Gå til innhold

Elbil eller diesel


Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei hvorfor skulle jeg trolle om noe så tamt. Hadde funnet på noe saftigere enn dette i så fall🤣sex drugs and rockn roll.

Ønsker meg en god bil siden jeg slipper å ta opp lån. Og er lei av dårlige biler.

Vil ha en solid bil som varer mange år. Er det rart…?🥺

Anonymkode: 1d747...f76

Det du egentlig vil frem til drukner i den evig samme diskusjonen her på KG...elbil vs. verden. Så lei av det, vanskelig å komme med gode råd når det kryr av troll og de fortsatt blir matet her.

Men, altså...jeg skjønner at du ønsker deg en stressfri/mindre stressende bil. Jeg hadde nå fått helt hetta av å svi av 12 år med sparing på noe så profant som en kjerre. 😄

Men du kan få gode biler for et hvilket som helst beløp. La oss si du finner noe sånt som kanskje tom. har garanti igjen. Det skal være ganske sutalause kjøp uten mye stress. Bil koster alltid penger, men jeg hadde fått helt hetta om alle mine sparepenger gikk til det - og jeg elsker bil.

Anonymkode: e4c5d...868

  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det du egentlig vil frem til drukner i den evig samme diskusjonen her på KG...elbil vs. verden. Så lei av det, vanskelig å komme med gode råd når det kryr av troll og de fortsatt blir matet her.

Men, altså...jeg skjønner at du ønsker deg en stressfri/mindre stressende bil. Jeg hadde nå fått helt hetta av å svi av 12 år med sparing på noe så profant som en kjerre. 😄

Men du kan få gode biler for et hvilket som helst beløp. La oss si du finner noe sånt som kanskje tom. har garanti igjen. Det skal være ganske sutalause kjøp uten mye stress. Bil koster alltid penger, men jeg hadde fått helt hetta om alle mine sparepenger gikk til det - og jeg elsker bil.

Anonymkode: e4c5d...868

Takk for link😍Jo kan ikke være uenig i at det er mye penger🥴. Det er maks hva jeg kan betale; trenger ikke å måtte bruke alt. Men er så lei av min dårlige bil som stadig må på verksted, alarmer som går, ikke starter når jeg skal rekke noe, står bom fast(dritt dårlig på vinterføre).

Drømmebilen er en pickup, men siden diesel ikke er tingen for mitt kjøremønster så den utgår. Skal høre med kommunen om det er gratis med et par ladere som står utenfor treningssenteret(er der annenhver dag). Men synes ikke det er veeldig lurt å basere seg på uansett om det er gratis👀

Anonymkode: 1d747...f76

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gud vet, men tesla har jo andre fordeler også, bla at du ikke trenger service. Ihvertfall ikke på de nyeste. Ulempene er at man ikke vet med sikkerhet om de varer mer enn 8 år (garanti).

 

Kommer uansett til å selge før 8 år. 4 år er kanskje optimal utskifting.

Anonymkode: 0fac2...760

Dette, er en god grunn til å ikke kjøpe Tesla! Man vet ikke hva en kjøper, for i hjuloppheng er den mest sannsynlig et vrak. Det viser seg også allerede på stor test som er gjort nå nylig, det var en gjenganger på bremser og hjuloppheng. Men det går vel opp for Tesla etterhvert, når det kommer nok klager på null vedlikehold av bilene.

Anonymkode: 7b663...4fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Dette, er en god grunn til å ikke kjøpe Tesla! Man vet ikke hva en kjøper, for i hjuloppheng er den mest sannsynlig et vrak. Det viser seg også allerede på stor test som er gjort nå nylig, det var en gjenganger på bremser og hjuloppheng. Men det går vel opp for Tesla etterhvert, når det kommer nok klager på null vedlikehold av bilene.

Anonymkode: 7b663...4fd

Hjuloppheng er ikke noe som blir byttet på service, kun inspisert. Vil man vite standarden på slikt på en bruktbil er det da bare å kjøre den på NAF-test så får du full oversikt. 

Det er heller ikke noe bytteintervall på hjuloppheng, hjullager og slikt. Det byttes når det blir utslitt. Altså har man ingen nytte av service for hjulopphenget sin del. Det er en del tiår siden man hadde smørenipler der hjulopphengsdeler ble smurt på service.  

  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for link😍Jo kan ikke være uenig i at det er mye penger🥴. Det er maks hva jeg kan betale; trenger ikke å måtte bruke alt. Men er så lei av min dårlige bil som stadig må på verksted, alarmer som går, ikke starter når jeg skal rekke noe, står bom fast(dritt dårlig på vinterføre).

