Gå til innhold

Elbil eller diesel

Fremhevede innlegg

Skrevet

har du ikke lademulighet så er jo en elbil dødfødt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Basert på? Nå får man kjøpt elbiler med 50 mils vinterrekkevidde for ca 400.000,-
Anonymkode: 1863d...f20

Problemet er ikke nødvendigvis rekkevidde, men pris. Har til gode å se noen anbefale kjøp av brukt EL-bil. 
skal man ha ny, så er 400 000.- alt for mye penger om ikke banken skal eie halve bilen.Utvalget innen fossilt er fortsatt utrolig mye større.

Hjelper også lite at EL-bil er rimeligere å holde, når man ikke har de 4-5-600 000 til å kjøpe bilen.

Sist jeg byttet, ble det bensin. Bilen møtte alle de spesifikasjoner jeg var ute etter, til en pris jeg kunne klare. Der er ikke EL-bil markedet enda dessverre..

• Liker 1
Skrevet

For all del ikke kjøp ny-ny bil. Kjøp en bruktbil til rundt 70-80.000. Gjerne automatgir om du finner (da er den ikke rævkjørt). Ikke gå for brukt elbil - når de er rundt 8 år gamle så synker rekkevidden og garantien på batteriet er ute og å fikse koster mer enn en ny bil. Kommer til å bli leven av dette her. Stay away! 

Anonymkode: 98871...160

• Liker 2
Skrevet

Herregud, TS, troller du? Du kan da ikke bruke en halv million på en bil når du er minsteufør og jobber 30%!!! I prisklassen 40-70000kr fins det rikelig med enkle biler som har masse liv i seg igjen.

Anonymkode: e4c5d...868

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg kommer neppe til å flytte; det blir ekstremt dyrt for meg. Men det høres veldig stressende ut å lade andre steder😔Er det offentlige ladere i alle kommuner? og er de gratis??

Anonymkode: 1d747...f76

Alle kommuner har dette med varierende dekningsgrad. Last ned appen som heter "ladeplasser" så kan du se på egen kommune.

Skrevet
sicario skrev (1 time siden):

Problemet er ikke nødvendigvis rekkevidde, men pris. Har til gode å se noen anbefale kjøp av brukt EL-bil. 
skal man ha ny, så er 400 000.- alt for mye penger om ikke banken skal eie halve bilen.Utvalget innen fossilt er fortsatt utrolig mye større.

Hjelper også lite at EL-bil er rimeligere å holde, når man ikke har de 4-5-600 000 til å kjøpe bilen.

Sist jeg byttet, ble det bensin. Bilen møtte alle de spesifikasjoner jeg var ute etter, til en pris jeg kunne klare. Der er ikke EL-bil markedet enda dessverre..

Ja, på bruktmarkedet er utvalget mye større. Men det kommer seg for el og 👍

• Liker 1
Skrevet

Har kjørt elbil i fire år nå, og er utrolig fornøyd. Men det er et must å kunne lade! Hadde faktisk ikke giddet å se på elbil hvis du ikke kan løse det med lading.

Hva du skal gå for da? Kommer an på kjøringen din. Mest småkjøring, en sjelden gang lengre turer: hybrid. Langpendling eller lignende: fossil.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herregud, TS, troller du? Du kan da ikke bruke en halv million på en bil når du er minsteufør og jobber 30%!!! I prisklassen 40-70000kr fins det rikelig med enkle biler som har masse liv i seg igjen.

Anonymkode: e4c5d...868

Nei hvorfor skulle jeg trolle om noe så tamt. Hadde funnet på noe saftigere enn dette i så fall🤣sex drugs and rockn roll.

Ønsker meg en god bil siden jeg slipper å ta opp lån. Og er lei av dårlige biler.

Vil ha en solid bil som varer mange år. Er det rart…?🥺

• Liker 1
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Hurtiglading er vel dyrt(og litt stressende).

Billigere enn bensin og diesel

Anonymkode: 96a8d...5bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Billigere enn bensin og diesel

Anonymkode: 96a8d...5bd

Hyppig hurtiglading ødelegger batteriet.

Regnestykket med nytt batteri vs. kjøpe ny gjør at mange elbiler vil bli vraket pga kostnaden så miljø effekten er tvilsom den også.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei hvorfor skulle jeg trolle om noe så tamt. Hadde funnet på noe saftigere enn dette i så fall🤣sex drugs and rockn roll.

Ønsker meg en god bil siden jeg slipper å ta opp lån. Og er lei av dårlige biler.

Vil ha en solid bil som varer mange år. Er det rart…?🥺

Ny bil er ingen garanti for at det ikke vil bli kluss. Selvfølgelig noe bedre odds er det jo, men absolutt ikke risikofritt. Idioti å bruke så mye penger på bil i din situasjon. 

Anonymkode: 98871...160

Skrevet

Vi sparer ca. 4000,- pr mnd på å gå over til elbil. Nesten ikke bompenger og kun ca. 400,- pr mnd i lading (kommunale plasser). I prakis koster en ny tesla 3 like "lite" som en eldre diesel om du klarer å få til 2% rente....

