Gå til innhold

Elbil eller diesel


Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei det koster ikke minst 200k å bytte batteri på en Tesla, alle batteriene koster under 200k å bytte

Anonymkode: 96a8d...5bd

Nei, de koster rundt 300.000,-. De er ikke noe billigere enn andre.

Anonymkode: 7b663...4fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
LiseTV skrev (16 timer siden):

Moderne diesel biler renser luften. En moderne diesel bil inn i Oslo tåka har ett utslipp som er renere en den den tok inn i luftfilteret.  MEN  co 2 utslippet vil bli der som før. Diesel er ikke lenger diesel som før.

Dette er en opplysning tatt ut av sammenheng og plassert inn i en annen kontekst hvor det ihvertfall blir feil. Som regel påstås dette av folk som kun leser ingressen av en artikkel. Men utgangspunktet for misforsåtelsen er at filterene som finnes i en diesebil kan plukke med seg endel svevestøv - under visse forutsetninger. Feks at luften er mettet med svevestøv og kun i en viss temperaturintervall. Men dette gjør de bare i kort tid og etter det er filterene ubrukelige. 

Videre er det mange andre avfallsstoffer som er langt verre enn de få svevestøvpartiklene som plukkes opp. Feks NOx og CO2. Men siden du er så opptatt av miljø kan jeg informere om at en elbil slipper verken ut NOx eller CO2 😉

En ny diesel er som en sminket gris. De iboende faktorene vil aldri forsvinne. Utviklingen har også stanset da VAG og andre store produsenter har endret retning og ikke lenger vil forske på dieselmotorer.

Anonymkode: 1863d...f20

  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, de koster rundt 300.000,-. De er ikke noe billigere enn andre.

Anonymkode: 7b663...4fd

Det varierer veldig fra merke, variant og årsmodell innenfor samme variant. Nytt batteri en EQS koster 265.000 + installering, mens batteri til ID.3 koster ca 140.000 + installering. 

Anonymkode: 1863d...f20

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det varierer veldig fra merke, variant og årsmodell innenfor samme variant. Nytt batteri en EQS koster 265.000 + installering, mens batteri til ID.3 koster ca 140.000 + installering. 

Anonymkode: 1863d...f20

Uansett kan vi være enige om at det vil koste en hel del. Og da må vi spørre oss selv, er en virkelig villig til å investere så mye i en 8+ år gammel bil?? Mange vil nok ikke det. Derfor, mener jeg, at det er risikosport å kjøpe brukt elbil da en vil nok slite med å få solgt den igjen. Å kjøpe ny elbil all den tid en ikke har mulighet til å ha lader selv (ref hovedinnlegg) og da må utsette batteriet for mye hurtiglading synes jeg er uklokt. 

Anonymkode: 98871...160

Skrevet

Levetid er 8 år for elbiler. Mer enn det er flaks.

Og kjøper du "nytt" batteri får du ikke 8 nye års garant, men max 2. Det kan bli 2 dyre år. Har du råd til elbil er det ikke noe problem. De fleste har ikke råd til en ny tesla til over 500.000,-

Anonymkode: 0fac2...760

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Uansett kan vi være enige om at det vil koste en hel del. Og da må vi spørre oss selv, er en virkelig villig til å investere så mye i en 8+ år gammel bil?? Mange vil nok ikke det. Derfor, mener jeg, at det er risikosport å kjøpe brukt elbil da en vil nok slite med å få solgt den igjen. Å kjøpe ny elbil all den tid en ikke har mulighet til å ha lader selv (ref hovedinnlegg) og da må utsette batteriet for mye hurtiglading synes jeg er uklokt. 

Anonymkode: 98871...160

Bil er dyrt uansett. Da jeg eide en "gammel" diesel satt jeg av 1500,- i måneden til uforutsette utgifter på den. Og bilen var bare 6 år da jeg kjøpte den. Skulle jeg eid den i 10 år ville vedlikeholdet kostet meg ca 180.000, basert på det jeg regnet meg frem på den bilen.  Og det har en "billig" bil hvor jeg ikke trengte å tenke på merkeverksted osv. 

Det mange kjøpere ikke tenker på er at man enkelt kan lese batterihelsen til brukte elbiler. Vet ikke om NAF gjør det, men flere verksteder har muligheten. Da kan man se hvor stor andel av lading som er superlading, om den har stått lenge lagret med 100% SoC osv. Ting som er uheldig for eldre batterier. 

Om man skal selge en elbil man kjøpte brukt, kan man enkelt legge ved en tilstandsrapport på batteriet, så går det nok bra. 

Anonymkode: 1863d...f20

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er en opplysning tatt ut av sammenheng og plassert inn i en annen kontekst hvor det ihvertfall blir feil. Som regel påstås dette av folk som kun leser ingressen av en artikkel. Men utgangspunktet for misforsåtelsen er at filterene som finnes i en diesebil kan plukke med seg endel svevestøv - under visse forutsetninger. Feks at luften er mettet med svevestøv og kun i en viss temperaturintervall. Men dette gjør de bare i kort tid og etter det er filterene ubrukelige. 

Videre er det mange andre avfallsstoffer som er langt verre enn de få svevestøvpartiklene som plukkes opp. Feks NOx og CO2. Men siden du er så opptatt av miljø kan jeg informere om at en elbil slipper verken ut NOx eller CO2 😉

En ny diesel er som en sminket gris. De iboende faktorene vil aldri forsvinne. Utviklingen har også stanset da VAG og andre store produsenter har endret retning og ikke lenger vil forske på dieselmotorer.

