Gå til innhold

Når slutter dere å gå nakne foran barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor, og har en datter. Her går vi stadig nakne rundt. Altså, til og fra badet, når vi skal skifte osv. Føles ikke rart, vi er jo begge jenter, og kropp er naturlig. Men tror jeg ville følt annerledes på det, om jeg hadde en sønn. Eller om vi var flere i familien. 

Anonymkode: 36d08...0af

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at ved skolealder så bør man kanskje vurdere å ikke gå naken.

Husker mange episoder hvor jeg i tenårene gikk inn på badet og min far var naken 😅 Tror han bare ikke husket å låse døra. Min var jo litt småkleint å se penisen til faren min i en alder av 15 år.

Anonymkode: f48fa...4d0

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nakenhet er jo helt naturlig, og en kjempefin anledning til å lære barn og ungdom å ikke kjenne på skam rundt kropp og nakenhet.

Endret av Blod
  • Liker 3
Skrevet

Aldri. 

Anonymkode: b1a17...4f1

Skrevet

Hæææ. Altså jeg har en 6 åring som fremdeles tar initiativ til å ta ett bad sammen.slenger oppi en badebombe og koser oss. Nakenhet er jo ikke farlig. 

Anonymkode: 94939...c16

• Liker 4
Skrevet

Har en 12 og 15-åring.  Bryr meg 0 om de ser meg naken.  Gutten har eget bad i underetasjen, men jenta kan uten problem for meg komme inn på badet når jeg dusjer eller skifter. Jeg låser ikke.  Jeg går også naken mellom bad og soverom (vegg i vegg) om jeg har glemt å ta med klær inn på badet og datteren har rom rett overfor badet. Jeg går ikke naken rundt i resten av huset - har for store vinduer…    Vi kan også fint tisse samtidig som andre er på badet for å pusse tenner/gre håret osv for å komme dit vi skal i tide. Jeg går likevel ikke inn på badet om ungene dusjer, men de låser heller ikke dørene.  

Anonymkode: 8a757...9b1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Herregud. Jeg kommer aldri til å dekke meg til i mitt eget hjem. Hvis de ikke vil se så er det opp til dem.

Snakker selvfølgelig ikke om å sitte å skræve i sofaen mens de har venner på besøk, men å gå fra bad til soverom, skifte, dusje i svømmehall, smøre meg med solkrem i Syden og andre tilfeller hvor det er naturlig.

Sykt at folk er så hysteriske i forhold til nakenhet. Ikke rart ungdom sliter med noe så banalt som å dusje etter gymtimen.

Anonymkode: e086f...dac

Måtte le litt av denne :laugh:

Er forøvrig helt enig med deg! Det å kunne gå fra soverommet til badet, skifte etc, må da virkelig være greit? Er snakk om å ikke skape et helt hysterisk forhold til nakenhet.

Anonymkode: 4b89a...e1e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Mine er på samme alder som dine, og jeg tenker å slutte nå. De er så nysgjerrige og han på 4 har allerede kommentert om kroppen min til barnehageansatte🤦‍♀️

Anonymkode: 651cb...337

Og du tror kropp og nakenhet blir mindre pratet om da?

Anonymkode: 072f4...17b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg tror folk flest i resten av verden synes det er mer unaturlig enn naturlig å skræve rundt naken foran barna sine.

Anonymkode: f5db3...201

Ohoy, da har du et tunellsyn uten like.

Anonymkode: 072f4...17b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg husker fortsatt tissen til faren min, som jeg så en gang for ca 30 år siden. Sitter ikke igjen med PTSD etter dette, akkurat...

Nå har jeg aldri vært en som går naken rundt, men min sønn kunne lett komme inn mens jeg dusjet f.eks uten at jeg brydde meg. Jeg tror jeg begynte å dekke meg til når jeg merket at ungene selv syntes det begynte å bli privat. 

