Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg ser at de fleste anbefaler å først betale ned dyre lån (jeg har kredittkort og litt forbrukslån, tilsammen ca 40 000) før man bygger opp en buffer. Men dette funker så dårlig for meg! I hele fjor levde jeg på så lite jeg klarte for å betale hardt ned. Men så kom to knekte tenner uventet på, kjøleskapet røk, og guttungen trengte ny sykkel. Og vips, så hadde jeg brukt nesten alt jeg hadde klart å betale inn. Jeg måtte jo det, for jeg hadde jo ingen buffer å bruke av. Den hadde jeg jo enda ikke rukket å begynne å spare til. 

Så, er det ikke egentlig bedre for meg å spare hardt noen måneder? Komme opp i 20-30000 og SÅ gå all inn på gjelden? Selv om det bryter mot Kvadsheim og andre sine anbefalinger? 😆

Anonymkode: 5ca9b...6ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner at du tenker det rent psykologisk, men mens du sparer buffer renner det ut kostnad på dyre renter på kredittlånene, så rent økonomisk bør du betale ned låna først. 

Anonymkode: 3e1ad...631

• Liker 7
Skrevet

Sykkel gis bort på Finn…….

Anonymkode: 07345...f9f

• Liker 3
Skrevet

Du sparte jo renten i perioden før du måtte trekke på lånet igjen....

Anonymkode: f8a30...17b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sykkel gis bort på Finn…….

Anonymkode: 07345...f9f

Ja det gjør det sikkert hvis man bor midt i en storby. Det var ikke mange sykler på gis bort i mitt område. Uansett er jeg ikke så dårlig stilt at jeg må ty til sånne løsninger. Jeg har ett barn, så ny sykkel er helt greit. Problemet mitt er bare at jeg har litt idiot-lån jeg vil kvitte meg med, og at jeg har vært idiot nok til ikke å bygge meg opp en buffer samtidig. Men nå er det slutt på å være idiot 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg skjønner at du tenker det rent psykologisk, men mens du sparer buffer renner det ut kostnad på dyre renter på kredittlånene, så rent økonomisk bør du betale ned låna først. 

Anonymkode: 3e1ad...631

Ja kanskje det bare er psykologisk. Men med unge alene, hus som trenger vedlikehold og bil, føler jeg jo litt på at det hadde vært greit med en buffer å ta av, i stedet for å måtte ta av kredittkortet som jeg nesten hadde klart å kvitte meg med.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du sparte jo renten i perioden før du måtte trekke på lånet igjen....

Anonymkode: f8a30...17b

At jeg sparte den på konto mener du? Nei, det gjorde jeg nok ikke 😅 Uansett, så er den renten på rundt 600 kr til sammen (iallfall var den det i fjor) og man får ikke noen stor buffer av å kun spare det. 

Skrevet

Du kan evt gjøre både og; spare litt (LITT!) til en liten buffer samtidig som du øker nedbetalingen på de dyre lånene. Hvis du feks sparer 3000 kr i mnd nå til buffer kan du endre så du sparer 1000 kr og betaler 2000 kr ekstra ned på lånet. Når du har en buffer på feks 10 000 kr slutter du å sette inn penger på den og betaler 3000 kr ekstra på lånet til det er nedbetalt. Når lånet er nedbetalt kan du bruke de 3000 kr på å øke bufferen. 

Anonymkode: 0fa9e...78b

• Liker 4
Skrevet

Du betaler ned kredittkort og forbrukslån først. Så sparer du opp buffer. 

At tenner knekker slik at du får store tannlegeregninger er en uforutsett utgift som forhåpentligvis ikke skjer så ofte. Andre uforutsette utgifter (vaskemaskin ryker osv.) finner du billigst mulig løsning på fram til forbruksgjelden er betalt ned og buffer spart opp. Dersom du alene har 40 000,- i forbruksgjeld og ingen buffer, eller høy nok inntekt til å kjøpe inn sykkel eller betale tannlegeregning uten å ty til kredittkort så er du nok ikke så greit stilt økonomisk som det ser ut til at du forestiller deg. 

Anonymkode: f0f83...824

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

At jeg sparte den på konto mener du? Nei, det gjorde jeg nok ikke 😅 Uansett, så er den renten på rundt 600 kr til sammen (iallfall var den det i fjor) og man får ikke noen stor buffer av å kun spare det. 

Renten du sparte på kredittkortet du betalte ned. Jeg går ut fra at det var mer enn kr 600.

Jeg tenker BEGGE DELER. Du er nødt til å forsere betalingen og samtidig sette av til en liten buffer. Hva med å bestemme seg for at du skal spare til 10.000 i buffer? Denne sparingen kan du jo spe på av feriepenger og andre ekstra utbetalinger.

Tannlege og kjøleskap er påkrevde utgifter, sykkel er ikke det. Sykkel burde du spare til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja det gjør det sikkert hvis man bor midt i en storby. Det var ikke mange sykler på gis bort i mitt område. Uansett er jeg ikke så dårlig stilt at jeg må ty til sånne løsninger. Jeg har ett barn, så ny sykkel er helt greit. Problemet mitt er bare at jeg har litt idiot-lån jeg vil kvitte meg med, og at jeg har vært idiot nok til ikke å bygge meg opp en buffer samtidig. Men nå er det slutt på å være idiot 😅

Er ikke så dårlig stilt?? Det er jo netopp det du er. Du tar opp lån du ikke klarer å betale tilbake.

Å spare mens du har forbrukslån = spare feks 1000 kr.  og betale 1200 i lån. Herklarwr du å tenke "yes, jeg har spart 1000 kr", mens du egentlig gikk 200 i minus hver mnd..   

Anonymkode: 96fcd...8c8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan evt gjøre både og; spare litt (LITT!) til en liten buffer samtidig som du øker nedbetalingen på de dyre lånene. Hvis du feks sparer 3000 kr i mnd nå til buffer kan du endre så du sparer 1000 kr og betaler 2000 kr ekstra ned på lånet. Når du har en buffer på feks 10 000 kr slutter du å sette inn penger på den og betaler 3000 kr ekstra på lånet til det er nedbetalt. Når lånet er nedbetalt kan du bruke de 3000 kr på å øke bufferen. 

Anonymkode: 0fa9e...78b

Takk for tips, kanskje dette blir løsningen min 😊

Skrevet

Du kunne kjøpt brukt, billig sykkel og det samme med kjøleskap og spart mye der. Men nei. Flott skal det være. Da kommer du aldri til mål for det vil alltid dukke opp noe du vil ha. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke så dårlig stilt?? Det er jo netopp det du er. Du tar opp lån du ikke klarer å betale tilbake.

Å spare mens du har forbrukslån = spare feks 1000 kr.  og betale 1200 i lån. Herklarwr du å tenke "yes, jeg har spart 1000 kr", mens du egentlig gikk 200 i minus hver mnd..   

Jeg tenker ikke "yes", det kan jeg love deg 😅 

Blondie65 skrev (3 minutter siden):

Renten du sparte på kredittkortet du betalte ned. Jeg går ut fra at det var mer enn kr 600.

Jeg tenker BEGGE DELER. Du er nødt til å forsere betalingen og samtidig sette av til en liten buffer. Hva med å bestemme seg for at du skal spare til 10.000 i buffer? Denne sparingen kan du jo spe på av feriepenger og andre ekstra utbetalinger.

Tannlege og kjøleskap er påkrevde utgifter, sykkel er ikke det. Sykkel burde du spare til. 

Jeg betalte det ikke helt ned, så rentene løp fremdeles. Og takk for svar, jeg tror jeg går for å spare litt, og betale ned mer. Jeg har gått opp i lønn med 5000 kr nå, og det er disse jeg tenker å fordele mellom sparing og lån.

Skrevet

Betal ned lån, så kan du heller låne på nytt når vaskemaskinen ryker eller hva det nå måtte være. Da slipper du å betale svindyre renter på et lån før du faktisk trenger pengene.

Anonymkode: dcc0d...8e2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Betal ned lån, så kan du heller låne på nytt når vaskemaskinen ryker eller hva det nå måtte være. Da slipper du å betale svindyre renter på et lån før du faktisk trenger pengene.

Anonymkode: dcc0d...8e2

Dette. Betal ned dyrt lån før du sparer. Betal også dyrt lån før billigere lån. Har du boliglån og kan søke avdragsfrihet for en periode? Ville gjort det og betalt ned kredittkortgjeld. 

Og; du ville jo hatt høyere kredittkortgjeld i dag dersom du hadde spart til buffer som du tok av til kjøleskap og sykkel. Pga rentene..

Anonymkode: 2f98f...2c2

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg betalte det ikke helt ned, så rentene løp fremdeles. Og takk for svar, jeg tror jeg går for å spare litt, og betale ned mer. Jeg har gått opp i lønn med 5000 kr nå, og det er disse jeg tenker å fordele mellom sparing og lån.

Jeg tenker at hvis du sier at 1/3 av lønnsøkninger, overtid og feriepenger alltid skal gå til buffer og resten skal gå til betaling av lån så oppdager du at du fort får et sparefokus.

Men jeg utfordrer deg også til å prioritere lånet ytterligere: hvis du betaler ned 3.500/pr måned er lånet borte på et år (renter kommer i tillegg). Jobb deg gjennom økonomien din slik at du greier å betale det pr måned. Det er ETT ÅR det er snakk om.

Skrevet

Jeg ville tenkt at kredittkortet skulle også fungere som buffer til det var nedbetalt, og så når det var nedbetalt begynt å bygge buffer på en sparekonto, det vil være best rentemessig.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Litt av en innstilling. Vi tjener flere millioner i året og benytter oss fortsatt av ting som gis bort på Finn. Vi gir også bort selv.

Anonymkode: d946f...f34

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du kunne kjøpt brukt, billig sykkel og det samme med kjøleskap og spart mye der. Men nei. Flott skal det være. Da kommer du aldri til mål for det vil alltid dukke opp noe du vil ha. 

Guttungen har lang vei til skolen, så akkurat når det gjelder ham får det bare være litt flott. Ellers fikk jeg kjøleskap til 8000 med gode rabatter, og fikk tips om at det var bedre enn brukt, da de brukte kan ryke når som helst, og så er man like langt igjen. Jeg trenger egentlig ikke at ting skal være så flott, men takk for at du "strammer" meg litt opp, jeg trenger det nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...