Anonymkode: 1863d...f20

Annonyme tar jeg ikke seriøst.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uansett kan vi være enige om at det vil koste en hel del. Og da må vi spørre oss selv, er en virkelig villig til å investere så mye i en 8+ år gammel bil?? Mange vil nok ikke det. Derfor, mener jeg, at det er risikosport å kjøpe brukt elbil da en vil nok slite med å få solgt den igjen. Å kjøpe ny elbil all den tid en ikke har mulighet til å ha lader selv (ref hovedinnlegg) og da må utsette batteriet for mye hurtiglading synes jeg er uklokt. 

Anonymkode: 98871...160

Man får billige, helt fine batterier hos huggeren. Fra 15.000,- og oppover avhengig av modell. 20k til gammel Leaf for eksempel.

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Levetid er 8 år for elbiler. Mer enn det er flaks.

Og kjøper du "nytt" batteri får du ikke 8 nye års garant, men max 2. Det kan bli 2 dyre år. Har du råd til elbil er det ikke noe problem. De fleste har ikke råd til en ny tesla til over 500.000,-

Anonymkode: 0fac2...760

De fleste Teslaer som selges koster under 500.000,-

Batteriene forventes å vare bilens levetid. BMW oppga f.eks forventet levetid på 21 år for batteriet i i3. Så de fleste batterier får nok et liv nr. 2 innen stasjonær lagring etter at bilen er skrotet, før de resirkuleres. 

  • Liker 1
Skrevet
LiseTV skrev (27 minutter siden):

Annonyme tar jeg ikke seriøst.

Du er like anonym som meg, med mindre LiseTV er ditt folkeregisterte navn. 

Elegant måte å unngå kommentaren min på forresten. Bare tullet. Den var ikke elegant 😂

Anonymkode: 1863d...f20

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Som elbileier vil jeg si at elbil er et godt valg, kun: hvis rekkevidden er god!! 

Når det blir kaldt vil rekkevidden synke en del, noen biler mer enn andre. Tesla synker lite. Mtp at du ikke får ladet så ofte, så er god rekkevidde et must. 

Tips: BKK/eviny ladestasjon har rimelig normallading, så om du kan sette den i 22kw over natta så er dette det rimeligste. Ellers er hurtiglading noe billigere enn drivstoff uansett. 

Forslag til bil: tesla, Skoda, Ford. 

Jeg har Tesla Y og er fornøyd med det...så langt. Tesla har egne ladestasjoner som er rimligere😉

Endret av Eplejuice123
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2022 den 16.35):

Er ikke "feil" det . Tesla har batterigaranti på 8 år. Etter det koster det minst 200.000 å bytte og da får du max 2 års garanti.

Ingen kommer til å gidde å bruke 200 på en 8 år gammel bil for å fixe den. Jeg har tesla selv og kommer ikke til å ha den etter 8 årm men det gjelder jo alle elbiler.

Anonymkode: 0fac2...760

Tesla har garanti på åtte år. Hvor lang er garantien på fossilbiler?

Og nei, det koster ikke minst 200K å bytte. Det avhenger av batteristørrelse med mer. Dessuten går prisen på batterier stadig nedover. Om åtte år vil prisen på batterier være mye lavere enn i dag.

Kutt ut FUD.

  • Nyttig 1
Skrevet
LiseTV skrev (På 12.2.2022 den 16.47):

Moderne diesel biler renser luften. En moderne diesel bil inn i Oslo tåka har ett utslipp som er renere en den den tok inn i luftfilteret.  MEN  co 2 utslippet vil bli der som før. Diesel er ikke lenger diesel som før.

Feil. Dieselbieler renser ikke luften i det hele tatt. De slipper ut giftige partikler.

  • Liker 1
Skrevet

Jeg kommer til å kjøpe Disel eller bensin uten tvil også neste gang. 
Mange merker som er stabile og lite feil med over mange år. Skodaen jeg har er 7 år og litt nå og vært lite problemer med.

Skrevet
11 minutter siden, jabx said:

Dette er bare for Model S/X, ikke 3/Y. Og nei, ikke 180K.

For Model 3 er det rimeligere

Anonymkode: 96a8d...5bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For Model 3 er det rimeligere

Anonymkode: 96a8d...5bd

Men uansett - selv om det koster 100.000,- Dette er svimlende mye penger å bruke på en 8+ år gammel bil. Hadde du virkelig brukt så mye på den gamle som ikke har alle de tøffe funksjonene som den nye modellen og som har litt småskraper her og der og andre småfeil eller hadde du tatt de pengene å sett deg om etter en ny? 

Anonymkode: 98871...160

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men uansett - selv om det koster 100.000,- Dette er svimlende mye penger å bruke på en 8+ år gammel bil. Hadde du virkelig brukt så mye på den gamle som ikke har alle de tøffe funksjonene som den nye modellen og som har litt småskraper her og der og andre småfeil eller hadde du tatt de pengene å sett deg om etter en ny? 

Anonymkode: 98871...160

Men hvem sier at man må bytte batteriet når det er 8 år?

Anonymkode: 96a8d...5bd

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...