Gå til innhold

Elbil eller diesel

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da har du ikke hørt om selvladende biler 😉

(noen selger visst hybridbiler som dette)

Anonymkode: d44ea...eba

det er fordi det ER hybrider. 

Skrevet
LiseTV skrev (6 timer siden):

Men om 5 år?

Å spå utviklingen om 5 år basert på at du kjenner noen nå som ikke er fornøyd med el.. Litt tynt grunnlag kanskje. 

Anonymkode: 1863d...f20

• Liker 2
Skrevet
On 2/7/2022 at 8:41 PM, LiseTV said:

Men om 5 år?

Om 5 år så er det mest sannsynlig ikke lov å selge nye fossil drevne (person)biler i Norge

Anonymkode: 96a8d...5bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Om 5 år så er det mest sannsynlig ikke lov å selge nye fossil drevne (person)biler i Norge

Kan vi fortsatt kalle oss et demakrati da? Norsk dobbeltmoral på sitt beste! Vi har fortsatt byer og tettsteder som har 10 mnd med vinter, hvorav 4 mnd av disse med alt nedi -20/-40 kuldegrader. Det er en utopi at nordmenn ikke trenger fossilbiler i framtiden. 

For dere som gneller om å finne gratis lademuligheter her og der; disse forsvinner i økende tempo og erstattes med betalende. Her i kommunen jeg bor i- grenser til Oslo, har kommunen nå begynt å ta betalt for de tidligere gratis el- ladeplassene. KAN det ha noe å gjøre med de økte strømprisene som er varsel å vedvare framover? Så ikke sats på gratis lademuligheter, gratis i dag kan koste penger i morgen. Og det er vel varslet økte avgifter på elbiler generelt? Og det STYRET med å lete rundt etter ladeplass? Det er virkelig ikke verdt det. Friheten til å kjøre NÅR du vil og HVOR du vil, kan ikke settes pris på. 

Kjøp deg akkurat den bilen du vil ha! Kjøp deg en dødstøff diesel pick up Chevrolet, f.eks. Silverado! Eller en Isuzu, f.eks.  D- Max! Knalltøff! Og så driter du i de som pjatter om «er ikke bra på småkjøring»- so whattt???» Hvis du kjøper en tøff ny bil så kommer du til å cruise masse rundt - fordi du har lyst! Nå går du for akkurat den bilen DU liker! Alle biler må på service uansett, og nye biler kan ha vel så mange feil som en godt brukt bil, sånn er det å ha bil, men det vet du. Så jeg ville ikke kjøpt en splitter ny bil, 3- 6 år gammel er bra nok! 💃

Lykke til med bilkjøpet! 

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, Eryn said:

Kan vi fortsatt kalle oss et demakrati da?

JA!

• Liker 1
Skrevet
Eryn skrev (6 timer siden):

Kan vi fortsatt kalle oss et demakrati da? Norsk dobbeltmoral på sitt beste! Vi har fortsatt byer og tettsteder som har 10 mnd med vinter, hvorav 4 mnd av disse med alt nedi -20/-40 kuldegrader. Det er en utopi at nordmenn ikke trenger fossilbiler i framtiden. 

For dere som gneller om å finne gratis lademuligheter her og der; disse forsvinner i økende tempo og erstattes med betalende. Her i kommunen jeg bor i- grenser til Oslo, har kommunen nå begynt å ta betalt for de tidligere gratis el- ladeplassene. KAN det ha noe å gjøre med de økte strømprisene som er varsel å vedvare framover? Så ikke sats på gratis lademuligheter, gratis i dag kan koste penger i morgen. Og det er vel varslet økte avgifter på elbiler generelt? Og det STYRET med å lete rundt etter ladeplass? Det er virkelig ikke verdt det. Friheten til å kjøre NÅR du vil og HVOR du vil, kan ikke settes pris på. 