Bil er dyrt uansett dessverre.

• Liker 2
Skrevet

Uten lademulighet er ikke hybrid noe poeng heller. 

Ladbare hybrider bruker mer fossilt drivstoff enn en ren fossilbil fordi bilen blir tung med to motorer og tungt batteri. Uten lademulughet må du kjøre mye og dyrt fossilt. 

Ikke ladbare hybrider får hjelp av elmotor på langdistanse men nesten bare bensin på småkjøing. Dvs gunstig å kjøre til hytta med den men ikke gunstig for småkjøring hjemme.

Diesel er ikke bra på småkjøring. Den bruker lang tid på å bli varm og småkjøring gir mye kondens i motoren. 

Beste alternativ for deg er bensin. El hadde passet ditt behov godt om du hadde hatt lademulighet men det har du jo ikke. 

Anonymkode: d263a...dd4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Må du ha noe annet en elbil så ville jeg kjøpt en Prius - men de er jo ikke billige de heller, men bruker ihvertfall lite bensin.

Anonymkode: 0fac2...760

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke ladbare hybrider får hjelp av elmotor på langdistanse men nesten bare bensin på småkjøing. Dvs gunstig å kjøre til hytta med den men ikke gunstig for småkjøring hjemme.

Anonymkode: d263a...dd4

Motsatt. Ikke ladbare hybrider egner seg godt til småkjøring, da de tar vare på bremseenergien fra hyppige stopp i bytrafikk. På langtur er det lite å hente, de har ikke store nok batterier til å ta vare på all energien fra lange nedoverbakker (type fjelloverganger). I tillegg vil ikke-ladbare hybrider slå av motoren i lav fart og når man står stille ved lyskryss, uten at det tar tid å komme i gang igjen som det gjør på dieselbiler med start-stopp system. 

Det er som sagt en grunn til at Prius er en av de aller mest (om ikke den mest) populære taxi-modellene. I følge spritmonitor.de kan man forvente et forbruk på 0,52l/mil over året som snitt (målt på pumpa). Ingen dieselbiler klarer å matche det. De klarer kanskje 0,4l/mil på langkjøring sommerstid men med en masse småkjøring vinterstid og forvarming med dieselvarmeapparat stiger forbruket kraftig. 

Skrevet
jabx skrev (19 timer siden):

Eh, det selges nesten bare elbiler i Norge nå.

Om ikke så lenge vil det være vanskelig å få solgt brukt fossilbil fordi elbilene bare blir billigere og billigere, samt bedre og bedre.

Om 5 år selges det ku 25 % elbiler, når folk våkner opp og ser hva el- bil er. Vet flere som har gått tilbake til diesel.

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, LiseTV said:

Om 5 år selges det ku 25 % elbiler, når folk våkner opp og ser hva el- bil er. Vet flere som har gått tilbake til diesel.

Gud vet, men tesla har jo andre fordeler også, bla at du ikke trenger service. Ihvertfall ikke på de nyeste. Ulempene er at man ikke vet med sikkerhet om de varer mer enn 8 år (garanti).

Kommer uansett til å selge før 8 år. 4 år er kanskje optimal utskifting.

Anonymkode: 0fac2...760

Skrevet
LiseTV skrev (1 time siden):

Neppe. Elbilsalget i Europa er større en dieselbilsalget nå (tall fra Q4 2021), og snart høyere enn ikke-ladbare hybrider. Bensin selger fortsatt mer men er i fritt fall. 

https://elbil.no/na-selges-det-flere-elbiler-enn-dieselbiler-i-europa/

De aller fleste produsenter har stoppet utviklingen av nye dieselmotorer, og mange (som f.eks Mercedes) har sagt de snart skal slutte helt å selge fossile biler. Dieselbilen er død. 

• Liker 1
Skrevet
LiseTV skrev (1 time siden):

Istedenfor å hente eksempler fra ditt eget liv, link gjerne til statistikk. For prosentandelen av solgte elbiler til privatpersoner er vel på 80% nå.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Istedenfor å hente eksempler fra ditt eget liv, link gjerne til statistikk. For prosentandelen av solgte elbiler til privatpersoner er vel på 80% nå.

83,7% i januar, og det i en måned der Tesla ikke leverer biler. 83,7% er for alle personbiler, om vi ser på salg til privatpersoner ligger det en god del høyere. 

19 av bilene på topp 20 var elbiler. Det er Toyota RAV4 som sniker seg inn på en 9. plass. 

Et morsomt fakta: Porsche alene solgte flere elbiler i januar enn det ble solgt bensinbiler ;)

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville aldri kjøpt el-bil uten lademulighet hjemme. 

Jeg ville heller ikke kjøpt diesel nu til dags, mtp at politikerne snakker om å innføre forbud mot det titt og ofte. 

Da jeg måtte ha ny bil for fem år siden, hadde jeg lyst på el-bil, men på det tidspunktet hadde jeg absolutt ingen mulighet til å lade hjemme (gateparkering..). Så da ble det bensin. 

Anonymkode: 5e742...545

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...