Gå til innhold

Reisforsikring tapt bagasje. Dette henger ikke på greip.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det sies at reiseforsikringen dekker tapt bagasje. Men...det er alltid et men.

Bagasje tapt under flyreisen er flyselskapet ansvarlig for.

Bagasje som er mistet eller gjenglemt dekkes ikke da dette regnes som hittegods.

Bagasje som er forlagt uten tilsyn dekkes ikke da dette er brudd på forsikringsvilkårene om aktsomhet.

Da gjenstår altså kun dekning for bagasje som er fratatt deg mens du hadde den under oppsyn. Dette kalles for ran.

Reiseforsikringen dekker altså tapt bagasje kun dersom du blir ranet.

Dette bør uttrykkes klarere når forsikring skal selges. Og noe folk flest bør være klar over om reiseforsikring.

Anonymkode: 70d61...530

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo være kjekt å kunne handle nye klær om flyselskapet har klart å sende din bagasje til feil destinasjon f.eks. 

Anonymkode: edee2...6b3

Skrevet

Da bør du skaffe deg en bedre reiseforsikring. Vår reiseforsikring dekker alt du nevner over. Vi får dekket bare bagasjen er forsinket «noen» timer. Har måtte benytte det flere ganger da bagasje har blitt stående under mellomlanding feks. 

Anonymkode: 929f8...25d

  • Liker 2
Skrevet

Da har du en ekstremt dårlig reiseforsikring.

Min dekker det om bagasjen kommer sent ved utreise. Har brukt den noen ganger. Man kan kjøpe ting for mange tusen bare etter noen timer. (husker ikke tall..) 

Og ved tapt bagasje hjem igjen så dekker de alt om bagasjen blir ansett som endelig tapt. Tror det er om den ikke er funnet etter 30 dager. 

Anonymkode: 32bc0...d6a

Skrevet

Hvor er du forsikret? 

Anonymkode: a3068...76a

Skrevet

Altså folk må lese HI nøye.

Alle her viser til flyselskap som mister bagasjen under reisen. Etter internasjonale regler er flyselskapet alltid ansvarlig for bagasjen under flyreisen. Reiseforsikring er dermed dobbeltdekning. Selv om det går raskere med utbetaling fra forsikringsselskapet, så er ikke det poenget her. Poenget er som TS skriver, at bagasjedekningen i bunn og grunn er lite verdt. Fordi den enten dekker lite praktiske tilfeller, eller at den dekker noe som allerede er dekket av flyselskapet.

Anonymkode: d93ab...39c

Skrevet

Da har du en dårlig forsikring. 

Anonymkode: 58ad1...9dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det sies at reiseforsikringen dekker tapt bagasje. Men...det er alltid et men.

Bagasje tapt under flyreisen er flyselskapet ansvarlig for.

Dette er ofte flyselskapet og forsikringsselskapet raske og flinke til å hjelpe med. Har jeg og medreisende i mine følger opplevd. 

Sitat

Bagasje som er mistet eller gjenglemt dekkes ikke da dette regnes som hittegods.

I mitt reisefølge har noen mistet deler av sin bagasje og fått hjelp til å dekke dette til verdien kom til rette igjen. 

Sitat

Bagasje som er forlagt uten tilsyn dekkes ikke da dette er brudd på forsikringsvilkårene om aktsomhet.

Dette er unødvendig å dekke, da det er uaktsomhet. Hadde forsikringsselskapene dekket dette hadde de tapt penger. 

Sitat

Da gjenstår altså kun dekning for bagasje som er fratatt deg mens du hadde den under oppsyn. Dette kalles for ran.

Reiseforsikringen dekker altså tapt bagasje kun dersom du blir ranet.

Dette bør uttrykkes klarere når forsikring skal selges. Og noe folk flest bør være klar over om reiseforsikring.

Anonymkode: 70d61...530

Som nevnt tidligere, du har en dårlig forsikring om du opplever dette. Jeg er veldig fornøyd med min og har alltid fått god hjelp.

Anonymkode: c57ee...7cc

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Altså folk må lese HI nøye.

Alle her viser til flyselskap som mister bagasjen under reisen. Etter internasjonale regler er flyselskapet alltid ansvarlig for bagasjen under flyreisen. Reiseforsikring er dermed dobbeltdekning. Selv om det går raskere med utbetaling fra forsikringsselskapet, så er ikke det poenget her. Poenget er som TS skriver, at bagasjedekningen i bunn og grunn er lite verdt. Fordi den enten dekker lite praktiske tilfeller, eller at den dekker noe som allerede er dekket av flyselskapet.

Anonymkode: d93ab...39c

Har du prøvd å søke refusjon hos flyselskap? Det er et praktisk mareritt, de trenerer, har gjort sidene så vanskelig som mulig, det er full stopp fordi du mangler en detalj, og plutselig er fristen ute. 

Og der forsikringen bare betaler uansett hva jeg har med, skal flyselskap ha kvittering på absolutt alt de skal erstatte. Så bagasje er det bare å gi opp å få noe på derfra, med mindre du har vært særdeles pertentlig på kvitteringer. 