Kjøp deg akkurat den bilen du vil ha! Kjøp deg en dødstøff diesel pick up Chevrolet, f.eks. Silverado! Eller en Isuzu, f.eks.  D- Max! Knalltøff! Og så driter du i de som pjatter om «er ikke bra på småkjøring»- so whattt???» Hvis du kjøper en tøff ny bil så kommer du til å cruise masse rundt - fordi du har lyst! Nå går du for akkurat den bilen DU liker! Alle biler må på service uansett, og nye biler kan ha vel så mange feil som en godt brukt bil, sånn er det å ha bil, men det vet du. Så jeg ville ikke kjøpt en splitter ny bil, 3- 6 år gammel er bra nok! 💃

Lykke til med bilkjøpet! 

Ts her☺️gode poeng ang lading; hvis jeg ikke har frihet til å kjøre når jeg vil, er mye av poenget borte…🧐Og har ikke tenkt over det med strømpriser og at det kan bli begrensninger i gratis lading.

Chevrolet er drittøffe👏men sluker drivstoff(??). Jeg må ta økonomiske hensyn. Kjører sjelden over 15 min per tur i hverdagen. Har ikke greie på bil, men kan det ikke bli mye vedlikehold i så fall??

Anonymkode: 1d747...f76

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

JA!

NEI! 

Anonymkode: d05db...2d8

Skrevet

Elbil er billigst nå så den saken er grei.

Om det "redder" miljøet er vel usikkert all den tid en elbil nesten er klar for skroten etter halve tiden av en diesel.

Anonymkode: 0fac2...760

• Liker 1
Skrevet (endret)

Støtter meg på forslaget om Toyota Prius her. Siden du nevner at du kunne tenkte deg 4x4, og vurderer hybrid, og har budsjett opp til 500 000 kr, så burde du vurdere Toyota Prius 4x4 versjonen (AWD-i). Det er ikke ladbar hybrid, og det er liten elmotor som virker på bakhjula slik at du får den nødvendige kraften du trenger når behovet slår inn. Den er altså ikke utstyrt sånn at man får en tung bil som sluker drivstoff, og du har ekstra kraft når du trenger. Siden du skriver at det ikke er et must med 4x4, men det hadde vært greitt, hørest det perfekt ut for deg. Og bilen er perfekt for småkjøring. Du får mye bil for pengene. 

Helt ny får du for underkant av 400 000 kr, men du finner også 2019 versjoner som selges brukt for og som har kjørt lite for rundt 300 000 kr. Kjekt at bilen har rutevarmer både på framrute og bakrute når man ikke har garasje, og isen har lagt seg på kalde morgener. 

Det den scorer dårlig på er stort sett det estetiske interiøret, men det høres ikke ut som du bryr deg om sånt.

https://www.nettavisen.no/livsstil/test-toyota-prius-awd-i/s/12-95-3423819300

https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=53153

Om man har lademulighet hjemme er jo elbil oftest det beste, men når du ikke har det så tenker jeg at ikke ladbar hybrid er nest-beste alternativet.

Endret av missmcbeal
Skrevet
Eryn skrev (13 timer siden):

Demokrati er folkestyre. Folket velger politikere som setter politisk retning. Norske politikere, valgt av nordmenn, har bestemt at elbil er veien videre. Er ikke det demokrati så vet ikke jeg 😂

Eryn skrev (13 timer siden):

Fortsatt langt billigere enn diesel. Og vet ikke hvilket styr du snakker om. Jeg kan kjøre hvor jeg vil, når jeg vil og trenger pause oftere enn bilen min. Nå står det 53 mil på "tanken" min. Innen den er tom, har jeg kjørt forbi flere ladepumper enn dieselpumper.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er ikke en eneste el-bil som kan brukes i Finnmark om vinteren.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Demokrati er folkestyre. Folket velger politikere som setter politisk retning. Norske politikere, valgt av nordmenn, har bestemt at elbil er veien videre. Er ikke det demokrati så vet ikke jeg 😂

Fortsatt langt billigere enn diesel. Og vet ikke hvilket styr du snakker om. Jeg kan kjøre hvor jeg vil, når jeg vil og trenger pause oftere enn bilen min. Nå står det 53 mil på "tanken" min. Innen den er tom, har jeg kjørt forbi flere ladepumper enn dieselpumper.