Anonymkode: 9cd3c...a4b

Jeg trodde du skrev at du satt igjen med ptsd og tenkte bare WHAT!!!! 😂😂

Anonymkode: c9913...fcd

• Liker 2
Skrevet

Jeg og kona har fundert på det samme. Vi sover nakne, går nakne mellom soverom og bad, låser aldri døra til badet og kan av og til finne på å gå ned i 1. etg. nakne for å slippe ut en katt, eller hente noe på kjøkkenet.

Som sagt, vi snakket om det og regnet med at vi kom til å slutte med det når barna ble litt større. Så har dagene, ukene og årene gått og vi har ikke sluttet. Gjør fortsatt det samme som beskrevet over, og nå er barna 13, 18 og 20 år. Det er fint å kunne være som vi er uten å anstrenge oss for å skjule hvem vi er. Barna dekker seg til, og det er helt greit, men de lever fint med å se mamma og pappa nakne av og til. Dette er vårt bidrag til å lære barna våre at naturlig nakenhet er greit og at sex og nakenhet er to forskjellige ting.

Anonymkode: 76b74...7a1

• Liker 4
Skrevet

Så hvordan skal man løse det hvis man drar og bader sammen da? For min mor er 60 år, jeg er 30 og barnet er 5 år. Vi drar i svømmehallen sammen. Skal vi dusje hver for oss for at det ikke skal være ekkelt? Skal ikke ungene gå i svømmehallen fordi de kommer til å se 20 andre nakne mennesker i dusj/garderobe.

Ærlig talt, nakenhet er normalt. Selvfølgelig skal man ikke påtvinge andre sin nakenhet, men hvis ungene mine går inn på badet når jeg dusjer, så får de tåle at jeg er naken. Når min nakenhet er noe de ikke ønsker, så vil de jo nødvendigvis holde seg unna badet når jeg er der.

Anonymkode: 73205...c30

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en datter på 16 og en liten baby, så her henger jo puppene ut til alle døgnets tider pga amming og pumping. Jeg kan også fint gå i trusa fra badet eller rope på hun mens jeg står i dusjen å be hun gi meg ditt og datt som jeg har glemt et annet sted (feks morgenkåpa mi som er på soverommet). 
Har også en gutt på 5 år. Han er relativt nudist her hjemme og bryr seg vel minst av alle om kropper. Jeg tenker at når han blir eldre så blir det jo ikke naturlig å be han komme til dusjen med morgenkåpa mi akkurat, men per nå så er det ingen som bryr seg her hjemme. 

Anonymkode: d8bdc...fd5

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker kanskje når de begynner å dekke seg til selv ? går ut fra at min datter ikke vil se faren sin naken lenger når hun nærmer seg puberteten.  Snart 9 og har ingen problemer med å se eller bli sett enda . 

Anonymkode: 6c939...110

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2022 den 21.29):

Jeg snakket med en venninne om dette, og hun mente at jeg snart kommer til en grense for når vi kan gå nakne (typ til og fra badet etc. med barna) de er 4 og 7. hun mener at selv om de er et stykke fra puberteten, så er det er kjipt for barn å være så gamle at de husker å h sett foreldrene sine nakne. 

vil bare si at vi ikke er noen nudistfamilie  altså, det er snakk om å ikke låse døren på badet når man dusjer, gå og hente en truse på soverommet etc. 

hva tenker dere? 

Anonymkode: dd8a5...5e8

ikke etter han var 5 år

Anonymkode: c4c03...0df

• Liker 1
Skrevet

Sønnen min er 10, og jeg har alltid tenkt at jeg skal begynne å dekke meg til når/hvis det virker som han synes det er ubehagelig å se meg naken. For det syntes jeg da mine foreldre gikk nakne mellom badet og soverommet, men jeg turte ikke å si noe.