Drømmebilen er en pickup, men siden diesel ikke er tingen for mitt kjøremønster så den utgår. Skal høre med kommunen om det er gratis med et par ladere som står utenfor treningssenteret(er der annenhver dag). Men synes ikke det er veeldig lurt å basere seg på uansett om det er gratis👀

Anonymkode: 1d747...f76

Pickup? Du har postet her før, sant? Pickup er en ekstremt upraktisk bilform og helt sugende elendig på vinterferie (lite vekt på bakhjula). Hvorfor frister dét?

Anonymkode: e4c5d...868

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Pickup? Du har postet her før, sant? Pickup er en ekstremt upraktisk bilform og helt sugende elendig på vinterferie (lite vekt på bakhjula). Hvorfor frister dét?

Anonymkode: e4c5d...868

Selges ikke pickups stort sett med 4WD nå da?

For de som stadig frakter en del ting og vil slippe henger kan pickup være ganske kurant. Eller om man vil trekke tungt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Pickup? Du har postet her før, sant? Pickup er en ekstremt upraktisk bilform og helt sugende elendig på vinterferie (lite vekt på bakhjula). Hvorfor frister dét?

Anonymkode: e4c5d...868

Nei, er nettopp begynt prosessen med skifte av bil. Var tenkt å slite med kjerra mi til den dør, men begynner å bli for mange problemer. På den ene siden liker jeg type pickup, landcruiser, litt større 4wd.

Mens den fornuftige delen tilsier at jeg må finne noe økonomisk fornuftig, hvilket utelukker de modellende jeg digger🥴

Har alltid hatt kjedelige billige biler av dårlig kvalitet. Skjønner ingenting av den serien Rådebank på nrk; makan til stygge volvoer hovedrolleinnhaveren har😱wtf.

Anonymkode: 1d747...f76

Skrevet
On 2/6/2022 at 1:25 PM, AnonymBruker said:

Takk for gode råd☺️Ren elbil blir ikke mulig med så dårlige lademuligheter. 

Men kanskje hybrid ville vært bra. Til tross for at mange fraråder det; dyrere med to motorer, rekkevidden blir fort svekket mm. Har heller ikke garasje🥺

Der er kanskje bensinbil bedre; diesel og småkjøring er jo heller dårlig.

Anonymkode: 1d747...f76

Har du tatt med bompenger og beboerparkering i regnestykket? I Oslo (og kanskje også mange andre norske byer?) er det mye dyrere med bompenger og parkering utenfor leiligheten (mange steder) om man ikke har elbil.

Hvis du har mest småkjøring og kjører mindre enn 150-200 km pr uke så kan du ta det som en del av søndagsturen å få den ladet for neste uke. I byer er det sjelden langt til nærmeste ladestasjon. Da får du også en grei brukt-elbil uten at det koster mer enn halve skjorta.

Biler med sol-lading (solpanel på taket) er mest en gimmick foreløpig. En av de nyere Toyota-hybridene har også dette, husker ikke hvilken, men man får max 5 km ekstra på en optimal solrik dag. Og det var kanskje testet i et solrikt land der sola står høyere på himmelen enn i Norge (og derfor skinner sterkere). Jeg er en stor tilhenger av solpaneler, men da helst montert på tak, garasjetak eller hustak. I verste fall kan solpanel på taket av en bil gjøre at man bruker MER strøm. Fordi den ekstra vekten av solpanelet sammenlignet med et vanlig biltak på en elbil gjør strømforbruket større enn man greier å lade fra sola. Om man har garasje der bilen normalt står virker det meningsløst å ha soltaket på bilen istedenfor garasjen.

Anonymkode: d44ea...eba

Skrevet
22 hours ago, SidFernwilter said:

har du ikke lademulighet så er jo en elbil dødfødt. 

Da har du ikke hørt om selvladende biler 😉

(noen selger visst hybridbiler som dette)

Anonymkode: d44ea...eba

Skrevet

Jeg har prøvekjørt en Tesla S en uke (lånt av kompis på ferie) og det er en drøm å kjøre. Men noe som holder meg tilbake fra å kjøpe en selv, selv om jeg egentlig har ok med sparepenger, er informasjon som dette: https://elbil.no/tesla-model-s-pa-bunn-med-flest-feil/ og at de hadde en lang periode med svært dårlig kundebehandlig til de som kom for å rette små og store garantisaker på bilen. Dette var et par år siden, og gjelder kanskje ennå??

Muligens skyldes det enten fortsatte barnesykdommer på merkeverksteder som fortsatt bare har få år som stor produsent, eller i verste fall kulturkollisjon der amerikanske bedrifter som er "lawyered up" er vant til å slippe unna med saker og ennå ikke tilpasset norsk forbrukerlovverk? Så for meg virker det fortsatt tryggere med tyske eller japanske biler. Tar jeg feil?

Tesla er vel også kjent for dyre delepriser og at mer må utføres av (dyrt) merkeverksted i steden for på et hvilket som helst verksted (feks Mekonomen eller Bilia).

