Gå til innhold

Elbil eller diesel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hola! Jeg vurderer å kjøpe en ny bil, siden min nåværende dieselbil er som en lottokupong; starter/starter ikke.

Har ikke garasje, og i hverdagen er det mest småkjøring. Det er visst ikke optimalt for diesel, har verkstedet opplyst meg om.

Har litt lyst på elbil, men har ikke lademulighet. Kom over en annonse om en elbil som blir ladet via solstråler(Fisker het merket; aldri hørt om dette før).

Har null teknisk innsikt; er dette seriøst?

Og så tar jeg gjerne imot tips ang ny bil. Vil ha en lettvindt bil, trenger ikke masse dubbeditter og high tech. Er fornøyd om den starter🤓

Maks pris 500 k. Er på lengre turer ca 4 ganger i året. 4wd hadde vært fint, men ikke avgjørende. Leser at toyota, hunday og volvo er bra. Vil unngå feks franske biler med mye feil på fabrikkinnstillinger, noe som er et stort problem med nåværende bil. Er takknemmlig for tips og innsikt😃

Anonymkode: 1d747...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elbil uten tvil. Diesel blir ødelagt på sn

Toyota er okke elbil. Volvo er vel utenfor budsjett.

Tesla? Jeg vet de er stygge, men de skal være de beste. 

Har elbil, og disel selv.

Anonymkode: 87479...2db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Elbil uten tvil. Diesel blir ødelagt på sn

Toyota er okke elbil. Volvo er vel utenfor budsjett.

Tesla? Jeg vet de er stygge, men de skal være de beste. 

Har elbil, og disel selv.

Anonymkode: 87479...2db

Men når jeg ikke har lademulighet?🧐

Hurtiglading er vel dyrt(og litt stressende).

Tesla liker jeg ikke🥴

Toyota har hybrid, men det er kommet en ren elbil(stygg som fan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbil er optimalt for bruksmønsteret ditt, og budsjettet ditt er såpass stort at du kan velge fra øverste hylle (Kia EV6).

Men om du virkelig ikke får ladet hjemme eller på kommunale, rimelige plasser, blir det veldig vanskelig.

Det er jo andre alternativer her. Diesel er den verst mulige løsningen for deg. Men en bensinbil med liten motor, som blir fort varm, kan gå. Hyundai har mange sånne, det er bare å velge og vrake den karosseriformen og størrelsen som passer deg best. Vi har en liten i20 med 1,2 liters motor som stort sett blir varm på bare 5 km.

Alternativt har du råd til en hybrid med litt større batteri. Volvo sine har vel rekkevidde på 40-60 km i batteridrift, så du slipper å starte fossilmotoren på korte turer. Toyota og Honda har en rekke hybrider også.

Tl;dr - mitt råd er:

1) Finn ut om du virkelig ikke får ladet noenlunde rimelig 

2) Kjøp deretter den bilen som passer bruksmønsteret og behovet ditt best

Anonymkode: e4c5d...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Elbil er optimalt for bruksmønsteret ditt, og budsjettet ditt er såpass stort at du kan velge fra øverste hylle (Kia EV6).

Men om du virkelig ikke får ladet hjemme eller på kommunale, rimelige plasser, blir det veldig vanskelig.

Det er jo andre alternativer her. Diesel er den verst mulige løsningen for deg. Men en bensinbil med liten motor, som blir fort varm, kan gå. Hyundai har mange sånne, det er bare å velge og vrake den karosseriformen og størrelsen som passer deg best. Vi har en liten i20 med 1,2 liters motor som stort sett blir varm på bare 5 km.

Alternativt har du råd til en hybrid med litt større batteri. Volvo sine har vel rekkevidde på 40-60 km i batteridrift, så du slipper å starte fossilmotoren på korte turer. Toyota og Honda har en rekke hybrider også.

Tl;dr - mitt råd er:

1) Finn ut om du virkelig ikke får ladet noenlunde rimelig 

2) Kjøp deretter den bilen som passer bruksmønsteret og behovet ditt best

Takk for gode råd☺️Ren elbil blir ikke mulig med så dårlige lademuligheter. 

Men kanskje hybrid ville vært bra. Til tross for at mange fraråder det; dyrere med to motorer, rekkevidden blir fort svekket mm. Har heller ikke garasje🥺

Der er kanskje bensinbil bedre; diesel og småkjøring er jo heller dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men kanskje hybrid ville vært bra. Til tross for at mange fraråder det; dyrere med to motorer, rekkevidden blir fort svekket mm. Har heller ikke garasje🥺

Bensin eller hybrid vil være det beste for deg. Å kun lade andre steder en hjemme, blir like dyrt som å kjøre og fylle bensin, det er det mange som har regna på.