For ca et halvt år siden begynte han å flakke med blikket, snu seg halvveis bort o.l, så da begynte jeg å ta håndkle rundt meg. Jeg selv har ikke noe problem med at han ser meg naken, men vil ikke påtvinge ham det. Jeg låser ikke døra når jeg er i dusjen, men da vet han at jeg er der og har valget selv. Noen ganger er det han vil si/spørre om viktig nok til at han kommer inn, så han synes nok ikke det er såå fælt ennå. 😛

I svømmehallen er han jo i garderoben med faren, og det virker det ikke som han har noe problem med.

Anonymkode: ab9c6...a48

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2022 den 21.29):

Jeg snakket med en venninne om dette, og hun mente at jeg snart kommer til en grense for når vi kan gå nakne (typ til og fra badet etc. med barna) de er 4 og 7. hun mener at selv om de er et stykke fra puberteten, så er det er kjipt for barn å være så gamle at de husker å h sett foreldrene sine nakne. 

vil bare si at vi ikke er noen nudistfamilie  altså, det er snakk om å ikke låse døren på badet når man dusjer, gå og hente en truse på soverommet etc. 

hva tenker dere? 

Anonymkode: dd8a5...5e8

Her spiller naturligvis kjønn inn.

Min tenåringsdatter kan selvfølgelig komme inn på badet når jeg står i dusjen, men min tenåringssønn kan ikke det. Ingen av de ønsker derimot å gjøre det.

Man må tenke på hva barnet er komfortabel med. Og de fleste gutter litt opp i skolealder er ikke komfortabel med å se sin mor naken feks. Hva jeg er komfortabel med er irrelevant. Det er barnas opplevelse som må legges til grunn.

Anonymkode: a58a9...7bd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

For min del vil jeg understreke viktigheten av å se nakne kropper. Jeg hadde aldri visst at det var vanlig å ha den kroppen jeg har, hvis det ikke var for at jeg hadde sett kvinnelige familiemedlemmer nakne.

Jeg har sett både mamma og pappa og steforeldre nakne i voksne alder og husker det godt. Og det er ikke akkurat sånn at det er noe jeg går å tenker på eller noe jeg synes er kjipt at jeg husker? 

Takket være kvinnelige medlemmer i min familie vet jeg at det er noen som har hår, ikke hår, noen har lange kjønnslepper, noen ikke, noen har sleive pupper og noen ikke. Og takket være dette ble jeg tidlig trygg på at min kropp var HELT normal. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg husker godt når vi var på besøk hos barn som hadde foreldre som gikk rundt naken hjemme. Jeg syntes det var så ubehagelig at jeg ikke ønsket å tilbringe så mye tid der. De andre barna i nabolaget snakket om disse familiene og de hadde betydelig mindre besøk av barn. 

De gikk sikkert ikke rundt naken hele dagen. Men det var slik vi opplevde det som barn. 

For øvrig har jeg en mor som gjerne gikk toppløs fra soverom til bad på morgenen. Vennene mine og kjæresten min traff dessverre på henne flere ganger. Det var svært ubehagelig.

Mine barn utsettes ikke for slikt. 

Jeg er kun naken med de i dusjen i bassenget.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg husker godt når vi var på besøk hos barn som hadde foreldre som gikk rundt naken hjemme. Jeg syntes det var så ubehagelig at jeg ikke ønsket å tilbringe så mye tid der. De andre barna i nabolaget snakket om disse familiene og de hadde betydelig mindre besøk av barn. 

De gikk sikkert ikke rundt naken hele dagen. Men det var slik vi opplevde det som barn. 

For øvrig har jeg en mor som gjerne gikk toppløs fra soverom til bad på morgenen. Vennene mine og kjæresten min traff dessverre på henne flere ganger. Det var svært ubehagelig.

Mine barn utsettes ikke for slikt. 

Jeg er kun naken med de i dusjen i bassenget.

Det er jo forskjell på å gå naken fra badet til soverommet når det kun er egen familie hjemme kontra å gjøre det samme når man har besøk. Sistnevnte er jo bare utrolig spesielt😅 Man går da ikke naken hjemme når man har besøk.

Anonymkode: 4b89a...e1e

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...