Gå til innhold

Allergivennlig enkel kake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som kan brukes som base. 
Noe som kan lages med noen av disse?: 
ris og kokosmel, kokosolje, olivenolje, kokos sukker, ren stevia, kokosmelk, chiafrø, eple, smør. Muligens 1 egg men helst ikke da eggehvite er et problem. 
Kanskje en kokos kake? 
Personen (barnet) har en sykdom som gjør mat svært vanskelig, men har lyst å prøve bake noe. 
Setter stor pris på all hjelp ❤️ Er ikke flink med bakverk og alt jeg finner av oppskrifter er uaktuelt dessverre. 

Anonymkode: 41620...e26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du hadde hatt muligheten til å kjøpe inne litt flere ingredienser f.eks kikerter kunne jeg ha hjulpet deg? ;) 

Anonymkode: 67362...cdd

Skrevet

Enig med personen over: vannet som kikerter har ligget i bløt i kan fungere som eggehvite. Du kan forsøke det samme med ris, men har ikke testet det selv, så vet ikke. (Vannet trekker stivelsen ut av produktene)

Ellers stusser jeg over smør, men ikke melk? Mener du plantemargarin? 
Av det du har der kan du muligens lage noen kjeks? Ville vært forsiktig med ren stevia, kan fort bli emmen smak av for mye. Olivenolje setter også smak som mange ikke liker i bakst.

Ville prøvd meg fram og forventet å måtte kaste en del før det blir bra 🤷‍♀️

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville heller sett på hva personen er allergisk mot, det er lettere.

Skal det være fritt for gluten, laktose og egghvite? Er det laktose eller melkeprotein som er problemet? Er det gluten eller alle typer mel fra korn som er problemet? Er det rørsukker som er problemet, eller alle typer søtning utenom stevia/kokos sukker? Kan honning/sirup brukes? Andre typer plantemelk? Nøtter?

• Liker 1
Skrevet
Taluno skrev (54 minutter siden):

Jeg ville heller sett på hva personen er allergisk mot, det er lettere.

Skal det være fritt for gluten, laktose og egghvite? Er det laktose eller melkeprotein som er problemet? Er det gluten eller alle typer mel fra korn som er problemet? Er det rørsukker som er problemet, eller alle typer søtning utenom stevia/kokos sukker? Kan honning/sirup brukes? Andre typer plantemelk? Nøtter?

Alt som er nevnt er det som er trygt å prøve ut. Er noe med nesten all mat, hvordan det er bearbeidet og hvordan det og kan påvirke blodsukkeret som igjen trigger sykdommen. 
Kokos sukker påvirker selvsagt blodsukkeret men i mindre inntak går det greit ettersom kokos er en av få ting som er trygt å spise uten reaksjoner. 
Noen nevnte det er lettere å si hva h*n reagerer på, men i dette tilfellet er det enklest å si hva som kan spises da det er så få varer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du hadde hatt muligheten til å kjøpe inne litt flere ingredienser f.eks kikerter kunne jeg ha hjulpet deg? ;) 

Anonymkode: 67362...cdd

Setter pris på det men kikerter kan ikke brukes. Har sett på flerfoldige oppskrifter for å finne en enkel base og kikerter var en av de. 
Fyllet på kaken skal jeg klare uten problemer, men det var dette med bunnen. Aldri bakt uten vanlig mel, egg og sukker. 
Ser at Berit Nordstrand har flere lure løsninger på feks pannekaker, men ikke kake uten nøtter, banan eller kikerter osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...