De dekker heller ikke en av de vanligste årsakene til at bagasjen blir borte; at feil person tar den fra bagasjebånd. Det har jeg opplevd to ganger. Da er bagasjen "sjekket ut" av flyselskapet. 

Anonymkode: 32bc0...d6a

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Altså folk må lese HI nøye.

Alle her viser til flyselskap som mister bagasjen under reisen. Etter internasjonale regler er flyselskapet alltid ansvarlig for bagasjen under flyreisen. Reiseforsikring er dermed dobbeltdekning. Selv om det går raskere med utbetaling fra forsikringsselskapet, så er ikke det poenget her. Poenget er som TS skriver, at bagasjedekningen i bunn og grunn er lite verdt. Fordi den enten dekker lite praktiske tilfeller, eller at den dekker noe som allerede er dekket av flyselskapet.

Anonymkode: d93ab...39c

Du får ikke nødenger for reisen dekket av forsikringsselskapet om bagasjen forsvinner. Det spiller jo ingen rolle om selskapet finner kofferten 30 dager senere om du må kjøpe alt nytt de 2 ukene du er på ferie. Det blir fort kostbart.

Anonymkode: 7d0af...ba6

Gjest Blondie65
Skrevet

Dette dekker min reiseforsikring:

 

Eiendeler

  • Skade på og tyveri av personlig reisegods
  • Skade på og tyveri av eiendeler tilhørende arbeidsgiver

Forsinkelser

  • Forsinket reisegods
  • Forsinket fremmøte
  • Forsinket avgang
  • Forsinket ankomst

Dette dekker de ikke:

  • Eiendeler
  • Motorkjøretøy, campingvogn/tilhenger, båt og utstyr/tilbehør til disse
  • Droner
  • Flyttegods
  • Software
  • Gjenstander som er innført til Norge i strid med gjeldende toll/avgiftsregler

Forsinkelser

  • Forsinket reisegods eller ankomst på hjemreise
  • Utgifter ved flyforsinkelse eller kansellering som flyselskapene selv har erstatningsansvar for
  • Forsinket ankomst mindre enn 8 timer

Det er et helt vanlig prinsipp at forsikring ikke dekker det andre dekker.

Også i mitt tilfelle dekkes ikke gjenglemte gjenstander. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Altså folk må lese HI nøye.

Alle her viser til flyselskap som mister bagasjen under reisen. Etter internasjonale regler er flyselskapet alltid ansvarlig for bagasjen under flyreisen. Reiseforsikring er dermed dobbeltdekning. Selv om det går raskere med utbetaling fra forsikringsselskapet, så er ikke det poenget her. Poenget er som TS skriver, at bagasjedekningen i bunn og grunn er lite verdt. Fordi den enten dekker lite praktiske tilfeller, eller at den dekker noe som allerede er dekket av flyselskapet.

Anonymkode: d93ab...39c

Og for å legge til; gode forsikringsselskap dekker bagasjen til kunden og kjører regress mot flyselskapet.  Det er verdifullt bare det, for det å kreve noe tilbake fra et stort og gjerne utenlandsk selskap er et mareritt. 

Anonymkode: 7d0af...ba6

  • Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og for å legge til; gode forsikringsselskap dekker bagasjen til kunden og kjører regress mot flyselskapet.  Det er verdifullt bare det, for det å kreve noe tilbake fra et stort og gjerne utenlandsk selskap er et mareritt. 

Anonymkode: 7d0af...ba6

Jeg reiser ikke med selskap som Ryan Air, Wizz Air og andre "vær glad du får et sete" selskap etter å ha reist med dem en gang hver. I tilfellet Wizz Air var det en betydelig forsinkelse som de informerte om på en slik måte at det ikke ble mulig for reisefølget vårt å finne erstatningsreise. 

Skrevet
Blondie65 skrev (53 minutter siden):

Jeg reiser ikke med selskap som Ryan Air, Wizz Air og andre "vær glad du får et sete" selskap etter å ha reist med dem en gang hver. I tilfellet Wizz Air var det en betydelig forsinkelse som de informerte om på en slik måte at det ikke ble mulig for reisefølget vårt å finne erstatningsreise. 

Jeg har faktisk opplevd SAS som noe av det værste jeg har vært borte i når det gjaldt forsinkelse, og mistet fly ved mellomladning. Det var 5 timer ventetid for å få hjelp på Kastrup, kun ståplasser. Ingen informasjon annet enn en tekstmelding om at jeg var booket inn på et fly som gikk om 30 timer. Ingen informasjon om hvor bagasjen min var.

Endte med at jeg selv booket hotell, betalte for rom, og mat. Kjøpte toalettartikler og klær. Refusjon? Nope, siden krasjet hver gang jeg prøvde. Kom til slutt gjennom, en kvittering hadde for dårlig kvalitet, hele ble avvist. 

Så om det står Ryanair eller SAS på flyet har ingenting å si for meg. Så lenge jeg har en god reiseforsikring som plukker opp kostnaden. 

Anonymkode: 32bc0...d6a

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Vår reiseforsikring dekker alt du nevner over.

Hvilket forsikringsselskap er dette da?

Anonymkode: c92da...727

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Da har du en dårlig forsikring. 

Anonymkode: 58ad1...9dc

Hvilken forsikring har du?

Anonymkode: c92da...727

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...