Gå til innhold

Elbil eller diesel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eryn skrev (På 9.2.2022 den 0.43):

Kan vi fortsatt kalle oss et demakrati da? Norsk dobbeltmoral på sitt beste! Vi har fortsatt byer og tettsteder som har 10 mnd med vinter, hvorav 4 mnd av disse med alt nedi -20/-40 kuldegrader. Det er en utopi at nordmenn ikke trenger fossilbiler i framtiden.

Hva har dette med demokrati å gjøre?

Det er heller ikke lov å kjøpe alle mulige typer våpen heller. Det er påbudt med sikkerhetsbelte. Og så videre. Massevis av regler som er der på grunn av sikkerhet og helse.

Hva har fossilbiler med kuldegrader å gjøre? Diesel er jo ræva i kuldegrader.

Sitat

 

For dere som gneller om å finne gratis lademuligheter her og der; disse forsvinner i økende tempo og erstattes med betalende.

 

Man kan selvsagt ikke forvente å lade gratis, men det er fortsatt billigere enn å fylle fossilt drivstoff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 9.2.2022 den 11.30):

Om det "redder" miljøet er vel usikkert all den tid en elbil nesten er klar for skroten etter halve tiden av en diesel.

Anonymkode: 0fac2...760

Det er helt feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eryn skrev (På 9.2.2022 den 22.01):

Den dagen staten skal bestemme hvilken bil jeg får lov/ikke lov å kjøpe, fra den dagen kaller jeg ikke Norge et demokrati. Spesielt når vi vet hvor uetisk og lite miljøvennlig en elbil faktisk er. 

Demokrati betyr at flertallet bestemmer, ikke at DU bestemmer. Så dersom flertallet av folket stemmer i en politisk retning som fører til fossilbiler blir borte har du ikke akkurat veldig mye du skulle sagt. Eller mener du at du som en person skal bestemme over flertallet? 

Anonymkode: d5d2a...71e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eryn skrev (På 9.2.2022 den 22.01):

Den dagen staten skal bestemme hvilken bil jeg får lov/ikke lov å kjøpe, fra den dagen kaller jeg ikke Norge et demokrati. Spesielt når vi vet hvor uetisk og lite miljøvennlig en elbil faktisk er. 

Visste du at du ikke har lov til å kjøpe stridsvogn eller kjøre buss uten å ta busslappen?

Så Norge er tydeligvis et diktatur allerede, i følge deg.

Hvorfor så uærlig? Fikk du deg ikke morgenslikk eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiseTV skrev (På 10.2.2022 den 19.24):

En jeg kjenner kjørte dyr "1 Milion" bil Tronheim -Oslo.  Kaldt var det. Brukte 3 timer mer og ladet 3 ganger. Han kjører nå dieselbil.  Finnmark med den lave tempratur og lange avstander er ikke bra for el-biler.

Diesel suger jo i kulda.

Men uansett, du vet altså bedre enn folk i Finnmark hva som fungerer der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til det TS spør om.

Jeg har elbil. Hadde ikke hjemmelader i starten. Fikk ordnet det etter noen uker.

Jeg hadde aldri valgt elbil om jeg ikke kunne lade hjemme. Må legge til at jeg kjører 7 mil t/r jobb. Hadde jeg hatt en elbil veldig lang rekkevidde og liten avstand til jobb så kunne jeg ha vurdert det uten hjemmelader. 

Anonymkode: 20205...ba6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (3 timer siden):

Visste du at du ikke har lov til å kjøpe stridsvogn eller kjøre buss uten å ta busslappen?

Så Norge er tydeligvis et diktatur allerede, i følge deg.

Hvorfor så uærlig? Fikk du deg ikke morgenslikk eller?

Har det rablet helt for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (7 timer siden):

Nei, batteriet vil miste noe kapasitet litt raskere, men det er ikke et stort problem på moderne elbiler. Dessuten trenger man ikke hurtiglade til 100%, men f.eks. holde seg under 80%. Da slites det enda mindre på batteriet.

Dette er ikke en reell problemstilling.

Dersom ts ikke har lader selv og da skal benytte seg av lademuligheter rundt seg så vil det jo mest sannsynlig være hurtiglading hun vil benytte seg av. Det gir etterhvert dårligere kapasitet på batteriet ~ ergo hyppig hurtiglading er ikke bra for batteriet. 
 

Hvorfor er ikke dette en reell problemstilling?? Synes den er høyst reell og aktuell. Brukte elbiler på bare 10 år som knapt har en rekkevidde som når til og fra den lokale matbutikken og kostnaden for å bytte batteri tilsvarer kostnaden for å kjøpe en helt ny bil. Hvorfor er ikke dette en reell problemstilling?? 

Anonymkode: 98871...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (9 timer siden):

Hybrider er ren svindel. Dessuten er de direkte brannfarlige, og brenner mye oftere enn både vanlige bensin/diesel eller elbiler.

 

Dette legger du fram en gjennomført dokumentasjon på. Inntil den foreligger er dette kølsvart løgn!