Anonymkode: 7b663...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, hybrid har ulemper, men til ditt bruk...passer ganske greit. :)

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Bensin eller hybrid vil være det beste for deg. Å kun lade andre steder en hjemme, blir like dyrt som å kjøre og fylle bensin, det er det mange som har regna på.

Anonymkode: 7b663...4fd

Hadde det bare vært dét. Samme pris = jeg hadde fortsatt valgt elbil. Men bare hurtiglading vil skade batteriet også. Det blir for dumt i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El bil er en flopp.

Gå for diesel, beste jeg vet om er Skoda.

Bensin er også ok for deg.

Ikke hybrid,  der må du lade med fosilt brennstoff. Bare mye teknologi som kan gi problemer.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har litt lyst på elbil, men har ikke lademulighet. Kom over en annonse om en elbil som blir ladet via solstråler(Fisker het merket; aldri hørt om dette før).

Har null teknisk innsikt; er dette seriøst?

Nei. 

Sitat

Maks pris 500 k. Er på lengre turer ca 4 ganger i året. 4wd hadde vært fint, men ikke avgjørende. Leser at toyota, hunday og volvo er bra. Vil unngå feks franske biler med mye feil på fabrikkinnstillinger, noe som er et stort problem med nåværende bil. Er takknemmlig for tips og innsikt😃

Umiddelbart tenker jeg på Tesla Model 3. LR AWD har lang rekkevidde og firehjulstrekk. Er som en drøm på vinterføre. Og så har du full tilgang til Teslas ladenettverk.

Det eneste er bakluka som har en dårligere løsning enn litt større og dyrere Model Y. Trang åpning, men massevis av plass likevel.

Du skriver at du ikke har lademulighet. Hvor parkerer du? Offentlig parkeringplass?

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiseTV skrev (59 minutter siden):

El bil er en flopp.

Gå for diesel, beste jeg vet om er Skoda.

Bensin er også ok for deg.

Ikke hybrid,  der må du lade med fosilt brennstoff. Bare mye teknologi som kan gi problemer.

Eh, det selges nesten bare elbiler i Norge nå.

Om ikke så lenge vil det være vanskelig å få solgt brukt fossilbil fordi elbilene bare blir billigere og billigere, samt bedre og bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (4 minutter siden):

Eh, det selges nesten bare elbiler i Norge nå.

Om ikke så lenge vil det være vanskelig å få solgt brukt fossilbil fordi elbilene bare blir billigere og billigere, samt bedre og bedre.

Trur fossile biler blir ettertraktet og vil stige i pris. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nettengel skrev (6 minutter siden):

Trur fossile biler blir ettertraktet og vil stige i pris. 

Basert på? Nå får man kjøpt elbiler med 50 mils vinterrekkevidde for ca 400.000,- Man skal ha et ganske smalt bruksområde for å ha behov for fossilbil. Husk også at når elbilsalget er oppe i 80 - 90% er det mange fossilbiler som blir lagt ut på finn. Jeg er ingen selger, men er ganske sikker på at økt tilgang på en gjenstand = lavere pris.

TS: Fisker som du nevnte er jeg usikker på når kommer. Men flere biler bruker allerede solceller, men pga begrenset flateområde å plassere cellene, gir de relativt lite effekt. Tesla skal vel levere noe slikt til cybertruck som gir 2-3 (?) mil om dagen. Så må man ta høyde for at det snør osv.

Jeg kjørte elbil et år uten å lade hjemme. Plasserte den over natta på offentlige ladere, ladet litt på jobb osv. Jeg orket det siden jeg visste at hjemmelading ville komme. Så om du ser for deg at du skal flytte innen rimelig tid, eller at noe annet endrer seg, kan du jo revurdere. Eventuelt finnes det flere biler i budsjettet ditt som har 40 - 50 mils rekkevidde på vinteren, da trenger du kanskje bare lade annenhver uke og klare deg på det.

Anonymkode: 1863d...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (19 minutter siden):

Nei. 

Umiddelbart tenker jeg på Tesla Model 3. LR AWD har lang rekkevidde og firehjulstrekk. Er som en drøm på vinterføre. Og så har du full tilgang til Teslas ladenettverk.

Det eneste er bakluka som har en dårligere løsning enn litt større og dyrere Model Y. Trang åpning, men massevis av plass likevel.

Du skriver at du ikke har lademulighet. Hvor parkerer du? Offentlig parkeringplass?

