i 7 år. Er også livredd for å miste jobben, typ hvis det skulle vært nedbemanning så ryker jeg først. Det er snakk om finansbransjen så sjansen for det er kanskje ikke så stor, men jeg blir absolutt mer sårbar kontra 7 år i samme stilling. Samtidig gleder jeg meg veldig til å lære noe nytt og bli kjent med nye folk, og jeg er så stolt som har klart å lande en så god jobb! Er så todelt i følelsesregisteret!!

Har noen kjent på denne angsten i oppsigelsestid? Hvordan gikk det ved jobbytte?

Anonymkode: 95bf3...a14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjempevanlig, og helt normalt! Det gir seg nok når du begynner i den andre jobbe. Lykke til - spennende tider for deg

Anonymkode: ce42f...709

Skrevet

Ny jobb er skummelt, jeg tror de fleste har en form for angst når de bytter jobb. Det er jo en ny hverdag, nye rutiner, nytt miljø man skal passe inn i. Det er maaange krisetanker man kan spinne på dette!

Jeg synes du skal prøve å trøste deg selv slik du ville trøstet en venn. Gi deg selv forståelse for at du føler på engstelse, aksepter at det er mentalt krevende å gå fra noe trygt til utrygt, men minn deg selv på at det bare er tanker, ikke sannhet. Dette gjør du for deg selv, og du fortjener det.

Anonymkode: 6a0d6...d61

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har noen kjent på denne angsten i oppsigelsestid? Hvordan gikk det ved jobbytte?

Helt normalt - og etter en stund ville du ikke vært noe annet sted enn på det nye stedet. (Med mindre du er svært uheldig da.)

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kjempevanlig, og helt normalt! Det gir seg nok når du begynner i den andre jobbe. Lykke til - spennende tider for deg

Anonymkode: ce42f...709

Tusen takk 🙏🏻

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ny jobb er skummelt, jeg tror de fleste har en form for angst når de bytter jobb. Det er jo en ny hverdag, nye rutiner, nytt miljø man skal passe inn i. Det er maaange krisetanker man kan spinne på dette!

Jeg synes du skal prøve å trøste deg selv slik du ville trøstet en venn. Gi deg selv forståelse for at du føler på engstelse, aksepter at det er mentalt krevende å gå fra noe trygt til utrygt, men minn deg selv på at det bare er tanker, ikke sannhet. Dette gjør du for deg selv, og du fortjener det.

Anonymkode: 6a0d6...d61

Veldig kloke ord, ville jo aldri latt en venn tvile, men.. Vi har det veldig fint på jobb der jeg jobber nå og jeg har fått så mange gode venner. Vi møtes jo såklart utenom jobb også, men det er likevel mange jeg bare er "jobbvenner" med som jeg kommer til å savne stort i arbeidshverdagen. Håper jo jeg får nye av disse selvfølgelig, men man vet jo aldri 😊

Cata skrev (6 timer siden):

Helt normalt - og etter en stund ville du ikke vært noe annet sted enn på det nye stedet. (Med mindre du er svært uheldig da.)

Jeg håper du har rett 🙏🏻 takk for svar!

Hører gjerne fra flere som kjenner seg igjen 😊

Skrevet

Gjorde det samme i vår/sommer. Sa opp en stilling jeg hadde vært fem år i, og egentlig trivdes i. Men fikk bedre arbeidstider, bedre lønn, bedre arbeidsforhold og nye utfordringer. Nå kjente jeg til firmaet jeg gikk til, men kjente første dagen på noe som kunne minne om panikk. Det gikk over så snart jeg kom inn døra på ny arbeidsplass. 

Skrevet
Sinte-my skrev (Akkurat nå):

Gjorde det samme i vår/sommer. Sa opp en stilling jeg hadde vært fem år i, og egentlig trivdes i. Men fikk bedre arbeidstider, bedre lønn, bedre arbeidsforhold og nye utfordringer. Nå kjente jeg til firmaet jeg gikk til, men kjente første dagen på noe som kunne minne om panikk. Det gikk over så snart jeg kom inn døra på ny arbeidsplass. 

Så godt å høre 😊 trives du nå? Har du noen gang sett deg tilbake og angret?

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Så godt å høre 😊 trives du nå? Har du noen gang sett deg tilbake og angret?

Ikke et eneste sekund har jeg angret eller sett meg tilbake! Jeg trivdes i utgangspunktet godt der jeg var, men på grunn av omorganisering i ledelsen i forrige jobb begynte jeg å se på alternativer. Og det endte med at jeg trives bedre i nåværende jobb enn den jeg forlot. 

Skrevet
Sinte-my skrev (51 minutter siden):

Ikke et eneste sekund har jeg angret eller sett meg tilbake! Jeg trivdes i utgangspunktet godt der jeg var, men på grunn av omorganisering i ledelsen i forrige jobb begynte jeg å se på alternativer. Og det endte med at jeg trives bedre i nåværende jobb enn den jeg forlot. 

Håper jeg er like heldig 🙏🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...