Gå til innhold

Gullfisken - Posten reklame skeiv julenisse

Anbefalte innlegg

Skrevet
lurven skrev (2 minutter siden):

Jeg synes ikke den reklamen var koselig 

Hvorfor ikke?

Anonymkode: cabbe...a66

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

De homofile jeg kjenner, ønsker bare å bli godtatt som de er, og leve et vanlig liv uten spesiell fokus på legningen sin. Just sayin'

Anonymkode: 7f59e...857

Og derfor så må en nok desverre fortsatt lage reklame/tv... som viser homofili som helt normal så de trangsynte ikke ser rart på/kommenterer homofile som holder hender, kysser .... vi har desverre ikke kommet så veldig langt på de 50åra. 

Vet fortsatt om mange som synes homofili er feil.

• Liker 6
Skrevet
Mt3 skrev (4 minutter siden):

Og derfor så må en nok desverre fortsatt lage reklame/tv... som viser homofili som helt normal så de trangsynte ikke ser rart på/kommenterer homofile som holder hender, kysser .... vi har desverre ikke kommet så veldig langt på de 50åra. 

Hvordan du fikk dette til å bli at denne type reklame er nødvendig, er meg en gåte. Dette er da bare med på å forsterke eventuelle oppfatninger av at homofile er sære og oppmerksomhetssyke. Det samme med pride, som bare er et sirkus for mennesker med stort eksponeringsbehov. Det vil alltid være noen som synes at ulike ting er rart og feil, det gjelder ikke bare homofili. Jeg mener bare at dette ikke er måten å normalisere det på. Tvert imot! 

• Liker 3
Skrevet

Det var en markering på at det er 50 år siden homofili ikke ble sett på som ulovlig eller en sykdom. Så det ligger en grunn bak for å synliggjøre nettopp det, og hvor langt vi har kommet, ikke for å trykke homofilien opp i trynet på lettkrenka folk. Hvis folk føler det blir unaturlig, så lages det fler og fler til folk synes det blir naturlig. 

Anonymkode: 524ec...dd1

• Liker 4
Skrevet

Jeg (kvinne) er gift med en annen kvinne, havnet i ukoselig situasjon med min far på grunn av den reklamen. Han satt og ramsa opp det ene stygge uttalelsen etter den andre, homofile skal faen ikke kysse på hans skjerm! 

Var nytteløst å diskutere, han skjønte ikke at de to "jævla homsene" på skjermen hadde samme legning som hans datter.

Ja takk til mer skeiv reklame, så de homofobe kan sture i sin egen skit, og jeg kan plukke folk ut fra mitt eget liv.

Anonymkode: 11810...e6b

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg (kvinne) er gift med en annen kvinne, havnet i ukoselig situasjon med min far på grunn av den reklamen. Han satt og ramsa opp det ene stygge uttalelsen etter den andre, homofile skal faen ikke kysse på hans skjerm! 

Var nytteløst å diskutere, han skjønte ikke at de to "jævla homsene" på skjermen hadde samme legning som hans datter.

Ja takk til mer skeiv reklame, så de homofobe kan sture i sin egen skit, og jeg kan plukke folk ut fra mitt eget liv.

Anonymkode: 11810...e6b

Det var trist å høre. Er helt enig i det du sier! 

Anonymkode: 5ab0f...d60

Skrevet

Om noen ikke liker det samme som deg, så bør man lage en reklame om temaet som man spiller på repeat til de har skjønt poenget? Hva med å ta det opp med den det gjelder? Være mer sammen med mennesker som gjør en godt, og mindre med dem som ikke gjør det? Og la noen ting fare, uten å bli krenka over alt😊 

• Liker 1
Skrevet
Mt3 skrev (2 timer siden):