Regner med at du har en lader i garasjen din, eller på jobben din, siden du ikke har noe styr med lading? TS har ikke garasje, og heller ingen lademuligheter utenfor bopel. Så for meg høres det ut som styr å ikke kunne lade utenfor sitt eget hjem, med mindre man synes det er gøy å sitte 3 timer inni bilen på en ladestasjon mens den lader.  

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

NEI! 

Anonymkode: d05db...2d8

Vet du hva et demokrati vil?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vet du hva et demokrati vil?

*vil si? skulle det stå

Annonse
Skrevet
Eryn skrev (19 timer siden):

Lykke til med bilkjøpet! 

Dette er noe av det dummeste jeg har lest på veldig lenge...og nå er jeg dessverre med på å mate trollene. La gå.

1) Vi har et velfungerende "demakrati". Folket har valgt sine representanter. Når tullinger blir valgt inn, som ved idiotaksjonen mot bompenger for noen år siden, ser vi jo fort hvordan det går.

2) Du argumenterer med nødvendighet og spretter så som en tomsingsprettball rett på biler du synes er "tøffe". Hva med rasjonalitet? De nybilkjøperne du snakker om, velger opp mot 90% el nå.

3) Det er klart kommunene ikke skal betale for gratis billading. De pengene konkurrerer med skoler og sykehjem. Hvorfor skal kommuner finansiere privatbilisme?

Anonymkode: e4c5d...868

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er noe av det dummeste jeg har lest på veldig lenge...og nå er jeg dessverre med på å mate trollene. La gå.

1) Vi har et velfungerende "demakrati". Folket har valgt sine representanter. Når tullinger blir valgt inn, som ved idiotaksjonen mot bompenger for noen år siden, ser vi jo fort hvordan det går.

2) Du argumenterer med nødvendighet og spretter så som en tomsingsprettball rett på biler du synes er "tøffe". Hva med rasjonalitet? De nybilkjøperne du snakker om, velger opp mot 90% el nå.

3) Det er klart kommunene ikke skal betale for gratis billading. De pengene konkurrerer med skoler og sykehjem. Hvorfor skal kommuner finansiere privatbilisme?

Anonymkode: e4c5d...868

Oj oj oj, her var det en sur, muggen og arrogant gubbe som prøver å framstå som verdens smarteste ved å sparke nedover. Hva med å svare folk uten å kalle de dum? Tipper det er leeeeenge siden du fikk deg en morgen-sug 💦

Skrevet
Eryn skrev (3 minutter siden):

Oj oj oj, her var det en sur, muggen og arrogant gubbe som prøver å framstå som verdens smarteste ved å sparke nedover. Hva med å svare folk uten å kalle de dum? Tipper det er leeeeenge siden du fikk deg en morgen-sug 💦

😂😂😅👍

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

JA!

Den dagen staten skal bestemme hvilken bil jeg får lov/ikke lov å kjøpe, fra den dagen kaller jeg ikke Norge et demokrati. Spesielt når vi vet hvor uetisk og lite miljøvennlig en elbil faktisk er. 

Skrevet
Eryn skrev (6 minutter siden):

Den dagen staten skal bestemme hvilken bil jeg får lov/ikke lov å kjøpe, fra den dagen kaller jeg ikke Norge et demokrati. Spesielt når vi vet hvor uetisk og lite miljøvennlig en elbil faktisk er. 

Det er jo dit vi er på vei, og vi blir tvunget til å kjøpe el.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...