Gå til innhold

Lage mat med 4-5 åringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Noen som vil dele hvordan dere opplever det å lage mat sammen med 4-5 åringene deres? 
Har dere noen faste rutiner eller ting som fungerer? Hvilke oppgaver lar dere dem være med på? Hva liker de best? Hvilke ting syns dere er utfordrende? Hvilke ting er morsomt og kjedeligst? 

Anonymkode: 378fe...846

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare å begynne et sted, og se ann ferdighetene til barnet.

Om du har sett noe på Masterched junior, er ikke de særlig gamle når de først får lov å være med på kjøkkenet.

Men alt kommer ann på barnet, og en forelder som kjenner det best, har best dømmekraft ovenfor hvilke arbeidsoppgaver barnet vil takle.

Men alltid greit å begynne et sted uten skarpe gjenstander.

Anonymkode: b024f...434

Skrevet

Nå er mine eldre, men i den alderen var de gjerne med å vaske grønnsaker, og skjære opp de mykeste grønnsakene. Har noen kjøkkenkniver som ikke er så skarpe. Sopp, agurk og paprika f.eks. De to sistnevnte har vi gjerne hatt til hver middag, siden det er grønnsaker mine barn faktisk liker. I tillegg har de dekket bordet, helt ingredienser i grytene, med hjelp målt opp ingredienser og hentet riktige varer i skapene. Noen ganger har vi gjort det gøy med konditorfarge i de ulike rettene. Grønn spagetti var en schlæger i Daidalos-fasen😉 

Anonymkode: d29fc...1a0

Skrevet

Min 2,5-åring elsker å være med på kjøkkenet, så en 4-5 åring ser jeg for meg vil være null stress 😅 Holder henne unna alt av skarpe kniver, men hun får være med å helle, måle, vispe, røre i gryta, knekke egg (!) og slikt. Tar selvfølgelig dobbelt så lang tid og krever konstant oppsyn men er veldig koselig. 

Anonymkode: 6c9e6...f35

• Liker 1
Skrevet

Min 4,5 og 6 åring har vært med fra start. Fra de har vært 3 år har de klart å knekke egg, nå måler 6 åringen opp ingrediensene både i litermål og vekt, smelter smør, 4,5 åringen skjærer grønnsaker (med skarp kniv), vispe, røre, måler opp ingrediensene med litt hjelp. Det blir litt søl i starten. Fokus på matglede, kos og hygge med å lage mat. 

6 åringen min kan lage muffinsrøre selv 😊

Anonymkode: 7ecc1...248

Skrevet

Se også an interessen til barnet. Min 5-åring liker å kakke/knuse egg, måle opp litt, helle oppi, røre/blande, styre kjøkkenmaskina. Hen har alltid fått være med, men er stort sett ikke så veldig interessert. Hjelper til litt, og går deretter for å leke.

Egentlig er det veldig mye en 4-5 åring kan gjøre, og man må vurdere barnet og hva hen kan håndtere. Min kan røre i varme gryter nå, men vi venter fortsatt med å bruke skarp kniv. 2,5-åringen får ikke røre i varme gryter ennå, men tror kanskje det går om et halvt år. Begge har stor respekt for stekeovnen, og holder seg unna den når vi åpner opp.

Anonymkode: 794bb...903

Skrevet

Jeg har tre barn mellom 3-8 år. De er med på kjøkkenet og interessen er stor, men jeg synes det tidvis er kaotisk😅 

3 åringen kan skjære agurk og avokado til salat, femåringen skreller og skjærer gulrøtter og åtteåringen er håndtlanger til meg og dekker bordet. Rører i grytene…

Anonymkode: 36275...460

Skrevet

Datter på 9.5 år har vært med i matlaging fra hun kunne stå stødig. Hu  har helt oppi, prøvd å røre, hentet det vi har trengt, etterhvert har hun skrelt og delt opp poteter,  gulrøtter,  agurk og paprika,  hun har laget tomatsuppe fra bunnen og hun hr ansvar for middag 1x pr uke(har 4 retter å velge imellom så det ikke bare blir usunt). Hun hjalp til mwd slike ting  i bhg også fra hun var ca 2 år. 

Jeg jobber i bhg (småbarnsavd), og vi har jevnlig med barn på kjøkkenet for å lage, smotthie,  kakao, hente melk eller pålegg, rydde oppvask, skjære frukt.....min erfaring er at jo tidligere barn blir introdusert for matlaging og kjøkken oppgaver, jo mer spennende blir det. Gode samtaler om hvor maten vår kommer fra,  eller hva muffins inneholder er også gull verdt.  

Ja, det tar lengre tid, ja drt blir mere rot og kaos-men de må få lov og mulighet til å lære underveis. Datter bakte selv kake til sin 7 års dag....enste hun fikk hjelp til var stekeovnen...hun var selvsagt med på oppryddingen etterpå 

Anonymkode: 7f000...cd4

Skrevet

Pass på at knivene ikke er sløve med ordentlig skarpe. Pass på hygienen, vask hender om man glemmer seg og putter fingre i munn, nese, ører eller andre steder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...