Vil tro at de som syns homofili er feil, ikke endrer syn pga en reklamefilm.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan du fikk dette til å bli at denne type reklame er nødvendig, er meg en gåte. Dette er da bare med på å forsterke eventuelle oppfatninger av at homofile er sære og oppmerksomhetssyke. Det samme med pride, som bare er et sirkus for mennesker med stort eksponeringsbehov. Det vil alltid være noen som synes at ulike ting er rart og feil, det gjelder ikke bare homofili. Jeg mener bare at dette ikke er måten å normalisere det på. Tvert imot! 

https://tv.nrk.no/serie/skam/sesong/3/episode/5/avspiller

15:36 

Pride

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke hørt noen snakke negativt om den, jeg synes det var en kjempefin reklame:) Kjæresten min er fra et konservativt land, og han synes det er uvant å se, men ikke negativt, for slikt er forbudt i hans hjemland:P

Anonymkode: d54a2...5cb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er jo veldig inn i tiden da, å dra inn en homo i alt mulig. Er ikke så nøye hva det er eller om det er bra, bare vi får vist at "vi er kjempeinkluderende og heier på homoer!". 

Anonymkode: 64db2...cd1

Synes den tankegangen er så rar. Hører mange si det: «dra inn en homo i alt mulig»… mens de samme folkene ville ikke hevet et øyenbryn hvis det var heterofili inni bildet. Synes jeg hører det «åh, hvorfor må de dra inn en hetero i alt mulig» :fnise:

nei, når det er heterofili med, da er det jo bare «vanlig kjærlighet» som alle godtar…

• Liker 3
Skrevet

Det er hverken originalt eller provoserende med to menn/kvinner som kysser hverandre. Men det er i medvind, og det er derfor dette er blitt en greie i reklame. Det er også derfor alle tv-serier må ha minst en LHBT-karakter.

Selv syns jeg det virker litt anstrengt og forutsigbart, men ikke provoserende.

Hadde dette skjedd for noen tiår tilbake hadde det vært modig.

Nå er det bare -eh.

Reklame fortjener ikke å bli hyllet bare fordi den våger å være kommersiell!

Anonymkode: 1c86b...54e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Sitter og ser på gullfisken, der de skal kåre fjordårets beste reklamefilm. Kom på en ting når reklamen til posten (der julenissen kysser en mann) ble vist. Den reklamen kunne ikke brydd meg mindre, synes det er helt greit. Men: da vi var på besøk hos svigerforeldrene mine i julen, reagerte de voldsomt (synes jeg) på den. De sa at dette var den dårligste reklamen de hadde sett noen gang, så utrolig teit osv., og at de syntes det virket som det måtte være to menn/to jenter som kysser over alt for tida. 
Selv ser jeg ingen problemer med dette her. Tviler på om de hadde reagert like sterkt hvis julenissen kysset en dame. Syntes rett og slett reaksjonen deres var ubehagelig, og kan nærmest «høre» hva de sier og tenke meg at de synes det er like «tragisk» nå, hvis de ser på gullfisken i kveld. 

Hva synes dere om reaksjonen deres? Og hva synes dere om reklamen? 

Så en homofil reklame vinner Gullfisken, ledet av en homofil vert. 

Tenker det sier alt om tiden vi lever i. 

Den homofile kampanjen skrues opp 100 hakk. 

Venter på det neste.

Anonymkode: 6e6b2...73f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er hverken originalt eller provoserende med to menn/kvinner som kysser hverandre. Men det er i medvind, og det er derfor dette er blitt en greie i reklame. Det er også derfor alle tv-serier må ha minst en LHBT-karakter.

Selv syns jeg det virker litt anstrengt og forutsigbart, men ikke provoserende.

Hadde dette skjedd for noen tiår tilbake hadde det vært modig.

Nå er det bare -eh.

Reklame fortjener ikke å bli hyllet bare fordi den våger å være kommersiell!