Fri gateparkering. Skikkelig irriterende på vinteren; måker snø og når jeg kommer tilbake har noen tatt plassen. Så med store smerter i kroppen er dette tragisk på vinteren🙂Ingen lademulighet.

Er ikke gira på tesla☘️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Basert på? Nå får man kjøpt elbiler med 50 mils vinterrekkevidde for ca 400.000,- Man skal ha et ganske smalt bruksområde for å ha behov for fossilbil. Husk også at når elbilsalget er oppe i 80 - 90% er det mange fossilbiler som blir lagt ut på finn. Jeg er ingen selger, men er ganske sikker på at økt tilgang på en gjenstand = lavere pris.

TS: Fisker som du nevnte er jeg usikker på når kommer. Men flere biler bruker allerede solceller, men pga begrenset flateområde å plassere cellene, gir de relativt lite effekt. Tesla skal vel levere noe slikt til cybertruck som gir 2-3 (?) mil om dagen. Så må man ta høyde for at det snør osv.

Jeg kjørte elbil et år uten å lade hjemme. Plasserte den over natta på offentlige ladere, ladet litt på jobb osv. Jeg orket det siden jeg visste at hjemmelading ville komme. Så om du ser for deg at du skal flytte innen rimelig tid, eller at noe annet endrer seg, kan du jo revurdere. Eventuelt finnes det flere biler i budsjettet ditt som har 40 - 50 mils rekkevidde på vinteren, da trenger du kanskje bare lade annenhver uke og klare deg på det.

Anonymkode: 1863d...f20

Jeg kommer neppe til å flytte; det blir ekstremt dyrt for meg. Men det høres veldig stressende ut å lade andre steder😔Er det offentlige ladere i alle kommuner? og er de gratis??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ditt bruksmønster og med dine manglende lademuligheter ville jeg nok vurder en pent brukt bensinhybrid (ikke ladbar). Ta en titt på Toyota Prius, det er solide biler med lite feil og lavt forbruk. Det er ikke uten grunn at det går svært mange av de som taxi, spesielt i Asker og Drammen er det vel nesten vanskelig å oppdrive noe annet ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville skaffet meg en parkeringsplass med lademulighet. Bygg eller kjøp. Garantert en god investering. 

Anonymkode: e8e8e...4cd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor langt kjører du bilen i løpet av uka? Her vi bor, får man lade gratis på parkeringen til matbutikken, maks 2 timer. Ene venninna min lader alltid der, vi bor bare 500 m unna. Hun har ca 1 mil til jobb, og bruker ikke bilen så mye utenom det, så da trenger hun ikke å lade så ofte. Ellers har hun og lading i borettslaget, men det koster penger.

Så sjekk hvilke lademuligheter som finnes i nærheten av deg.

Anonymkode: 0ce46...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville skaffet meg en parkeringsplass med lademulighet. Bygg eller kjøp. Garantert en god investering. 

Jeg er 70% minsteufør, og jobber 30% i en dårlig lønnet jobb😞så om jeg skaffer meg ny bolig og garasje har jeg ikke penger til bil🥴De 500 k jeg har på konto har jeg brukt 12 år på å spare.

Men tror egentlig det mest fornuftige blir en bensin+ hybrid. Synes diesel blir litt feil ift mitt kjøremønster. Og er redd det blir mer avgifter, og stort tap om jeg plutselig blir nødt å selge🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 70% minsteufør, og jobber 30% i en dårlig lønnet jobb😞så om jeg skaffer meg ny bolig og garasje har jeg ikke penger til bil🥴De 500 k jeg har på konto har jeg brukt 12 år på å spare.

Men tror egentlig det mest fornuftige blir en bensin+ hybrid. Synes diesel blir litt feil ift mitt kjøremønster. Og er redd det blir mer avgifter, og stort tap om jeg plutselig blir nødt å selge🙃

Da vil det jo være galskap å bruke 500.000 på en bil. Forskjellen på en bil og en parkeringsplass er at parkeringsplassen stiger i verdi mens bilen raser i verdi. Ville kjøpt parkeringsplass og billig elbil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Da vil det jo være galskap å bruke 500.000 på en bil. Forskjellen på en bil og en parkeringsplass er at parkeringsplassen stiger i verdi mens bilen raser i verdi. Ville kjøpt parkeringsplass og billig elbil.

Her er ingen parkeringsplasser som selges; må nesten kjøpe ny bolig. Som blir 1-1,5 mill ekstra i lån. Jeg har en rimelig, ganske ny bolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...