Anonymkode: 7b663...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder meg av her, om du har lyst til å prate mer om det du egentlig vil vite, TS, kanskje best å starte en ny tråd. 🤪 

Anonymkode: e4c5d...868

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg melder meg av her, om du har lyst til å prate mer om det du egentlig vil vite, TS, kanskje best å starte en ny tråd. 🤪 

Anonymkode: e4c5d...868

Hehe ja jeg har meldt pass også. Ts.

Anonymkode: 1d747...f76

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2022 den 10.05):

Toyota er okke elbil.

Hva betyr dette?

Anonymkode: af088...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eryn skrev (12 timer siden):

Har det rablet helt for deg?

Nei, det er heller deg det har rablet for, som tror at du har lov til å gjøre hva som helst, og at en begrensning i hva slags kjøretøy du kan kjøpe er noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dersom ts ikke har lader selv og da skal benytte seg av lademuligheter rundt seg så vil det jo mest sannsynlig være hurtiglading hun vil benytte seg av. Det gir etterhvert dårligere kapasitet på batteriet ~ ergo hyppig hurtiglading er ikke bra for batteriet. 

Dette har jeg svart på alt: "Nei, batteriet vil miste noe kapasitet litt raskere, men det er ikke et stort problem på moderne elbiler."

Følg med.

Sitat

Hvorfor er ikke dette en reell problemstilling?? Synes den er høyst reell og aktuell. Brukte elbiler på bare 10 år som knapt har en rekkevidde som når til og fra den lokale matbutikken og kostnaden for å bytte batteri tilsvarer kostnaden for å kjøpe en helt ny bil. Hvorfor er ikke dette en reell problemstilling?? 

Anonymkode: 98871...160

Fordi: "Nei, batteriet vil miste noe kapasitet litt raskere, men det er ikke et stort problem på moderne elbiler."

Elbiler som knapt har rekkevidde er ikke som dagens elbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, jabx said:

Det er helt feil.

Er ikke "feil" det . Tesla har batterigaranti på 8 år. Etter det koster det minst 200.000 å bytte og da får du max 2 års garanti.

Ingen kommer til å gidde å bruke 200 på en 8 år gammel bil for å fixe den. Jeg har tesla selv og kommer ikke til å ha den etter 8 årm men det gjelder jo alle elbiler.

Anonymkode: 0fac2...760

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
jabx skrev (17 timer siden):

Dessverre så fantaserer du. Elbiler er det folk vil ha. Et lite mindretall går tilbake til diesel, men snart vil infrastruktur være så godt utbygget at man vil kunne lade nær sagt hvor som helst uansett.

Diesel er forresten en versting på utslipp av giftige partikler som ødelegger hjerne, lunger og fruktbarhet.

Moderne diesel biler renser luften. En moderne diesel bil inn i Oslo tåka har ett utslipp som er renere en den den tok inn i luftfilteret.  MEN  co 2 utslippet vil bli der som før. Diesel er ikke lenger diesel som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiseTV skrev (3 minutter siden):

Moderne diesel biler renser luften. En moderne diesel bil inn i Oslo tåka har ett utslipp som er renere en den den tok inn i luftfilteret.  MEN  co 2 utslippet vil bli der som før. Diesel er ikke lenger diesel som før.

En kald dieselmotor slipper ut svært mye dritt. Det tar lang tid før den blir ordentlig varm og rensesystemene fungerer, spesielt vinterstid. Mange av de som putrer rundt i bysentrum har ikke kjørt på langt nær langt nok for at rensesystemene skal virke og forbrenningen skal være optimal. Dessuten fungerer de dårligere og dårligere for hvert år. Motoren som var noenlunde ren etter 2 år er neppe det etter 12-15. Jeg kjørte selv inn på motorveien bak en nyere pickup i går, og sotskyen sto bak bilen hele veien fra avkjøringen til rampa og til han var kommet opp i fart. Ikke imponerende, og jeg måtte kaste meg på "resirk"-knappen for ikke å få dritten inn i kupeen. 

Sykling over Fredrikstadbrua en kald, vindstille vintermorgen er en prøvelse, som jeg dessverre har gjort en del ganger. 

https://dinside.dagbladet.no/motor/ny-sjokkmaling-gir-dieselbilen-stryk/70819990
https://www.tu.no/artikler/ny-test-alarmerende-hoyt-nox-utslipp-fra-nye-dieselbiler/378539
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (5 timer siden):

Nei, det er heller deg det har rablet for, som tror at du har lov til å gjøre hva som helst, og at en begrensning i hva slags kjøretøy du kan kjøpe er noe nytt.

Sender deg masse ❤️❤️❤️🤗🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Er ikke "feil" det . Tesla har batterigaranti på 8 år. Etter det koster det minst 200.000 å bytte og da får du max 2 års garanti.

Ingen kommer til å gidde å bruke 200 på en 8 år gammel bil for å fixe den. Jeg har tesla selv og kommer ikke til å ha den etter 8 årm men det gjelder jo alle elbiler.

Anonymkode: 0fac2...760

Nei det koster ikke minst 200k å bytte batteri på en Tesla, alle batteriene koster under 200k å bytte

Anonymkode: 96a8d...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...