Anonymkode: d44ea...eba

Skrevet

Denne gir vel svaret på hvor du kan lade:

https://ladekart.elbil.no/  trykk "godta" og zoom ivei...

Skal vel bo ganske grisgrendt for å ikke være nær noe nå. Men vær obs om du vurderer en gammel brukt-elbil, ikke alle biler kan lades på alle stasjoner/ladepunkter. Pris kan også bli drøy på stasjoner som i tillegg til å ta betalt pr kWh også tar betalt pr minutt. Noen (gamle?) biler lader sakte uansett hvilken stasjon de lader fra.

Anonymkode: d44ea...eba

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Ønsker meg en god bil siden jeg slipper å ta opp lån. Og er lei av dårlige biler.

Anonymkode: 1d747...f76

Om en bil er god eller dårlig blir alltid bingolotto. Men det går an å redusere risikoen ved å lese bruktbiltester. Det er store forskjeller på merker og årsmodeller hvor problematiske og dyre i drift de er i snitt. Å kjøpe test hos NAF på en bil du vurderer kan lønne seg. Hvis de finner masse problemer så kjøper du ikke den. Bare avtal tid hos NAF og kjør den til nærmeste NAF-sted når du prøvekjører den. Koster rundt 2000 (sist jeg kjøpte), rabat om du melder deg inn i NAF.

Anonymkode: d44ea...eba

Skrevet
-jk- skrev (2 timer siden):

Hjuloppheng er ikke noe som blir byttet på service, kun inspisert. Vil man vite standarden på slikt på en bruktbil er det da bare å kjøre den på NAF-test så får du full oversikt. 

Det er heller ikke noe bytteintervall på hjuloppheng, hjullager og slikt. Det byttes når det blir utslitt. Altså har man ingen nytte av service for hjulopphenget sin del. Det er en del tiår siden man hadde smørenipler der hjulopphengsdeler ble smurt på service.  

Peiling på når slitasjen gjør seg gjeldende, har du ikke snøring på. Å hoppe over så viktige kontroller, gjøres kun av de som har mye penger, de skal ikke betale hva det koster å vedlikeholde. Fordi, i det du sier, så driter du i vedlikeholdet selv mens du har bilen, og overlater det til den som kjøper bilen etter deg. Nettopp derfor sitter mange med en solid utgift på dyre biler, som en skulle tro hadde økonomi til å vedlikeholde. Og det er jo derfor Tesla ligger på jumboplassen, når det gjelder slitasje på hjuloppheng/bremser; null vedlikehold!

Anonymkode: 7b663...4fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Peiling på når slitasjen gjør seg gjeldende, har du ikke snøring på. Å hoppe over så viktige kontroller, gjøres kun av de som har mye penger, de skal ikke betale hva det koster å vedlikeholde. Fordi, i det du sier, så driter du i vedlikeholdet selv mens du har bilen, og overlater det til den som kjøper bilen etter deg. Nettopp derfor sitter mange med en solid utgift på dyre biler, som en skulle tro hadde økonomi til å vedlikeholde. Og det er jo derfor Tesla ligger på jumboplassen, når det gjelder slitasje på hjuloppheng/bremser; null vedlikehold!

Anonymkode: 7b663...4fd

Jeg gjør vedlikehold på bremsene jeg, det lokale Mekonomen-verkstedet smører de opp annethvert år for meg så ting ikke setter seg fast. Er det noe feil med hjuloppheng som jeg ikke har oppdaget selv (hjullager og slikt merker man jo fort) så ser de det gjerne da. Men jeg trenger ikke å kjøre bilen innom Tesla 3 ganger i året for at de skal sjekke den, slik jeg måtte gjort om jeg hadde kjørt koreansk elbil. 

Skal snart få flushet luftfjæringen med nitrogen også, for å fjerne fuktighet. Greit å gjøre hvert 3.år eller så. Gjør det av forebyggende vedlikehold som det er noen vits i. Det er ikke så mye å sjekke på en elbil egentlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg har prøvekjørt en Tesla S en uke (lånt av kompis på ferie) og det er en drøm å kjøre. Men noe som holder meg tilbake fra å kjøpe en selv, selv om jeg egentlig har ok med sparepenger, er informasjon som dette: https://elbil.no/tesla-model-s-pa-bunn-med-flest-feil/ og at de hadde en lang periode med svært dårlig kundebehandlig til de som kom for å rette små og store garantisaker på bilen. Dette var et par år siden, og gjelder kanskje ennå??

Tesla er vel også kjent for dyre delepriser og at mer må utføres av (dyrt) merkeverksted i steden for på et hvilket som helst verksted (feks Mekonomen eller Bilia).