Anonymkode: 1c86b...54e

Her sa du det veldig greit og klart hva som er greia. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Synes den tankegangen er så rar. Hører mange si det: «dra inn en homo i alt mulig»… mens de samme folkene ville ikke hevet et øyenbryn hvis det var heterofili inni bildet. Synes jeg hører det «åh, hvorfor må de dra inn en hetero i alt mulig» :fnise:

nei, når det er heterofili med, da er det jo bare «vanlig kjærlighet» som alle godtar…

Den overveldende majoriteten av verdens befolkning er jo hetero, så det er jo ikke så rart. 

• Liker 2
Skrevet

Reklamen var akkurat det vi trengte. Først og fremst ble den laget for å markere at homofili har vært lovlig i Norge i 50 år (ja, BARE 50 år!), og for det andre så ga det oss muligheten til å ha en samtale. Ikke bare skapte det debatt i Norge, men over hele verden. Jeg har snakket med folk i USA om denne reklamen.

Dobbeltmoralen er helt vanvittig. Alle vil snakke om fuckings nissemor, som om hun faktisk eksisterer. Altså... det er helt greit for folk at julenissen er tydelig heterofil, men homofil? Nei, det kan ikke han være.  Han finnes ikke. Han er bare påfunn. Og fordi som vil påpeke at han er basert på en ekte person, så vet alle at den "moderne" julenissen har fint lite med en mørkhudet fyr som bodde i Tyrkia for hundrevis av år siden å gjøre. 

Det er bare å lese kommentarene til reklamen. Vi trenger Pride! Homokampen er ikke over. 

PS. Jeg må også si at barna i min familie reagerte ikke på reklamen i det hele tatt. De er ikke oppdratt i et like heteronormativt samfunn som vi ble. Jeg har bare hørt voksne komme med en voldsom reaksjon. Heldigvis hadde ikke noen voksne i min familie en homofobisk reaksjon, men om de hadde hatt det, så hadde det vært en mulighet til å ta et oppgjør med hvorfor de føler det slik. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

https://tv.nrk.no/serie/skam/sesong/3/episode/5/avspiller

15:36 

Pride

Jeg forstår ikke helt hva du mener med denne. Selvsagt vet jeg hva homofile har gjennomgått - og fortsatt gjenmomgår - enkelte steder i verden. Det er ille! Men; vi bor i Norge, og homofili er ikke straffbart. Ja, det vies fortsatt litt oppmerksomhet, men det er jo faktisk ikke noe folk hever øyenbrynene av lenger. Er det ikke videre den veien vi vil gå? Pride/reklamen er å gå litt motsatt vei, eller? For meg framstår Pride fortsatt som mennesker med stort eksponeringsbehov (og en liten redsel for å bli sett på som "for normale" og dermed ikke spesielle/"unike" lenger..). Som sagt så ønsker de homofile jeg kjenner et helt normalt liv. De lever dermed i sine forhold på lik linje med andre, og heterofile par. De jobber, har hobbyer og noen av dem har barn. De ønsker ikke å bli puttet i bås med høyrøstede skruller med tights og mascara! Eller julenissen for den saks skyld. Nå er formålet med reklame å få oppmerksomhet og tjene penger, så forstår hensikten med denne. Men at denne reklamen er bra for "saken",  det tviler jeg på. 

• Liker 2
Skrevet
Chiyo skrev (3 timer siden):

Det er bare å lese kommentarene til reklamen. Vi trenger Pride! Homokampen er ikke over. 

Jepp. Det er også bare å lese i kommentarfeltet under en tråd her på kg, om sex mellom to damer, som ble opprettet for bare noen timer siden. Under seksualforumet. Folk som påstår at det ikke er fordommer rundt temaet lenger og synes homofile maser, er helt på jordet. 

Anonymkode: 9ac42...8d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De homofile jeg kjenner, ønsker bare å bli godtatt som de er, og leve et vanlig liv uten spesiell fokus på legningen sin. Just sayin'

Absolutt! Men det er nettopp derfor man også må bruke homofile/lesbiske par i reklamer slik at det blir like naturlig som alt annet, uten at det blir sett på som et spesielt fokus

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...