Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal leie ut leiligheten min uten å bo i den selv. Dette må man jo skatte av. Jeg har sjekket nå og ser at man kan føre fradrag for alle utgifter til utleiemegler, derunder kostnader til å finne leietaker og videre forvaltning av leieforholdet. I praksis betyr det at bruk av utleiemegler så og si er kostnadsfritt med unntak av "startavgiften", altså etableringen av leieforholdet. 

Har jeg forstått det riktig?

I så fall er det jo veldig rimelig å benytte seg av utleiemegler, og lurt med tanke på den økte sikkerheten gir for leieforholdet. 

Anonymkode: 8d825...884

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg ville brukt ordet kostnadsfritt.

Det som imidlertid er en fordel er at du får en årsoppgave av dem der de forteller nøyaktig hva du skal føre hvor i selvangivelsen. Den andre fordelen er jo at du slipper å forholde deg til leieforholdet, innkreving og kontrakt - det ordner de. Det betyr også at purring, oppsigelse og utkastelse blir gjort etter lovens regler og frister, hvis det skulle bli nødvendig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skal leie ut leiligheten min uten å bo i den selv. Dette må man jo skatte av. Jeg har sjekket nå og ser at man kan føre fradrag for alle utgifter til utleiemegler, derunder kostnader til å finne leietaker og videre forvaltning av leieforholdet. I praksis betyr det at bruk av utleiemegler så og si er kostnadsfritt med unntak av "startavgiften", altså etableringen av leieforholdet. 

Har jeg forstått det riktig?

I så fall er det jo veldig rimelig å benytte seg av utleiemegler, og lurt med tanke på den økte sikkerheten gir for leieforholdet. 

Anonymkode: 8d825...884

Du får fradrag for det, men det betyr ikke at du får 100% betalt. 

• Liker 1
Skrevet

Å få fradrag betyr bare at du får lavere sum å skatte av, ikke at du får tilbake pengene.

Anonymkode: 45d28...017

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...