Anonymkode: d44ea...eba

Tesla er tvert imot kjent for rimelige delepriser, i hvert fall sammenlignet med de asiatiske bilene. Ny parkbremsaktuator til 2012 Leaf koster 29.000,-, til Tesla koster den under en tiendedel. Skjerm til Leaf 84.000,- (og den er bare på 5 tommer) kun i delepris, til Tesla koster den 17.000,- ferdig byttet. 

Ellers er jo Model 3 og Model Y svært feilfrie biler sammenlignet med eldre S og X. Konas Model 3 fra 2019 har ennå ikke vært på verksted en eneste gang, 2,5 år etter kjøp. 

  • Liker 2
Skrevet
-jk- skrev (7 minutter siden):

Jeg gjør vedlikehold på bremsene jeg, det lokale Mekonomen-verkstedet smører de opp annethvert år for meg så ting ikke setter seg fast. Er det noe feil med hjuloppheng som jeg ikke har oppdaget selv (hjullager og slikt merker man jo fort) så ser de det gjerne da. Men jeg trenger ikke å kjøre bilen innom Tesla 3 ganger i året for at de skal sjekke den, slik jeg måtte gjort om jeg hadde kjørt koreansk elbil. 

Skal snart få flushet luftfjæringen med nitrogen også, for å fjerne fuktighet. Greit å gjøre hvert 3.år eller så. Gjør det av forebyggende vedlikehold som det er noen vits i. Det er ikke så mye å sjekke på en elbil egentlig. 

Det er nøyaktig like mye, som må sjekkes som en vanlig bil. Det er kun framdriften som er forskjellen. Og ikke inbill meg under noen omstendigheter, at Tesla har noe som holder bedre av slitedeler under bilen. Det er med tanke på servicene de unnlater å pålegge eierne.

Anonymkode: 7b663...4fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er nøyaktig like mye, som må sjekkes som en vanlig bil. Det er kun framdriften som er forskjellen. Og ikke inbill meg under noen omstendigheter, at Tesla har noe som holder bedre av slitedeler under bilen. Det er med tanke på servicene de unnlater å pålegge eierne.

Anonymkode: 7b663...4fd

Selvfølgelig er det mye mindre å gjøre både av sjekk og vedlikehold på elbiler. Det er ingen:

- Oljeskift på motor eller girkasse
- Bytte av registerreim eller sjekk av kjede/strammer
- Avgasskontroll/sjekk av katalysator og partikkelfilter samt eksosanlegg

For å nevne noen få ting. 

Unnlater man å bytte olje på motor eller girkasse så risikerer man havari. Samme med registerreim. Det er ingenting du kan unnlate å bytte på en elbil som vil føre til havari på samme måte. Dermed ikke samme behov for service. En dårlig foring i bærearm eller lenkearm foran gir ikke plutselig havari om man ikke gjør noe, du ender bare opp med skjevslitte dekk og evt. underkjennelse på EU-kontroll. Altså ikke på langt nær samme risiko. 
 

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Istedenfor å hente eksempler fra ditt eget liv, link gjerne til statistikk. For prosentandelen av solgte elbiler til privatpersoner er vel på 80% nå.

Anonymkode: 1863d...f20

Men om 5 år?

Skrevet
LiseTV skrev (12 minutter siden):

Men om 5 år?

Du tror at en helt entydig, akselererende trend plutselig skal snu av seg selv, helt uten grunn? Du må gjerne tro det, men det er ingen ting som tyder på at det skal skje. Elbilsalget har økt kraftig hvert år i Europa etter hvert som modellutbudet har blitt større og større. 

  • Liker 1
Skrevet
-jk- skrev (1 time siden):

Selvfølgelig er det mye mindre å gjøre både av sjekk og vedlikehold på elbiler. Det er ingen:

- Oljeskift på motor eller girkasse
- Bytte av registerreim eller sjekk av kjede/strammer
- Avgasskontroll/sjekk av katalysator og partikkelfilter samt eksosanlegg

For å nevne noen få ting. 

Unnlater man å bytte olje på motor eller girkasse så risikerer man havari. Samme med registerreim. Det er ingenting du kan unnlate å bytte på en elbil som vil føre til havari på samme måte. Dermed ikke samme behov for service. En dårlig foring i bærearm eller lenkearm foran gir ikke plutselig havari om man ikke gjør noe, du ender bare opp med skjevslitte dekk og evt. underkjennelse på EU-kontroll. Altså ikke på langt nær samme risiko. 
 

Og unnlater du å se under bilen jevnlig, for å skifte ut slitte deler, har du seriøst et stort problem med å kunne ivareta og holde bilen din godt skikk til neste eier! Det DER jeg sikter til! Og det er der Tesla kom på jumboplass med. Men det forstår du jo ikke.

Anonymkode: 7b663...4fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...