Gjest Høstsøta Skrevet 23. oktober 2005 #1 Skrevet 23. oktober 2005 Hallooooooo....... jeg trenger hjelp. Har lasta ned min første film og skal nå prøve å få brent den over på en DVD sånn at jeg kan sitte i stua og se den... Men det var ikke så lett.... Filen - en avi-fil på ca 800mb - var altfor stor for mine DVD-plater på4,7 GB !!! og 120 min... Skjønner ingenting jeg.... ??? Prøvde å søke litt på nettet for å løse problemet men ble ikke noe klokere enn at jeg tror kanskje muligens at jeg må konvertere filen til en mpeg-fil...? :klø: Av de nedlastbare programmene som gjør dette fant jeg bare sånne som koster penger... Noen her som vet om et slikt helt 100% gratis program, og som kan forklare meg hvordan jeg gjør for å få brent en slik film over på DVD???????
Gobi Skrevet 24. oktober 2005 #3 Skrevet 24. oktober 2005 Hey! Antar at du prøver brenne ut den filmen via Nero (eller andre brenneprogrammer) og har valgt "lag-dvd-video-sak" i menyen til denne. Problemet er at Nero da først omkoder avi filen til mpg som da er det formatet dvd bruker for å lage 'spill-av-direkte-dvd-med-menyer-etc'. Problemet er at en film blir MYE større i mpg format enn i avi format. Mitt forslag er da å bruke ett annet program å omkode filmfilen med, og så eventuelt kutte den nye mpg filen opp i flere biter før man prøver å lage en dvd sak av den. Programvare (gratis sådan) for å fikse dette finner man på Divx-Digest sine hjemmesider ('software' til venstre og så "encoding tools'). Les i beskrivelsene til de forskjellige programmene der så finner man det man trenger. Mitt forslag til neste fil er at du laster ned en hel .iso fil i stedet. Dette er ett ferdig 'dvd-image' som man kan slenge direkte ut på en dvd plate uten noe om og men. Bare velg 'brenn image til dvd plate' og man er omtrent ferdig med jobben. (Ja, den er mye større enn en 'vanlig' film fil, men da slipper du all jobbinga over, og kvaliteten er MYE bedre..) Håper dette hjelper litt. Gobi.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2005 #4 Skrevet 27. oktober 2005 Du kan også brenne filmen som ei dataplate,da får du plass til flere filmer på dvd plata,men da må du ha en dvd spiller som leser alle lyder og formater.
Cronos Skrevet 27. oktober 2005 #5 Skrevet 27. oktober 2005 Ja, det du trenger er et program som lager dvd-filer for deg (dvs. mpeg2). Det er ikke mange som gjør det gratis. Et av de beste (men det koster også noen kroner) er TMPGEnc Plus. For å lage DVD så må den konverteres til mpeg2, men det er best å la et program ta seg av dette, slik at den konverterte filen blir konform med DVD-standardene.
Cronos Skrevet 27. oktober 2005 #6 Skrevet 27. oktober 2005 Her har du linken til TMPGEnc Plus : http://www.pegasys-inc.com/en/download/tp.html Hvis kvaliteten ikke spiller så stor rolle, så kan du lage vcd/svcd av filmen. Her finnes det mange gratisprogrammer som konverterer for deg. Spør i vei!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå